Sivu 1/6
99 GT
Lähetetty: Ke Loka 10, 2007 09:59
Kirjoittaja Svc
Täytynee alkaa kirjailla omaa projektia.
Kuten muissa topikeissa kerroin, ostin -85 900T16:n josta aion siirtää tekniikan tuohon 99:iin.
Keväällä oli täällä foorumilla puhetta siitä, millainen olisi 99 GT. Siitä se ajatus sitten lähti.
Talvi menee T16 tekniikan läpikäymisessä ja tiedon hankinnassa. Ensi kesänä alkanee moottorin sovittelu keulalle. Aion tehdä muutoksen mahdollisimman paljon vakiokomponenteilla, eli niinkuin se olisi tehtaalla vuonna -85 tehty. Samoin pyrin pitämään moottorin mahdollisimman vakiona.
Ulkopuoli tulee ainakin säilymään mahdollisimman originaalina. Enintään "APC-system" -lätkä takapaksin kanteen.

(Saa tarjota).
Tai sitten rekisterikilven viereen se "Turbo 16 DOHC" lätkä. Jotain huomaamatonta kuitenkin.
Vanteiksi US-turbot tai Sunburstit, turbosatkun ratti, ahtopainemittari taloudellisuusmittarin tilalle jne. Eteen pitänee hankkia spoileri kätkemään öljynjäähdytintä ja pientä cooleria.
Re: 99 GT
Lähetetty: Ke Loka 10, 2007 21:08
Kirjoittaja Tri-Lo
Svc kirjoitti: Aion tehdä muutoksen mahdollisimman paljon vakiokomponenteilla, eli niinkuin se olisi tehtaalla vuonna -85 tehty.
Täydet pisteet siitä, seuraan mielenkiinnolla!

Re: 99 GT
Lähetetty: Pe Loka 12, 2007 21:56
Kirjoittaja Svc
Ensimmäiset "viralliset" projektikuvat.
Jos vuonna 85 olisi ollut 99 turbo, niin ratti olisi mitä todennäköisimmin ollut sama, kuin turbosatkuissa ja -tonnareissa.
Pitkä on matka, ennenkuin tuon "turbo" tekstin voi tuohon maskiin laittaa ihan oikeasti. (Ja suoraan)

Re: 99 GT
Lähetetty: Su Loka 14, 2007 17:32
Kirjoittaja Suabisti
Sporttisen näköinen kabiini

Re: 99 GT
Lähetetty: Su Loka 14, 2007 20:30
Kirjoittaja saba90
Hiljaa hyvä tulee

Re: 99 GT
Lähetetty: Su Loka 14, 2007 21:00
Kirjoittaja Svc
Tämän kesän alla on ollut US-turbo vanteet.

Saa nähdä, vaihdanko ne Sunbursteihin.
Varaosa-autossa olisi myös mustat ikkunalistat ja ovenkahvat noiden kromattujen tilalle. Kummatkohan olisivat tyylikkäämmät?
Tavoitteena on pitää auto mahdollisiman sleeperinä, eli ulkoasuun ei puututa.
(Enintään vahataan)
Re: 99 GT
Lähetetty: Ma Loka 15, 2007 01:15
Kirjoittaja 2495
mustat ikkunalistat ja ovenkahvat

Onnea rojektille
Re: 99 GT
Lähetetty: Ma Loka 15, 2007 08:33
Kirjoittaja saabracing
us turboisdta tulee hienommat ku ottaa keskilätkät pois

Re: 99 GT
Lähetetty: Ma Loka 15, 2007 08:38
Kirjoittaja Ronska
saabracing kirjoitti:us turboisdta tulee hienommat ku ottaa keskilätkät pois

US-turboista tulee hienommat kun ne laittaa tallin perimmäiseen nurkkaan
Kansa vaatii tykkivanteita.
Re: 99 GT
Lähetetty: Ma Loka 15, 2007 08:57
Kirjoittaja axtec
kyllä noi kromiset on nätimmät, ja sitten aerot tai tykkivanteet alle

Re: 99 GT
Lähetetty: Ma Loka 15, 2007 09:43
Kirjoittaja tetammi
saabracing kirjoitti:us turboisdta tulee hienommat ku ottaa keskilätkät pois

+1
Tuossa pihalla on samanvärinen(ainakin liki)
varaosabiili missä mustat listat niin mä pitäisin kromiset.
Aero-vanteet vaatii vähän muutakin että näyttävät siisteiltä ysiysin alla.
US-turbot tukee tuota sleeperlinjaa mutta ovat tosiaan paremman näköiset ilman keskikuppeja, yllättävää kyllä.
Re: 99 GT
Lähetetty: Ma Loka 15, 2007 10:46
Kirjoittaja ng900aero
Hieno projekti

Miten meinaat saada auton tehojen puolesta kilpiin, onnistuisikohan dynolapuilla jotka todistaisivat tehomäärän jäävän maks 174 hv:aan?
Itselläkin tuollainen 2d -83 johon tekisi mieli (joskus) vaihtaa turbotekniikka, mutta sopivia tekniikanluovuttaja-matalapaineturboja ei tunnu löytyvän.
Re: 99 GT
Lähetetty: Ma Loka 15, 2007 12:15
Kirjoittaja nalleolut
miun mielestä mallimerkintä väärin jos tästä kerta ruiskupeli tulee niin GTI. tuplakaasari 99:si 16 venasella koneella vois olla tuo gt.....
Re: 99 GT
Lähetetty: Ma Loka 15, 2007 13:18
Kirjoittaja Svc
nalleolut kirjoitti:miun mielestä mallimerkintä väärin jos tästä kerta ruiskupeli tulee niin GTI. tuplakaasari 99:si 16 venasella koneella vois olla tuo gt.....
Tehojen puolesta onnistuu dynolapulla. Keskustelin asiasta katsastusasemalla.
Vertailumoottori on 107kW 8v turbo. Tämä + 20 % = 128 kW = 174 hv.
Saab sallii yleistodistuksessa 185 hv, eli ei ongelmia.
"GT" siksi, että perinteinen GTi on vakiintunut enemmänkin hatchback-korisiin autoihin. 99 ems ja myöhemmin 99 turbo täyttivät jo ihan sellaisenaan oman aikansa GranTurismon kriteerit. Autoni ei ole noista kumpikaan, eli siitä tuo "GT"
Vuoden -85 käytännön mukaan tämä olisi esim USA:ssa ollut ehkä "99 turbo S"
Airflow sarjalla varustettuna "99 Aero" tai "99 SPG"
(vrt "900 turbo S", "900 Aero" ja "900 SPG"
Moottori tulee siis olemaan T16ic, mutta takaluukussa tulee säilymään edelleen "99 GL 5 speed"
Vai miltäs kuulostaisi Saab 99 "Draken". Etulokasuojiin sini-valkoinen Draken-silhuetti.
Re: 99 GT
Lähetetty: Ma Loka 15, 2007 14:26
Kirjoittaja ng900aero
Eikös siitä tule väkisinkin 99 turbo koska se on selkeästi 99 ja siinä tulee olemaan turbomoottori?
