Sivu 1/2
50 euron tonttu
Lähetetty: To Heinä 03, 2008 23:54
Kirjoittaja liteFun
Jos tänne sitte tuosta omasta projektista kirjottelis enempiki.
Kyseessä siis 50 eurolla ostettu automaattivaihteinen 9000i 2.0 M89 (käyttöönotto 88) ilman kattia, Suomessa valmistettu. Ostettu 05.07.2007, viimeksi katsastettu 07.01.2004.
Ko. Saabiin ei ole tarkoitus tehdä mitään erikoisempaa. Vain vähän ruostepaikkailuja ja sitten sopivien kohtien maalaus täysin eri väriseksi kun nollabudjettilinjalla on vaikea saada kunnon häivytyksiä kilikalilla

Ehkä jos kromikaaret sais ostettua, sellaset olis hienot. Tai jos koittais alumiiniteipin saada asettumaan nätisti jos ei löydä mistään kaupasta sopivaa kunnollista paksua ja leveää kromiteippiä...
Nopeusmittari tarttis saada toimintaan. Minä en saanut sitä anturin dynamoa liikahtamaankaan, koitin pyöritellä ja nostaa. Ei liiku ei. Mittaristo itsessään on täysin toimiva, testattu ex-CD-tontussa. Joko piuhoissa tai sitten laatikon puolella vika.
2004/2005 jossain vaiheessa jätetty pois käytöstä ja laitettu seisontaan, automaatin ryskäyttelyn takia.
La Kesä 07, 2008 3:20 pm olen kirjoittanut "Mitä teit Saabiisi tänään"-ketjuun että vaihdoin matolaatikon jouset. Onko siitäkin jo kuukausi... Näin se aika menee kun tulee sadepäiviä, kuukausi vierähtää aurinkoisia päiviä odotellessa että pääsisi lisää puuhastelemaan.
Torstaina 03.07.2008 sain viimein kuskin puoleista helmaa pohjamaalattua, koko auton pituudelta. Etulokasuojan kohdan sainkin jo perjantaina tehtyä, kesäkuun 27. päivä. Eilen siis loput tuolta puolelta. Enää olisi vänkärin puolen helma samalla lailla maalaamatta. Itseasiassa täytyy sitäkin vähän hioa ja paikkailla paria ruostekoloa.
Nyt ei siis tarttis ku vänkärin puolen helma paikkailla loppuun ja sitten molempiin helmoihin uutta väriä. Ja lisäks takakontista irrotetut kaiutintelineet pitäs takasin laittaa. Harmi kun ne kaikki vähät rahat meni, ei voi mitään kun oli pakko maksaa laskuja välillä. Ehkä ens kuussa pääsis katsastamaan.
Vuoden aikana on menny todella vähän bensaa tämän tontun kanssa. Tankissa oli noin 20l bensaa kun ostin, nyt mittari alkaa vasta olla punarajalla. Eipä oo kilometrejäkään tullu kun pihassa vain käytetty ja välillä testattu jarrujen toimintaa samalla kun siirretty pihalla eri paikkaan. No, kun ne jouset oli vaihtamatta niin ei paljoa huvittanu liikutella...
Re: 50 euron tonttu
Lähetetty: Pe Heinä 04, 2008 00:14
Kirjoittaja liteFun
Olisin kuvan tai pari laittanu, mutta kun tuo elisan kytkypuhelintilaajalahjadigikamera on siitä ikävä ettei siinä ole minkäänlaisia säätöjä kuvastilanteeseen, niin enpä laita.
Toisinsanoen: kun otin kuvia eilen illalla noin 21 aikaan, kuvissa konepelti oli täysin valkoinen eli ylivalottunut.
Hetki sitten kun koitin käydä ottamassa kuvia (eli näin 01 aikaan), kuvasta tuli liian tumma. Jos olisin tuota salamaa käyttänyt, olisi varmasti koko auto ollut täysin valkoinen. Oikea väri on kylläkin hopea, paitsi nyt toinen helma harmaa alaosasta.
Pitää kai koittaa tänä iltana uudemman aikaan eri aikoihin.
Jos ei muu auta niin ensi yönä sitten, pitää vain tuota salamaa jollain keinolla pimentää vähän, sillä kun saa jopa mustasta täysin valkoista

Re: 50 euron tonttu
Lähetetty: Su Elo 03, 2008 19:18
Kirjoittaja liteFun
Nyt olis pohjamaalissa viimein vänkärin puoli lähes kokonaan ovien alaosat ja takalokasuoja. Etulokasuojaan pitäs vielä joku päivä saada maalia kans, pitää sitä ennen vähän hioa ja tasotella.
Viime kuun lopussa oli 9 aurinkoista päivää, niistä muutama meni täysin hukkaan ja muutamana laiskasti hioskelin ja paikkailin.
Aika vähissä oli tämän kesän aurinkoiset päivät. Kyrsii kun ei ole tallia missä laittelis vaikka talvella, pihalla joutuu sään armoilla laitella, maalauksetki meinaa mennä vituiks jos sattuu tuulemaan.
Ei yhtään hassumpi tuo spraymaster pistoolikahva, paukkupullojen kanssa helpompi leikkiä. Sitä en tajua miks jotku tuumaa että spraymaaleilla menis ihan täysin vituiks kaikki... No, kaippa se jos on nokka pellissä kiinni ja ruuttaa niin että valuu...
Purkkien kyljessä lukee yleensä jotain tyyliin 25-30cm etäisyydeltä, no se on vähän turhan kaukaa mutta jos sumua haluaa niin ihan ok. 10-20cm päästä kun maalaa sopivaan tahtiin niin suurin osa sumusta menee pellille ja sopivassa lämpötilassa kuivahtaa lähes heti ja voi vetää useita ohuita kerroksia, välillä tupakki/kahvitauot ja lisää maalia.
Monta ohutta kerrosta on parempi kuin 1 paksu valuva.
Keskiviikkona tai torstaina tuli 10kpl ryöstöliittimiä, vaan eipä niistä ollu mun tarpeisiin kun ne haarukat vain paino eristeitä piuhoista, ei juurikaan kupari näkynyt eikä kontaktia saanut. Piti sitten turvautua suunnitelma b:hen ja nyt on takakontissa kytkin jolla saa halutessaan takasumuvalot arabimallin jarruvaloiksi.
Tuonkin asentaminen vaati sopivan aurinkoisen päivän.
Torstaina kun kävin pohjamaalia ostamassa, olivat mm-toolsista myyneet mun tarvimat maalit pois... Edellisenä päivänä ei ollu harmaata ruosteenestopohjamaalia, mutta tavallista pohjamaalia kylläkin, torstaina kaikki harmaat loppu hyllystä. Varaosaliikkeestä sitten piti pari purkkia ostaa harmaata.
Samalla tuli ostettua kalliit "led-sivuvilkut", jotka tosin oli SM2 merkitty eli sivuhuomiovalot. Ajattelin että ovat jotkut kiinalaiset, ja hintaa 4.90-15.90e... 49.00e sinne menikin sitten niihin. Biltemasta olisin vastaavat tilannut jos olisi samanlaiset saanut, vaan ei ole bilteman valikoimissa noin hienoja.
AKElta löytyi dokumentti jonka mukaan nuo SM1 ja SM2 merkityt saa asentaa myöskin lisäsivuvilkuiksi, mutta alkuperäisiä sivuvilkkuja ei saa poistaa. Kytkentää mietiskelin, koska haluan toimivan sekä vilkkuina että sivuhuomiovaloina.
Ilmeisesti helpoin ratkaisu on "flipflop", eli nuo vilkkuvat eri tahtiin. Parkeilta virta jolloin palavat aina kun valoja jonkun verran päällä, ja vilkulta releelle ohjaus ja rele katkomaan maata. Näin vilkut vilkkuvat sivupeileissä eri tahtiin. Katsurilla ei ole nokan koputtamista, missään ei sanota että vilkut eivät saisi vilkkua eri tahtiin, vaan vilkkutaajuus muistaakseni 90 +/-30 kertaa minuutissa, eli kerran - 2 kertaa sekunnissa, mitä tahansa siltä väliltä.
Flipflopillahan peileissä olevat vilkut siis sammuvat kun auton muut saman kyljen vilkut vilkahtavat, ja kun auton muut vilkut sammuvat peilissä syttyy vilkku.
Sähkökaaviota ihmettelin myöskin. Mitä mahtaa meinata vilkkureleen nasta numero 3? Numerot siis 49 (jolle tulee virta), 3 (kytkemätön), 49A (tästä lähtee pätkitty virta vilkkuviikselle), 31 (maa). Tuskin tuo 3 nasta kuitenkaan antaa virtaa ulos vilkkumisen välissä? Lieköhän oikeasti edes 4-napaista relettä koko autossa kun kerta 3 navallakin pärjää...
Tästä jos joku viisaampi antais tietoa, eli mikä on vilkkureleen nastan 3 funktio?
Re: 50 euron tonttu
Lähetetty: Su Elo 03, 2008 19:45
Kirjoittaja Hessu
Monen auton kytkentäkaaviossa on muka neljä nastaa releelle mutta itse asiassa vain kolme on käytössä eikä releessäkään ole kuin 3 kontaktia. Tänään viimeksi pöyhin asiaa kun debuggasin Golfin vilkkuja. Tiedä sitten mikä voisi olla ajatuksena sille mahdollisesti olemassa olevalle neljännelle nastalle, vaihtava kytkin?
Re: 50 euron tonttu
Lähetetty: Ma Elo 04, 2008 08:21
Kirjoittaja liteFun
Pitää jossain välissä vaikka ottaa toimiva vilkkurele ulos poterostaan ja katella miltä jalat näyttää, jos on alkavaa hapettumaa niin putsaa

samalla ohimennen tarkistaa onko tosiaan 4-napainen rele, ehkä vois koittaa mittailla onko sille ylimääräselle navalle mitään järkevää käyttöä.
Tuskin nyt kuitenkaan niinku ite haaveilisin, eli ois "eritahti" virran ulosotto siitä.
Tietty jos muokkais saabin kytkentää, niin sillon sais hienosti sivuhuomiovalon vilkkumaan samaan tahtiin... Eihän siihen tarttis ku laittaa 2 vilkkurelettä viikseltä lähteviin piuhoihin, viikseltä ohjaus releelle joka vaihtaa virran oton parkeilta vilkulle tuota sivuhuomiovaloa varten. Tuohon vain ei viittis alkaa. Helposti innostuis liikaa ja menis kaikki sähkötoiminnot omasta mielestä parempaan järjestykseen... Ja sitten ei kukaan enää koskaan selvittäisi mistä johtuisi kun katsastuksessa painaa tööttiä, alkaa pyyhkijät pyyhkimään ja takana jarruvalot ja peruutusvalot vilkkuu vuoronperään

(discokytkentä)
Re: 50 euron tonttu
Lähetetty: Ti Syys 09, 2008 15:47
Kirjoittaja liteFun
Pientä stailausta uuden
maskin muodossa, vaikka vielä pahoin vaiheessa...
T3 Transporterin alemmasta maskista pikaseen sahattu...
Re: 50 euron tonttu
Lähetetty: Ti Syys 09, 2008 18:56
Kirjoittaja Risto
Hessu kirjoitti:Monen auton kytkentäkaaviossa on muka neljä nastaa releelle mutta itse asiassa vain kolme on käytössä eikä releessäkään ole kuin 3 kontaktia. Tänään viimeksi pöyhin asiaa kun debuggasin Golfin vilkkuja. Tiedä sitten mikä voisi olla ajatuksena sille mahdollisesti olemassa olevalle neljännelle nastalle, vaihtava kytkin?
Joissakin maissa on käytössä kytkentä, jolla vilkun jompaan kumpaan suuntaan päällä ollessa otettaessa virrat pois jäävät kyseisen puolen pysäköintivalot päälle. Neljäs nasta voi liittyä tähän.
Re: 50 euron tonttu
Lähetetty: Ti Syys 09, 2008 20:21
Kirjoittaja siiseli
Risto kirjoitti:Joissakin maissa on käytössä kytkentä, jolla vilkun jompaan kumpaan suuntaan päällä ollessa otettaessa virrat pois jäävät kyseisen puolen pysäköintivalot päälle. Neljäs nasta voi liittyä tähän.
En tiedä mihin tuo pysäköintivalo juttu tarkalleen liittyy, mutta muistelen että itselläni oli Mazdassa kyseinen ominaisuus...
Re: 50 euron tonttu
Lähetetty: Ti Syys 09, 2008 22:22
Kirjoittaja liteFun
Esim. Saksassa tais olla pakollinen tuollanen kytkentä jostain vuodesta lähtien. Ainakin saksalaisissa autoiss kytkentä on. Paitsi ei kaikissa Suomeen tuoduissa, esim. yhdessä VW Jetassa joka minulla oli, tuota ominaisuutta ei ollut, tuli kokeiltua useampaankin kertaan.
Eli idea jotensakin seuraavanlainen: kun jätetään auto pimeälle tieosuudelle (esim. bensa loppuu) tien laitaan, laitetaan vilkku ajoradalle päin ja virrat pois ja ovet lukkoon, ajoradan puoleiset parkit palavat ja porukka tietää väistää ettei aja auton kylkeen. Saksalaisten mielestä turhaa poltella parkkeja siellä ojan puolella

Vaan eipä oo saanu vielä aikaseks ton releen ihmettelyä.
Kukaan ei huomannut uutta maskia?
Re: 50 euron tonttu
Lähetetty: Ke Syys 10, 2008 00:45
Kirjoittaja puu
liteFun kirjoitti:Pientä stailausta uuden
maskin muodossa, vaikka vielä pahoin vaiheessa...
T3 Transporterin alemmasta maskista pikaseen sahattu...
liteFun kirjoitti:Kukaan ei huomannut uutta maskia?
Härskin näköinen kyllä tuo maski, jotenkin tulee ehkä ooppeli mieleen.

Kuvasta ei tosin näe kunnolla, miten istuu koko autoon. Mutta vastaavan Portterin omistaneena pitää kyllä kehua.

Re: 50 euron tonttu
Lähetetty: Ke Syys 10, 2008 12:28
Kirjoittaja liteFun
http://humppa.pp.fi/Saab_9000i/maski/maski02.jpg josko tuosta näkis?
http://humppa.pp.fi/Saab_9000i/maski/maski06.jpg pikavaihetestiin kiinnitin vain ylhäältä näin.
http://humppa.pp.fi/Saab_9000i/maski/maski08.jpg mun mielestä melko tyylikäs maski kun ottaa huomioon että transporterin alempi maski pätkästynä.
Ja tähdennetään että tarkotus ei ollut todellakaan tehdä mitään "merkitön maski" sovellusta, vaan tuosta olis tarkotus maalailla sellanen mistä näkyy vain vaakarivat ja kehys kunhan saan reunat tehtyä, pystyrivat maalataan mustalla.
Re: 50 euron tonttu
Lähetetty: Ke Syys 10, 2008 19:21
Kirjoittaja 99 GL
Minun mielestä ainakin tuo on kyllä erittäin hienosti onnistunut! Eli hyvältä näyttää

Re: 50 euron tonttu
Lähetetty: Ke Syys 10, 2008 21:12
Kirjoittaja Famnium
aika siisti maski.. uniikki ainakin.. tosin vaatisi muutakin autoon jotta maski korostuisi.. ehkäpä kromiteippiä..

Re: 50 euron tonttu
Lähetetty: To Syys 11, 2008 08:38
Kirjoittaja liteFun
Ooppeleihin verrattuna tossa on vähän tiheämmät ritilät... Ja mullahan oli A-Omega, johon sovittelin
Asconan maskin vähän muokattuna...
Itelle tulee vähän sellanen Mazda/Nissan-fiilis enempi, johtunee siitä kun harmaa pohjamaali toi nuo pystyrivat liian hyvin esille. Senpä takia ne lopulliseen malliin maalataankin mustalla "piiloon"

Ja kromiteippiä olis tarkotus laittaa, heti kun löytyy sopivaa. Eli tarkotus olis vetästä tuohon maskin reunoihin ja ajovalojen ja vilkkujen yläpuolelle ainakin pienet "listat" peltien ja valojen väliin, sekä peittämään kiinnitys maskin yläosasta (jos jää tuollaiseksi).