Saab 9000 2.3-16,kunnostelua(Leimattu)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Saab 9000 2.3-16,kunnostelua(Leimattu)

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Ajattelinpa tehdä tässä nyt oman topicin tuosta tontusta kun nyt viettää porsimiskautta tällä hetkellä. Eli palataanpa pari viikkoa ajassa taaksepäin kun autosta paloi kannentiiviste. Varsinaisesti auto ei ilmoittanut mitään alkavasta kansipahvi viasta vaan ykskaks possahti kotipihaan kun tulin asioilta. Eilen hinautin auton erään klubilaisen huomaan jossa kahteen mieheen alettiin purkamaan autoa.

Samalla oli tarkoitus poistaa tasapainoakselin ketju niin purin oikeanpuolen sisälokasuojan pois edestä että saa kampiakselin hihnapyörän irroitettua...Mutta asiaan,ensimmäinen työ oli saada kansi pois eli ei muutakuin imusarjan,ilmastoinnin kompressorin,pakosarjan,moottorin tukikumien,öljytikun tuen sekä laturin irroitus...Näistä vaiheista ei tullut otettua kuvia...Kannen irroituksen jälkeen selvisi että mistä oli päässyt nesteet sotkeentumaan öljyjen joukkoon,kannessa oli pieni lovi 2 pytyn kohdalla josta ilmeisemmin nesteet olivat päässeet sotkeentumaan,vanha kansipahvi alkoi olemaan jo aika haperoa ja siinäkin näkyi 2 sekä 3 pytyn kohdalla jälkiä nesteen kulkureitistä. Samalla myös selvisi että kansipahvi oli vuotanut pitemmän aikaa,varmaankin jo silloin kun auton ostin eli varmaan edellisen omistajan oli vaan tarve päästä eroon autosta koska niin halvalla myi mutta ei siitä sen enempää :lol:

Seuraavaksi kannen irroituksen jälkeen olikin aika siirtyä jakopäänkopan irroitukseen,tätä en itse tehnyt kuten en myöskään kannen irroitusta(tosin olin apuna nostamassa kantta pois). Tälläinen näkymä oli jakopäänkopan irroituksen jälkeen

Kuva

Sinänsä onni onnettomuudessa oli että sattui tuo kansipahvi palamaan juuri nyt koska oli tuo tasapainoakselin ketju sen verran höllässä että ei olisi kauaa enää ajeltu kun olisi koko moottori tuhoutunut,kerrankin näin päin.

Tässä kuvassa ehkä voi näkyä nuo tasapainoakselien rattaiden erot,ylhäällä oleva ratas on toisesta autosta ja alhaalla oleva ratas on tuosta minun autosta

Kuva

Kuva männistä,huomaa kuvasta että 2 pytyn mäntä on saanut nestekylpyä ja vähän myös 3 pytyn mäntäkin

Kuva

Kansi

Kuva

Nokka-akselit

Kuva

Huomenna vien kannen koneistamoon ja toivon mukaan saan sen vielä maanantai päivän aikana takaisin jotta pääsisi laittamaan jo autoon kiinni. Kaikki tämä kun auton mittariin tuli lukema 254 895km,eli kannattaa see tasapainoakselinketju varmaan vaihtaa taikka poistaa näissä kilometreissä. Tässä nyt kun huomenna on kansi koneistamolla niin voi vaikka maalailla venttiilikopankantta aikansa kuluksi :mrgreen: . Tämä täältä tällä erää.
Viimeksi muokannut saba90, Ke Heinä 02, 2008 13:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Saab 9000 2.3-16,kunnostelua(kannentiivisteen vaihto)

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Tänään viety kansi koneistamolle,lupasivat että iltapäivästä saisi takaisin sen. Kansi tulikin iltapäivästä takaisin tämän näköisenä

Kuva

Mielestäni todella hyvää jälkeä eikä ollut edes loppujen lopuksi kovin kallis toimenpide..

Maalailinpa ajan kuluksi venakopankin

Kuva
Viimeksi muokannut saba90, Ma Kesä 23, 2008 14:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Saab 9000 2.3-16,kunnostelua(kannentiivisteen vaihto)

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Noniin,eilen illalla auto saatiin kuntoon,meinasi tulla vähän ylimääräisiä sydämen lyöntejä kun ekalla ajolenkillä työnti harmaata savua niin ettei nähnyt edes takana tulevaa autoa...Puolentoistaviikon seisonta vissiin oli keränny pakoputkeen kosteutta koska lopetti savuamisen eikä sekoita vesiä eikä öljyjä ja nesteet ei vajene. Tasapainoakselinketjun poiston huomaa 70km/h vauhdissa kun pikkuisen tärisee moottori mutta tosiaan vain tuossa nopeudessa,tänään kyllä lopetti tärisemistä kun tuli autolla 100km ajeltua.
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Saab 9000 2.3-16,kunnostelua(Ruosteremonttia)

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Elikkä tänään sitten alotin ovien alareunojen ruosteremontin,tarkoituksena putsata ruosteet pois täysin ovista..Alotin urakan ensimmäisenä poistamalla autosta ovien alalistat jonka alla olikin mukava yllätys

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Putsasin ruosteet näin aluksi ihan hiomapaperilla mutta hiekkapuhallus ei tekisi pahaa ollenkaan,saisi ihan puhtaalle pellille nuo jos vaan enää tulee peltiä noiden ruosteiden alta :wink: Oli vaan pakko lopettaa tältä päivältä kun alkoi taas vaihteeks sataa vettä taivaalta :|

Oikea etuloksukin alkaisi olemaan vaihtokunnossa

Kuva

Kuva

Ei välttämättä oikein katsastusmies tykkää tuollaisesta näystä mutta loksu on tarkoitus vaihtaa ennen leimausta.
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Saab 9000 2.3-16,kunnostelua(Ruosteremonttia)

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Dremelillä on nätti vetää kirkkaalle pellille. On meinaan samaa ongelmaa itelläki ja pihalla yritän puuhastella joten koko projekti täysin sään armoilla.
Itse olen dremelin sillä teräsharjalla mikä lie vetänyt ruostekohdan ympäriltä irtomaalit ja irtoruosteet pois, sen jälkeen joko sillä oksidikivellä taikka ihan vain hiomapaperilla hionut kiiltäväksi peiliksi, melko minimikierroksilla (silti melko hurja jotain 2000 vai 3000 rpm kuitenkin, saa nopsaan pienen alan täysin kirkkaaksi).
Sitten fosforihappoa sutinut... Tarkotuksena vetää ainakin kylkilistojen alapuolelta hiomakoneella vähintään lakkapinta rikki niin että tarttuu pohjamaali, mutta nämä sateet...
Autumn
"Turbo"
Viestit: 245
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2006 11:23
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9000 2.3-16,kunnostelua(Ruosteremonttia)

Viesti Kirjoittaja Autumn »

Mitä maalia käytit tuohon venakopan maalaamiseen?
Vois itekki maalailla joku joulu..
Trust Me, I Know What I'm Doing..
9000 Aero -93 RE85
#3264
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Saab 9000 2.3-16,kunnostelua(Ruosteremonttia)

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Dremelillä kyllä homma kävisi hyvin mutta ei sellasta ikävä kyllä ole itellä mutta joku dremelin kaltainen paineilmakäyttöinen laite löytyy kyllä,voisikin huomenissa sillä kokeilla putsailla vielä noita ruostekohtia...

Venakopan maalasin jollain kuumakestomaalilla jonka merkkiä en muista enkä voi oikein tarkistaakkaan merkkiä kun se pönttö on heitetty roskapönttöön mutta jokatapauksessa ihan kiitettävä tulos tuli. Nuo kirjaimet ihan maalailin kromimaalilla joka ei ole kuumuuden kestävää mutta hyvin on maalit pysyneet kiinni,oikeastaan ei tekisi pahaa vaikka vielä maalailisi pari lisäkerrosta mutta menee toki noinkin ihan hyvin koska eihän tätä autoa mihinkään esittelykuntoon rakenneta :wink:
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Saab 9000 2.3-16,kunnostelua(Ruosteremonttia)

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Onkos sulla tuossa nuo lisävarusteena olleet leveämmät lokasuojan reunalistat? Takakaarissakin yltävät alas asti?

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Saab 9000 2.3-16,kunnostelua(Ruosteremonttia)

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Juu kyllä vain on leveämmät lokasuojan reunalistat,ai ne on olleet ihan lisävarusteena saatavana :?: 8O Juu ja takana yltävät alas asti,tosin ovat nyt takaa irti kun täytyisi takakaaret vielä pestä että viitsii asentaa takaisin paikoilleen kun ei viitti lian päälle niitä laittaa
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Saab 9000 2.3-16,kunnostelua(Ruosteremonttia)

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Tänään taas jatkettu ovien ruosteiden poistoa,pistin porakoneeseen sellaisen karkean hiomalaikan kiinni,sain vasemmasta etuovesta pois ruostetta mutta homma loppui oikeastaan siihen kun kului se hiomalaikka sen verran että ei voinut enää hioa,täytyy käydä ostamassa jossain välissä uusi laikka...Jatkoin hiomista vesihiomapaperilla millä saikin ihan ok jälkeä,loppuja ovia hioin pelkästään vesihiomapaperilla ja lähti jonkun verran ruostetta pois mutta toki olisi vielä putsailtavaa.

Pari kuvaakin tuli nappastua työn ohessa

Vasen etuovi

Kuva

Vasen takaovi

Kuva

Oikea etuovi,tämä on pahiten ruostunut mutta onneksi alkaa nyt näyttämään jo paremmalta

Kuva

Oikea takaovi

Kuva
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 9000 2.3-16,kunnostelua(Ruosteremonttia)

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Hienolta alkaa näyttää. :wink:
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Saab 9000 2.3-16,kunnostelua(Ruosteremonttia)

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Kiitosta vaan. Tänään jatkoin ovien putsaamista ja nyt alkaa kelpaamaan jo itselle,ruostesuojaainetta levitetty pinnoille,huomenna vielä massaa hakemaan ja massaus niin eiköhän se ole siinä,yllättävää kyllä ei tullut oviin reikiä vaikka pahalta välillä näyttikin :)

Onko niillä ovien alalistoilla mitään merkitystä jättääkö ne laittamatta? Täytyisi meinaan hakea niitä muoviklipsuja millä lista kiinnittyy oveen kun niitä jokunen hajosi irroitusvaiheessa :mrgreen: :wink:
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Saab 9000 2.3-16,kunnostelua(Ruosteremonttia)

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Kylkilistoilla on se merkitys että ne kerää paskaa listan ja pellin väliin.
Ei niitä tarvi, mutta... Ainaki itellä toi CC ei näytä miltään ilman niitä listoja, vaikka ohkasemmat ovat mitä CD:ssä. Ja jää kauheat raot puskureitten päihin kun ne listat sinne koloihin kuuluu mennä.
Eli itsellä on tarkotus ruosteremontin jälkeen laittaa listat kiinni, en muista äkkiseltään oliko kaikki klipsut ehjiä mutta jos ei oo niin sitte vedetään tarvittaessa 2-puolista teippiä sinne tilalle.
Itellä olis tarkotus noi listatki maalata, samoin puskureista sen "listan" verran mutta saapa nähdä jaksaako vaivautua (ja muistaako ostaa muovipohjustetta).
Noissa listoissa ärsyttää vain se että kun niissä on ne alumiinilistat välissä, enkä keksiny helppoa tapaa irrottaa niitä että sais pelkät muovilistat maalattua. Jos maalarinteippiä vedän niitten päälle, mun tuurilla kuitenki käy niin että teippi on liian kapea tai leveä :( Liian kapea = jää rako johon tulee maali häiritsevästi listan päälle, liian leveä = teippi jää muovin päälle ja mustaa näkyy siitä kohti taikka jos mattoveitsellä leikkaa niin tulee naarmuja tai alkaa vuolla muovilistaa... Eikä mun hermot semmosta kestä.
Niin ja en ihan varma oo siitäkään oliko ne listat alumiinia, no oli mitä oli mutta oishan seki kiva jos ne irti sais ja maalais...
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3645
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Saab 9000 2.3-16,kunnostelua(Ruosteremonttia)

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Itse tässä juuri mietiskelin että en taida pistää listoja takaisin ettei pääse ruostuttamaan uudestaan ovia. Sellaisen seikan huomasin tänään kun listat eivät ole paikoillaan että kun ovia pistää kiinni niin paukahtavat kiinni mennessään enemmän kuin listojen kanssa...No ei tuolla mitään merkitystä minulle ole kunhan vaan menevät ja pysyvät kiinni. Tänään sitten massailin ovien alareunat,tuli otettua kuviakin vaihteeksi

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tosin meinasi olla taas vaihteeks haittaa tuosta sateesta,hommat pysähtyivät täysin sateen ajaksi mutta sainpa kuitenkin massaukset tehtyä sateen lakattua..Seuraavaksi sit olisikin auton katsastus edessä sekä etulokasuojien vaihto... :wink:
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Saab 9000 2.3-16,kunnostelua(Ruosteremonttia)

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Ei olisi voinut maalata?

Tuota massan laittoa oikein käsitä :?:
900C -86
Vastaa Viestiin