Projekti Masturbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Projekti Masturbo

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Tässä olisi nyt tarkoitus saattaa tuo MP 802138 tuonne T16:sen pellin alle. Ahdin makaa vielä tässä vaiheessa tuossa pöydällä, tosin hukkisen kellon teline on jo valmis. Pitäisi vielä löytää sopivat tykötarpeet imuputkea varten niin voisi aloittaa tuon asentamisen. Imupuolihan tuossa on 70.5mm ja satkun orkkisahtimessa taitaa olla 60mm? Eli ei ihan veny tuo orkkis tuohon masteriin :)
Outletin kiinnityshän tuossa on tuo sama 3:lla pultilla oleva kuin satkussa.


Tässä muutamat kuvatukset ahtimesta.
Viimeksi muokannut Frostwind, Pe Maalis 14, 2008 10:16. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
S1mppa_
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 18:37
Paikkakunta: susiraja

Viesti Kirjoittaja S1mppa_ »

käykö tuossa master powerissa öljy kanavat yksiin saabin alkuperästen kans?
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

S1mppa_ kirjoitti:käykö tuossa master powerissa öljy kanavat yksiin saabin alkuperästen kans?
En ole aivan 100% varma, mutta niiden pitäisi olla samat kuin T03:ssa. Päällepäin vaikuttavat ainakin samoilta.
Tässä näkyy MP 802138 mallin mitat.

EDITTIÄ: Melkein kaikissa mastereissa on samat öljykanavat kuin T03:ssa. MP 802312 mallissa tosin on ainakin erilaiset.

EDIT2: 802138:seen sopivat garretin öljyputket suoraan ja myös lähes kaikkiin muihinkin MP:n ahtimiin
Viimeksi muokannut Frostwind, Su Marras 11, 2007 18:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Tänään kävin Areksesta hakemassa vähän värkkiä tuota imuputkistoa varten ja pätkän silikoniletkua tuota turbon hotpipea varten kun se orkkis kumi on päässyt vähän rispaantumaan. Niin ja tietysti kiristimiä.
Nyt pitäisi olla kaikki värkit kasassa jotta saan tuon turbon asennettu, tosin hukkiksen ohjauspainetta varten pitää vielä hommata letku. Turbon mukana tuli nippa sitä ohjauspainetta varten ja ajattelin tehdä kaasuläppäkoteloon reiän+kierteet ennen läppää ja ottaa siitä sen paineen kun tuon kompressorikotelon seinämän materiaalivahvuus on niin pieni ettei siihen uskalla tehdä.

EDIT: Kyllä nyt kelpaa ropata

Tälläistä putkea ostin.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Noniin, tänään tuli asenneltua tuota turboa. Kaikki muu on jo paikoillaan paitsi imuputki jota joutuu vähän ranettamaan.

Tälläisen liitoksen tein ahtoputkeen ennen kaasuläppää hukkiksen ohjauspainetta varten.

Kuva

Liitos sisältä

Kuva

Tälläinen

Kuva

Konepelti aina irti ennen ropausta

Kuva

Outletti a.k.a ryssänmutka irti

Kuva

Sopi heittämällä masturboon

Kuva

Karretti irti

Kuva

Jotain olennaista puuttuu

Kuva

Wanha ja uus

Kuva

Kompuransiipien johtoreunat ovat parhaat päivänsä nähneet

Kuva

Hieman kauniimpi näky

Kuva

Asennusta

Kuva

Ihan "hyvin" jäi tilaa ahtimen ja kytkinkopan väliin

Kuva

Tälläinen

Kuva

Ryssänmutkaa paikoilleen

Kuva

Huomenna pitäisi mennä ja ranettaa tuo loppuun. Ahdin sopi jopa yllättävän hyvin paikoilleen, edes öljynpaluuputken kanssa ei tarvinnut oikeastaan taistella.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Nonniin. Hyvinhän tuo näyttänee sujuvan :) Prl kun ittellä vaan ollut nytten töitä niin ole keriinnyt auttamaan. Saas nähärä, lähtöökö ton Masterpowerin jälkeen rivakammin kun mun Ässäläänen :wink:
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Niin, teitö muuten sitä reikää imuputkeen By-pässiä varten. Meinaan jos siitä imuputkestä jätteis pässin reijän tekemättä ja tekis samanlaasen "dumpin" kun mulla ...vai?
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Suabisti kirjoitti:Niin, teitö muuten sitä reikää imuputkeen By-pässiä varten. Meinaan jos siitä imuputkestä jätteis pässin reijän tekemättä ja tekis samanlaasen "dumpin" kun mulla ...vai?
Olis vähän tarkootus tehdä sellanen "dumppi"
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Ei voi suositella ainakaan tuota orggisbypassia käyttämään dumppina. Sihahtaa kyllä, mutta sihahtaa pitkään ja ärsyttävästi, kun on niin löysä. Moottoritiellä ahdoilta kun laskee kaasua hiljakseltaan, sihinä jatkui 15-20sek ;).
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Coltti kirjoitti:Ei voi suositella ainakaan tuota orggisbypassia käyttämään dumppina. Sihahtaa kyllä, mutta sihahtaa pitkään ja ärsyttävästi, kun on niin löysä. Moottoritiellä ahdoilta kun laskee kaasua hiljakseltaan, sihinä jatkui 15-20sek ;).
Näin on. Takaiskuventtiili kun on vielä Pässin jatkeena niin homma toimii paremmin :)
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Onko sulla tulossa tuonne ruiskun puolelle millaisia muutoksia?
Yllättävän nätisti se Master istuu paikalleen entisen sijoille. Kiva seurata miten homma etenee :) .
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Nyt on koeajot ajettu. Masterin omalla hukkiksella ahdot n. 0,7 bar. Pitääs pistää tuo vanha APC-kello niin sais pistää ton APC.n toimintaan. Sillekkin joutuu sitten tekemään uuden telineen kun se on isompi kuin masterin.

Spoolaa 2000 rpm. Täydet ahdot n. 3500 rpm. Ahdot nousevat ihmeen verkkaisesti. Voi olla että tuo huomattavasti isompi kompressori vaikuttaa asiaan. Yläkierroksilla tuntuu vetävän paremmin kuin vanhalla ahtimella.

Pitäisi käydä penkissä katsomassa vähän säätöjä... riippuu siitä sitten, että mitä tuolle ruiskulle tekee.

EDIT: Tuossa tosiaan on BSR:n lastu, joten ei mene laihalle ainakaan niin helposti kuin vakiolla, pitää tosin ajella nyt rauhallisesti kunnes saa seokset mitattua.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Tässä lopullinen kuva konetilasta

Kuva

Hotpipeen pistin silikonin kun vanha oli aika heikossa kunnossa, ja tietenkin kunnon kiristimet. Pitäisi kyllä vaihtaa nuo kaikki... :oops:

Kuva

Ranetin orkkis by-passista "dumpin". Ennen dumppia asennettu takaiskuventtiili. Ei kyllä kovin lujaa sihahda, taitaa peittyä aika hyvin moottorin äänen alle?

Kuva

Moottoritila toiselta puolelta

Kuva


Tosiaan tein tuossa vähän testilenkkiä, alle 3000 rpm ei oikein tapahdu mitään verrattuna vakio T03:seen, melkein voisi väittää laiskemmaksi, mutta yli kolmentonnin alkaa pauhaamaan ihan mukavasti. Ahtomittari kuitenkin plussan puolelle jo 2000rpm?! Tosiaan n. 0,7 bar @ 3000 rpm.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Frostwind kirjoitti:Nyt on koeajot ajettu. Masterin omalla hukkiksella ahdot n. 0,7 bar. Pitääs pistää tuo vanha APC-kello niin sais pistää ton APC.n toimintaan. Sillekkin joutuu sitten tekemään uuden telineen kun se on isompi kuin masterin.

Spoolaa 2000 rpm. Täydet ahdot n. 3500 rpm. Ahdot nousevat ihmeen verkkaisesti. Voi olla että tuo huomattavasti isompi kompressori vaikuttaa asiaan. Yläkierroksilla tuntuu vetävän paremmin kuin vanhalla ahtimella.

Pitäisi käydä penkissä katsomassa vähän säätöjä... riippuu siitä sitten, että mitä tuolle ruiskulle tekee.

EDIT: Tuossa tosiaan on BSR:n lastu, joten ei mene laihalle ainakaan niin helposti kuin vakiolla, pitää tosin ajella nyt rauhallisesti kunnes saa seokset mitattua.
APC:n kanssa spoolaa paremmin. Kannattaa asentaa se toimintaan ennen hätiköityjä johtopäätöksiä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
frost
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 15:45
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja frost »

Ei liity varsinaiseen aiheeseen mutta ihan uteliaisuuttanu kysyn että mitä nuo keltaiset letkut on tuolla konehuoneessa?
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"
Vastaa Viestiin