Sivu 1/22

Saab 9000 2,0T Airflow

Lähetetty: Pe Marras 09, 2007 12:15
Kirjoittaja TeePee
Ajattelin laittaa tänne taas pienen jutun tuosta omasta projektistani, jonka valmistumiselle ei mitään tarkempaa aikataulua ole lyöty lukkoon. Toivon, että tälläkertaa kaikki tätä projektia seuraavat voisivat jättää turhat ja asiattomat kommentit sanomatta.

Projekti-tonnarista piti alunperin rakentaa auto, jossa olisi vakioon nähden reilusti enemmän tehoa, säilyttäen se kuitenkin toimivana käyttöautona, jolla pystyisi ajamaan normaalisti myös kaupungissa. Projektin ollessa lähes valmis, jokin napsahti päässäni ja sai minut purkamaan koko komeuden pil*u ja aloittamaan projektin uudelleen täysin puhtaalta pöydältä. Tälläkertaa täysin uusin suunnitelmin.

Aluksi päivitettiin alusta

http://kuvablogi.com/nayta/iso/img758407.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img758408.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img213525.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img346091.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img214196.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img248322.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img384216.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img346858.jpg

Kun alusta oli saatu päivitettyä niin oli ehdoton pakko päästä rakentamaan turvakaaret jäykistämään tonnarin peruslöysää koria, ja tietysti tuomaan hieman lisää suojaa mahdollisessa ulosajossa. Kaaret on valmistettu alusta loppuun omassa tallissa kavereiden avustuksella. Homma aloitettiin jo viime vuoden alkupuolella ja on edennyt siitä asti tasaisen tappavaa tahtia. Tänäpäivänä kaaret ovat valmiit muuten paitsi, että ne pitää vielä hitsata kiinni korin a- ja b-pilareihin sekä hioa vielä muutamia saumoja siistimpään kuntoon.

http://kuvablogi.com/blog/4616/4/
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img671326.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/446297/
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img671291.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img671290.jpg


Tekniikkapuoli tullaan laittamaan totaalisen uuteen uskoon. Osan perässä oleva merkki X tarkoittaa, että kyseinen osa on vasta hankintalistalla.

Alakerta:
-B204 -lohko, porattuna ylikokoon (92mm)
-Liekkirenkaat
-Wiseco -takomännät
-SPM H-profiili kiertokanget
-Uudet laakerit ja tiivisteet

Yläkerta:
-T5-kansi
-Uudet venttiilit
-Jäykät venttiilinjouset
-Enem 276/10.4 nokat
-Säädettävät nokkapyörät

Voimansiirto:
-Vakio vaihdelaatikko
-Sachs Race Engineering 240mm kytkinasetelma
-4-lapainen sintterilevy 240mm

Bensansyöttö:
-2kpl Walbro 255lph
-Bosch EV14 1000cc suuttimet
-Jaz -turvatankki
-10mm bensalinjat
-Bensanpaineensäädin

Ahtoilmaa jäähdyttää
-Kiina cooleri (600x400x76)

Öljyä jäähdytetään vakiota tuplasti suuremmalla öljycoolerilla

Muuta:
-Garrett GT37 -ahdin
-Tial Sport -hukkaportti
-AMW:n painekotelosta värkätty imusarja
-Uusi pakosarja (itse tehty)
-68mm läppäkotelo
-Laajakaistalambda
-Pakolämpömittari 4:llä anturilla
-Tatech

Pyrin päivittämään tätä projektia aina kun on saatu jotain aikaiseksi. Kysely sallittua, vittuilu ei.

Re: Saab 9000t16 -88

Lähetetty: Pe Marras 09, 2007 12:25
Kirjoittaja Turbo16
Täytyy sanoa että näyttää hyvältä jo pelkästään palikoiden puolesta!

Mutta muutama kysymys:

1) Minkälaista tuo turvakaarien putket on ?
2) Takapenkkejä ei varmaan tule ja autosta tulee kaksipaikkainen niin hitsaatko takaovet umpeen?
3) Väri ilmeisesti pysyy mustana ja näyttää juuri maalatulta?

Re: Saab 9000t16 -88

Lähetetty: Pe Marras 09, 2007 12:38
Kirjoittaja Tuha
Minkä merkkiset vanteet ja mitkä renkaat noissa parissa kuvassa on?

Miten hyvin mahtuu pyörimään alla?

Re: Saab 9000t16 -88

Lähetetty: Pe Marras 09, 2007 12:45
Kirjoittaja TeePee
1. Materiaalina teräsputki S355. Nopeasti mitattuna ulkohalk.42,5mm ja sisähalk.38mm
2. Takapenkkejä en ole enää laittamassa takaisin, mutta takaovia ei ainakaan vielä tässä vaiheessa hitsata umpeen.
3. Väri pysyy mustana. Ylimaalaus tehtiin syksyllä -05, jonka jälkeen auto ei kovinkaan paljoa ole ulkoilmaa nähnyt.


Vanteet on Ace A201 18" ja renkaat halvimmat jotka löytyi samasta putiikista. Jotkut linglongit ne on. Renkailla kokoa 225/40/18. Mahtuu pyörimään edessä ilman minkäänlaista modausta, taakse joutui laittamaan spacerit väliin ja joutuu mahdollisesti työstämään hieman kaarilevikettä. Tämä siksi, että vanteiden ET ei sovi tonnariin.

Re: Saab 9000t16 -88

Lähetetty: Pe Marras 09, 2007 12:56
Kirjoittaja f-19
Aijjai, ei taida olla sääntöjen mukaiset kisoihin hyväksytyt turvakaaret :). Mutta hyvältä näyttää, saitteko muuten saumaa kattoa vasten olevien putkien yläpinnalle vai jäikö sieltä vähän auki?

Meinaat vielä laittaa Megan ja isot suuttimet? Nuo ovat varmaan ne perus Decat jotka virtaa 630cc/min@3bar? Vai meinaatko ajaa niitä 6bar:lla? Megan tarkkuus riittää juuri ja juuri noille suuttimille mutta pitää valita hitusen humppaava tyhjäkäynti tai rikas tyhjäkäyntiseos. Suosittelisin VEMS:iä, ei omakohtaisia kokemuksia tosin, ainakaan vielä.

Alumiininen imusarja, onhan se vakionakin :)...tosin valua. Minkäläinen suunnitelma uuden imusarjan kanssa on? Plenumi, torvet sisälle, tasainen virtaus joka pytylle jne.? Itsekin joskus moisesta vähän haaveilen kun olisi mahdollisuus tehdä. Tosin vähän turhaa kun se vakiokin virtaa mutta olisihan se komia.

Re: Saab 9000t16 -88

Lähetetty: Pe Marras 09, 2007 13:13
Kirjoittaja TeePee
Tuskin menisi mistään tarkastuksesta kaaret läpi, mutta kyllä ne sääntöjä noudattaen on pyritty rakentamaan. Kattoa vasten olevien putkien yläpinnalle tosiaan ei saatu saumaa eli sieltä jäi pieni pätkä hitsaamatta.

Mega on ainakin hyllyssä vielä, tietenkin kova halu olis laittaa esim. Autronic, mutta ei riitä rahat ainakaan ennen kuin pääsen takaisin töihin. Juu nuo on ne perus Decat ja kyllä, aion ajaa niitä 6barin paineella. Jos siinä sitten tulee jotain ongelmia niin keksin jotain muuta.

Imusarja joo onhan se vakionakin alumiininen. Mutta tosiaan jotain tuollaista meinasin koittaa mitä jälkimmäisenä sanoit. Virtaahan se vakionakin, mutta vakio on aina vakio.

Re: Saab 9000t16 -88

Lähetetty: Pe Marras 09, 2007 21:26
Kirjoittaja AP
Nätin näköiset nuo alustan osat 8) . Muutenkin näyttää hyvältä, tsemppiä!

Re: Saab 9000t16 -88

Lähetetty: La Marras 10, 2007 10:30
Kirjoittaja sami_hifi
onko nuissa iskaritolpissa mikä tuo sisähalkaisija ku pitäs tietää nuista omista tolpista että käykö nuo konin patruunat niihin? ja voisitko laittaa mittoja että mistä kohti iskari tolppa pitää katkaista?

Re: Saab 9000t16 -88

Lähetetty: La Marras 10, 2007 17:08
Kirjoittaja TeePee
Tuo Koni Sport -setti mikä mulla on alla niin käy ainakin Speedpartsin mukaan kaikkiin tonnareihin ja siinä tulee paketissa ohjeet mukaan miten asennus tapahtuu.

Voin yrittää katsella tallista, jos löytyisi vielä ne asennusohjeet noihin etutolppiin, mutta luulen, että olen ehtinyt heittää ne jo menemään.

Re: Saab 9000t16 -88

Lähetetty: La Marras 17, 2007 13:43
Kirjoittaja TeePee
Vein lohkon koneistamolle viikko sitten perjantaina ja sen voi toivottavasti ens perjantaina (kun pääsen intistä lomille) hakea pois. Lohko lasikuulapuhalletaan, koska pintaan oli ajan saatossa syntynyt karun näköinen ruostepinta, sylinterit porataan ylikokoon (92mm halk.) ja kampiakselin kaulat kiilotetaan. SPM -veivit lähtee tilaukseen myös heti kun pääsen lomille. Toimitusaika kuulemma pari kolme arkipäivää, eli alakertaa pääsisin kasaamaan kahden viikon päästä viikonloppuna. Kansi ja nokat lähtee työstettäväksi varmaankin vasta vuodenvaihteen jälkeen, kun palaan töihin. Näillä nykyisilla tuloilla 3,8€/pv kun ei pahemmin juhlita.

Re: Saab 9000t16 -88

Lähetetty: To Marras 29, 2007 14:32
Kirjoittaja TeePee
Lohko ja kampura valmiina ja tallissa odottelemassa. Ostin samalla uudet laakerit ja tiivisteet. Tilasin tänään liekkirenkaat ja ne saapuvat postissa ensi viikolla. Vielä pitäisi koneistaa lohkoon urat niille. Veiveistä ei vielä mitään tietoa koska tulee. Maksettu on jo maanantaina. Kai ne ens viikon aikana viimeistään tulee. Sitten onkin kaikki osat kasassa ja alakerran voi rakentaa valmiiksi. Lisäilen kuvia kunhan ehdin ottaa.

Re: Saab 9000t16 -88

Lähetetty: Pe Joulu 21, 2007 12:13
Kirjoittaja TeePee
Projekti etenee :P

Tankin ja bensalinjojen asennus aloitettu. Takaluukusta on leikattu koko pohja irti ja tilalle hitsattu kehikko, jonka päälle on askarreltu 1mm alumiinilevystä kevyempi vaihtoehto. Bensaletkut on sisähalkaisijaltaan 10mm eli varmasti riittävät. Tankin paluuletkun liitin on väliaikaisesti mallia suora. Pitää tänään vielä hakea 90 asteen kulmalla oleva liitin.
http://kuvablogi.com/nayta/819690/
http://kuvablogi.com/nayta/819691/
http://kuvablogi.com/nayta/819692/

Lohkoon työstettiin urat liekkirenkaille ja tiivistepinta plaanattiin.
http://kuvablogi.com/nayta/819683/
http://kuvablogi.com/nayta/819684/
http://kuvablogi.com/nayta/819685/
http://kuvablogi.com/nayta/819686/

Joulukin tuli etuajassa :wink:

SPM:n H-Profiili veivit
http://kuvablogi.com/nayta/819687/

Eipä tässä muuta kun ruuvailemaan. Pitää vielä miettiä miten tukin tasapainoakseleille menevät öljykanavat. Toivottavasti viikonlopun aikana olis alakerta kasassa.

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Lähetetty: Pe Joulu 21, 2007 19:40
Kirjoittaja TeePee
Voi paska... Taas kerran väärät runkolaakerit. Lupasivat koneistamolla, että tilaavat torstaina toiset laakerit ja saan ne perjantaiksi. Aina ei voi voittaa, mutta "onneksi" saabissa on vielä paljon muutakin tekemistä kuin koneen kasaaminen :D

Jotain saatiin aikaan kuitenkin. Tasapainoakselit on nyt poistettu käytöstä. Yhden sai täysin tukittua, mutta toisen kanssa olisi tullut liikaa mutkia matkaan niin päätettiin jättää se paikoilleen, mutta lukittiin se siihen asentoon, että sille pääsee mahdollisimman vähän öljyä. Saavutettu hyöty: Öljyä riittää nyt paremmin sinne missä sitä oikeasti tarvitaan ja samalla tuli taas pieni painonkevennys etupäähän 8)

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Lähetetty: La Joulu 22, 2007 01:47
Kirjoittaja 900turbo3d
Tuo on tutun kuuloista. Itse parivuotta sitten juuri ennen syyskokousta aloitin "hyvissä ajoin" konerempan, mutta kun vasta kolmannella kerralla tuli oikeat runkolaakerit, niin sivu suun meni päivät (nimim. 48 tuntia yhtäsoittoa välillä koulussa käyden, la aamuna klo 5 pakko todeta, että vaikka ei ole enää kun parista tunnista kiinni, niin turha kuvitella että pystyis enää autoa ajamaan nukahtamatta).

Mielenkiinnolla seuraillen mitä tuleman pitää.

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Lähetetty: Ti Joulu 25, 2007 20:09
Kirjoittaja TeePee
Takaluukun pohjan tukikehikko saatu käytännössä valmiiksi. Pientä modifikaatiota huomenna niin sen voi asentaa pysyväsi paikoilleen.
http://www.garaget.org/?car=14960&image=677189

Tuohon kehikkoon kiinnitetään sitten maalauksen jälkeen popniiteillä alumiininen levy, joka saa toimia uutena takaluukun pohjana. Taas pieni painonsäästö :wink: Uuden tankin muotojen vuoksi piti tehdä tuohon kehikkoon pieni syvennys. Oli yhtä tuskaa näillä hitsaustaidoilla saada väkerrettyä häkkyrä kasaan, mutta kyllä siitä loppujen lopuksi tuli ihan kohtalaisen onnistunut rakennelma.

Kaverin kanssa oli puhetta, että se hitsaisi välipäivinä turvakaaret kiinni a- ja b-pilareihin niin saadaan vihdoinkin tonnarin kori jämäköitettyä. Lisäksi pitää vielä lisätä yksi poikkiputki niin kaarihommat olisi valmiina.

Perjantaina tosiaan tulee ne runkolaakerit niin pääsee viikonlopun aikana vielä lyömään alakerran nippuun.