Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Kuva

Aloitetaampa uusi topic otsikon/kuvan mukaisesta kulkineesta. Kyseessä siis 88-mallinen 9000 Turbo automaatti, joka uudenkarheana on palvellut Tampereen Valmettia. Ostohetkellä kilometrejä oli taakse kertynyt reilu 400tkm. Varustelista tonnarissa on aika pitkä, mm. sähkökäyttöiset ikkunat, sisätilanpistoke, nahkasisusta, vakionopeudensäädin, ajotietokone, sähköpeilit, kaukosäätöinen keskuslukitus, automaattinen ilmastointi ja hälytin löytyvät. Näiden lisäksi ulkokuorta on koristettu alkuperäisellä isolla Airflow -korisarjalla, takaheijastinpaneelilla ja 16" Crosspoke aluvanteilla. Jotta kaikki ei olisi kuten elokuvissa, löytyi autosta myös pari vikaa. Ostohetkellä vesipumppu oli sanonut työsopimuksensa irti, joten jäähdytysvesi ei tahtonut pysyä myllyssä millään. Myös kannentiiviste oli saanut kipeää. Tästäkin huolimatta auto tuli haettua ajamalla ja hakureissua voi pitää eräänlaisena elämysmatkana. Lisäksi takapyöränkoteloista löytyy pientä peltiosien oksidoitumista.

Alunperin oli tarkoitus valmistuttua hakea ruotsista tuoreempi 9000cs Aero. Kuitenkin tämän yksilön havaittuani ja erään nimeltämainitsemattoman saabistitoverin ylipuhumisen tuloksena haun kohde vaihtui. Tarkoituksena tonnarista olisi leipoa käyttöpommi, joka toivottavasti palvelisi urhoollisena sotaratsuna tulevina vuosina. Tästä syystä tonnarille olisi ennen käyttöönottoa tehdä pienimuotoinen 400tkm:n huolto, joka pitää sisällään koneen ja laatikon remontoinnin/tiivistämisen, ruostevaurioiden korjaamisen sekä jotain muuta pientä laittamista. Tämän lisäksi ajo-ominaisuuksiin, ulkonäköön ja suorituskykyyn olisi tarkoitus hivenen panostaa.

Koska kone piti käydessään pientä räminää ja kansiremontti piti joka tapauksessa tehdä, ajattelin että tässä vaiheessa moottoriremontti jossain laajuudessa voisi olla ajankohtainen. Remonttia on jo sen verran aloitettu että auto on siirtynyt tallilla sisätiloihin ja kone-laatikkopaketti on irtautunut korista.

Myös jotain romua on jo tullut hommailtua. Talliin on mm. eksynyt nahkainen Talladega -nahkaruori, toiset 16" Crosspoket ja ehjä takaheijastinpaneeli sekä sekalaista koneen osaa, kuten Bougicord -tulpanjohdot. Myös jonkinlaisia hifistämistarpeita on tarttunut käsiin, mm. JVC:n DSP -soitin, SPL-dynamicsin 4-kanavainen vahvistin ja Diamond Audion "Sulosointunen" -erillissarja. Näiden lisäksi edellisestä tonnarista jäivät etujalkatilojen midi-kotelot sekä subbari ja vahvistin.

Koitan tulevaisuudessa päivitellä tätä juttua sekä napsia lisää kuvia kun vaan tulee turailtua jotain lisää tallilla. Palautettakin saa toki antaa :wink:.
Viimeksi muokannut hewidero, Ke Huhti 16, 2008 14:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Viesti Kirjoittaja Haza »

Ajotietokoneella hewidero tarkoittaa DCC:tä ja on siinä ABSitkin..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Haza kirjoitti:Ajotietokoneella hewidero tarkoittaa DCC:tä ja on siinä ABSitkin..
Eihän noita kaikkia aina muista 8).

Eilen tuli tallilla tovi turailtua. Sain laatikon irroiteltua ja tuli se siinä samassa pestyäkin. Laatikko itsessään pitäisi olla vielä aika timmissä kunnossa, sillä se on n. 5 vuotta sitten vaihdettu (purkaamon 900 €:n kuitti tuli mukana). Sisään ajattelin vielä heittää uudet painejouset, suodattimen ja o-renkaat sekä ehkä vetareihin uudet stefat.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Kone tuli jo viimeviikolla purettua paloiksi. Eilen oli vuorossa osien pesu. Kone oli erittäin p*skainen, koska molemmille päätystefoille olivat tunnit tulleet täyteen. Kaikki koneen osat tuli pestyä paljussa ensin pölttöljyllä ja huuhtelun jälkeen vielä rasvanpoistoaineella. Muutaman tunnin huhkimisen tuloksena kasa puhtaita osia oli valmiina.

Seuraavana olisikin vuorossa alakerran ja kannen kunnostus.

Takaheijastinpaneelikin tuli entisöityä uuteen kuosiin. Before / After
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Kyllä kiiltää!

Joko oot pohtinu millä palikoilla moottorin kasaat? Ahdin ainakin menee vaihtoon vai :wink:
Saab 900S Combicoupe
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Viesti Kirjoittaja tema »

Eikö suunnilleen samalla rahalla olisi saanut jo 90-luvun tontun jos näin käyttöarvoa ja -kustannuksia ajattelee?

Mites muuten se satkq hipo-projekti edistyy?
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

pakinen kirjoitti:Kyllä kiiltää!

Joko oot pohtinu millä palikoilla moottorin kasaat? Ahdin ainakin menee vaihtoon vai :wink:
Kiiltää ku papin peenis... 8)

Suurella todennäköisyydellä alakerta pysyy samana; hoonaus, osien tarkastus, uudet renkaat ja laakerit. Ahdin saa myös ainakin toistaiseksi pysyä vakiona, ei viitsi ZF:ää lähteä liikaa kiusaamaan :D.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Viesti Kirjoittaja Haza »

tema kirjoitti:Eikö suunnilleen samalla rahalla olisi saanut jo 90-luvun tontun jos näin käyttöarvoa ja -kustannuksia ajattelee?
Sillä rahalla mitä tuo maksoi saa vain jotain todella mätiä M90-92 2.0i CC:itä jos pitäisi 90-luvun 9000 ostaa..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

tema kirjoitti:Eikö suunnilleen samalla rahalla olisi saanut jo 90-luvun tontun jos näin käyttöarvoa ja -kustannuksia ajattelee?

Mites muuten se satkq hipo-projekti edistyy?
Joo eipä tuolla hinnalla mitä maksoin tonnarista niin tunnu saavan edes pelkkiä vanteita, eikä tässä työlle lasketa hintaa. :wink:

Lopo-projektille ei ole tapahtunut juuri mitään. Kouluhommat omalta osaltaan olleet hidasteena kaikenlaiselle tallityöskentelylle. Nyt kouluaskareet ovat taakse jäänyttä elämää niin pitäisi tälläkin rintamalla saada hommat todenteolla käyntiin.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Kansiremontin sain tänään käynnistymään. Kansiaihioksi valitsin 85' mallisesta tonnarista puretun symmetrisillä imukanavilla varustetun kannen. Huhupuheiden mukaan moinen saattaisi humman jos toisen tuoda mukanaan. Kannesta tuli purettua venttiilit jousineen, mutta remppa tyssäsi venavarrenkumien poisottoon. Pitää ensi kerralla koittaa paremmilla pihdeillä, jonka jälkeen kiikuttan koko kannen varmuuden varalta plaanaukseen.

Koska kansihomma tyssäsi, päätin vilkaista myös koneen suuntaan. Purin alakerran ja kun vauhtiin pääsin, niin päätin samalla hoonata sylinterit. Tein homman ihan tavallisella motonetin hoonilla käyttäen öljyä leikkuunesteenä ja sähköporaa pyörittimenä. Josko tuo käyttöautossa menettelisi vaikkeivät kuviot ihan 60 asteen kulmassa olekaan :D. Alakertaan heitän hyllystä Goatzen renkaat ja Mogulin laakerit, pitäisi olla ihan koneistamolaatua. Samalla tuli myös lohko, kampura, laakeri pukit ja männät myös pestyä. Sylintereihin heitin vähä öljyä jottei ruostekukka pääse pesimään. Männistä poistin renkaat ja jätin ne vielä likoon polttoöljyyn niin irtoavat loputkin kököt rengasurista. Tästä on hyvä jatkaa seuraavalla kertaa...
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Ymmärtääkseni hoonatessa ei käytetä öljyä tms. liukasta, vaan esim. tenttua.
900C -86
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

ASTech kirjoitti:Ymmärtääkseni hoonatessa ei käytetä öljyä tms. liukasta, vaan esim. tenttua.
Mulla ei oo tietoa minkälaista tuo hoonausöljy virallisesti on, mutta kunhan nyt jotaki laitoin. Ei viittiny ihan kuivanakaan tuupata :oops:.

Jotaki tietoa hoonauksesta löyty tuolta:
http://www.tapiopakkioy.fi/hoonausohjeita.html
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Viesti Kirjoittaja Hessu »

ASTech kirjoitti:Ymmärtääkseni hoonatessa ei käytetä öljyä tms. liukasta, vaan esim. tenttua.
Voi pitää paikkansakin ainakin joillekin työkaluille ja metallille. Esimerkiksi alumiinikantta vingulla työstäessä normaalileikkuisella viilapäällä se menee ikävästi tukkoon ilman petrolia tai tenua.
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Venttiilinvarrenkumit irroitin tänään. Kyllä nekin rupesi tottelemaan käskyä kun ensin sulatti kumit kosaanilla. Seuraavana pitäisi kiikuttaa kansi plaanaukseen.

E: Ja tuli nostimetkin purettua ja jätin ne polttoöljyyn likoamaan.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Kansi tuli kiikutettua plaanattavaksi tutun tutun tutulle. Nostimien painimista tuli puristeltua loputkin öljyt pois, toivottavasti eivät jää naputtamaan.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Vastaa Viestiin