SS:n mittariston kehys ja takaspoikka
Lähetetty: Ti Heinä 31, 2007 07:19
Jees, pääsin tähänkin malliin tutustumaan nyt hieman pintaa syvemmältä. Projektin kohteena oli isän -04 mallinen SS.
Ensimmäinen kohde oli mittaristoon "alumiini"renkuloilla varustettu kehys. Hommahan lähtee ohjeen mukaan siitä, että akusta miinuspiuha irti ja sitten tuuletusaukot poistetaan... no helpommin sanottu, kuin tehty. Vasemman reunan suutin lähti helposti, kun löysi nuo kynnet, mutta keskisuuttimen kanssa meni hetken aikaa. Tiesin kyllä, että kaikki 3 kynttä pitää olla samanaikaisesti painettuna, jotta paneeli edes suostuu liikahtamaan.





No, kun nuo ilmastoinnin suuttimet olivat irti oli eteneminen helppoa. Sid-käyttöyksikkö lähtee helposti takapuolelta kynsiä painamalla. ES1-paneelista 2 torxia pois ja paneeli käsiin. Sitten päästäänkin jo irroittamaan mittariston kehystä, joka oli vissiin 7kpl torxeilla kiinni, kun ohjeen mukaan piti olla 8 kpl. No, se puuttuva ruuvi ei ollut kriittisestä kohtaa, joten jätin kiinnityksen ennalleen.


Seuraavaksi mittaristo irti (4kpl torxeja) ja liitin mittariston takaa. Sitten mittariston kanssa sisälle ja kehyksen vaihto. Alkoi tulla jo vähän ilmettä
. Sitten ohjelmassa olikin käänteisessä järjestyksessä kaikki takaisin. Lopputulos näyttää nyt varsin hyvälle, aika orvon näköinen oli tuo mittaristo ilman alumiininvärisiä kehyksiä.


Seuraava homma olikin hieman haastavampi, nimittäin Aeron takaspolerin asennus. Homma alkoi takaluukun sisäosan poistamisella sekä spolerin ja kontin ruuvinkohtien teipittämisellä. Sitten tussilla merkkaamaan reikien paikat ja mittanauhalla vielä varmistukset. Ai, miksikö näin? Kun Saabilta sai kyllä kaikki muut ohjeet, mutta niitä perhanan poraussabluunoita ei saanut, kuin tilaamalla koko spoileripaketin
. No, ei auttanut itku markkinoilla. Keskimmäiset reiät oli varsin helppo mittailla paikoilleen. Spoleristahan saa ne vaarnaruuvit irti 4mm kuusiokolohylsyllä/epätorxilla ja näin reikien paikan merkkaaminen on helpompaa. Kaiken kaikkiaan spoilerissa on 6kpl erinäisiä tappeja, mutta jälkiasennuksessa tarvitaan vain ne metalliset vaarnaruuvit, joten ne muoviohjurit saa poistaa.
Sitten poraamaan. Ensin ohjeen mukaan 3mm poralla ja sitten tarkistusmittaus keskimmäiset ruuvit paikoillaan. Sitten poraus 8mm poralla(itse käytin 7mm varulta) ja nyt vaarnaruuvit spoileriin takaisin lukitteen kanssa ja sovitusta. Pientä hienosäätöä ja siinä istuu. Nyt vain reunojen ruuvit spoileriin ja reikien paikan tarkistelua. Sama porausjärjestys, kuin edellisessä ja taas sovitusta. Hieman joutui leventämään reikiä keskellepäin, mutta muuten istui varsin hyvin. Sitten käsittelin paikkamaalilla porauksen reunat ja sisäpuolelle ruiskutin ruosteenestoainetta. Pyyhin reikien ympäristön puhdistavalla liuottimella ja laitoin sinkkiteipit kohdalleen. Sitten vaan spoileri paikoilleen, sisäpuolelle keskelle alumiinivahvike ja nylock-mutterit, reunoihin pelkät nylockit. Seuraavaksi tasaista kiristelyä ja kas kummaa, spoikkahan alkaa istua varsin nätisti luukussa. Spoilerin asennuksen jälkeen täydelinen auton pesu ja vahaus ja mukavallehan se näyttää. Pieni lisä, mutta niin paljon parempi ulkonäöllisesti
. Kyllä nyt taas kelpaa
.




Matti
p.s. jos joku haluaa tuollaisen mittaristonkehyksen, niin mulla on yksi asentamatta vielä.
Ensimmäinen kohde oli mittaristoon "alumiini"renkuloilla varustettu kehys. Hommahan lähtee ohjeen mukaan siitä, että akusta miinuspiuha irti ja sitten tuuletusaukot poistetaan... no helpommin sanottu, kuin tehty. Vasemman reunan suutin lähti helposti, kun löysi nuo kynnet, mutta keskisuuttimen kanssa meni hetken aikaa. Tiesin kyllä, että kaikki 3 kynttä pitää olla samanaikaisesti painettuna, jotta paneeli edes suostuu liikahtamaan.





No, kun nuo ilmastoinnin suuttimet olivat irti oli eteneminen helppoa. Sid-käyttöyksikkö lähtee helposti takapuolelta kynsiä painamalla. ES1-paneelista 2 torxia pois ja paneeli käsiin. Sitten päästäänkin jo irroittamaan mittariston kehystä, joka oli vissiin 7kpl torxeilla kiinni, kun ohjeen mukaan piti olla 8 kpl. No, se puuttuva ruuvi ei ollut kriittisestä kohtaa, joten jätin kiinnityksen ennalleen.


Seuraavaksi mittaristo irti (4kpl torxeja) ja liitin mittariston takaa. Sitten mittariston kanssa sisälle ja kehyksen vaihto. Alkoi tulla jo vähän ilmettä



Seuraava homma olikin hieman haastavampi, nimittäin Aeron takaspolerin asennus. Homma alkoi takaluukun sisäosan poistamisella sekä spolerin ja kontin ruuvinkohtien teipittämisellä. Sitten tussilla merkkaamaan reikien paikat ja mittanauhalla vielä varmistukset. Ai, miksikö näin? Kun Saabilta sai kyllä kaikki muut ohjeet, mutta niitä perhanan poraussabluunoita ei saanut, kuin tilaamalla koko spoileripaketin

Sitten poraamaan. Ensin ohjeen mukaan 3mm poralla ja sitten tarkistusmittaus keskimmäiset ruuvit paikoillaan. Sitten poraus 8mm poralla(itse käytin 7mm varulta) ja nyt vaarnaruuvit spoileriin takaisin lukitteen kanssa ja sovitusta. Pientä hienosäätöä ja siinä istuu. Nyt vain reunojen ruuvit spoileriin ja reikien paikan tarkistelua. Sama porausjärjestys, kuin edellisessä ja taas sovitusta. Hieman joutui leventämään reikiä keskellepäin, mutta muuten istui varsin hyvin. Sitten käsittelin paikkamaalilla porauksen reunat ja sisäpuolelle ruiskutin ruosteenestoainetta. Pyyhin reikien ympäristön puhdistavalla liuottimella ja laitoin sinkkiteipit kohdalleen. Sitten vaan spoileri paikoilleen, sisäpuolelle keskelle alumiinivahvike ja nylock-mutterit, reunoihin pelkät nylockit. Seuraavaksi tasaista kiristelyä ja kas kummaa, spoikkahan alkaa istua varsin nätisti luukussa. Spoilerin asennuksen jälkeen täydelinen auton pesu ja vahaus ja mukavallehan se näyttää. Pieni lisä, mutta niin paljon parempi ulkonäöllisesti






Matti
p.s. jos joku haluaa tuollaisen mittaristonkehyksen, niin mulla on yksi asentamatta vielä.