Ng900: Pientä projektia
Ng900: Pientä projektia
Pistetäänpä nyt jonkinmoinen rojektitopikki pystyyn. Eli mitään maata mullistavaa projektia en ole alottamassa, mutta kun tuo auto ei tunnetusti ole koskaan "valmis" ja aina löytyy jotain laitettavaa, niin laittelenpa sitten tänne vähän kuvatuksia mitä nyt tuleekaan autolle tehtyä.
Tuli tuossa kesällä hommattua HT-Tunelta vähän isompi cooleri, kokoa 500x160x90, 2,5" lähdöillä. Nyt kun alkaa talvikin jo lähestyä, niin alkaa olemaan coolerin asennus ajankohtainen . No joo, ei ole oikeen joutanut tuota aikaisemmin heittää paikalle, enkä viitsi enää ensi kesään venyttää. Eli tämmöinen kapistus siis kyseessä:
Samalla ajattelin sitten uusia ic:ltä asti vakio 50mm ahtoputken 60mm:een. Tiedetään, ei siitä varsinaista hyötyä ole, vakio riittää kyllä pitkälle. Taitaa hyödyt jäädä lähinnä kosmeetisiksi, ainakin siihen asti että saa vähän isompaa ahdinta tilalle.
Coolerin kanssa tuli myös ostettua HKS Style dumppi, niin pitää sekin roiskasta samalla kiinni.
Aloitin noista ahtoputkista. Materiaalina oli alumiini. Käytin hyväksi vanhasta putkesta tuon imusarjalle tulevan pään. Aika vaikeaksi menisi tuo laipan teko, jos itse alkaisi tekeen.
Ja tässä alkukäyrä kokonaisuudessaan:
Jospa tuo olisi nyt vähän avarampi kuin se alkuperäinen kuristin :
Loppu putki menikin sitten mutkista kasaten, vähän vaan vedin eri kautta kuin aluperäinen. Koska ic:n lähdöt tulikin vähän odotettua leveämmälle, piti putki vetää pissapojan säiliön alta. Vähän tuli pituutta lisää, mutta ei pahasti.
Tässä sitten tulos:
Tällä hetkellä putki on hitsauksilla. Kunhan saan sen takaisin, niin voi alkaa asenteleen ic:tä...
Tuli tuossa kesällä hommattua HT-Tunelta vähän isompi cooleri, kokoa 500x160x90, 2,5" lähdöillä. Nyt kun alkaa talvikin jo lähestyä, niin alkaa olemaan coolerin asennus ajankohtainen . No joo, ei ole oikeen joutanut tuota aikaisemmin heittää paikalle, enkä viitsi enää ensi kesään venyttää. Eli tämmöinen kapistus siis kyseessä:
Samalla ajattelin sitten uusia ic:ltä asti vakio 50mm ahtoputken 60mm:een. Tiedetään, ei siitä varsinaista hyötyä ole, vakio riittää kyllä pitkälle. Taitaa hyödyt jäädä lähinnä kosmeetisiksi, ainakin siihen asti että saa vähän isompaa ahdinta tilalle.
Coolerin kanssa tuli myös ostettua HKS Style dumppi, niin pitää sekin roiskasta samalla kiinni.
Aloitin noista ahtoputkista. Materiaalina oli alumiini. Käytin hyväksi vanhasta putkesta tuon imusarjalle tulevan pään. Aika vaikeaksi menisi tuo laipan teko, jos itse alkaisi tekeen.
Ja tässä alkukäyrä kokonaisuudessaan:
Jospa tuo olisi nyt vähän avarampi kuin se alkuperäinen kuristin :
Loppu putki menikin sitten mutkista kasaten, vähän vaan vedin eri kautta kuin aluperäinen. Koska ic:n lähdöt tulikin vähän odotettua leveämmälle, piti putki vetää pissapojan säiliön alta. Vähän tuli pituutta lisää, mutta ei pahasti.
Tässä sitten tulos:
Tällä hetkellä putki on hitsauksilla. Kunhan saan sen takaisin, niin voi alkaa asenteleen ic:tä...
Re: Ng900: Pientä projektia
nyt on pakko kysästä että vanteet on keskinin kt4 mutta kuinka monta tuumaa leveyttä ja ET on? ilmeisesti ovat 17" itse olen tuollaisia miettinyt kanssa mutta mustalla keskiöllä mutta tuleeko keskiö lähes samalle tasolle kuin vanteen kehä? ettei käy niin että huulta on mutta vanteen keskiö tulee lähes samalle tasolle kun kehä...
Re: Ng900: Pientä projektia
8,5x18 ja ET35. Kyllä se keskiö on jonkinverran sisempänä vanteen kehään nähden, jos sitä tarkoitit.
EDIT: Tästä kuvasta sen voi jotenkin nähdä:
http://www.garaget.org/?car=64373&image=586588
EDIT: Tästä kuvasta sen voi jotenkin nähdä:
http://www.garaget.org/?car=64373&image=586588
Re: Ng900: Pientä projektia
juuri sitä tarkoitin... renkaat on ilmeisesti 235/40?
meinaatkos ilmanpuhdistimen ja ahtimen väliputkelle jotai muutosta tehdä?
komeen näköinen auto ainakin näin kuvistakatseltuna
meinaatkos ilmanpuhdistimen ja ahtimen väliputkelle jotai muutosta tehdä?
komeen näköinen auto ainakin näin kuvistakatseltuna
Re: Ng900: Pientä projektia
Lainattua tuolta Garaget.org-sivuiltaJuHo^ kirjoitti:juuri sitä tarkoitin... renkaat on ilmeisesti 235/40?
225/40/18 Hankook Ventus Sport K104
Re: Ng900: Pientä projektia
No siinähän se vastaus tulikin
Kyllä tuo saa kelvata vielä tälle vakio ahtimelle, jos/kun tulee laitettua isompi ahdin, niin sitten tietenkin uusiksi. Kuten sanottu, tuokin putki jonka olen tehnyt tuskin vaikuttaa tehopuolelle nykyisellä kokoonpanolla .JuHo^ kirjoitti:meinaatkos ilmanpuhdistimen ja ahtimen väliputkelle jotai muutosta tehdä?
Re: Ng900: Pientä projektia
Noniin, homma on viety kunnialla loppuun.
Kävin hakemassa ahtoputket hitsarilta, ja tältä ne nyt sitten näyttää:
Ja asennettuna:
Vähän vielä näyttää karkealta. Pitää paremmalla ajalla vielä hioa saumat tasaiseksi ja kiillottaa.
Seuraavana olikin sitten itse IC:n asennus. Tarkoituksena oli asentaa se puskurin keskiaukon kohdalle. Kiinnikkeet tein latasta, jotka tuli sitten vakio IC:n kiinnityskohtiin kiinni. Putkien päihin en tehnyt mitään haittoja, mutta ei ainakaan vielä ole paukkunut irti kun puhdisti päät rasvanpoistoaineella ja laittoi kunnon klemmarit. Ja sitten taas vaihteeksi kuvia:
Persdynolla huono sanoa vaikutusta, mutta eiköhän se ensi kesänä selviä, kun saadaan taas helteitä. Tälle vuodelle niitä tuskin enää saadaan . HKS Style:n dumppikaan ei kuulosta yhtään hassummalta.
Kävin hakemassa ahtoputket hitsarilta, ja tältä ne nyt sitten näyttää:
Ja asennettuna:
Vähän vielä näyttää karkealta. Pitää paremmalla ajalla vielä hioa saumat tasaiseksi ja kiillottaa.
Seuraavana olikin sitten itse IC:n asennus. Tarkoituksena oli asentaa se puskurin keskiaukon kohdalle. Kiinnikkeet tein latasta, jotka tuli sitten vakio IC:n kiinnityskohtiin kiinni. Putkien päihin en tehnyt mitään haittoja, mutta ei ainakaan vielä ole paukkunut irti kun puhdisti päät rasvanpoistoaineella ja laittoi kunnon klemmarit. Ja sitten taas vaihteeksi kuvia:
Persdynolla huono sanoa vaikutusta, mutta eiköhän se ensi kesänä selviä, kun saadaan taas helteitä. Tälle vuodelle niitä tuskin enää saadaan . HKS Style:n dumppikaan ei kuulosta yhtään hassummalta.
Re: Ng900: Pientä projektia
Todella nätin näköistä jälkeä, etenkin tuo IC:n asennus!
Ja ihan varmasti jaksaa paremmin vetää tuolla IC:llä kuin sillä vakio-roskalla
Ja ihan varmasti jaksaa paremmin vetää tuolla IC:llä kuin sillä vakio-roskalla
Re: Ng900: Pientä projektia
Kiitti vaan. Itse asiassa tuossa oli paikallaan viggenin ic, mutta eipä se ole häävi sekään. Nyt kun on tullut paremmin testattua, niin kyllähän sieltä tuntus enemmän vetoja löytyvän .
Pitää käydä tässä lähiaikoina penkittään, niin näkee mitä siitä irtoaa.
Pitää käydä tässä lähiaikoina penkittään, niin näkee mitä siitä irtoaa.
Re: Ng900: Pientä projektia
Juu ei sillä Viggenin IC:lläkään paljoa teeAP kirjoitti:Kiitti vaan. Itse asiassa tuossa oli paikallaan viggenin ic, mutta eipä se ole häävi sekään. Nyt kun on tullut paremmin testattua, niin kyllähän sieltä tuntus enemmän vetoja löytyvän .
Pitää käydä tässä lähiaikoina penkittään, niin näkee mitä siitä irtoaa.
Tuo uusi sopi ilman sen suurempaa puskurin leikkelyä (=ei yhtään)?
Re: Ng900: Pientä projektia
Ei tarvinnut leikellä puskuria, sopi kyllä tosi hyvin paikalleen. Nuo putkien vedot on tietenkin vähän vaikeammat toteuttaa, kun tulee nuo ic:n lähdöt sen verta leveälle. Turbolta ic:lle tuleva putki oli siinä ja siinä että sai taittumaan 90-mutkalla, mutta ei ole mikään ongelma.
Siinä mielessä hyvä ic, että ei ole mikään isokokoinen. Tuolla paksuudella kuitenkin saatu aika tehokkaaksi (valmistajan suositus max.550hv). Suosittelen
Siinä mielessä hyvä ic, että ei ole mikään isokokoinen. Tuolla paksuudella kuitenkin saatu aika tehokkaaksi (valmistajan suositus max.550hv). Suosittelen
Re: Ng900: Pientä projektia
Nyt tuli pieni muistikatkos . Eli tulihan tuosta puskurista tosiaan leikattua sitä pohjamuovin kiinnityshuulta lyhyemmäksi. Ei kylläkään ole välttämätöntä, halusin vaan että tuo cooleri tulee mahdollisimman lähelle aukkoa.
Ja tosiaan sitä pohjamuovia ei itsellä ole. En tiedä minkälainen se muovi on, mutta varmaan siihen pitäisi tehdä pieni aukko. Jos tarvis niin voin ottaa tuosta vielä kuvan seuraavan kerran kun on auto nosturilla.
Ja tosiaan sitä pohjamuovia ei itsellä ole. En tiedä minkälainen se muovi on, mutta varmaan siihen pitäisi tehdä pieni aukko. Jos tarvis niin voin ottaa tuosta vielä kuvan seuraavan kerran kun on auto nosturilla.
Re: Ng900: Pientä projektia
Juu komeaa jälkeä on tullut tuosta IC:n asennuksesta ja sopii tyylikkäästi puskurin taakse.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Re: Ng900: Pientä projektia
Ookoo..AP kirjoitti:Nyt tuli pieni muistikatkos . Eli tulihan tuosta puskurista tosiaan leikattua sitä pohjamuovin kiinnityshuulta lyhyemmäksi. Ei kylläkään ole välttämätöntä, halusin vaan että tuo cooleri tulee mahdollisimman lähelle aukkoa.
Ja tosiaan sitä pohjamuovia ei itsellä ole. En tiedä minkälainen se muovi on, mutta varmaan siihen pitäisi tehdä pieni aukko. Jos tarvis niin voin ottaa tuosta vielä kuvan seuraavan kerran kun on auto nosturilla.
Ajattelin lähinnä tuota alumiinista törmäyspalkkia, että siihen ei kuitenkaan ollut tarvetta lähteä leikkelemään. Tuo kun on noin edessä niin ei vissiin öljyjäähykään tullut tielle.
Käynyt mielessä tämä IC jos (ja kun) päivitystä tarvitaan
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Ng900: Pientä projektia
Jep, hienosti laitettua Itselläkin mahdollisesti coolerin vaihtoa tiedossa. Ja nimenomaan mahdollisesti tuo aika sama Ja on tuo auto upea....
Saab 900 2.0t Cab -97