Saab 900 Aero -87
Lähetetty: To Touko 15, 2008 20:44
Pitkän forumin selailun jälkeen ollaan itsekkin viimein liitytty tänne.
Tuossa viime viikonloppuna haettiin vuosimallin 1987 900 Aero tuolta Ruotsin puolelta tänne Suomeen. Auto on alkuperäinen Aero, ainakin jos on uskominen sekä oven tekstiin, että rekisteriotteen "Aero"-merkintään.
Ulkoisesti auto on koriltaan (ainakin ikäisekseen) hyvässä kunnossa. Ovien alareunasta löytyy tätä perinteistä 900-ruostetta, mutta sitäkin on suhteellisen vähän. Alustasta löytyi jonkun verran paikkailtavaa, esim. takaiskarin yläpää alkaa olemaan vähän kehnolla pellillä, mutta tämä kaikki on ymmärrettävää sillä onhan autolla ikääkin jo yli 20 vuotta.
Etupuskuriksi on vaihdettu Airflow-mallinen, mutta muuten mennään alkuperäisillä helmoilla ja puskureilla. Jonkinverran korinosissa on pieniä istuvuus-/kiinnitysongelmia, mutta vähällä laitolla pitäisi selvitä. Voi olla, että jos jostain löytyy Aero-etupuskuri niin saatan vaihtaa sen tuon tilalle sillä se istuu jotenkin ehkä paremmin omaan silmään kun takapuskurikin on Aero-mallinen. Vaikka ei tuo Airflow:kaan huono ole.
Moottoripuolella on vähän tuota ilman läpikulkua paranneltu. Vapaavirtaussuodatinta seuraa alkuperäinen Garret, alkuperäinen cooleri, bensanpaineet 3 bar, lastu, 3" putki koko matkan (ilman kattia) sekä APC-boxia modattu niin, että ahdot nyt n. 1 kilon paikkeilla. Entinen omistaja arveli tehoja olevan n. 230-240hp. Itse ajattelisin suurinpiirtein samoja lukemia, mutta mitä mieltä viisaampi Saab-väestö näistä lukemista on?
Ajettavuudeltaan auto tuntui uskomattoman hyvältä (Aeron oma alusta), ainakin verrattuna 900 S:ään, jollaisella olen muutamia kertoja ajellut. Jotain autosta ja sen toiminnasta kertoo se, että en saanut isääni melkein millään pois ratista ruotsin puolella vaan jouduin itse ajelemaan suurimman osan matkasta takana vapari tonnarilla.
Toivottavasti jaksatte vastailla tyhmempiinkin kysymyksiin mitä saattaa tulla, sillä neuvoja tulen luultavasti tarvitsemaan tämän kanssa, vaikka kovasti olen jo yrittänyt 900-tietoutta kartuttaa tätä forumia lukemalla.
Vielä muutama kuva autosta (vähän kuraisena):
http://i295.photobucket.com/albums/mm13 ... 0Large.jpg
http://i295.photobucket.com/albums/mm13 ... 1Large.jpg
Paljon tuli heti kärkeen kirjoitettua, mutta todella paljon jäi mainitsematta, kuvat puhukoon puolestaan. Parempia kuvia tulossa kunhan vaan kerkiää.
Tuossa viime viikonloppuna haettiin vuosimallin 1987 900 Aero tuolta Ruotsin puolelta tänne Suomeen. Auto on alkuperäinen Aero, ainakin jos on uskominen sekä oven tekstiin, että rekisteriotteen "Aero"-merkintään.
Ulkoisesti auto on koriltaan (ainakin ikäisekseen) hyvässä kunnossa. Ovien alareunasta löytyy tätä perinteistä 900-ruostetta, mutta sitäkin on suhteellisen vähän. Alustasta löytyi jonkun verran paikkailtavaa, esim. takaiskarin yläpää alkaa olemaan vähän kehnolla pellillä, mutta tämä kaikki on ymmärrettävää sillä onhan autolla ikääkin jo yli 20 vuotta.
Etupuskuriksi on vaihdettu Airflow-mallinen, mutta muuten mennään alkuperäisillä helmoilla ja puskureilla. Jonkinverran korinosissa on pieniä istuvuus-/kiinnitysongelmia, mutta vähällä laitolla pitäisi selvitä. Voi olla, että jos jostain löytyy Aero-etupuskuri niin saatan vaihtaa sen tuon tilalle sillä se istuu jotenkin ehkä paremmin omaan silmään kun takapuskurikin on Aero-mallinen. Vaikka ei tuo Airflow:kaan huono ole.
Moottoripuolella on vähän tuota ilman läpikulkua paranneltu. Vapaavirtaussuodatinta seuraa alkuperäinen Garret, alkuperäinen cooleri, bensanpaineet 3 bar, lastu, 3" putki koko matkan (ilman kattia) sekä APC-boxia modattu niin, että ahdot nyt n. 1 kilon paikkeilla. Entinen omistaja arveli tehoja olevan n. 230-240hp. Itse ajattelisin suurinpiirtein samoja lukemia, mutta mitä mieltä viisaampi Saab-väestö näistä lukemista on?
Ajettavuudeltaan auto tuntui uskomattoman hyvältä (Aeron oma alusta), ainakin verrattuna 900 S:ään, jollaisella olen muutamia kertoja ajellut. Jotain autosta ja sen toiminnasta kertoo se, että en saanut isääni melkein millään pois ratista ruotsin puolella vaan jouduin itse ajelemaan suurimman osan matkasta takana vapari tonnarilla.
Toivottavasti jaksatte vastailla tyhmempiinkin kysymyksiin mitä saattaa tulla, sillä neuvoja tulen luultavasti tarvitsemaan tämän kanssa, vaikka kovasti olen jo yrittänyt 900-tietoutta kartuttaa tätä forumia lukemalla.
Vielä muutama kuva autosta (vähän kuraisena):
http://i295.photobucket.com/albums/mm13 ... 0Large.jpg
http://i295.photobucket.com/albums/mm13 ... 1Large.jpg
Paljon tuli heti kärkeen kirjoitettua, mutta todella paljon jäi mainitsematta, kuvat puhukoon puolestaan. Parempia kuvia tulossa kunhan vaan kerkiää.