Saab 9000 2,0T Airflow

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja ASTech »

f-19 kirjoitti: Siis mitä **ttua, mihin ihmeen pumpuliin kaikki yksinkertaisemmatkin kysymyksetkin pitää kääriä että niistä ei vahingossakaan loukkaannuta?
Kulttuuri on muuttunut. Joskus oli jopa vielä sellaistakin, että jonkun kysyessä jostain mystisestä ongelmasta, muut saattoivat kirjoittaa julkisesti, minkä epäilivät olevan syynä. Nyt kelpaa vain 100% tieto, muuten ei hyvä heilu. :)


Niin ja todella mielenkiinnolla kanssa seuraan tätä projektia, joten Keep going!
900C -86
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja tema »

No niin pojat :)

Eiköhän tämä ole taas klassinen esimerkki viestin sävyn väärin ymmärtämisestä :) Minusta asiallista ja hyvää keskustelua jos ei lue 500++ topiccia ;)

Kyllä minultakin kysyttiin hiljan netissä, että; "mikä ongelma sulla Teemu on autoja kohtaan?" :D
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja tema »

ASTech kirjoitti: Kulttuuri on muuttunut. Joskus oli jopa vielä sellaistakin, että jonkun kysyessä jostain mystisestä ongelmasta, muut saattoivat kirjoittaa julkisesti, minkä epäilivät olevan syynä. Nyt kelpaa vain 100% tieto, muuten ei hyvä heilu. :)


Niin ja todella mielenkiinnolla kanssa seuraan tätä projektia, joten Keep going!
Ehkä enemmänkin, niin notta tuleeko noita uusia SAAB-harrastajia enää ollenkaan, kun tässäkin ketjussa on lähinnä tuttuja ja minä olen sentään ollut melco 100% idle täällä jo muutaman vuoden.
TuPe kirjoitti:
Musta tuntuu että olet vieraillut paikallisessa koneistamossa ennenkin:
-Koneistamon äijät hierovat hymyillen mustia käsiään kun kävelet sisään.
-Saat osat koneistukseen viikkojen jonon ohi.
-Hain joskus jotain sun osia sieltä ja pyysin vaan tp:n osia heti tuli hymyä ja lavallinen osia jostain. Laskusta ei taidettu edes puhua.
-Olin joskus perjantaina sulkemisajan jälkeen mukana kaljapullon kanssa jossain koneistamon takahuoneessa, kun haettiin jotain kiireisiä osia.
-Olitko se sinä joka sait sen lippalakin joskus?

Eipä mulla muuta.


HAHAHAHAHAHAHA!!! Ei h**vetti tää oli hyvä Mut ei, se oli Teemu, joka sen lippiksen sai ja eri koneistamolta. Voisin tosin kysellä josko mulle joku isokankaan t-paita löytyis
Tunnustan lippiksen :oops:
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

f-19 kirjoitti:No sori, mua nyt vaan oikeesti kiinnosti tää aihe ja nimenomaan ne työtavat mistä jo osittain lähdit kertomaan. Ja vielä kun kerrankin joku tekee jotain aiheeseen liittyen erikoisemmilla osilla ja vielä tosiaan kertoo siitä, niiden välivaiheiden kera niin onhan se nyt hyvä.

On tää nyt kans kun projektiketjujen kirjoittajat on niin pirun herkkinä jos joku kommentoi tai kyselee liikaa niin niistä vedetään herneet nenään? Nyt kuuluu sanoa: "Poistakaa tunnukseni foorumilta enkä lue enkä kirjoita tänne enää ikinä!" ...koska projektia kommentoitiin julkisesti, projektia josta oli päätetty julkisesti kirjoittaa. Pitäiskö ketjun olla siis vain aloittajan omaa yksinpuhelua ja raportointia vai ainoastaan kehuja ja selkään taputtelua jenkkityyliin?
Ok, jotenki vaan käsitin nämä kyselyt ja ihmettelyt sarkastisiksi, eli sori myös että provosoiduin turhasta. Kyllä kritiikkiä saa antaa, jos se on aiheellista. Tänään oli vissii vähä hermot taas kireellä. Pysyttelen asialinjalla tästäedespäin. Projektia saa kyllä kommentoida ja kysellä asioista, mutta turhiin asioihin takertuminen turhauttaa.
f-19 kirjoitti: Siksihän noista väljistä kauloista kyselin kun sellaista olit epäillyt, että kyselin nyt vaan tarkemmin mikä oli homman nimi loppujen lopuksi, ja tosiaan vielä kun mainitsit että noissa ollut laatuvaihtelua? Aattelin että tämmösestä keskustelusta vois olla jotain hyötyäkin joskus jollekin, luullu ainakin että foorumin idea on se tiedon jakaminen? En kyllä ihan ymmärrä, kerrot detaileja foorumilla mutta et halua keskustella niistä tai vastata kysymyksiin? Ei ois kannattanut G-Miehenkään mitään kommentoida niistä tasapainoakseleiden laakereista?
Niin. Tosiaan sillon kun ostin nuo veivit niin en ollut keltään kuullut enkä mistään lukenut mitään negatiivista kyseisistä osista. Vasta jälkeenpäin on käynyt ilmi tuo laatuongelma. Alempi laakerisilmä on tietääkseni ollut joissain tapauksissa soikea ja joissain tapauksissa muuten vaan turhan väljä laakerille. En tiedä miten nykyään on, että vieläkö sama ongelma jatkuu? Ite en kyllä enää saman firman veivejä ostaisi, kun tiedän että voi olla sutta.
Jos tarkoitat tällä detaljien kertomisella tätä kampuran hiomista alikokoon niin lähinnä se alkoi ketuttamaan, että takerruttiin heti siihen ja väitettiin ettei onnistu hiomalla. Mutta kyllä muuten onnistuu. Kyllä ne mun tietääkseni on vasta vähän isommat mittakorjaukset kun tehdään sorvilla? En tiedä, mutta näin mä kuvittelisin, koska ei 0,25mm ole juuri mitään.
En ole huomannut kommenttia tasapainoakseleiden laakereista?

Tietenki toivon, että tän projektin seuraamisesta vois olla jolleki jotain hyötyä ja vois vaikka oppia jotain? Senhän takia mä tänne kirjottelen. Jos ei yhtään kiinnostais jakaa tietoa niin enhän mä tännekään mitään kirjottelis vaan sulkeutuisin talliin lukittujen ovien taakse ja murahtelisin kaikille projektista kiinnostuneille! Olis mulla paljo muutaki tekemistä, mutta jostain syystä oon tänne aina halunnut kirjotella :)


Ja sitte mitä itelle jäi nyt mieltä askarruttamaan niin onko G-mies nyt varmasti sitä mieltä, että se kampura mikä meni suteen oli satkun (eli yhden sadasosa millin) kiero? Vai menikö multa nyt jotain ohi? Koska eihän niin pientä heittoa voi kovin helposti edes mitata tarkasti millään? Ja vaikka mittaisikin niin ei tommonen heitto aiheuta mitään ongelmia kyllä missään. Kympin heittokin on vielä ihan OK, tai ite en ainakaan niin pienen virheen takia lähtis tekemään mitään toimenpiteitä.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

ASTech kirjoitti:Kulttuuri on muuttunut. Joskus oli jopa vielä sellaistakin, että jonkun kysyessä jostain mystisestä ongelmasta, muut saattoivat kirjoittaa julkisesti, minkä epäilivät olevan syynä. Nyt kelpaa vain 100% tieto, muuten ei hyvä heilu. :)


Niin ja todella mielenkiinnolla kanssa seuraan tätä projektia, joten Keep going!
Kyllä mulle ainaki voi esittää epäilemänsä syyn johonkin ongelmaan, vaikkei olisi 100% totuus. Ei kai meistä kukaan kaikkea osaa? :P

Hyvä että on porukka kiinnostunu seuraamaan miten tän projektin kanssa käy. Se 500hp on ollu tavotteena jo vuodesta 2006 lähtien ja sitä kohti ollaan menossa. Ennemmin en lyö hanskoja tiskiin ku se vitosella alkava teholappu on kädessä! :)
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

tema kirjoitti:Kyllä minultakin kysyttiin hiljan netissä, että; "mikä ongelma sulla Teemu on autoja kohtaan?" :D
Noniin, mutta et koskaan vastannut kysymykseen mikä ongelma sulla sitte on autoja kohtaan? ;) ...nojoo, mitä ny kyselin kyseisestä kaverista niin ilmeisesti melko tosikko tapaus asiassa ku asiassa.
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja tema »

Kampuran hiominen = Kampiakselin hiominen erikoiskoneessa koneistamolla
Kampuran kiillotus = jollain mju-hienouksisella paperilla vähän putsataan ja kiillotetaan

Olisiko nämä termit menneet sekaisin?

Sorvissa ei kyllä tietääkseni mitään kampuroita koneisteta. ISOISSA koneissa sitten voidaan tehdä jo; "in situ" mikä sekin on "hionta": http://www.youtube.com/watch?v=jgXf6ldoh9I
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

tema kirjoitti:Kampuran hiominen = Kampiakselin hiominen erikoiskoneessa koneistamolla
Kampuran kiillotus = jollain mju-hienouksisella paperilla vähän putsataan ja kiillotetaan

Olisiko nämä termit menneet sekaisin?
Näin mä nyt näkisin asian, että kyseiset termit menneet sekaisin.

Btw, mistä saabin koneesta videolla esiintyvä kampiakseli on peräisin? Vai "mopoautosta"? :lol:
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Noniin, nyt oli vähän sellaista jutustelua mitä luulin/toivoin/oletin saavani ekojen (tyhmien) kysymysteni jälkeen.

Kerrohan sitten mitä niistä kangista sanotiin. Jos siellä oli ollut öljynkiertohäikkää niin voi olla että kanget olleet kovilla? Pitääkö yleisesti niitä silmukoita mahdollisesti tälläisissä tapauksissa hioa vai riittääkö ne pelkät uudet lakrut ja kaulojen hiominen?

EDIT: Niin ihan sillä siis kyselen että aattelin itekin tässä tässä harrasteena konetta kasata ja pitäis keksiä mistä noista vanhoista paskoista palasista koneen kasaan ja käytänkö jotain koneistamolla vai en.
Viimeksi muokannut f-19, La Helmi 09, 2013 12:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Joo kyl ilmottelen, ku tiedän miten niiden kanssa käy. Käsittääkseni jos tossa laakerisilmässä on ollut mittavirhettä niin ne kiristetään momenttiin ja porataan sellaseen mittaan, että saadaan ylikokolaakeri mahtumaan.
Mulla ei kyllä oo tietoa miten se menee jos kampiakseli on koneistettu alikokoon ja veivin laakerisilmä ylikokoon? Eikös silloin pitäisi sen uuden laakerin olla molempiin suuntiin paksumpi? Onko sellasia olemassa?
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja G-mies »

TeePee kirjoitti:En ole huomannut kommenttia tasapainoakseleiden laakereista?
G-mies kirjoitti:Löitkö ne tasapainoakselien sisälaakerit eri kohtaan, että ne tukkii ne öljykanavat? Muuten kaikki on aika lailla näkösällä jakopäässä.

Matti
Tuommosesta mainitsin, onhan tuolla minunkin kirjoittamana paljon termivirheitä ja se mun 2.3 kampiakseli oli melkein 2 kymppiä kiero, eli muistihäiriö ja mittatieto päin peräreikää. Ja tuo mun kiero kampiakseli hiottiin alikokoon vain runkolinjaltaan, eli veivien kohdat on vielä vakiokoossa. Käy vakiokoneen pariksi, ei virivehkeeseen.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Niin aivan joo luinki tuolta pari sivua taaempaa ton kommentin nyt jälkeenpäin. En tehnyt niille sisemmille laakereille mitään, koska kuviteltiin ainakin, että saatiin ne tulpattua kun tehtiin homma kutakuinkin näin:

-Jakopään puolelta tarkasteltuna vasemman puolen tasapainoakseli jätettiin paikalleen koneeseen. Se vain käännettiin ja lukittiin siihen asentoon, että se ainakin teoriassa tukkisi taaemman öljykanavan. Noihin sisempiin laakereihinhan ei oikeen meinaa päästä millään käsiksi? Vai pääseekö? Ilmeisesti täytyisi olla saabin oma erikoistyökalu joka tarkoitettu nimenomaan noiden laakereiden vaihtoon.

-Oikean puolen akseli poistettiin kokonaan, koska sen taaemman öljykanavan pystyi tulppaamaan muistaakseni keskimmäisen runkolaakerin kohdalta modatulla ruuvilla ja tiivisteliimalla.

-Tulpattiin myös reunimmaisen runkolaakerin kohdalta lähtevä tasapainoakseleille menevä öljykanava samalla tavalla.

-Tasapainoakseleiden ketjunkiristin poistettiin ja sen tilalle kiinnitettiin laippa. Tiivisteliima väliin.

En ole vieläkään ihan täysin varma kaikesta mitä tuohon täytyy tehdä, että öljykanavat olisi varmasti jokapaikasta tulpattu. Täytyy paneutua asiaan vielä tarkemmin sitte ku saan lohkon takas koneistamolta.

Tässä kuvassa punaisella rinkulalla merkitty kanava ainakin oli tukkimatta. Sinisellä merkitty reikä tiivistyy kun koneen päädyn laittaa kiinni. Siinäkin oli tiivisteliima välissä, eikä mitään ollut vuotanut ohi. Vihreällä merkitty tuo kiristimen tilalle tehty laippa. Sekään ei ollut vuotanut.
https://dl.dropbox.com/u/15108929/WP_002424.jpg

Tässä kuvassa punaisella merkattu kanava oli myöskin tulppaamatta. Keltaisella merkitty kanava pitäisi ainakin jonkun ohjeen mukaan myös tukkia, mutta me ei oltu sitä tehty.
https://dl.dropbox.com/u/15108929/WP_002425.jpg

Joku oli myös tulpannut öljykanavan poraamalla tässä kuvassa punaisella merkatun kierteen isommalla poralla syvemmäksi, niin että reikä ylettyy öljykanavaan. Sen jälkeen tehnyt isommat jengat ja ruuvilla tulpannut kanavan. Tästäkään mulla ei nyt vielä oo yhtään mitään tarkkaa tietoa onko tarpeellista / suotavaa
https://dl.dropbox.com/u/15108929/WP_002437.jpg


Jos joku on onnistuneesti suoriutunut tosta tasapainoakseleiden poistosta ja osais kertoa yksityiskohtasesti miten homma varmasti tehdään niin siitä vois olla apua. Onhan niitä ohjeita tuola ku vaan googlettaa, mutta tuntuu olevan erilaisia tapoja ja näkemyksiä asiasta.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

TeePee kirjoitti: Jos joku on onnistuneesti suoriutunut tosta tasapainoakseleiden poistosta ja osais kertoa yksityiskohtasesti miten homma varmasti tehdään niin siitä vois olla apua. Onhan niitä ohjeita tuola ku vaan googlettaa, mutta tuntuu olevan erilaisia tapoja ja näkemyksiä asiasta.
Onnistuneesta tiedä mutta poistettu on :)

sopivalla putkella tuli naputeltua niitä sisempiä laakereita noin 5mm että öljyreiät menevät umpeen.
-tasapainoketjun kiristäjään epoksia sen verran että se tukkkii varmasti sen alal olevan öljyreiän.
Jakopäänpuoleiset öljykanavat voi tukkia esim niin että, ottaa ne alumiinisit tp akselien kaulukset ja ruuvaa niistä öljyreiän tukkoon, sitten vaan se pellä kaulut lohkoon. Tasapainoketjun ohjausratas pitää olla paikallaan tai sitten sinne tuleva öljykanava pitää tukkia myös.

Jos nyt tekisin koneen uusiks niin pitäsin kepit paikallaan, kovemmilla kierroksilla kone täriseen sen verta pahasti että kaikki ruuvit tuntuu löystyvän. Eli kun kokoot mottia niin melkeen kaikki kannattaa laittaa lukitteella kii.
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Kiertokankien laakerien sovittamisesta: Jos kiertokangen alapää on soikea ja joudutaan kairaamaan isommaksi, niin onko esim. 2.3 koneessa laakeriliuskat isommalla ulkohalkaisijalla? Eli voisiko sellaisia hyödyntää kyseisessä operaatiossa?
Saako noita liuskoja ihan mittojen mukaan mistään jos ei enää saabin liuskat käy?

Mielenkiintoinen projekti 8)
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

äölkjhgf kirjoitti:Kiertokankien laakerien sovittamisesta: Jos kiertokangen alapää on soikea ja joudutaan kairaamaan isommaksi, niin onko esim. 2.3 koneessa laakeriliuskat isommalla ulkohalkaisijalla? Eli voisiko sellaisia hyödyntää kyseisessä operaatiossa?
Saako noita liuskoja ihan mittojen mukaan mistään jos ei enää saabin liuskat käy?

Mielenkiintoinen projekti 8)
Ei ole kyllä hajuakaan noista laakeriliuskojen kokoeroista...

Kiitosta vaan :)
Vastaa Viestiin