Sivu 1/2
9000 2.0 16 turbo 1985
Lähetetty: Ma Loka 15, 2007 17:13
Kirjoittaja LR
Hepskukkuu! En oo ennen mitään projekteja laittanut esille (tämä vasta 12. Saab)

Nyt on pakko laittaa tällainen:
Eilen tuli haettua kotiin originelli turbotonnari vuodelta 1985 eli ekaa mahdollista vuosimallia.

Autoon on jo vaihdettu ruostettomat ovet edellisen omistajan toimesta. Oikea takakaari vaatii laittoa, mutta muuten silmiinpistävän hyväkuntoinen...

Väriltään musta, varusteina sähkölasit, -peilit, keskuslukitus ja cruise, jotka jopa vielä toimivat. Kilometrejä takana vaatimattomat 308tkm. Autoa ei ole teinit päässeet räpeltämään mistään ja kaikki on orkkista merkkejä myöten. Tarkoitus olisi laittaa tonnari oikein iskuun ja mm. kiillottaa kunnolla jne... Eli tehdä siitä sellainen kuin vuonna 1985 tullut tehtaalta. Huomenna ajattelin ottaa muutaman kuvan ja laittaa tänne.

Palaillaan!
Re: 9000 2.0 16 turbo 1985
Lähetetty: Ma Loka 15, 2007 17:40
Kirjoittaja Juha96
Odotan innolla kuvia, ei noita montaa varmaan Suomessa olekaan kun alunperin tehtaan kapasiteettiongelmat ja Suomen oloihin kallis hinta jarruttivat kauppaa (sitäpaitsi tuntuu että alkupään autoista 80% oli tylsästi hopeanvärisiä). Niistä tuoduistakin isoin osa on varmasti räpelletty ja / tai romutettu, kilsoja kun noihin yleensä kertyi muutamassa vuodessa satojatuhansia.
Tuo on siis ainoana vuosimallina ilman lokasuojavilkkuja, eikö vain? Oletko kysellyt historiaa AKEsta, oliko uutena Scan-Auton esittely- tai työsuhdeauto?
Re: 9000 2.0 16 turbo 1985
Lähetetty: Ma Loka 15, 2007 17:43
Kirjoittaja Juha96
LR kirjoitti:varusteina sähkölasit, -peilit, keskuslukitus ja cruise, jotka jopa vielä toimivat.
Tuo eka vuosimalli olikin runsaasti vakiovarusteltu, nuo kaikki löytyivät vakioina.
tehtaalta tilattavien lisävarusteiden lista olikin sitten vastaavasti lyhyt, listalla ei kai ollut paljon muuta kuin kattoluukku, nahat ja metalliväri (automaattilaatikko ei ollut vielä saatavilla).
Re: 9000 2.0 16 turbo 1985
Lähetetty: Ma Loka 15, 2007 18:04
Kirjoittaja Tuha
Ilman muuta kuvia ja mahdollisimman pian...
Re: 9000 2.0 16 turbo 1985
Lähetetty: Ma Loka 15, 2007 18:38
Kirjoittaja LR
Lokasuojissa on vilkut, jota hieman ihmettelinkin, käyttönotto syyskuu 85... Nahkapenkitkin löytyy, mutta ne menee vaihtoon pikemmiten, ovat todella kuluneet.
Yhden tärähtäneen kuvan sain otettua, hiukan rupesi hämärtämään.
http://i156.photobucket.com/albums/t28/ ... 144803.jpg
Re: 9000 2.0 16 turbo 1985
Lähetetty: Ma Loka 15, 2007 19:24
Kirjoittaja haffu
Taas oot mennyt ostamaan yhden lisää. Ei siinä mitään. Komialtahan tuo näyttää ja seuraaviin potkuihin talutat varmaan tuon? Jos itse saan tuon satkun vielä maalattua niin olisi -85 hyvin edustettuna aikalailla alkuperäiskuoseissaan
Re: 9000 2.0 16 turbo 1985
Lähetetty: Ma Loka 15, 2007 19:56
Kirjoittaja LR
haffu kirjoitti:Taas oot mennyt ostamaan yhden lisää. Ei siinä mitään. Komialtahan tuo näyttää ja seuraaviin potkuihin talutat varmaan tuon? Jos itse saan tuon satkun vielä maalattua niin olisi -85 hyvin edustettuna aikalailla alkuperäiskuoseissaan
Voi hyvinkin olla, että seuraaviin potkuihin ollaan tulossa. Huomenna saan oikean takalokarin kehän käsiini ja siitä se lähtee pikkuhiljaa. Tekniikka tuntuu toimivan hyvin ja hepat kiltisti tallella.

Laitetaan kasivitoset nousuun!

Re: 9000 2.0 16 turbo 1985
Lähetetty: Ma Loka 15, 2007 20:23
Kirjoittaja Haza
Oletko tarkistanut runkonumerosta että on oikeasti M85?
Vilkkujen perusteella tuo on joko M86 tai räpelletty
Juhalta unohtui ACC..
Re: 9000 2.0 16 turbo 1985
Lähetetty: Ma Loka 15, 2007 20:29
Kirjoittaja Frostgrey
Eikös Late ollut juttua, että tuohon olisi etulokarit vaihdettu joskus, onkohan silloin eksynyt vilkutkin

Re: 9000 2.0 16 turbo 1985
Lähetetty: Ma Loka 15, 2007 20:39
Kirjoittaja LR
Frostgrey kirjoitti:Eikös Late ollut juttua, että tuohon olisi etulokarit vaihdettu joskus, onkohan silloin eksynyt vilkutkin

Vahvasti ainakin luulen, että lokasuojat on vaihdettu, ei ainakaan lainkaan ruosteessa... Voi olla, että lokasuojat uudemmasta, se selittäisi nuo vilkut.

Eiköhän tuo selviä, kun pääsen tallille auton kimppuun.

Re: 9000 2.0 16 turbo 1985
Lähetetty: Ma Loka 15, 2007 20:41
Kirjoittaja Juha96
Haza kirjoitti:Oletko tarkistanut runkonumerosta että on oikeasti M85?
Vilkkujen perusteella tuo on joko M86 tai räpelletty
Juhalta unohtui ACC..
Odotinkin, että tuon vilkkutiedon jälkeen joku kysyy runkonumerosta

(M85:ssä 10:s merkki F, M86:ssa G).
En unohtanut, vaan muistin / luulin sen olleen vakiona '85. Nyt kun kurkkasin EPC:hen, siellä kylläkin tunnettiin käsisäätöinenkin laite jo '85 - tosin olisihan silti voinut olla, että Suomen markkinoilla ACC olisi ollut vakio. Myyntiesitettä tai hinnastoa en löytänyt. Mistä sun tieto oli?
Re: 9000 2.0 16 turbo 1985
Lähetetty: Ma Loka 15, 2007 20:48
Kirjoittaja Haza
Muistelin wanhassa TM:ssä mainitun ACC:n hinnaksi 12kmk tjsp.
Varsin epävarma "tieto" mutta kun muitakin vakiovarusteita jotka myöhemissä ei olleet vakiona mainitsit niin jommastakummasta listasta se ACC puuttui
Niinjuu ja jos on syyskuussa käyttöönotettu niin saattaisi olla ihan ensimmäisiä M86 autoja..
Re: 9000 2.0 16 turbo 1985
Lähetetty: Ma Loka 15, 2007 22:27
Kirjoittaja tetammi
Haza kirjoitti:Muistelin wanhassa TM:ssä mainitun ACC:n hinnaksi 12kmk tjsp.
Varsin epävarma "tieto" mutta kun muitakin vakiovarusteita jotka myöhemissä ei olleet vakiona mainitsit niin jommastakummasta listasta se ACC puuttui
Niinjuu ja jos on syyskuussa käyttöönotettu niin saattaisi olla ihan ensimmäisiä M86 autoja..
Tuolla olen naputellu jotain hintatietoja, enkä ole ainakaan 85:sen kohdalle ole kirjoittanu mainintaa acc:sta.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... %2A#p12822
Tarttis varmaan tarkistaa...
Re: 9000 2.0 16 turbo 1985
Lähetetty: Ti Loka 16, 2007 07:14
Kirjoittaja LR
Runkonumeron 10. merkki G eli mallivuosi 1986...
Re: 9000 2.0 16 turbo 1985
Lähetetty: Ti Tammi 01, 2008 19:42
Kirjoittaja LR
Projekti edennyt pikkuhiljaa, eteen vaihdoin viistokeulan palikat ja kirkkaat vilkut. Sisusta tulee vm. 94 CS tonnarista. Putkisto vaihtui 3" JT:hen, ruiskuboksiin tuli uusi lastu ja APC ronkittu. Viime viikolla vaihdoin venttiilikannen tiivisteet ja maalasin sen. Myös termari, flektin anturi ja jäähdytysnesteet vaihtuivat. Maaliskuussa tonsku tulee ajoon, kun seisonta-aika päättyy.

Vielä tarttis takakaaret huomiota ja maalipinta kiilloitusta. Uudet ei EU-kilvet on tilattu konttorilta. Yksi hieman valoisampi kuva:
http://i156.photobucket.com/albums/t28/ ... lamput.jpg