Sivu 1/3

Saab 900 Aero -87

Lähetetty: To Touko 15, 2008 20:44
Kirjoittaja ville.yla
Pitkän forumin selailun jälkeen ollaan itsekkin viimein liitytty tänne.

Tuossa viime viikonloppuna haettiin vuosimallin 1987 900 Aero tuolta Ruotsin puolelta tänne Suomeen. Auto on alkuperäinen Aero, ainakin jos on uskominen sekä oven tekstiin, että rekisteriotteen "Aero"-merkintään.

Ulkoisesti auto on koriltaan (ainakin ikäisekseen) hyvässä kunnossa. Ovien alareunasta löytyy tätä perinteistä 900-ruostetta, mutta sitäkin on suhteellisen vähän. Alustasta löytyi jonkun verran paikkailtavaa, esim. takaiskarin yläpää alkaa olemaan vähän kehnolla pellillä, mutta tämä kaikki on ymmärrettävää sillä onhan autolla ikääkin jo yli 20 vuotta.

Etupuskuriksi on vaihdettu Airflow-mallinen, mutta muuten mennään alkuperäisillä helmoilla ja puskureilla. Jonkinverran korinosissa on pieniä istuvuus-/kiinnitysongelmia, mutta vähällä laitolla pitäisi selvitä. Voi olla, että jos jostain löytyy Aero-etupuskuri niin saatan vaihtaa sen tuon tilalle sillä se istuu jotenkin ehkä paremmin omaan silmään kun takapuskurikin on Aero-mallinen. Vaikka ei tuo Airflow:kaan huono ole.

Moottoripuolella on vähän tuota ilman läpikulkua paranneltu. Vapaavirtaussuodatinta seuraa alkuperäinen Garret, alkuperäinen cooleri, bensanpaineet 3 bar, lastu, 3" putki koko matkan (ilman kattia) sekä APC-boxia modattu niin, että ahdot nyt n. 1 kilon paikkeilla. Entinen omistaja arveli tehoja olevan n. 230-240hp. Itse ajattelisin suurinpiirtein samoja lukemia, mutta mitä mieltä viisaampi Saab-väestö näistä lukemista on?

Ajettavuudeltaan auto tuntui uskomattoman hyvältä (Aeron oma alusta), ainakin verrattuna 900 S:ään, jollaisella olen muutamia kertoja ajellut. Jotain autosta ja sen toiminnasta kertoo se, että en saanut isääni melkein millään pois ratista ruotsin puolella vaan jouduin itse ajelemaan suurimman osan matkasta takana vapari tonnarilla.

Toivottavasti jaksatte vastailla tyhmempiinkin kysymyksiin mitä saattaa tulla, sillä neuvoja tulen luultavasti tarvitsemaan tämän kanssa, vaikka kovasti olen jo yrittänyt 900-tietoutta kartuttaa tätä forumia lukemalla.

Vielä muutama kuva autosta (vähän kuraisena):

http://i295.photobucket.com/albums/mm13 ... 0Large.jpg
http://i295.photobucket.com/albums/mm13 ... 1Large.jpg

Paljon tuli heti kärkeen kirjoitettua, mutta todella paljon jäi mainitsematta, kuvat puhukoon puolestaan. Parempia kuvia tulossa kunhan vaan kerkiää.

Re: Saab 900 Aero -87

Lähetetty: To Touko 15, 2008 21:16
Kirjoittaja Ässä
Hienoa!

Re: Saab 900 Aero -87

Lähetetty: To Touko 15, 2008 21:27
Kirjoittaja ysikoo
Täytyy kyllä sanoa että on se vaan pirun komea vehjes 8)

Re: Saab 900 Aero -87

Lähetetty: To Touko 15, 2008 21:55
Kirjoittaja Jope
Taitaa tehot olla lähempänä kahtasataa hevosta barin paineilla orkkisturbolla ja postimerkillä (etenkin jos postimerkki on orkkispaikassaan vasemman etuvalon takana).

Hieno peli, mutta vähän se on edestä raskas tuon airflow-puskurin kanssa. Lykkyä projektiin! :-)

Re: Saab 900 Aero -87

Lähetetty: To Touko 15, 2008 23:31
Kirjoittaja f-19
Kivan näköinen Aero. Ja juttua saa laittaa enemmänkin, hyvät projektikertomukset on aina mielenkiintoista luettavaa.

Mites nuo vanteet? On vanteet poratut vai uuden jaon akselistot?

Jos tämän projektin auto on muka raskas keulasta, helmat ja kaikki niin mites tämä sitten :):
http://picasaweb.google.com/miettinen.r ... 0569187042
(helmat tullee asennetua tänä kesänä...)

Re: Saab 900 Aero -87

Lähetetty: Pe Touko 16, 2008 08:02
Kirjoittaja Eski
Onneksi olkoon ja tervetuloa 900Aero-tiimiin :D
Laitetaanpa nyt vinkiksi vielä minun 900Aero-sivut, joilta löytyy jonkin verran tietoa aiheesta: http://users.jyu.fi/~esjuny/

Eski

Re: Saab 900 Aero -87

Lähetetty: Pe Touko 16, 2008 13:23
Kirjoittaja Raimo Miettinen
Hieno on! Täytyy morjenstella jos törmäillään, kun Ukissa tulee poikettua vähän väliä.

Re: Saab 900 Aero -87

Lähetetty: Pe Touko 16, 2008 14:36
Kirjoittaja ville.yla
Kiitoksia vaan! Kyllä tuo kanssa omaa silmää miellyttää. Potkuakin on ihan mukavan oloisesti, vaikka äkkiähän näihin tehoihin tottuu.

Vanhalla jaolla ovat vanteet, että luultavasti poratut. Eihän näitä 16" ollut vanhalla jaolla, vai? Samaa mieltä olen tuosta Airflow-puskurista.. Että jos jollain on ylimääräistä Aero-puskuria niin saa ilmoitella!

Eskin Aero -sivut ovat tulleet tutuksi jo ennen tätä hankintaa. Useaan otteeseen tullut selailtua ja ihasteltua sitäkin Aeroa.

Re: Saab 900 Aero -87

Lähetetty: Pe Touko 16, 2008 15:27
Kirjoittaja Jope
Voitkos ottaa poratuista jossain vaiheessa kuvat etu- ja takapuolelta? Kiinnostais tietää, miten se on toteutettu.

Re: Saab 900 Aero -87

Lähetetty: Pe Touko 16, 2008 16:24
Kirjoittaja f-19
Ei ole tosiaan 16" vanteita tullut Saabilta vanhalla jaolla.

Jännittää myös vanteiden toteutus että onko porattu toinen sarja reikiä vai olemassa olevat epäkeskoiksi.

Molemmat kyllä kuulostaa hurjilta tavoilta. Jälkimmäinen on ehkä vanteen keskiön kannalta kestävämpi, keskitys ja muttereiden ruuvaus taas riskaabelia. Toinen sarja reikiä taas heikentänee vanteen keskiötä kun reikiä tulee lisää, mutta onhan maailmassa tehtaaltakin tuplajakoisia vanteita.

Re: Saab 900 Aero -87

Lähetetty: Su Touko 18, 2008 16:22
Kirjoittaja ville.yla
En kerennyt vannetta irroittaa, mutta etupuolelta otin kuvan.

Toiset reiät siihen todella on porattu. Ei ainakaan ongelmia ole ollut missään nopeuksissa (160km/h asti) vielä. Ja kuten f-19 sanoi, onhan näitä tuplajakoisia vanteita tosiaan tehtailtakin tullut, että kunhan ovat kunnolla tehdyt niin ei pitäisi ongelmia ilmetä.

Re: Saab 900 Aero -87

Lähetetty: Ma Touko 19, 2008 11:54
Kirjoittaja jus
ville.yla kirjoitti:Toiset reiät siihen todella on porattu.
Vanteessa on alkuperäisten reikien kohdalla massiivinen kannas, pultti kiristää vanteen niin että kannas nojaa tiiviisti napaan/jarrulevyyn.

Kannasten välissä on ohut kohta. Nuo uudet reiät on siinä ohuessa kohdassa. Jos mitään lisätäytettä ei ole laitettu vanteen sisäpuolelle uusien reikien kohdalle, voi olla esim. vaikeata saada pysymään pyöränpultit tiukalla, kun kiristetään "tyhjän päällä". Vai onko sinne laitettu holkit uusien reikien jatkeeksi?

Ei ole nyt Aero-vanteen taustasta kuvaa mutta periaatteessa samannäköistä siellä on kuin tuossa: http://www.jus.liitin.net/saab/99/vanteet/GB_taka1.jpg

EDIT: tuollainen on Aero-vanteen tausta:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/van ... 2008_1.jpg

Re: Saab 900 Aero -87

Lähetetty: Ma Touko 19, 2008 12:23
Kirjoittaja ville.yla
En tiennytkään tuollaisesta ohuesta kohdasta noiden välissä. Tuo tietysti muuttaa asiaa.. Pitää pikimmiten ottaa vanne irti ja katsoa, että miten on toteutettu.

Re: Saab 900 Aero -87

Lähetetty: Ma Touko 19, 2008 15:08
Kirjoittaja Raimo Miettinen
Bongasin aeron tänään Alisellakadulla ja kuulin myös! :)

Re: Saab 900 Aero -87

Lähetetty: Ma Touko 19, 2008 17:48
Kirjoittaja ville.yla
Sinunko se punainen 9000 oli siinä torin parkissa? Aero-kyltti takana ja todella hyvännäköiset vanteet alla? Meinasin ajaa toisen auton perään, kun tuli niin pitkään tuijotettua sitä! :)

Ihan mukavat saundit myös omasta mielestä, ei liian amismaiset..onneksi!