Sivu 1/2

9000cc ikuisuusprojekti, voimaa hakusessa :)

Lähetetty: Ke Elo 01, 2007 18:17
Kirjoittaja Jarno.O
Projekti aihiona on vm-89 USA-mallin tonnari. Tuli ostettua sika säkissä ja nyt edessä unettomia öitä :)
Autosta mennyt viim. kuukauden aikana etu-ja takajarrut, ilmamäärä mittari, katalysaattori, laturi, by-bass, imusarjassa vuoto ja nyt viimeisenä ahdin. Aluksi tarkoitus oli vain hitsailla ja laittaa auto katsastuskuntoon mutta tuo ahtimen hajoamisen myötä tuli hyvä tekosyy samalla hakea muutama lisähevonen koneesta.

Auto siirrettiin talliin odottamaan motivaation alkua :D Tähän mennessä saatu aikaiseksi ahtopainemittarin asennus, laturin vaihto (harvinaisen veemäinen urakka), jarruremppa ja katalysaattorista rojut pihalle.
Lisäksi ostettu imusarja joka kunnostettu, pikkuisen isompi ahdin, dumppi ja vapari. Tarkoitus olisi tällä viikolla vääntää pakosarja, downpipe ja putkisto. Sen jälkeen ruvetaan asentamaan kaikki paikalleen.

Mut lisää tekstiä kun projekti etenee ja kuhan kameran saan toimintaan niin kuviakin tulossa.

Lähetetty: La Elo 04, 2007 10:09
Kirjoittaja Jarno.O
Sen verran edistystä tapahtunut että imusarja purettu pois paikaltaan ja uusi kunnostettu laitettu paikalleen. Oli kyllä ihme sätös tuo vanha imusarja. En tiedä että onko ihan alkuperäinen vai sitten joku viisas itse laittanut imusarjan kahteen osaan, väliin laittanut vain kumisukat letkuklemmareilla kiinni. Kumit oli ihan haperoa joten ei se ihmekään jos "hieman" oli imuvuotoja :D
Onko muuten kellään antaa neuvoa suuttimien suhteen. Ton toisen imusarjan mukana tuli toiset suuttimet, semmoset Boschin oranssit ja loppunumero 711, kun taas noi mitkä oli jo paikallaan on keltaiset Boschit ja loppunumero 712 ? Eli onko näillä minkälaisia tuottoeroja yms?

Tänään pitäs lähteä taas jatkamaan, kiristää jakoketju ja laittaa venttiilikoppa takas paikoilleen. Sen jälkeen purkaa ahtoputkisto, pakosarja,ahdin ja välijäähdytin pois. Ensi viikolla pitäs käydä
Fin-Turbolta hakemassa uusi cooleri keulille. Uusi pakosarja ja putkisto saa vielä odottaa jonkun aikaa. Pitää saada nyt saabbi pikaiseen liikenteeseen ku katsastus edessä. Sen jälkeen sitten auto uudestaan halliin.

Tässä muutama kuva. Kuvat otettu kamera kännykällä joten kuvan laatu ei ihan paras

Vanha imusarja http://i182.photobucket.com/albums/x300 ... 007006.jpg

Uusi imusarja paikalleen asennettuna
http://i182.photobucket.com/albums/x300 ... 007007.jpg

Lähetetty: Ti Elo 07, 2007 16:57
Kirjoittaja Tobbana
Kyllähän tuollaista 2-osaista imusarjaa on ollut, epc kertoo että 1985-1989 on tuollaista löytynyt. Yleensä vapareissa, mutta juurikin jenkkimalleissa myös turboissa. Nuo kumilutterot tuossa välissä ovat jo taatusti aikansa eläneet jos alkuperäiset olivat.

-Sami

Lähetetty: Ti Elo 07, 2007 18:29
Kirjoittaja Tri-Lo
Tobbana kirjoitti:Kyllähän tuollaista 2-osaista imusarjaa on ollut, epc kertoo että 1985-1989 on tuollaista löytynyt. Yleensä vapareissa, mutta juurikin jenkkimalleissa myös turboissa. Nuo kumilutterot tuossa välissä ovat jo taatusti aikansa eläneet jos alkuperäiset olivat.

-Sami
Mitä nyt itse olen nähnyt, niin -88 ja vanhemmissä on ollut tuo 2-osainen imusarja, -89 ja eteenpäin yhdessä osassa. Turbot siis.

Lähetetty: Ti Elo 07, 2007 21:45
Kirjoittaja Haza
M87 uutuudet korjaamokirjassa kerrotaan huoltotöitä helpottavasta kahteen osaan jaetusta imusarjasta..

Lähetetty: Ti Elo 07, 2007 23:10
Kirjoittaja Tri-Lo
Haza kirjoitti:M87 uutuudet korjaamokirjassa kerrotaan huoltotöitä helpottavasta kahteen osaan jaetusta imusarjasta..
Ahaa, sittenhän nuo ilmeisesti löytyy vaan -87 sekä -88:sta. -86 tai vanhempaa turboa ei mulla tosin ole ollutkaan, mutta pihassa yksi saksalainen -88b katilla/jakajalla, jossa tuo jaettu imusarja.

Lähetetty: Ti Elo 07, 2007 23:50
Kirjoittaja jus
Ja minulla on 87-turbotonttu jossa on koko imusarja yhtä ja samaa valua.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... nturi1.jpg
Alkuperäisyydestähän ei tässä vaiheessa ole enää takeita.

Lähetetty: Ke Elo 08, 2007 07:12
Kirjoittaja Haza
En nyt jaksa tarkistaa mutta taisi olla ainakin alkuun tarkoitus olla vain vapareissa se jaettu imusarja.

Lähetetty: Ke Elo 08, 2007 07:46
Kirjoittaja samsikki
Haza kirjoitti:En nyt jaksa tarkistaa mutta taisi olla ainakin alkuun tarkoitus olla vain vapareissa se jaettu imusarja.
Itsellä on -88 turbotekniikka ja siinä on tuo 2-osainen imusarja. On muuten huomattavasti helpompi irroitella imusarja pois edestä jos tarvetta.

Lähetetty: To Elo 09, 2007 09:18
Kirjoittaja Jope
Täälläkin M87 ja yksiosainen imusarja.

Lähetetty: To Elo 09, 2007 13:01
Kirjoittaja Tri-Lo
samsikki kirjoitti: On muuten huomattavasti helpompi irroitella imusarja pois edestä jos tarvetta.
No näistä tulee sitten kohta kysyntää, kiinnostuneita..? :wink:

Lähetetty: To Elo 09, 2007 19:16
Kirjoittaja Jarno.O
Jos joku tuon kaksiosaisen imusarjan haluaa niin pilkkahintaan siitä voin luopua :D Nyt auto taas liikenteessä sen aikaa että leimalla käydään ja sit laitetaan taas levälleen kun maksullinen nainen. Toimii ihan eritavalla kun ei ole imuvuotoja, mut vois vielä paremminkin toimia. Tuli asennettua dumppi by-bassin tilalle, vaikka kaikki pelotteli että ei tule toimimaan kunnolla, mutta ei ole ainakaan tähän mennessä ollut ongelmia minkään suhteen.

Seuraavaksi tarkoitus olisi vaihtaa tuo ahdin ja välijäähdytin, sekä valmistaa pakosarja, 3" downpipe ja 3" putki. Lisäksi hyllyssä odottaa 350cc suuttimet asennusta. Moottorin ohjaus toteutetaan tod.näköisesti megaruutalla, kun ei budjetti anna periksi Hestecille tms ja kaverilla on jonkun verran kokemusta megasta. Lisää juttua kunhan saadaan taas auto talliin ja projekti etenee.

Lähetetty: To Elo 09, 2007 20:35
Kirjoittaja Coltti
Rälläkällä, rautasahalla tai jollain vastaavallan, 1osainen imusarja vaan kahteen palaan, niin tadaa nyt sinulla on kaksiosainen imusarja. (Noissa 1 osaisissa imusarjoissa näyttäisi vieläpä olevan valmiina ne "kynnet" joiden päälle se letku kiristetään.)

Lähetetty: La Syys 08, 2007 18:54
Kirjoittaja Jarno.O
Jahas, eipä menny tonnari leimalta läpi. Käsijarru, tukivarren helat, pari ruoste kohtaa (ylläri ylläri), päästöt pikkasen yli ja Airbag ei ole toiminnassa. Auto ajettiin tänään talliin, aikaiseksi sain vaihdettua nuo helat, pudotettua putkiston alas ja purkamaan Airbag ratin (vaihtuu normirattiin ja muutenkin airbag poistetaan käytöstä kun laki ei sitä vaadi).

Coolerin kennoa kävin hakemassa ison läjän romuttamolta (kuorma-auton kenno 3€/kilo :D) josko noista sais mieleisen coolerin. Coolerin paikka ois tarkoitus vaihtaa jäädyttäjän ja ilmastointikennon välistä niiden alle. Lisäksi hyllyssä on ne isommat suuttimet, kansi, ahdin + muuta pientä palikkaa. Tästä on hyvä aloittaa ja katsoa millon tulee valmista :D

Lähetetty: Ma Syys 10, 2007 08:55
Kirjoittaja Maximus
Ohhoh, Vesannolla saabisti :D T: Suonenjokelainen. Taitaa olla siellä suunnassa vähän vähemmällä meikäläisiä. Mutta kuvia projektista!