Sivu 1/1

Saab 900 Turbo S 1980

Lähetetty: Ke Loka 17, 2007 06:36
Kirjoittaja MHa
Nyt iski joku innostus ja aloitin tuon viime syksynä ostetun 1980 900 turbon laittamisen. Tarkoitus olisi saada kori kevät talvella maalaamoon, auto ensi kesäksi liikenteeseen ja tavoitteena olisi kesäpäivät.
Katsotaan kuin äijän käy. Tekniikalle ei onneksi tarvitse tehdä muutakuin puhdistus/maalaus ja selvitellä tuo vesiruiskusysteemi taas toimimaan kun siitä joku on letkuja irroitellut ja samalla maalailla/uusia/vaihtaa kaikki osat alustaan.

Täytyy laitella kuvia kunhan vähän hommat edistyy. Nyt on kontin hitsaus hyvässä vaiheessa ja tavoite olisi että 3 viikon päästä olisi takapää valmis peltien osalta.

-MHa

Re: Saab 900 Turbo S 1980

Lähetetty: Ke Loka 17, 2007 10:33
Kirjoittaja tomaatti
Moi!Hieno homma että pistät vanhan sport-kitillä varustetun satkun kuntoon.Mulla sitten löytyy projektiisi noita alkuperäisen vesiruiskun osia ja asennusohjeet.Oli itselläni tarkoitus laittaa omaan -79 turbosatkuun mutta teinkin vesiruiskun itse,kuten myös -90 turbosatkuuni.

Re: Saab 900 Turbo S 1980

Lähetetty: Su Loka 21, 2007 21:02
Kirjoittaja MHa
Kyllähän nuo varaosat tuohon vesiruiskuun voisi kiinnostaa, ei kuitenkaan ole täyttä varmuutta toimiiko kaikki vesiruiskun komponentit autossa tällä hetkellä ihan täysillä.

On tullut nyt viikon aikana hitsattua tuota takakontin pohjaa ja hankalin paikka on ehdottomasti tuo varapyöränkotelo ja sen liittymä kohdat koriin. Tänään sain irroitettua kotelon pistehitseistään ja huomenna jatkan korin hitsausta sen jälkeen laitan sitten korjatun kotelon takaisin paikalleen.

Yllättävän paljon on ruostetta massan alla piilossa, ei onneksi kuitenkaan läpi reikiä.

Pitää jossain vaiheessa kunhan ehdin yrittää laittaa projektikuvia nettiin.

-MHa

Re: Saab 900 Turbo S 1980

Lähetetty: Su Loka 21, 2007 22:09
Kirjoittaja Mertmi
tomaatti kirjoitti:Moi!Hieno homma että pistät vanhan sport-kitillä varustetun satkun kuntoon.Mulla sitten löytyy projektiisi noita alkuperäisen vesiruiskun osia ja asennusohjeet.Oli itselläni tarkoitus laittaa omaan -79 turbosatkuun mutta teinkin vesiruiskun itse,kuten myös -90 turbosatkuuni.
Meikku skannas kaimalta lainassa (edelleenkin) olevat vesiruiskun manuskat ja sen englanninkielisen osan voi imuroida tästä linkistä.

Re: Saab 900 Turbo S 1980

Lähetetty: Ma Loka 22, 2007 08:17
Kirjoittaja tomaatti
Joo,mulla on noi samat ohjeet mutta paperilla.

Re: Saab 900 Turbo S 1980

Lähetetty: Ke Loka 24, 2007 07:00
Kirjoittaja MHa
Kiitoksia vaan kaimalle vinkkiä tuosta varaosa-autosta purkaamolla. Sain ruosteettoman kaksiritiläisen konepellin tuohon autoon ja jätän tuon korjattavan pellin tuohon Finkku-projektiin. Olihan tuolla muutakin hyvää osaa mm. kapeat kylkilistat ja takakontin pohjalevyjä. Vielähän tuosta saisi kaikkea pikkusälää talteen.

Viimeksi hitsasin tuon vasemman takapalkin kuntoon, oli sen pitkittäisen vakaajatangon kiinnityskohta hävinnyt melkein kokonaan. Nyt ois palkki kunnossa ja huomenna teen uudet pintapellit siihen päälle takaisin. Sitten täytyy varmaan keskittyä sen varapyörä kotelon uudelleen rakentamiseen.

-MHa

Re: Saab 900 Turbo S 1980

Lähetetty: Ke Loka 24, 2007 10:18
Kirjoittaja Mertmi
MHa kirjoitti:Kiitoksia vaan kaimalle vinkkiä tuosta varaosa-autosta purkaamolla. Sain ruosteettoman kaksiritiläisen konepellin tuohon autoon ja jätän tuon korjattavan pellin tuohon Finkku-projektiin. Olihan tuolla muutakin hyvää osaa mm. kapeat kylkilistat ja takakontin pohjalevyjä. Vielähän tuosta saisi kaikkea pikkusälää talteen.

-MHa
Ollos hyvä.

Ymmärrät varmasti että teki ihan pahaa ensisilmäykseltä, kun bongasin sen auton sieltä? Tarkempi tutkiskelu ainakin minun vinkkelistä paljasti, että kori on kärsinyt pahasti kolarin takia, ei niinkään ruosteen...

Muille vielä tiedoksi: Joensuussa Purku Pojat -nimisessa purkaamossa on tommonen 80-luvun alun 5D 900 GLS, jossa oli ne vanhemman malliset takavalot jne. Auto näytti joutuneen melkoisen kovaan pitkittäiseen tärskyyn. Takaluukunkahva esim. olisi ehjä ja kromaus siisti. Takaluukku oli virheetön. Sisusta vihreä ulkopellit vihreet. B-moottorin näytti tosi siistiltä, syyläri oli uuden veroinen pikaisesti katsottuna.

Minun matkaan tarttui takakontista se varapyörän huppu, varapyörän kiinnitysremmi ja oikealta se verhoilun pyöreä ilmaritilä.

Re: Saab 900 Turbo S 1980

Lähetetty: Ke Loka 24, 2007 11:41
Kirjoittaja MHa
Unohtamatta tuota peltistä bensatankkia mikä on hyvää saalista ja sitten ne vihreän sävyiset lasit ym. ym. On jo aika vaikea löytää noita 79:n osia. Sääli kyllä miten hyvä auto on mennyt kolarissa, mutta saatiinpahan me sitten osia projekteihin.

Itse ostin kaikkea pikkuosaa sieltä pois, kylkilistat takakontin pohjia, takavalot ym. Vielähän siellä olisi kaikkea hyvää osaa mitä ei enää tahdo löytyä. Takakontin pohjakin olisi saalista kun viitsisi käydä rälläköimässä irti.

Niin ja oishan siellä vielä aikakauteen sopiva Blaupunktin kiikarimankka.

-MHa

Re: Saab 900 Turbo S 1980

Lähetetty: La Elo 08, 2009 20:59
Kirjoittaja MHa
Aeron laittaminen aiheutti tämän 900:sen rakentamiseen paussia, mutta nyt taas innostuin jatkamaan tätäkin. Sen jälkeen kun isänmaan toivot löivät autosta lasit sisään oli hetken fiilis, että pyydän Stenan auton hakemaan koko romun pois ja lopetan rakentelun siihen. Tänään kuitenkin siivosin lasin sirut pois ja aloin jatkamaan projektia.

Tuli sellanen olo, että täytyy tuollainen vanha b-moottori satku saada liikenteeseen, enkä anna periksi. Korjailin myös tulpan johdot mitkä kriminaalit vetelivät irti, onneksi ei ollut voimat riittäneet täyteen tuhoon. Mukavasti lähti vuoden jälkeen käyntiin kun sai bensaa ja sähköä.

Hitsaukset on aika hyvällä mallilla takapäässä ja arvelinkin välillä hitsailla ovia.

Tuossa kuvia projektin varrelta ja lisää laittelen kun saan tehtyä eteenpäin.

http://picasaweb.google.com/Sky1939/Saa ... 6173967074

t:MHa

Re: Saab 900 Turbo S 1980

Lähetetty: Ti Elo 11, 2009 23:22
Kirjoittaja MHa
Tämä päivä meni kuskin puolen takaoven ruosteen poistossa ja hitsailuissa.

Vielä olisi kaksi ovea tehtävänä. Kuskin oveksi löysin onneksi uuden oven kun siinä oli aika rajusti ruostetta ja lommoja, apukuskin puolen ovet onkin helpommat tehdä kun ei tarvitse pinta peltejä hitsailla.

http://picasaweb.google.com/Sky1939/Saa ... 2544814946

Re: Saab 900 Turbo S 1980

Lähetetty: Ke Elo 19, 2009 21:04
Kirjoittaja MHa
Apukuskin puolen takaovea hitsailin ja melkein valmiiksi sen sainkin. Pohja pitää vielä hitsata kun kerkiän. Muutamia kuvia taas lisäilin kansioon.

-MHa

Re: Saab 900 Turbo S 1980

Lähetetty: Su Tammi 03, 2010 22:39
Kirjoittaja MHa
Syksy meni rakentaessa kaverin ja minun metsäreissua autoa (Lada 1200l 1983) joten saabi sai odottaa. Nyt taas aloin jatkamaan ja viimeistelin takaovet sekä korjasin varapyöräkotelon.

Varapyöräkotelo oli melko työläs oli sen verran paljon vanhoja paikkoja päällekkäin. Sain kuitenkin ihan kohtalaisen aikaan, mutta alkuperäistä ei kyllä kovin paljoa jäljelle jäänyt.

Muutamia kuvia taas lisätty

http://picasaweb.google.com/Sky1939/Saab900Turbo1980#

Re: Saab 900 Turbo S 1980

Lähetetty: Ke Tammi 06, 2010 21:04
Kirjoittaja MHa
Tämä päivä meni hioessa/maalatessa takakontin pohjaa. Pikkuhiljaa valmistuu.

-M

Re: Saab 900 Turbo S 1980

Lähetetty: Pe Tammi 08, 2010 15:05
Kirjoittaja tikkis
Mulla vielä jäljellä joitain käytettyä -79-80 5d turbo osaa. Mm. joitain vihreitä laseja. jos tarvetta on.

Re: Saab 900 Turbo S 1980

Lähetetty: La Tammi 09, 2010 19:52
Kirjoittaja MHa
Kiinnostaa kyllä lasit, laitoin YV:tä tulemaan.