Lasikuitupulkka

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
veijostin
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 15, 2006 12:41
Paikkakunta: Oulu/Ii

Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja veijostin » La Heinä 12, 2008 20:14

No niin, nyt on jo omakin projekti edennyt siihen vaiheeseen, että kehtaa jotain kirjoitellakin. Eli kyseessä on viime tammikuussa hankittu Sonett III. Siinäpä pari kuva autosta sen hakuereissulta:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... -08063.jpg

http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... -08061.jpg

Ostaessa myyjä virkkoi, ettei hitsattavaa ole, että hän on pohjan laittanut kuntoon ... niin. No nyt noin kymmentä pohjaan hitsattua paikkaa myöhemmin voin paljastaa että näin ei ollut. Mutta siitä myöhemmin lisää.

Itse projekti käynnistyi keväämmällä lähinnä kaiken tarpeettoman jälkiasennus hifi, yms. härvelin poistamisella autosta. Ja sitähän oli kertynyt: n. ostoskassillinen edellisten omistajien asentamia kaiutinjohtoja, "ajotietokone" , tummennuskalvot, sähkölasien moottorit, keskuslukitukset, "puskurit" (rosterin pätkät), sumuvalot, sähköantenni ja kaiuttimet (4 kpl).

Auto oli tarkoitus saada leimalle mahdollisimman nopeasti ja pohjan ropaaminen tulikin seuraavana vuoroon. Eli ensin piti kaapia vanha massa pois pohjasta ja todeta että onhan niitä reikiä. Mm. takakontin pohja oli niin huonossa kunnossa, että katsoin helpoimmaksi rälläköidä sen kokonaan irti. Kaveri sitten näppäränä miehenä, peltifirmassa kun töissä on, väänsi pellistä uuden pohjan, tässä se näkyykin jo paikalleen hitsattuna:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... A71474.jpg

Auton pohjaan hitsattiin tämän lisäksi lähemmäs kymmenen paikkaa yhdessä tutun autokorjaajan kanssa. Seuraavaksi maalasin pohja sinkkimaalilla
ja massasin.
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... A71496.jpg

Takakontin pohjan käsittelin sisäpuolelta ensin happomaalilla ja päälle sivelin vasaralakan:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... A71492.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... A71497.jpg

Ovien lukot eivät myöskään autossa toimineet, joten käytin lukot korjautettavana Kempeleläisessä Safeteam:issä.

Muuta laitettavaa katsastukseen ei oikeastaan ollutkaan, mitä nyt vähän valoja laittaa kuntoon, vuotavan pakoputken hitsausta ja näiden lisäksi tein duunissa takakonttiin akulle uuden telineen muovista (tästä kuvaa myöhemmin). Viikko sitten tuota sonettia kokeiltiin sitten leimalle ja kerrastahan tuo onnistui! :D Katsastuksessa meinas vähän jännittää, kun takavalot hävisi kokonaan kesken toimituksen, mutta tätä ei tainnut inssi huomata.. :)

Talven aikana olisi sitten tarkoitus purkaa tuo auto ja alkaa lattia hiomaan ruosteettomaksi ja maalata. Tämän jälkeen on varmaan vuorossa sisustan teettäminen ja auto olisi tarkoitus ylimaalatakin jossain vaiheessa. Katolle on joku näppärä kaveri asentanut myös finlandia 2000 -vessanpöntön( kattoluukun) ja tämäkin olisi tarkoitus poistaa ja kuiduttaa reikä umpeen. Niin ja viriähän tämä auto kaipaa tietysti!

Tänään kävin lunastamassa eräältä klubilaiselta viritetyn, toukokuussa katsastetun kuupan varaosa-autoksi:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 850119.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 850116.jpg

Liekkö kuupasta kannen tiivisteet kärähtäneen, vai mikä on vikana, kun lämmöt pysyvät vain juuri ja juuri kurissa. Ihan ripeästihän tuo kyllä kulkee, että kyllä tuota viritetty on. Suunnitelmissa onkin, jos laittaisi tuosta koneen tuohon sonettiin.

Elikkä tällaista on tähän asti saatu aikaiseski ja toivottavasti tämä nyt jotai kiinnostaa, ettei tarvitse ihan turhanpäiten kirjoitella. :) Tässä vielä kuvanen, minkä näköinen auto suurinpiirtein tällä hetkellä on:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... A71450.jpg
Viimeksi muokannut veijostin, Ti Syys 22, 2015 17:38. Yhteensä muokattu 8 kertaa.

Avatar
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1115
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja Juha K » La Heinä 12, 2008 21:36

Hieno homma että sonetti on saatu liikenteeseen. Vois melkee jokupäivä tulla vähän kattelee tota peliä, ku sais vaan ton oman kulkineen taas kasaan :D

Avatar
veijostin
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 15, 2006 12:41
Paikkakunta: Oulu/Ii

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja veijostin » Su Heinä 13, 2008 12:53

Sain otettua tuosta takakontista pari kuvaa. Tossa ekassa näkyy tuo akun kiinnitys ja päävirtakytkimelle lähtevät johdot. Ajattelin että sellainen olisi hyvä laittaa tämän ikäiseen autoon:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 850120.jpg
Viimeksi muokannut veijostin, Ti Syys 22, 2015 17:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1115
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja Juha K » Su Heinä 13, 2008 13:16

No kajakeissa ei muutankaan ole lämpöjen nousu mitenkään ihmeellistä näin kesällä, ainakaan jos lämppärin hana on ihan kiinni. Pitäähän sitä kabiinissa lämmintä olla ettei palele ku ajelee :P Meinashan tuo itelläki juhannus reissulla alkaa vähän keittämään, mutta ku pisti hanan auki ni ei ollut enää mitään ongelmia. Itellä on tarkotus käydä toi vanha syyläri kennottaan 3 riviseksi ni jos noi lämpöoglemat vähän helpottuisi sillä.

liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja liteFun » Su Heinä 13, 2008 14:01

Vai kuuppa varaosiks? Eikö toi viheriä kuuppa kannattas liikenteessä pitää...

Avatar
aero
-
Viestit: 5907
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja aero » Ma Heinä 14, 2008 12:22

veijostin kirjoitti: Niin ja viriähän tämä auto kaipaa tietysti!
Turboahdinta se kaipaa, sporttisaabbi kun on :lol:
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Avatar
veijostin
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 15, 2006 12:41
Paikkakunta: Oulu/Ii

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja veijostin » Ma Heinä 14, 2008 18:56

Vai kuuppa varaosiks? Eikö toi viheriä kuuppa kannattas liikenteessä pitää...
Niin, no kyllähän toi vähän harmittaa lihoiksi laittaa, soiva peli kun on. Mutta toi sonett on kuitenki vähän erikoisempi harrasteltava.. Ja mistä sitä tietää jos vaikka joskus tulevaisuudessa ottaa tuosta kuupasta projektin ja laittaa vimosen päälle. :)
Turboahdinta se kaipaa, sporttisaabbi kun on
No niin, piti mennä tuoki vihjaseen, nythä tää projekti levis aivan käsistä! :lol: Ei vaan koitetaan nyt joku kohtuus pitää.. vielä..

Avatar
veijostin
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 15, 2006 12:41
Paikkakunta: Oulu/Ii

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja veijostin » La Heinä 19, 2008 22:38

Hieman on projekti edennyt.

Eilen vaihdoin tuosta varaosakuupasta renkaat ja vanteet sonettiin, kun sonetin jalkkikset menee lasikuulapuhallukseen ja lakkaukseen.

Tänään sitten aloin laitella lisävaloja maskissa oleviin reikiin:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 850163.jpg

Olin aikaisemmin ostanut tarkoitukseen Hellan h4 5,5 tuuman umpiot. Ajattelin, että helppo homma, siitä vaan pulttaa kiinni. Mutta koko päivähän siinä meni. :oops:
Mutta kyllähän nuo vähän antoivat ilmettä tuolle keulalle:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 850173.jpg

Umpioita kiertävät muovireunat otin traktoriin tarkoitetuista asennuskupeista ja umpion takapuolelle sahasin 3mm muovista samalaiset rinkulat.

http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 850175.jpg

Tällä hetkellä projekti on lähinnä tällaista pikku näpertelyä, kun auto on kesän ajossa. Syksyllä sitten, kun otan auton pois ajosta, alan sitten purkamaan sen. Mutta kyllähän tuota näperrettävääkin riittää tuossa autossa.. :) Jatketaan harjoituksia..

Avatar
veijostin
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 15, 2006 12:41
Paikkakunta: Oulu/Ii

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja veijostin » Su Heinä 20, 2008 20:31

Tänään vaihdoin tuosta varaosa kuupasta sonettiin mallia formuling olevan ratin. Tämä siksi, että sonetin ratti oli halkisijaltaan n. 10cm isompi ja tulee paljon enempi "ulos". Eli saavutettu hyöty tässä oli , että nyt autoon on helpompi istua, kun ei ratti ole niin pahasti tiellä. :lol: Muttä kyllä tuo formuling -ratti tuntuu näin ulkonäönkin kannalta sopivan paljon paremmin tuohon kopperoon, kuin sonetin alkuperäinen ruori. Niin ja kuvaahan tästä ei tietenkään ole..

Toinen valtava projekti tänään oli saada nuo eilen asennetut umpiot vielä toimimaankin. Tämänhän luulisi myös olevan helppo homma, mutta eei..
Aloitus tilanne oli siis se, että kabiinissa oli kytkin ja keulaan meni johdot valmiina näille valoille. Kun luulin löytäneeni nämä valmiit johdot ahersin muutaman tunnin. Turhaan. No nämä johdot osoittautuivat kuuluvan aikaisemmin viikonloppuna pimeäksi menneille parkeille.

Mutta sitten löytyikin uudet kandidaatit lisävalojen johdoiksi. Ja taas äherretttiin pari tuntia, kunnes suunnilleen jokainen kytkentä oli käyty läpi ja vielä suoraan akulta varmistettu, että nämä uudet valaisimet on ehjät, luovutin ja soitin tutulle autosähkömiehelle. No sitten selvisi että valojen releessä oli kytkennät väärin ja huomasimpa vielä, että ohjaamossa oleva kytkin oli väärinpäin..

Eli nyt valot toimii! :D Tätäkin asennusta olisi helpottanut huomattavasti se, että nämä auton johtosarjat olisi edes suunnillen alkuperäisiä. Sillä autosta löytyy varmasti vieläkin edellisten omstajien luotettavia karvaperse- ja teippikytkentöjä. Myös tämän takia oli ihan kannattavaa asentaa se päävirtakytkin autoon. Käy sitten auton purkamisen/kasaamisen yhteydessä nuo kaikki johdotukset läpi.

Tässä vielä pari kuvaa keulasta:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 850177.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 850179.jpg

Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1056
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja Suomik » Ti Heinä 29, 2008 11:50

Kiitoksia hienosta raportoinnista ja tsemppiä projektiin! Onko noiden lisävalojen kytkentä alunperin tosiaan ollut niin, että niillä voi vain halutessaan "väläyttää pitkiä" (= vetämällä valonvaihtoviiksestä läppien ollessa alhaalla ja "extra"-valokatkaisijan ollessa kytkettynä) ja käyttää lisävalon antajina yhdessä pitkien kanssa (= luukut ylhäällä, pitkät päällä ja "Extra" kytkettynä).

Tähän tulokseen olen tullut, kun olen tuota omani (-71) kytkistä katsellut ja lukenut Jack Ashcraftin tarinaa samasta aiheesta. Melko rajoittunutta, mutta jopa Suomessa nuo lienee luvallista käyttää lähivaloina, joita sitten poltella luukut alhaalla ajellessa?
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)

Avatar
veijostin
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 15, 2006 12:41
Paikkakunta: Oulu/Ii

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja veijostin » Ke Heinä 30, 2008 17:03

Kiitoksia hienosta raportoinnista ja tsemppiä projektiin! Onko noiden lisävalojen kytkentä alunperin tosiaan ollut niin, että niillä voi vain halutessaan "väläyttää pitkiä" (= vetämällä valonvaihtoviiksestä läppien ollessa alhaalla ja "extra"-valokatkaisijan ollessa kytkettynä) ja käyttää lisävalon antajina yhdessä pitkien kanssa (= luukut ylhäällä, pitkät päällä ja "Extra" kytkettynä).

Tähän tulokseen olen tullut, kun olen tuota omani (-71) kytkistä katsellut ja lukenut Jack Ashcraftin tarinaa samasta aiheesta. Melko rajoittunutta, mutta jopa Suomessa nuo lienee luvallista käyttää lähivaloina, joita sitten poltella luukut alhaalla ajellessa?
Kiitos kiitos. :)

Empas ole viela pitkille asentanut johtoja nuihin lisavaloihin, joten en tieda. Taytyy viikonloppuna kokeilla. Eli nuo toimivat tallahetkella vain lisalyhyina, tai jotain. :) Kuulostaa kylla erikoiselta tama, etta niilla voisi vain valaytella pitkia.
Ja tuosta luvallisuudesta, etta teknisessa osassa mulla on ainakin lisamaininta, etta ''alennetulla jannitteella toimiva lisavalojen kytkenta''. Katsastuksen jalkeenhan nama lisavalot tuli kylla asennettua, etta saa nahda, mita se inssiseta sanoo sitten enskerralla..
Niin, ja viela sellainen pikkuseikka, etta en tieda, kuinka pitkalle tassa autossa on sonetin alkuperaiset kytkennat. Olis kiva saada kytkentakaakaaviot jostain. Ja olis kans kiva verrata rinnakkain tota minun ''kokoelma'' kampetta ja alkuperaista sonettia ja tarkistella, mita eroavaisuuksia niissa on.

Ja lopuksi OT. Kirjoittelin taman viestin hotellin koneella ja tuota yhta tiettya nappainta painessa tekstiin ilmestyy heittomerkki sen sijaan, mita siita pitaisi tapahtua. joten se tietty kirjain on sitten korvattu Aalla. Niin, ja kaksoispistetta naista nappaimista ei myoskaan saa irti. Siita siis johtui tama hoono soomi. :D pahoitteluni. :oops:

Avatar
aero
-
Viestit: 5907
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja aero » Ke Heinä 30, 2008 21:26

veijostin kirjoitti: Ja tuosta luvallisuudesta, etta teknisessa osassa mulla on ainakin lisamaininta, etta ''alennetulla jannitteella toimiva lisavalojen kytkenta''.
Ettei meinaisi huomiovaloja?
veijostin kirjoitti:Ja lopuksi OT. Kirjoittelin taman viestin hotellin koneella ja tuota yhta tiettya nappainta painessa tekstiin ilmestyy heittomerkki sen sijaan, mita siita pitaisi tapahtua. joten se tietty kirjain on sitten korvattu Aalla. Niin, ja kaksoispistetta naista nappaimista ei myoskaan saa irti. Siita siis johtui tama hoono soomi. :D pahoitteluni. :oops:
Eiköhän tuo lie jenkkinäppis. Skandien etsiminen on temppu sinänsä, ne on helpompi korvata vastaavilla yläpisteettömillä kirjaimilla, mutta kaksoispisteen saa sieltä, mistä suominäppiksellä tulee Ö (eli shift+ö). Puolipiste tulee sitten ö:stä ;). Lisäksi voi klikata tuosta vierestä vaikka :saab: -"hymiön" ja copypastettaa siitä :D.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1056
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja Suomik » Ke Heinä 30, 2008 21:52

Salamyhkäisesti kadonneet parkit, sivuvalot ja takavalot löytyivät tänään! 96:ssakin käytetyn sulaketaulun heikkoudet ovat kaikille tiedossa. Se yhdistettynä ulosvedettävän parkkivalokatkaisijan hapettuneeseen "on"-asentoon oli yllättävän sitkeä yhdistelmä; kesti hetken ennekuin tulin ropanneeksi hapettuneita sulakkeen kantoja SAMALLA kun parkkivalokatkaisija oli vedetty vain PUOLIKSI ulos. Johan syttyi tuikkuja joka nurkkaan! 8)

No, lisää sulakekontaktien herkistelyä ja takavalot alkoivat syttyä yhdessä ajovalojen kanssa. Tuon parkkikatkaisijankin luonne on nyt tiedossa, joten sitä osaa härnätä oikein siihen asti kun purkaa ja putsaa sen...
veijostin kirjoitti: Niin, ja viela sellainen pikkuseikka, etta en tieda, kuinka pitkalle tassa autossa on sonetin alkuperaiset kytkennat. Olis kiva saada kytkentakaakaaviot jostain. Ja olis kans kiva verrata rinnakkain tota minun ''kokoelma'' kampetta ja alkuperaista sonettia ja tarkistella, mita eroavaisuuksia niissa on.
Puhuvat, ettei ne alkuperäisetkään kaaviot ole välttämättä oikein, ainakin joitain virheitä ja puuttuvia viivoja on paljon. Minulla on tuo Ashcraftin "Saab electrics for everybody" (tjsp), josta voin kyllä skannata Sonett-osion. Nimenomaan valojen kanssa voi kuvia tarvita, kun kytkennät poikkeavat 95/96:sta jonkin verran; on valoreleitä jne. Ainakin opuksessa on muutama alkuperäisestä korjattu kohta, minkä lisäksi piirrokset ovat HUOMATTAVASTI selkeämmät kuin omistajan oppaassa oleva yleiskaavio.

Kerro, mihin lähetän filet niin koitan skannailla jossain vaiheessa!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)

Avatar
veijostin
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 15, 2006 12:41
Paikkakunta: Oulu/Ii

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja veijostin » Ke Elo 06, 2008 20:30

Kiitoksia vaan Suomik:lle kytkentäkuvista!

Tänään oli sonetin viimeinen päivä liikenteessä tälle kesää. Aloin nimittäin purkamaan autoa. Sen verran ehdin tälle päivää, että ovet, kaikki valot ja takalasi tuli irroitettua. Tahtoo olla vaan se luukkulamppuja yhdistävä akseli melkoisen vaikea irrottaa, jäi nimittäin huomiselle.

Olisihan tuossa ollut vielä kesää jäljellä ajella tuolla autolla. Se ei vaan ole mikään kummoinen elämys ajella autolla, jossa kone on kadottanut vähäisetkin tehonsa, kulunut vaihdelaatikko ulvoo niin pirusti ja sisusta on kuin se olisi kärsinyt pahemmankin luonnonkatastrofin. Niin, ja niiden lisävalojen toimivuutta pitkinä ei nyt muistanut kokeilla..

Avatar
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1115
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja Juha K » Ke Elo 06, 2008 22:05

Vai nyt se lähtee sonetti osiksi. Just ku mulla alkaa olee kesäauto kasassa :D

Vastaa Viestiin