Saab 900S 1990 ajossa taas
Saab 900S 1990 ajossa taas
Ajattelin hieman kertoo omasta harraste/käyttöpelistä tänne projekti-osastolle, ensin vähäsen mitä on tullu tähän mennessä tehtyä ja sitten mitä on suunnitelmissa:
Auton ostin autovahinkokeskuksesta maaliskuussa 2006, tässä auto ja tyytyväinen omistaja
http://www.students.tut.fi/~riponiem/P1120168.JPG
Auton oli omistanut naishenkilö lähes ensimmäiset 10 vuotta ja sitten auto joutunut maajussille (viljan määrästä sisällä päätellen), jonka omistaja sitten kolhas matkalla katsastukseen (kuinkas muutenkaan). Mittarissa 370tkm
Tässä kuva autosta uusilla kilvillä ja vahattuna:
http://www.students.tut.fi/~riponiem/P1120274.JPG
Seuraavaksi puuhastelin autoon tonnarin coolerin ja ruotsista löytyi vanteet ja ilmanpoistoaukkojen muotosuojat:
http://www.students.tut.fi/~riponiem/P1130015.JPG
Talveksi auto laitettiin talliin seisomaan, mutta lopputalvesta auto sai uutta peltiä kylkeen, takaluukkuun ja vanhasta konepellistä ilmanottoaukon silottamaan kolarin lommoja.
Auto myös maalattiin kylkilistan alapuolelta. Tässä muutama kuva:
http://www.students.tut.fi/~riponiem/saab1.jpg
http://www.students.tut.fi/~riponiem/saab3.jpg
http://www.students.tut.fi/~riponiem/11072007032.jpg
Muutama viikko ajeltiin iloisesti ilman murheita, mutta sitten katsastusmies pilasi ilon tökkimällä vetaritunneleihin reikiä
http://www.students.tut.fi/~riponiem/tunneli.jpg
Ostin motonetistä korjauspalat ja hitsaamisen jätin ammattilaiselle..
Isäukko haki auton korjaamolta, mutta oli sitten siinä korjausta odotellessa päässeet jäähdytysnesteet maahan ja tästä seurauksena paloi kansipahvi
Essolla isot pojat kertoivat, että kannattaa vaihtaa 2,1/2,3 litraisen kansi siinä samalla niin ei kai sitä muuta kun ostaa jostakin sellainen
Foorumilta löityi suht helposti 2,1 satkun kansi ja vein sen Tammer Dieselin penkkiin, kaikki kuulemma ok elikkäs ei muuta kuin paikalle...tosin kova kiiru oli saada auto liikkeelle ja kun ei viitsinyt parkkipaikalla alkaa tuhtaamaan niin foorumilta löytyi tähänkin apu. Iso kiitos saabastelijalle pahvin ja venttiilinvarrenkumien vaihdosta
Samalla autoon saatiin vaihdettiin Lesjöforssin jouset ja iskarit, ehkä pienimuotoisen taistelun jälkeen.
Nyt auto näyttää ulkoisin puolin tältä:
http://www.students.tut.fi/~riponiem/05092007080.jpg
Vähän harmittaa toi kuskin puolen etukulma, joka on vieläkin kolarin seurauksena alhaalla ja siksi vähän irvistää konepellin välistä. Mahtaako uskaltaa jostain kohtaa painaa tunkilla ylös?
Seuraavana murheena turbon imupuolen huohotusletkun läpivientikumi, joka hajoitti imupuolen siivet
Tässä talven aikana tarkoitus vaihtaa autoon turbo kkk k26 kotoisin volvosta, hankkia paremmin virtaava katti ja toivottavasti muuttaa polttoaineen syöttö ohjelmoitavaksi. Myös 2,1 litraisen satkun imusarja on ostoslistalla. Kauppaa olen myös tehnyt myös parempikuntoisista puskimista, mutta ostosten noutaminen on jostain syystä nyt enemmän kuin hankaa
Samalla olisi tarkoitus asennella vuosi sitten hommatut lokareiden kaarilevikkeet ja airflowsarja.
Päätin muuten hetken mielijohteesta pakkeloida ne listan kolot helmoista, toivottavasti pysyy pakkeli paikallansa oli sen verran kamala homma niitä hinkata
Hommat aloitin purkamalla coolerin pois, josta löyti odotetusti kourallinen kumin ja siivenpalasia.
Turbon nappasin myös pois aloin raapimaan päätäni miten tuon uudemman ahtimen saa helposti sovitettua. Vedentulon ajattelin vetää hydrauliikkaletkulla, samat ajattelin öljyntulolle, jos ei tuo nykyinen sovi.
Downpipen joutuu myös puuhastelaan, nyt autossa on paikalla ryssänmutkan kanssa sopiva 3" JT, niin ehkä sen saisi jatkettua tuohon turbon jatkeeksi.
Akku täytyy myös siirtää ja sen ajattelin laittaa vanhan ilmanputsarin tilalle ja vapaavirtaussuodattimen hörppimään raitista ilmaan tuosta kyljen ilmanottoaukosta.
HKS:ssän kopio dump / bypass puhaltelee nyt paineputkesta imuputkeen, koska huomasin alkuperäisen bypassin olevan rikki. Huomasin myös että tuossa volvon ahtimessa on itsessään tuo bypass niin taidampa jättää tulevaisuudessa asentamatta tai sitten laittaa molemmat.
Toivottavasti pysyisi ensi kesän läjässä paremmin
Muuten ihan hyviä kilometrejä on tarjonnut
Auton ostin autovahinkokeskuksesta maaliskuussa 2006, tässä auto ja tyytyväinen omistaja
http://www.students.tut.fi/~riponiem/P1120168.JPG
Auton oli omistanut naishenkilö lähes ensimmäiset 10 vuotta ja sitten auto joutunut maajussille (viljan määrästä sisällä päätellen), jonka omistaja sitten kolhas matkalla katsastukseen (kuinkas muutenkaan). Mittarissa 370tkm
Tässä kuva autosta uusilla kilvillä ja vahattuna:
http://www.students.tut.fi/~riponiem/P1120274.JPG
Seuraavaksi puuhastelin autoon tonnarin coolerin ja ruotsista löytyi vanteet ja ilmanpoistoaukkojen muotosuojat:
http://www.students.tut.fi/~riponiem/P1130015.JPG
Talveksi auto laitettiin talliin seisomaan, mutta lopputalvesta auto sai uutta peltiä kylkeen, takaluukkuun ja vanhasta konepellistä ilmanottoaukon silottamaan kolarin lommoja.
Auto myös maalattiin kylkilistan alapuolelta. Tässä muutama kuva:
http://www.students.tut.fi/~riponiem/saab1.jpg
http://www.students.tut.fi/~riponiem/saab3.jpg
http://www.students.tut.fi/~riponiem/11072007032.jpg
Muutama viikko ajeltiin iloisesti ilman murheita, mutta sitten katsastusmies pilasi ilon tökkimällä vetaritunneleihin reikiä
http://www.students.tut.fi/~riponiem/tunneli.jpg
Ostin motonetistä korjauspalat ja hitsaamisen jätin ammattilaiselle..
Isäukko haki auton korjaamolta, mutta oli sitten siinä korjausta odotellessa päässeet jäähdytysnesteet maahan ja tästä seurauksena paloi kansipahvi
Essolla isot pojat kertoivat, että kannattaa vaihtaa 2,1/2,3 litraisen kansi siinä samalla niin ei kai sitä muuta kun ostaa jostakin sellainen
Foorumilta löityi suht helposti 2,1 satkun kansi ja vein sen Tammer Dieselin penkkiin, kaikki kuulemma ok elikkäs ei muuta kuin paikalle...tosin kova kiiru oli saada auto liikkeelle ja kun ei viitsinyt parkkipaikalla alkaa tuhtaamaan niin foorumilta löytyi tähänkin apu. Iso kiitos saabastelijalle pahvin ja venttiilinvarrenkumien vaihdosta
Samalla autoon saatiin vaihdettiin Lesjöforssin jouset ja iskarit, ehkä pienimuotoisen taistelun jälkeen.
Nyt auto näyttää ulkoisin puolin tältä:
http://www.students.tut.fi/~riponiem/05092007080.jpg
Vähän harmittaa toi kuskin puolen etukulma, joka on vieläkin kolarin seurauksena alhaalla ja siksi vähän irvistää konepellin välistä. Mahtaako uskaltaa jostain kohtaa painaa tunkilla ylös?
Seuraavana murheena turbon imupuolen huohotusletkun läpivientikumi, joka hajoitti imupuolen siivet
Tässä talven aikana tarkoitus vaihtaa autoon turbo kkk k26 kotoisin volvosta, hankkia paremmin virtaava katti ja toivottavasti muuttaa polttoaineen syöttö ohjelmoitavaksi. Myös 2,1 litraisen satkun imusarja on ostoslistalla. Kauppaa olen myös tehnyt myös parempikuntoisista puskimista, mutta ostosten noutaminen on jostain syystä nyt enemmän kuin hankaa
Samalla olisi tarkoitus asennella vuosi sitten hommatut lokareiden kaarilevikkeet ja airflowsarja.
Päätin muuten hetken mielijohteesta pakkeloida ne listan kolot helmoista, toivottavasti pysyy pakkeli paikallansa oli sen verran kamala homma niitä hinkata
Hommat aloitin purkamalla coolerin pois, josta löyti odotetusti kourallinen kumin ja siivenpalasia.
Turbon nappasin myös pois aloin raapimaan päätäni miten tuon uudemman ahtimen saa helposti sovitettua. Vedentulon ajattelin vetää hydrauliikkaletkulla, samat ajattelin öljyntulolle, jos ei tuo nykyinen sovi.
Downpipen joutuu myös puuhastelaan, nyt autossa on paikalla ryssänmutkan kanssa sopiva 3" JT, niin ehkä sen saisi jatkettua tuohon turbon jatkeeksi.
Akku täytyy myös siirtää ja sen ajattelin laittaa vanhan ilmanputsarin tilalle ja vapaavirtaussuodattimen hörppimään raitista ilmaan tuosta kyljen ilmanottoaukosta.
HKS:ssän kopio dump / bypass puhaltelee nyt paineputkesta imuputkeen, koska huomasin alkuperäisen bypassin olevan rikki. Huomasin myös että tuossa volvon ahtimessa on itsessään tuo bypass niin taidampa jättää tulevaisuudessa asentamatta tai sitten laittaa molemmat.
Toivottavasti pysyisi ensi kesän läjässä paremmin
Muuten ihan hyviä kilometrejä on tarjonnut
Viimeksi muokannut pakinen, Ti Huhti 14, 2009 07:21. Yhteensä muokattu 15 kertaa.
Saab 900S Combicoupe
Re: Näpräystä ja puuhastelua Saab 900S 1990
Tänään hain matkahuollosta ahtimen
KKK K24 turbo. Hukkaportti ja Bypass. Imu n. 46mm ja pako n. 51mm.
http://www.students.tut.fi/~riponiem/DSC00899.JPG
http://www.students.tut.fi/~riponiem/DSC00900.JPG
http://www.students.tut.fi/~riponiem/DSC000001.JPG
http://www.students.tut.fi/~riponiem/DSC00890.JPG
Ihan kivalta tuo näyttää, kieräytin pesät oikeaan asentoon ja kiristelin höllästi. Kattoo sitten miten sopii, kun pakosarjaan sovittaa. Nyt siis kompuran lähtö alaspäin, niin joutuu hieman eri kautta tuomaan coolerillle.
Varmaankin ei käy tuo 3" JT:n pää tuohon ahtimeen. Mistäköhän tuohon saisi sopivan laipan? Volvolandiasta yritin katsella, mutta ku ei sano yhtään mitää, kun myynti-ilmoituksessa lukee vinokoneen laippa
Miten muuten ruossa satkussa on vedentulo turbolle? putkea vai letkua?
Jos on letkua niin siihen saa helposti kierrettyä liittimen ja siitä jatkettua letkulla turbolle. Täytyy varmaankin vielä ottaa loppuun 90 asteen mutka niin ei jää hukkaportti jumiin
Oli pakko vielä imasta by-passin letkusta, ainakin sen perusteella toimii
KKK K24 turbo. Hukkaportti ja Bypass. Imu n. 46mm ja pako n. 51mm.
http://www.students.tut.fi/~riponiem/DSC00899.JPG
http://www.students.tut.fi/~riponiem/DSC00900.JPG
http://www.students.tut.fi/~riponiem/DSC000001.JPG
http://www.students.tut.fi/~riponiem/DSC00890.JPG
Ihan kivalta tuo näyttää, kieräytin pesät oikeaan asentoon ja kiristelin höllästi. Kattoo sitten miten sopii, kun pakosarjaan sovittaa. Nyt siis kompuran lähtö alaspäin, niin joutuu hieman eri kautta tuomaan coolerillle.
Varmaankin ei käy tuo 3" JT:n pää tuohon ahtimeen. Mistäköhän tuohon saisi sopivan laipan? Volvolandiasta yritin katsella, mutta ku ei sano yhtään mitää, kun myynti-ilmoituksessa lukee vinokoneen laippa
Miten muuten ruossa satkussa on vedentulo turbolle? putkea vai letkua?
Jos on letkua niin siihen saa helposti kierrettyä liittimen ja siitä jatkettua letkulla turbolle. Täytyy varmaankin vielä ottaa loppuun 90 asteen mutka niin ei jää hukkaportti jumiin
Oli pakko vielä imasta by-passin letkusta, ainakin sen perusteella toimii
Saab 900S Combicoupe
Re: Näpräystä ja puuhastelua Saab 900S 1990
Kävin sovittelemassa ahdinta paikoilleen IIN ja rälläköin akun telineen poies..
http://www.students.tut.fi/~riponiem/DSC00902.JPG
Tarvii tiivistyslaippa hommata pakosarjan ja ahtimen väliin, sitten samalla tuumailin, että laipan olisi hyvä samalla tuoda turboa hieman enemmän ulos tuolta. Voisi helpottaa pakoputken jatkamista ja ahtoputkien tekoo. Sopiva paksuus voisi olla jotain 20mm luokkaa tai enempi..
Laippa on tämän näköinen, mutta paksumpi
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... platta.jpg
Sen olis kuitenkin pakko olla vähintään ~6-8mm paksu, koska kompura ottaa lohkoon kiinni.
Downpipestä täytyy katkaista ja jatkaa siten että putken pää tulee enemmän kohti lokasuojan reunaa...kahtoo sitten mitä siihen saa räpellettyä
Volvon DP:n laippa löyty proturbosta..ehkä. Pyysivät lähettämään sähköpostitse tilauksen ja sen jälkeen ei ole kuullu koko puljusta mitään, ihme touhua toivottavasti ovat "oikeiden" asiakkaiden kanssa aktiivisempia.
Öljyntulonlaipan saa sovitettua luultavasti tuohon kohillensa, reikäväli oli vanhassa ahtimessa hieman isompi. Öljyntulonputken ajattelin katkaista ja tehä siihen kumiputkesta jatkon niin saan sen soviteltua kohdillensa.
Coolerin ja öljynjäähdyttimen laitoin täyteen löpöä, toivottavasti irtoo ylimmääräiset kurat.
http://www.students.tut.fi/~riponiem/DSC00902.JPG
Tarvii tiivistyslaippa hommata pakosarjan ja ahtimen väliin, sitten samalla tuumailin, että laipan olisi hyvä samalla tuoda turboa hieman enemmän ulos tuolta. Voisi helpottaa pakoputken jatkamista ja ahtoputkien tekoo. Sopiva paksuus voisi olla jotain 20mm luokkaa tai enempi..
Laippa on tämän näköinen, mutta paksumpi
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... platta.jpg
Sen olis kuitenkin pakko olla vähintään ~6-8mm paksu, koska kompura ottaa lohkoon kiinni.
Downpipestä täytyy katkaista ja jatkaa siten että putken pää tulee enemmän kohti lokasuojan reunaa...kahtoo sitten mitä siihen saa räpellettyä
Volvon DP:n laippa löyty proturbosta..ehkä. Pyysivät lähettämään sähköpostitse tilauksen ja sen jälkeen ei ole kuullu koko puljusta mitään, ihme touhua toivottavasti ovat "oikeiden" asiakkaiden kanssa aktiivisempia.
Öljyntulonlaipan saa sovitettua luultavasti tuohon kohillensa, reikäväli oli vanhassa ahtimessa hieman isompi. Öljyntulonputken ajattelin katkaista ja tehä siihen kumiputkesta jatkon niin saan sen soviteltua kohdillensa.
Coolerin ja öljynjäähdyttimen laitoin täyteen löpöä, toivottavasti irtoo ylimmääräiset kurat.
Saab 900S Combicoupe
Re: Näpräystä ja puuhastelua Saab 900S 1990
Melko hiljasta projektin kanssa ollut, mutta jotain pientä edeistystä ehkä..
Nyt vihdoista viimein sain laipat tehtyä:
Toinen siis pakosarjan ja turbon väliin ja toisesta tarkoitus aloittaa pakoputken teko.
Parkosarjaan ja turbon väliin tuleva laippa on vähän paksumpi, koska muuten turbo ottii lohkoon kiinni. Ahtimen by-passin joutui myös kääntämään sojottamaan toiseen suuntaan.
Vedentulon laitan banjolla ja vedenpaluun vien hydrauliikkaletkulla alavesiletkulle. Öljyntuloon käytin vakiona olevaa putkea, se saa kelvata vaikka vähän laipasta joutuukin veistelemään. Öljynpaluun kanssa joutuu vielä vähän taistelemaan, kun tietää paikan mihin turbo asettuu..
Nyt vihdoista viimein sain laipat tehtyä:
Toinen siis pakosarjan ja turbon väliin ja toisesta tarkoitus aloittaa pakoputken teko.
Parkosarjaan ja turbon väliin tuleva laippa on vähän paksumpi, koska muuten turbo ottii lohkoon kiinni. Ahtimen by-passin joutui myös kääntämään sojottamaan toiseen suuntaan.
Vedentulon laitan banjolla ja vedenpaluun vien hydrauliikkaletkulla alavesiletkulle. Öljyntuloon käytin vakiona olevaa putkea, se saa kelvata vaikka vähän laipasta joutuukin veistelemään. Öljynpaluun kanssa joutuu vielä vähän taistelemaan, kun tietää paikan mihin turbo asettuu..
Saab 900S Combicoupe
Re: Näpräystä ja puuhastelua Saab 900S 1990
Hyvää työtä!
Samalla asenteella päädyin tuon turbon sovittamisen itsekin hoitamaan (muutamaa yksityiskohtaa lukuunottamatta eri ahtimesta johtuen) ja onnistui tarpeeksi hyvin .
Tuossa oppii samalla hyvin kaikennäköistä turbon sovittamisesta yms. kun sitä vaan tekee itse järjestelmällisesti vaihe vaiheelta ja yrittäen ottaa huomioon mikä vaikuttaa mihinkin ja missä järjestyksessä tehdä.
Turbokin taitaa olla todella asiallinen valinta. Itsekin tuota kuolasin kun olin omaani mutkaa hankkimassa mutta tuota K24:sta ei silloin tullut sopivaan rahaan vastaan.
Samalla asenteella päädyin tuon turbon sovittamisen itsekin hoitamaan (muutamaa yksityiskohtaa lukuunottamatta eri ahtimesta johtuen) ja onnistui tarpeeksi hyvin .
Tuossa oppii samalla hyvin kaikennäköistä turbon sovittamisesta yms. kun sitä vaan tekee itse järjestelmällisesti vaihe vaiheelta ja yrittäen ottaa huomioon mikä vaikuttaa mihinkin ja missä järjestyksessä tehdä.
Turbokin taitaa olla todella asiallinen valinta. Itsekin tuota kuolasin kun olin omaani mutkaa hankkimassa mutta tuota K24:sta ei silloin tullut sopivaan rahaan vastaan.
Re: Näpräystä ja puuhastelua Saab 900S 1990
kiitoskiitosf-19 kirjoitti:Hyvää työtä!
Samalla asenteella päädyin tuon turbon sovittamisen itsekin hoitamaan (muutamaa yksityiskohtaa lukuunottamatta eri ahtimesta johtuen) ja onnistui tarpeeksi hyvin .
Tuossa oppii samalla hyvin kaikennäköistä turbon sovittamisesta yms. kun sitä vaan tekee itse järjestelmällisesti vaihe vaiheelta ja yrittäen ottaa huomioon mikä vaikuttaa mihinkin ja missä järjestyksessä tehdä.
Turbokin taitaa olla todella asiallinen valinta. Itsekin tuota kuolasin kun olin omaani mutkaa hankkimassa mutta tuota K24:sta ei silloin tullut sopivaan rahaan vastaan.
Foorumilta taisin bongata viestin, missä puhuit tuosta ahtimesta ja ruotsin foorumilta sai lisätietoa että ihan passeli pitäisi olla. Hintakin oli mielestäni ihan kohtuullinen..alta viiden sadan..
Ei kuulemma kestä korkeita ahtoja (päälle 1,5 baria), mutta lämpöö kylläkin. Mutta eipähän toi satkun laatikkokan kauheen varmatekoiselta vaikuta, pikkumitsulla ajaessa oli sellanen olo että kohta hajoo
Hommat vähän takkuilee, kun matalien tulorajojen takia palkka on taksvärkkiluokkaa. Ruotsista laipat olisi saanu hyllystä heti, mutta kun vähä jaksoi odottaa niin hinnaksi tuli kaljakeissi
Saab 900S Combicoupe
Re: Näpräystä ja puuhastelua Saab 900S 1990
Hitsailin laippaan pätkän hydrauliikkaputkea, jota sitten jatkoin hieman öljyletkulla ja loppu on satkun vakiosta öljyputkesta. Kuvassa on laippa-hydrauliikkaputki liitos vain hepattu kiinni ja kun vedin sauman koko putken ympäri niin eipähän sopinut enään. Täytyy jatkaa öljyletkulla enemmän vielä mitä tuossa kuvassa näkyy
Öljyntulolaippa menee jo melkein kohilleen:
Akun ajattelin laittaa tuohon
DP:n ajattelin katkasta ton toisen lambdan takaa ja värkätä takaisin siten, että se tulisi kauemmaksi ahtimelta. Sitten voisi saada sovitettua jo bilteman 3" 90 asteen mutkan siihen melkein suoraa
Jos seuraavaksi kerraksi saisi ahtimen tiivisteet hommattua ja starttailtua niin saisi vuodotkin ehkä kuriin.. Saabin tiskiltä hain T3 laipan tiivisteen...hinta oli karvan alle 11€
Onko muuten sillä öljynlauhduttimen kehikolla sen suurempaa käyttötarkotusta, kuin ehkä vähän suojata ja ohjata ilmaa jäähdyttimelle? Oma kehikko on varmaankin menny metallinkeräykseen, kun oli sen verta epämääräisen muotoinen ja näköinen...
Öljyntulolaippa menee jo melkein kohilleen:
Akun ajattelin laittaa tuohon
DP:n ajattelin katkasta ton toisen lambdan takaa ja värkätä takaisin siten, että se tulisi kauemmaksi ahtimelta. Sitten voisi saada sovitettua jo bilteman 3" 90 asteen mutkan siihen melkein suoraa
Jos seuraavaksi kerraksi saisi ahtimen tiivisteet hommattua ja starttailtua niin saisi vuodotkin ehkä kuriin.. Saabin tiskiltä hain T3 laipan tiivisteen...hinta oli karvan alle 11€
Onko muuten sillä öljynlauhduttimen kehikolla sen suurempaa käyttötarkotusta, kuin ehkä vähän suojata ja ohjata ilmaa jäähdyttimelle? Oma kehikko on varmaankin menny metallinkeräykseen, kun oli sen verta epämääräisen muotoinen ja näköinen...
Saab 900S Combicoupe
Re: Saab 900S 1990
Hain Saabin tiskiltä öljynlauhduttimen o-renkaat....hinta tuli 4€/kpl
Harmi kun Polar Teknikillä oli tarpeeksi pieniä myynnissä vain sarjoina niiden hinta oli 150kpl ~20e ja vertailun vuoksi 22 millin rengas oli 0.23€
Sain ahtimen ja öljyliitoksen "kuntoon" ja starttailin ilman bensapumpun sulaketa ja huomasin perskele, että paluuputki vuotaa lohkon juuresta hieman..jos ensiviikolla olisi sitten motivaatiota asennella uudestaan taas.
Tässä kuva taas paluuputkesta, hieman viettää alaspäin ja saa olla hyvä noin.
PS. Ostetaan pystärin osat, vaihdossa esim. kapeakaistalambdaa ja mittaria, ahtopaineensäädintä (turbosmart, wilkerson), tonnarin cooleri
Harmi kun Polar Teknikillä oli tarpeeksi pieniä myynnissä vain sarjoina niiden hinta oli 150kpl ~20e ja vertailun vuoksi 22 millin rengas oli 0.23€
Sain ahtimen ja öljyliitoksen "kuntoon" ja starttailin ilman bensapumpun sulaketa ja huomasin perskele, että paluuputki vuotaa lohkon juuresta hieman..jos ensiviikolla olisi sitten motivaatiota asennella uudestaan taas.
Tässä kuva taas paluuputkesta, hieman viettää alaspäin ja saa olla hyvä noin.
PS. Ostetaan pystärin osat, vaihdossa esim. kapeakaistalambdaa ja mittaria, ahtopaineensäädintä (turbosmart, wilkerson), tonnarin cooleri
Saab 900S Combicoupe
-
- "Viggen"
- Viestit: 675
- Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
- Paikkakunta: Kronoby
- Viesti:
Re: Saab 900S 1990
Sinnekkö tuli trokattua ahdin.
Hyvältä näyttää, eiköhän tuolla vielä saa romua aikaseks
Mittailin muuten tuon yhen k24 siivet.
Imupuoli on 46/65 ja pakopuoli on luokkaa 58/49.
Muutenkin näytti olevan kompurapyörässä tuota borg warnerin
kovasti mainostamaa extended tip teknologiaa.
http://koti.mbnet.fi/stress/Teknik/K24mittoja
Hyvältä näyttää, eiköhän tuolla vielä saa romua aikaseks
Mittailin muuten tuon yhen k24 siivet.
Imupuoli on 46/65 ja pakopuoli on luokkaa 58/49.
Muutenkin näytti olevan kompurapyörässä tuota borg warnerin
kovasti mainostamaa extended tip teknologiaa.
http://koti.mbnet.fi/stress/Teknik/K24mittoja
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Re: Saab 900S 1990
Mielenkiintoiselta näyttää. Tuota akkua ei vielä ole moni ilmeisesti tohon kuskinpuolelle siirtänytkään. Periaatteesahan siinä on sille tilaa, kun ottaa imanputsarikotelon kehikkoineen pois ja laittaa vaparin tilalle.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Re: Saab 900S 1990
On noita rapakon takana jenkeissä tehty ainakin aika moneen satkuun.Suabisti kirjoitti:Mielenkiintoiselta näyttää. Tuota akkua ei vielä ole moni ilmeisesti tohon kuskinpuolelle siirtänytkään. Periaatteesahan siinä on sille tilaa, kun ottaa imanputsarikotelon kehikkoineen pois ja laittaa vaparin tilalle.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
Re: Saab 900S 1990
Tänne joo se ahdin lähti, asennus vaan vähän kestänyt kauan...Stressfläkt kirjoitti:Sinnekkö tuli trokattua ahdin.
Hyvältä näyttää, eiköhän tuolla vielä saa romua aikaseks
Mittailin muuten tuon yhen k24 siivet.
Imupuoli on 46/65 ja pakopuoli on luokkaa 58/49.
Muutenkin näytti olevan kompurapyörässä tuota borg warnerin
kovasti mainostamaa extended tip teknologiaa.
http://koti.mbnet.fi/stress/Teknik/K24mittoja
Jaa-a saas nähdä miten toi toimii, laatikolle voi olla tuo teknologia huonoksi
Saab 900S Combicoupe
Re: Saab 900S 1990
Hiljaista on ollut ja tulee olemaan vielä vähän aikaa...koulun puolesta ollut turhan kiire
Nyt samalla kun tilaan kaiken näköistä tilpehööriä autoon niin onko tuo jouso-osa pakollinen vai jätänkö sen ostamatta?
Nyt samalla kun tilaan kaiken näköistä tilpehööriä autoon niin onko tuo jouso-osa pakollinen vai jätänkö sen ostamatta?
Saab 900S Combicoupe
Re: Saab 900S 1990
Osaako kukaan käyttää photoshoppia sen verta hyvin, että saisi tätä kuvaa hieman muokattua?
http://www.garaget.org/?car=10298&image=163487
Tuohon autoon jos saisi muokattua punaiset helmat, puskurin jatkeet ja pystärin puskimet
Ajattelin autoon laittaa pysärin osat, airflow levikkeet ja kaaret, vielä pitäisi saada arvottua maalaanko levikkeet punaiseksi vai grafiitinharmaaksi Näkisi vähän minkälainen yhdistelma sopisi parhaiten
Nyt olisi vielä viiminen mahdollisuus perua suunnitelmat ja kun en tuolla paintilla saa tehtyä yhtään mitään
http://www.garaget.org/?car=10298&image=163487
Tuohon autoon jos saisi muokattua punaiset helmat, puskurin jatkeet ja pystärin puskimet
Ajattelin autoon laittaa pysärin osat, airflow levikkeet ja kaaret, vielä pitäisi saada arvottua maalaanko levikkeet punaiseksi vai grafiitinharmaaksi Näkisi vähän minkälainen yhdistelma sopisi parhaiten
Nyt olisi vielä viiminen mahdollisuus perua suunnitelmat ja kun en tuolla paintilla saa tehtyä yhtään mitään
Saab 900S Combicoupe
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Re: Saab 900S 1990 (photoshop apuja!)
http://www.home.no/kaiacl/saab/side_bredder.JPG
tolleen
jos pystäriksi, niin ei sovi, ne möhköpuskurit ei oo hyvät punasena.
jos koko punaiseksi, niin näin sitten...
http://spgairflow.blogspot.com/2007/04/ ... parts.html
tolleen
jos pystäriksi, niin ei sovi, ne möhköpuskurit ei oo hyvät punasena.
jos koko punaiseksi, niin näin sitten...
http://spgairflow.blogspot.com/2007/04/ ... parts.html