Sivu 1/3

Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Lähetetty: To Huhti 03, 2008 20:52
Kirjoittaja hewidero
Kuva

Aloitetaampa uusi topic otsikon/kuvan mukaisesta kulkineesta. Kyseessä siis 88-mallinen 9000 Turbo automaatti, joka uudenkarheana on palvellut Tampereen Valmettia. Ostohetkellä kilometrejä oli taakse kertynyt reilu 400tkm. Varustelista tonnarissa on aika pitkä, mm. sähkökäyttöiset ikkunat, sisätilanpistoke, nahkasisusta, vakionopeudensäädin, ajotietokone, sähköpeilit, kaukosäätöinen keskuslukitus, automaattinen ilmastointi ja hälytin löytyvät. Näiden lisäksi ulkokuorta on koristettu alkuperäisellä isolla Airflow -korisarjalla, takaheijastinpaneelilla ja 16" Crosspoke aluvanteilla. Jotta kaikki ei olisi kuten elokuvissa, löytyi autosta myös pari vikaa. Ostohetkellä vesipumppu oli sanonut työsopimuksensa irti, joten jäähdytysvesi ei tahtonut pysyä myllyssä millään. Myös kannentiiviste oli saanut kipeää. Tästäkin huolimatta auto tuli haettua ajamalla ja hakureissua voi pitää eräänlaisena elämysmatkana. Lisäksi takapyöränkoteloista löytyy pientä peltiosien oksidoitumista.

Alunperin oli tarkoitus valmistuttua hakea ruotsista tuoreempi 9000cs Aero. Kuitenkin tämän yksilön havaittuani ja erään nimeltämainitsemattoman saabistitoverin ylipuhumisen tuloksena haun kohde vaihtui. Tarkoituksena tonnarista olisi leipoa käyttöpommi, joka toivottavasti palvelisi urhoollisena sotaratsuna tulevina vuosina. Tästä syystä tonnarille olisi ennen käyttöönottoa tehdä pienimuotoinen 400tkm:n huolto, joka pitää sisällään koneen ja laatikon remontoinnin/tiivistämisen, ruostevaurioiden korjaamisen sekä jotain muuta pientä laittamista. Tämän lisäksi ajo-ominaisuuksiin, ulkonäköön ja suorituskykyyn olisi tarkoitus hivenen panostaa.

Koska kone piti käydessään pientä räminää ja kansiremontti piti joka tapauksessa tehdä, ajattelin että tässä vaiheessa moottoriremontti jossain laajuudessa voisi olla ajankohtainen. Remonttia on jo sen verran aloitettu että auto on siirtynyt tallilla sisätiloihin ja kone-laatikkopaketti on irtautunut korista.

Myös jotain romua on jo tullut hommailtua. Talliin on mm. eksynyt nahkainen Talladega -nahkaruori, toiset 16" Crosspoket ja ehjä takaheijastinpaneeli sekä sekalaista koneen osaa, kuten Bougicord -tulpanjohdot. Myös jonkinlaisia hifistämistarpeita on tarttunut käsiin, mm. JVC:n DSP -soitin, SPL-dynamicsin 4-kanavainen vahvistin ja Diamond Audion "Sulosointunen" -erillissarja. Näiden lisäksi edellisestä tonnarista jäivät etujalkatilojen midi-kotelot sekä subbari ja vahvistin.

Koitan tulevaisuudessa päivitellä tätä juttua sekä napsia lisää kuvia kun vaan tulee turailtua jotain lisää tallilla. Palautettakin saa toki antaa :wink:.

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Lähetetty: To Huhti 03, 2008 23:17
Kirjoittaja Haza
Ajotietokoneella hewidero tarkoittaa DCC:tä ja on siinä ABSitkin..

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Lähetetty: Su Huhti 06, 2008 16:08
Kirjoittaja hewidero
Haza kirjoitti:Ajotietokoneella hewidero tarkoittaa DCC:tä ja on siinä ABSitkin..
Eihän noita kaikkia aina muista 8).

Eilen tuli tallilla tovi turailtua. Sain laatikon irroiteltua ja tuli se siinä samassa pestyäkin. Laatikko itsessään pitäisi olla vielä aika timmissä kunnossa, sillä se on n. 5 vuotta sitten vaihdettu (purkaamon 900 €:n kuitti tuli mukana). Sisään ajattelin vielä heittää uudet painejouset, suodattimen ja o-renkaat sekä ehkä vetareihin uudet stefat.

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Lähetetty: Ke Huhti 16, 2008 14:58
Kirjoittaja hewidero
Kone tuli jo viimeviikolla purettua paloiksi. Eilen oli vuorossa osien pesu. Kone oli erittäin p*skainen, koska molemmille päätystefoille olivat tunnit tulleet täyteen. Kaikki koneen osat tuli pestyä paljussa ensin pölttöljyllä ja huuhtelun jälkeen vielä rasvanpoistoaineella. Muutaman tunnin huhkimisen tuloksena kasa puhtaita osia oli valmiina.

Seuraavana olisikin vuorossa alakerran ja kannen kunnostus.

Takaheijastinpaneelikin tuli entisöityä uuteen kuosiin. Before / After

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Lähetetty: Ke Huhti 16, 2008 20:35
Kirjoittaja pakinen
Kyllä kiiltää!

Joko oot pohtinu millä palikoilla moottorin kasaat? Ahdin ainakin menee vaihtoon vai :wink:

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Lähetetty: Ke Huhti 16, 2008 21:05
Kirjoittaja tema
Eikö suunnilleen samalla rahalla olisi saanut jo 90-luvun tontun jos näin käyttöarvoa ja -kustannuksia ajattelee?

Mites muuten se satkq hipo-projekti edistyy?

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Lähetetty: Ke Huhti 16, 2008 21:06
Kirjoittaja hewidero
pakinen kirjoitti:Kyllä kiiltää!

Joko oot pohtinu millä palikoilla moottorin kasaat? Ahdin ainakin menee vaihtoon vai :wink:
Kiiltää ku papin peenis... 8)

Suurella todennäköisyydellä alakerta pysyy samana; hoonaus, osien tarkastus, uudet renkaat ja laakerit. Ahdin saa myös ainakin toistaiseksi pysyä vakiona, ei viitsi ZF:ää lähteä liikaa kiusaamaan :D.

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Lähetetty: Ke Huhti 16, 2008 21:12
Kirjoittaja Haza
tema kirjoitti:Eikö suunnilleen samalla rahalla olisi saanut jo 90-luvun tontun jos näin käyttöarvoa ja -kustannuksia ajattelee?
Sillä rahalla mitä tuo maksoi saa vain jotain todella mätiä M90-92 2.0i CC:itä jos pitäisi 90-luvun 9000 ostaa..

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Lähetetty: Ke Huhti 16, 2008 21:21
Kirjoittaja hewidero
tema kirjoitti:Eikö suunnilleen samalla rahalla olisi saanut jo 90-luvun tontun jos näin käyttöarvoa ja -kustannuksia ajattelee?

Mites muuten se satkq hipo-projekti edistyy?
Joo eipä tuolla hinnalla mitä maksoin tonnarista niin tunnu saavan edes pelkkiä vanteita, eikä tässä työlle lasketa hintaa. :wink:

Lopo-projektille ei ole tapahtunut juuri mitään. Kouluhommat omalta osaltaan olleet hidasteena kaikenlaiselle tallityöskentelylle. Nyt kouluaskareet ovat taakse jäänyttä elämää niin pitäisi tälläkin rintamalla saada hommat todenteolla käyntiin.

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Lähetetty: La Huhti 19, 2008 21:01
Kirjoittaja hewidero
Kansiremontin sain tänään käynnistymään. Kansiaihioksi valitsin 85' mallisesta tonnarista puretun symmetrisillä imukanavilla varustetun kannen. Huhupuheiden mukaan moinen saattaisi humman jos toisen tuoda mukanaan. Kannesta tuli purettua venttiilit jousineen, mutta remppa tyssäsi venavarrenkumien poisottoon. Pitää ensi kerralla koittaa paremmilla pihdeillä, jonka jälkeen kiikuttan koko kannen varmuuden varalta plaanaukseen.

Koska kansihomma tyssäsi, päätin vilkaista myös koneen suuntaan. Purin alakerran ja kun vauhtiin pääsin, niin päätin samalla hoonata sylinterit. Tein homman ihan tavallisella motonetin hoonilla käyttäen öljyä leikkuunesteenä ja sähköporaa pyörittimenä. Josko tuo käyttöautossa menettelisi vaikkeivät kuviot ihan 60 asteen kulmassa olekaan :D. Alakertaan heitän hyllystä Goatzen renkaat ja Mogulin laakerit, pitäisi olla ihan koneistamolaatua. Samalla tuli myös lohko, kampura, laakeri pukit ja männät myös pestyä. Sylintereihin heitin vähä öljyä jottei ruostekukka pääse pesimään. Männistä poistin renkaat ja jätin ne vielä likoon polttoöljyyn niin irtoavat loputkin kököt rengasurista. Tästä on hyvä jatkaa seuraavalla kertaa...

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Lähetetty: La Huhti 19, 2008 21:21
Kirjoittaja ASTech
Ymmärtääkseni hoonatessa ei käytetä öljyä tms. liukasta, vaan esim. tenttua.

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Lähetetty: La Huhti 19, 2008 21:26
Kirjoittaja hewidero
ASTech kirjoitti:Ymmärtääkseni hoonatessa ei käytetä öljyä tms. liukasta, vaan esim. tenttua.
Mulla ei oo tietoa minkälaista tuo hoonausöljy virallisesti on, mutta kunhan nyt jotaki laitoin. Ei viittiny ihan kuivanakaan tuupata :oops:.

Jotaki tietoa hoonauksesta löyty tuolta:
http://www.tapiopakkioy.fi/hoonausohjeita.html

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Lähetetty: Su Huhti 20, 2008 13:57
Kirjoittaja Hessu
ASTech kirjoitti:Ymmärtääkseni hoonatessa ei käytetä öljyä tms. liukasta, vaan esim. tenttua.
Voi pitää paikkansakin ainakin joillekin työkaluille ja metallille. Esimerkiksi alumiinikantta vingulla työstäessä normaalileikkuisella viilapäällä se menee ikävästi tukkoon ilman petrolia tai tenua.

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Lähetetty: Ma Huhti 21, 2008 20:37
Kirjoittaja hewidero
Venttiilinvarrenkumit irroitin tänään. Kyllä nekin rupesi tottelemaan käskyä kun ensin sulatti kumit kosaanilla. Seuraavana pitäisi kiikuttaa kansi plaanaukseen.

E: Ja tuli nostimetkin purettua ja jätin ne polttoöljyyn likoamaan.

Re: Saab 9000 TA '88 Airflow 400tkm huoltoa

Lähetetty: Ti Huhti 22, 2008 23:12
Kirjoittaja hewidero
Kansi tuli kiikutettua plaanattavaksi tutun tutun tutulle. Nostimien painimista tuli puristeltua loputkin öljyt pois, toivottavasti eivät jää naputtamaan.