Sivu 1/1

SS:n mittariston kehys ja takaspoikka

Lähetetty: Ti Heinä 31, 2007 07:19
Kirjoittaja G-mies
Jees, pääsin tähänkin malliin tutustumaan nyt hieman pintaa syvemmältä. Projektin kohteena oli isän -04 mallinen SS.

Ensimmäinen kohde oli mittaristoon "alumiini"renkuloilla varustettu kehys. Hommahan lähtee ohjeen mukaan siitä, että akusta miinuspiuha irti ja sitten tuuletusaukot poistetaan... no helpommin sanottu, kuin tehty. Vasemman reunan suutin lähti helposti, kun löysi nuo kynnet, mutta keskisuuttimen kanssa meni hetken aikaa. Tiesin kyllä, että kaikki 3 kynttä pitää olla samanaikaisesti painettuna, jotta paneeli edes suostuu liikahtamaan.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
No, kun nuo ilmastoinnin suuttimet olivat irti oli eteneminen helppoa. Sid-käyttöyksikkö lähtee helposti takapuolelta kynsiä painamalla. ES1-paneelista 2 torxia pois ja paneeli käsiin. Sitten päästäänkin jo irroittamaan mittariston kehystä, joka oli vissiin 7kpl torxeilla kiinni, kun ohjeen mukaan piti olla 8 kpl. No, se puuttuva ruuvi ei ollut kriittisestä kohtaa, joten jätin kiinnityksen ennalleen.
Kuva
Kuva
Seuraavaksi mittaristo irti (4kpl torxeja) ja liitin mittariston takaa. Sitten mittariston kanssa sisälle ja kehyksen vaihto. Alkoi tulla jo vähän ilmettä :D. Sitten ohjelmassa olikin käänteisessä järjestyksessä kaikki takaisin. Lopputulos näyttää nyt varsin hyvälle, aika orvon näköinen oli tuo mittaristo ilman alumiininvärisiä kehyksiä.
Kuva
Kuva

Seuraava homma olikin hieman haastavampi, nimittäin Aeron takaspolerin asennus. Homma alkoi takaluukun sisäosan poistamisella sekä spolerin ja kontin ruuvinkohtien teipittämisellä. Sitten tussilla merkkaamaan reikien paikat ja mittanauhalla vielä varmistukset. Ai, miksikö näin? Kun Saabilta sai kyllä kaikki muut ohjeet, mutta niitä perhanan poraussabluunoita ei saanut, kuin tilaamalla koko spoileripaketin :D. No, ei auttanut itku markkinoilla. Keskimmäiset reiät oli varsin helppo mittailla paikoilleen. Spoleristahan saa ne vaarnaruuvit irti 4mm kuusiokolohylsyllä/epätorxilla ja näin reikien paikan merkkaaminen on helpompaa. Kaiken kaikkiaan spoilerissa on 6kpl erinäisiä tappeja, mutta jälkiasennuksessa tarvitaan vain ne metalliset vaarnaruuvit, joten ne muoviohjurit saa poistaa.

Sitten poraamaan. Ensin ohjeen mukaan 3mm poralla ja sitten tarkistusmittaus keskimmäiset ruuvit paikoillaan. Sitten poraus 8mm poralla(itse käytin 7mm varulta) ja nyt vaarnaruuvit spoileriin takaisin lukitteen kanssa ja sovitusta. Pientä hienosäätöä ja siinä istuu. Nyt vain reunojen ruuvit spoileriin ja reikien paikan tarkistelua. Sama porausjärjestys, kuin edellisessä ja taas sovitusta. Hieman joutui leventämään reikiä keskellepäin, mutta muuten istui varsin hyvin. Sitten käsittelin paikkamaalilla porauksen reunat ja sisäpuolelle ruiskutin ruosteenestoainetta. Pyyhin reikien ympäristön puhdistavalla liuottimella ja laitoin sinkkiteipit kohdalleen. Sitten vaan spoileri paikoilleen, sisäpuolelle keskelle alumiinivahvike ja nylock-mutterit, reunoihin pelkät nylockit. Seuraavaksi tasaista kiristelyä ja kas kummaa, spoikkahan alkaa istua varsin nätisti luukussa. Spoilerin asennuksen jälkeen täydelinen auton pesu ja vahaus ja mukavallehan se näyttää. Pieni lisä, mutta niin paljon parempi ulkonäöllisesti :D. Kyllä nyt taas kelpaa :D.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Matti

p.s. jos joku haluaa tuollaisen mittaristonkehyksen, niin mulla on yksi asentamatta vielä.

Lähetetty: Ti Heinä 31, 2007 10:44
Kirjoittaja Tuha
Mittaristo sai kyllä uutta ilmettä todella paljon tuon kehystyksen ansiosta...

Komea on.... 8) 8) 8) 8)

Lähetetty: Ti Heinä 31, 2007 11:03
Kirjoittaja G-mies
Juu, vähän tylsälle näytti tuo vakiomittaristo ennen. Kyllähän tuolla kelpaa ajella, saa nähdä miten parin takuuvalituksen kanssa käy.

Unohtui tuosta sepustuksesta spoilerin asentamiseen käytetyt osat:

Article : Vahvike
PartNo : 12801758
Order Quantity : 1

Article : Mutteri
PartNo : 92150142
Order Quantity : 4

Article : Aluslevy Sinkki
PartNo : 12803273
Usage : NLS-USE 12755938
Order Quantity : 4

Tuossapa nuo. Tiedän, että ainakin yksi tuollainen spoikka tuli Ruotsin reissulta omani lisäksi. Asennusohjeen saa Saabin tiskiltä, mutta jos heittäytyvät hankalaksi, niin voin laittaa kopioita tulemaan tarvittaessa.

Matti

Lähetetty: Ke Elo 01, 2007 21:46
Kirjoittaja apu,apupoika
Kieltämättä aika siistit lopputulokset!

Lähetetty: Ke Elo 08, 2007 23:14
Kirjoittaja HARTSA
On se Matti vain KONE!! :D

Re: SS:n mittariston kehys ja takaspoikka

Lähetetty: Ma Touko 25, 2009 15:54
Kirjoittaja A.L.
Kyllä muuten tuli näköä mittaristoon. Isäkin jopa kehui hienoksi :lol: Eikä se vaihtokaan ollut vaikea. Eniten vitutusta aiheutti ruuvi joka tippui mittariston uumeniin ja se tuotti ongelmaa saada pois. Vielä pitäisi fyllätä enimpiä nitinöitä pois. oikea etuovi pärrää samoin kuin apparin penkki ja katon keskikonsoli. Mittariston äänistä ei ole vielä kokemusta tuon vaihdon jälkeen

Re: SS:n mittariston kehys ja takaspoikka

Lähetetty: Ma Touko 25, 2009 16:35
Kirjoittaja G-mies
Hieno homma! Olihan noiden suulakkeiden irrotus hieman haastavaa, kun ei ollut ihan viimosen päälle sopivia työkaluja, mutta mitäpä ei tekisi visuaalisen mielihyvän aikaansaamiseksi :D.

Matti

Re: SS:n mittariston kehys ja takaspoikka

Lähetetty: Ma Touko 25, 2009 17:50
Kirjoittaja A.L.
No itse asiassa lähti vähän liiankin helposti. Paketista uusi taltta ruuvari käteen ja pieni kopautus sen päähän niin johan irtos yks reuna. Sitten vain sormet väliin ja poks poks poks niin oli koko suulake irti. Ilman minkäänlaisia jälkiä