Saab 900 -88 (Episode II - Karvalakista Deluxeen)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3980
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Saab 900 -88 (loppu alkaa häämöttää)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen » Su Touko 17, 2009 16:17

No niin, kattoverhous on eniromainen (0100100) :mrgreen: ja paikallaan.
Tuulilasin kanssa loppui usko suotta, olisi mennyt juuri niin kuin könyttiin, mutta laitatettiin ihan uusi ruskea lasi paikallisen tietäjän verstaalla.
Sieväsen autohuolto pelaa myös sunnuntaisin ja tarvittaessa milloin vain. :lol:
Ruseka tuulilasi löytyi hyllystä. Varmaan siellä Popedan kannentiivisteen vieressä. :mrgreen:

Vielä vaihdetaan öljyt ja suodatin, pestään ja siivotaan, niin sitten se alkaa olla vaiheessa. C-pilarien verhoilut tehdään ja puskurit maalataan ennen CSM -happeningiä. Kajakin koneswapin tosin saa unohtaa. :( Tullaan cabbella tai vanhemman pojan Halpiksella.
# 419 Vesa Pohjalainen

Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3980
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Saab 900 -88 (loppu alkaa häämöttää)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen » Ma Touko 18, 2009 16:29

Se on siinä!
Leima saatiin, kaikki palikat ja pelit OK.
Auton on pakko olla kunnossa, sillä katsastaja sattuikin olemaan Volvo-kerhon entinen hallituksen jäsen :mrgreen:

Kovasti hyväksyntää Paten Pappamobiili sai osakseen. Auto on nyt 99%:sti kasassa. Ensikommentit omistajalta olivat: "Ihan hyvä ajaa, muttei se mihinkään kulje" Ehkä tunnelmaa söi ajetut kilometrit turbo dieselilä ja T16 cabbella. No aikansa kutakin ja nyt vedetään hieman henkeä ja siten aletaan patahommiin tuonnempana.

Hohhoijaa :)
Viimeksi muokannut Vesa Pohjalainen, Ma Touko 18, 2009 21:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 419 Vesa Pohjalainen

pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 900 -88 (loppu alkaa häämöttää)

Viesti Kirjoittaja pakinen » Ma Touko 18, 2009 19:37

Hieno homma! Komee :saab: siitä tuli! Talvella sitten koneenvaihto :)
Saab 900S Combicoupe

MNeva
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2003 18:25
Paikkakunta: Söörmarkku

Re: Saab 900 -88 (loppu alkaa häämöttää)

Viesti Kirjoittaja MNeva » Ma Touko 18, 2009 19:39

Mainiota, suuri työ palkittu uudella rekisteriotteella. Ei muuta paljon ajoa puurtamisen jälkeen 8)

McWerkko
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 16:40
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 900 -88 (loppu alkaa häämöttää)

Viesti Kirjoittaja McWerkko » Ma Touko 18, 2009 20:02

Komealta näyttää :saab: . On tainnut Pohjalainen jr hävitä tien päälle, kun ei ole hetkeen malttanut itse kirjoitella 8)
Saab 9-5 2.3TA -98 *BioPower*
Saab 900S -91
Saab 99GLs -81

Pohjalainen jr.
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 900 -88 (loppu alkaa häämöttää)

Viesti Kirjoittaja Pohjalainen jr. » Ma Touko 18, 2009 20:42

No pakko myöntää, että tuli ajettua suhteellisen pitkä lenkki heti katsastuksen jälkeen, kun tankkikin oli täynnä :D
Mutta onhan se mukava, että sai nyt tältä osin valmiiksi tämänkin. Vielä muutamia pikkujuttuja jäljellä ennen Hyvinkään reissua, mutta eiköhän ne saada tehtyä.

Hyvinkäällä tavataan!

Ja kiitoksia kaikille projektia seuranneille mielenkiinnosta, tätä ketjua jatketaan kyllä vielä, viimeistään koneen päivityksen aikaan :mrgreen: :lol:
Paavo Pohjalainen #3444
-Saab tapahtumakuvia///900 -88 projekti
900 2d T16 -88 / 9-5 Aero Sedan -00

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2531
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 900 -88 (katsastettu)

Viesti Kirjoittaja tsaarela » Ti Touko 19, 2009 08:11

Onnittelut tuoreesta leimasta ja mukavia ajokilometrejä!
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

Ville
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 12:36
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 900 -88 (katsastettu)

Viesti Kirjoittaja Ville » To Touko 21, 2009 18:56

Kyllä oli pappamobiili hienossa kunnossa CSM:ssä! *peukkua ylöspäin näyttävä hymiö*

Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 644
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Re: Saab 900 -88 (katsastettu)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 » To Touko 21, 2009 21:57

Projektia tullut seurattua ja ei voi kun hattua nostaa :D

Hieno saabi on tosiaan tullut :!:
Hyvinkäälle piti itsekin tulla mutta tällä kertaa ei kerinnyt joten jos tämän sitten Hangossa näkis 8)
kulkuvälineenä kuorma-auto, sprinter 313
kauniimpi osapuoli liikkuu: saab 9000CD T -88 (KA)
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
jääauto: 900i -87
tuleva rata-auto: 900i -92

Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3980
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Saab 900 -88 (katsastettu)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen » Pe Touko 22, 2009 08:34

Havintoja reissun jälkeen:

Takakontissa vettä, luultavasti takavalojen saumat vuotavat, eli tilkitään.
Käynnissä muutaman kerran nykimistä. Tilataan uusi kaasarin neulasarja.
Meno oli parin kolmen tonnin kierroksilla kuin täi tervassa. Ryyppy olisi varmaan auttanut. Kun sai vauhtiin, laukkasi sitten ihan hyvin. Sama vika kuin omassa nurkkapielissä ajetussa eli kulunut neulatsydeemi.

Kulutus oli 9,1 litraa. Matkaa tehtiin Tampereen kautta, joten yli puolet oli 120-130 mittarissa, joten ei tuo ihan mahdoton ole. Kun saadaan seokset kohdalleen, voi vielä pudota kulutus.

Alusta ja jarrut ovat melkoisen hyvät. Jämäkä ajettava, eikä kolise yhtään. Äänieristyskin on selkeästi parantunut.

Turbokoneen vaihto tulee varmaan ajankohtaiseksi vuoden opetteluajeluiden jälkeen, sillä kukapa olisi täysin valmis liikenteeseen juuri kortin saatuaan, onko edes koskaan..... :roll:
# 419 Vesa Pohjalainen

himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 900 -88 (katsastettu)

Viesti Kirjoittaja himmee » Ke Kesä 03, 2009 11:35

Kyllä on nätti auto! Toivottavasti saatte nuo kontin vesivuodot pois. Itse päädyin tekemään uudet vedenpoistoreiät kontin nurkkiin, mihin vesi jää makaamaan.

Muutama kyssä, jotka varmasti olisi löytynyt, mut ei jaksa hitaalla yhteydellä selata.

Mikä takaspoileri kyseessä/mistä? Mitä bilsteinit tuli maksamaan ja mistä?
VW transporter 2.5tdi vm.99

Pohjalainen jr.
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 19:08
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 900 -88 (katsastettu)

Viesti Kirjoittaja Pohjalainen jr. » Ke Kesä 03, 2009 12:30

himmee kirjoitti: Mikä takaspoileri kyseessä/mistä? Mitä bilsteinit tuli maksamaan ja mistä?
Bridge takaspoleri kyseessä, Saabin alkuperäinen malli. Kannattaa Briteistä lähteä kyselemään, kun sinne niitä vietiin 2-ovisten T16 "aerojen" mukana.
esim. täältä kannattaa kysellä
http://www.paradisesaabs.com/


Bilsteinit vissiin tilattiin Jämsän Tammer Dieselin kautta, mutta hintaa en muista.
Paavo Pohjalainen #3444
-Saab tapahtumakuvia///900 -88 projekti
900 2d T16 -88 / 9-5 Aero Sedan -00

Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3980
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Saab 900 -88 (katsastettu)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen » Ke Kesä 03, 2009 13:02

Bilsteinit on ns. aeron normipumput ei siis sportit, ettei mene ihan älyttömän jäykäksi. Cabbessa näkyy olevan samat, oisko numerot 1954 ja 1953 tjs. vitsailivat kuitenkin Tammerissa, että vanhoihinpa nämä käyvät. :mrgreen:

Hinta taisi olla jossain about 350 e / kierros .....jaa-a enpä enää muista, mutta jonkin verran edukkaammat kuin sportit kuitenkin. Alusta toimii ainakin maatienopeuksissa hyvin = laillisilla nopeuksilla. :D
# 419 Vesa Pohjalainen

himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 900 -88 (katsastettu)

Viesti Kirjoittaja himmee » Ke Kesä 03, 2009 16:54

Eli siis sellaista pomppimista ei ole havaittavissa?
VW transporter 2.5tdi vm.99

Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3980
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Saab 900 -88 (katsastettu)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen » Ke Kesä 03, 2009 17:20

himmee kirjoitti:Eli siis sellaista pomppimista ei ole havaittavissa?
Siis millaista pomppimista? Onhan se selvästi jäykempi ja lyhytjoustoisempi kuin vanhemman pojan 2,1i, joka on alkuperäinen ja siten mukavampi ja miellyttävämpi ainakin vanhemman polven ajotapaa ajatellen, mutta ei kai lyhyemmillä jousilla ja jäykemmillä vaimentimilla ainakaan lisää mukavuutta ja pehmeyttä muutenkin lyhyt joustoiseen autoon voi saadakaan. Ajolleen tuo madallettu on hyvin jämerän tuntuinen, muttei se minusta pompi mihinkään. Pohjaanlyöntikumit ovat alkuperäiset. Eli ei mikään kivireki kuitenkaan, lähinnä hyvin jämäkkä.
# 419 Vesa Pohjalainen

Vastaa Viestiin