Uusi tonnariprojekti vaiko hajottamolle?

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
gis
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 12:05
Paikkakunta: Länsi-Lappi

Uusi tonnariprojekti vaiko hajottamolle?

Viesti Kirjoittaja gis »

No ei ehkä hajottamolle. Mutta että ärsyttää. Piti ostaa vaimolle uudempi ajokki (ja aikaa oli 1 päivä :twisted: ) kun ysitonnari petti. Voihan sen mainitakin, 1.8 farkku Ford Focus TD 2002 vm... nöyryytys tämäkin. Mutta asiaan:

1) Mitäs tekisitte seuraavalle?
2) Ehdotelmia minne tai kenelle viedä laitettavaksi (haluaisikohan joku muu projektin)?
3) Kommentteja (joo, ei saisi autoa päästää tuohon tilaan)... hinta-arvio (kyselenkö hirtehishuumoria :? ).

Siis kyse 1994 Griffin 2.3T. Musta CD. Ajettu jotain 350 000. Koneremontti tehty vajaa kaksi vuotta sitten. Suht siisti pelleiltään, ei juuri ruostetta.

Ongelmat:
1) Kompura rikki, kylmäaineita ei ole ollut vuoteen. Uusi maksanee 800 euroa, vanhoja saa puoleen hintaan about mutta jotka sitten toimivat tai eivät. Tai eivät ainakaan kovin pitkään.
2) Tuulilasi rikki (säröillä pahasti)
3) Hätävilkku tippuu aukostaan sisälle eli ei ole kiinni missään. Toiminnassakin jotain häikkää eli toimii kerran starttauksen jälkeen, sen jälkeen vasta kun virrat on käytetty poissa.
4) Vakionopeuden säädin ei toimi
5) Sähköantenni poikki ja ollut peräkontissa kolme vuotta.
6) CD lakkasi juuri pari viikkoa sitten toimimasta.
7) Pelkääjän puolen etuikkuna ei nouse.
8 Pikku maalivaurioita (kivenhakkaamia), pitäisi laittaa nyt etteivät pahene.
9) Lukot toimivat vain avaimella, kaukosäädin ei pelitä. Lisäksi ajajan paikan lukko reistaa heti ilmojen kylmetessä.
10) Kaksi eri nahkaa penkeissä eli raot monissa niiden väleistä... liekö tällä sitten väliä...
11) Vanteita on neljät sarjat... mitä ihmettä niillekin tekisi. Griffin aluja kolme niistä sarjoista. Ainakin yhdessä varmaan heittoa eli joutuisi korjaamaan... jos jotakuta kiinnostaa niin niistä nyt ainakin on osa ylimääräisiä.
12) Kuljettajan puolen etulampun lasissa reikä.
13) Lisäksi kyseisessä lampussa lyhyet valot eivät suostu palamaan, pitkät valot kulläkin. Kokeiltu kolmella polttimolla, johtoja ja releitä hypistelty ja sulakkeita tutkittu.
14) Lisäksi normaali keväthuolto tekemättä (sulat, tulpat, öljyt & suodattimet ym).
15) Katsastus meni umpeen toukokuun lopulla, mitään muuta ei tosin pitäisi olla... tosin tiedä näistä ikinä...

Hirtehishuumoria? Kommentteja? APUJA??? Ehdotelmia?

Yksi mahdollisuus on, että alan keräämään pikku hiljaa noista osia sekä Suomen että Ruotsin puolelta... liekö siellä sitten sen halvempaa tässäkään asiassa... ja laittelen ja laitatan sitten kun on enempi roinaa kasassa.
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Uusi tonnariprojekti vaiko hajottamolle?

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Liikennekäytöstä poisto ja osia keräilemään pikkuhiljaa.
Tai toinen tilalle, ja tarvittaessa vanhasta osien vaihtoa uuteen jos on parempia osia.
gis kirjoitti:kun ysitonnari petti.
En nähny listassa pettämisen syytä? Mikä hajos niin ettei voi autoa käyttää?
Famnium
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: La Helmi 23, 2008 08:52
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Uusi tonnariprojekti vaiko hajottamolle?

Viesti Kirjoittaja Famnium »

pikkuhiljaa tuota kunnostella, niin kyllä se siitä, tuohan kuulostaa pieneltä ja miellyttävältä projektilta, tuon fordin melkein voisi sitten vielä paalattavaksi :wink:
Saab 9000i ´88
Volvo V70 2.5T AWD ´98
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Uusi tonnariprojekti vaiko hajottamolle?

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Pois rekisteristä, tehtävälista kirjoitettuna ja vasta kun tämä on päästy loppuun, auto takaisin rekisteriin. Mikäs sen mukavampaa kuin tyylikäs tonnariprojekti jossain pihan takanurkassa, jonne pääsisi aina tarvittaessa hiukan "puuhastelemaan" :) Itsellekin kelpaisi, tosin tässä vaiheessa taitaa joutua sanomaan ei kaikelle ylim. rahanmenolle. Siksi rassataan ruosteista karvalakki-satkua.

Hinta-arvio on vaikea, kyseessä on kuitenkin CD (joka omaan silmään näyttää paremmalta), mutta sillä on ajettu jo 350tkm. Kyllä, tällä on vaikutusta. Viat eivät ainakaan vielä ole dramaattisia, mutta niitä tuntuu olevan kohtuullisessa määrin? 500€ projektista mutta vanteet erikseen, niin saa lisää satalappusia.
gis
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 12:05
Paikkakunta: Länsi-Lappi

Re: Uusi tonnariprojekti vaiko hajottamolle?

Viesti Kirjoittaja gis »

Pakoputki oli alkanut roikkumaan ja lisäksi ölyt olivat yllättävän vähissä, joten pistin ajokin pois isommasta liikenteesä varmuuden vuoksi. Nuo korjattu ja ajettu nyt ehkä 1000 km ja ei taidakaan olla ainakaan suurempaa ongelmaa. Mutta ei tuommoista voi naisväelle toiselle puolen suomenniemeä kesäautoksi antaa. Repisivät seuraavan kerran tavattaessa korvat päästä ...

Se laiskuus olla tekemättä keväthuoltoa ym autohommeleita taas juontaa juurensa parin kolmen kuukauden melkein tauottomaan kiirejaksoon töissä ja harrasteissa. Ja siihen että ko. tonnari oli periaatteessa jatkuvasti emännällä ajossa. Nyt siis olen yksi koko kesän tuon ysitonnarin (ja Transitin) kanssa eli nyt sitten olisi aikaa ihmetellä vaikka projektiakin.

Niin kompura on ohitettu kokonaan, katkoi kaksi monitoimihihnaa ennen ohitusta. Kuulostaa siis kompuran laakereilta, ja siis uudelta kompuralta vai onko muita ehdotuksia?

Lasi tosiaan maksaa kaupunkien paikoissa 200 - 240 e, mutta kun vie aikaa vähintään 4-5 tuntia kuivua ja ei ehdi ikinä arkipäivinä (työt). Niin matkaa lähimpään oikeaan autonlasiliikkeeseen on jotain 150 - 160 km. Paikallinen yrittäjä nauttii pientä epäluottamusta lasiasioissa. Oikohan edes Oulussa joku paikka auki lauantaisin...

Noita muita juttuja pitää tutkailla erikseen ja tilailla tavaraa vaikkapa Motonetistä.

Ja joku tekijäksi ilmoittaunut kelpaisi kyllä edelleen. Itsellä alkaa käämit palaa kun on kolme ajokkia ja ainakin kaksi niistä about tuossa tilassa. Transit tosin on juuri käyty läpi paitsi ettei takajarruvaloa toiselle puolen tunnu löytyvän ihan helposti... sitten vielä peräkärryjen valot ja jarrut sekä m-kelkan valot ja kuomu :evil: no jo on marinaa... pitänee mennä välillä kalastelemaan :D
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Uusi tonnariprojekti vaiko hajottamolle?

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Jossain vaiheessa on myös hyvä tehdä ankara johtopäätös, tapahtuuko autolle jotain vai kannattaako se laittaa kiertoon edes jostain summasta. Jos autolle löytyy säilytys-/korjauspaikka, on sitä suurempi riski että se vuodesta toiseen vain makaa paikallaan ja 2010 tulee iso paha romuauto käymään paikalle.

Itselläni ei ole edes omaa tallia, mutta niin se eräskin -83 T8 makasi vuoden tallissa, ja mitään järkevää en siihen osannut korjata. Osiksi meni..

Kuten Mimmi listasi, mistään ylitsepääsemättömästä ei liene kyse. Onnea matkaan joka tapauksessa :D
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Uusi tonnariprojekti vaiko hajottamolle?

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Itellähän on toi 9000i ollu kohta vuoden pihassa, selän takia en viime kesänä saanu paljoa aikaseks.
Nyt kuitenki sunnuntaina sain vihdoin viimein matolaatikon jouset vaihdettua, mikä on koko talven eniten harmittanut. Eipä tuossa tarttis ku viime kesänä alotetut ruostepaikkaukset suorittaa loppuun, sitte vois koittaa leimausta, ehkä pääsee vain 2 korjauskehotuksella (vetonivel, nopeusmittari).
Tuo automaatin korjaaminen kyllä vaikutti positiivisesti, tänään oli tarkotus jatkaa puuhasteluja mutta sattui sadetta tulemaan.
Eli kyllä minä sitä mieltä olisin että seisottaa autoa vuoden pihassa, tekee mitä tehdyksi saa kun joutaa, katsoo sitten tarkemmin, hyvällä tuurillahan auto voi olla piankin kunnossa.
Joskus täytyy vain yrittää ottaa etäisyyttä asioihin että jaksaa innostua uudemman kerran.
gis
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 12:05
Paikkakunta: Länsi-Lappi

Final conclusions

Viesti Kirjoittaja gis »

Ja pähkäilyjen tulos: omaa aikaa projektille ei kertakaikkiaan ole. Ja korjattavaa liikaa. Ja niinpä tonttu matkasi Savon suuntaan... koeajolla turbo ei nostanut paineita, vaikka tähän asti ongelmia ei ole ollut. Ehkä johtuu siitä, että virtaa ei ollut pariin viikkoon lainkaan... tiedä sitten vaikuttaako eli palautuuko systeemi pikku hiljaa järkiinsä. Kaiken lisäksi turvatyynyn merkkivalo alkoi myös palaa, johtuu toivottavasti vain kosteudesta. Mutta yhtä kaikki, viat eivät ainaan olleet vähenemässä. Niin ja pientä ruostevikaakin löytyi. Sinänsä kori näytti olevan Ok kun sitä tarkemminkin tutkaili, alustakin oli hyvässä kunnossa.

Nyt sitten valkkaammaan eli uusi uudempi tonnari (tai 9-5?) vaiko Camry vaiko mikä... vai myiskö pois hyvän ja uudehkon 1500 kg jarrullisen peräkärryn (KaMa)(hintaluokka varmaan 2500 e) jolloin valinnanvaraa autopuolella olisi aika lailla enempi.

Hieman haikea olo kuiteskin :cry:
Vastaa Viestiin