Lasikuitupulkka
Lähetetty: La Heinä 12, 2008 20:14
No niin, nyt on jo omakin projekti edennyt siihen vaiheeseen, että kehtaa jotain kirjoitellakin. Eli kyseessä on viime tammikuussa hankittu Sonett III. Siinäpä pari kuva autosta sen hakuereissulta:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... -08063.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... -08061.jpg
Ostaessa myyjä virkkoi, ettei hitsattavaa ole, että hän on pohjan laittanut kuntoon ... niin. No nyt noin kymmentä pohjaan hitsattua paikkaa myöhemmin voin paljastaa että näin ei ollut. Mutta siitä myöhemmin lisää.
Itse projekti käynnistyi keväämmällä lähinnä kaiken tarpeettoman jälkiasennus hifi, yms. härvelin poistamisella autosta. Ja sitähän oli kertynyt: n. ostoskassillinen edellisten omistajien asentamia kaiutinjohtoja, "ajotietokone" , tummennuskalvot, sähkölasien moottorit, keskuslukitukset, "puskurit" (rosterin pätkät), sumuvalot, sähköantenni ja kaiuttimet (4 kpl).
Auto oli tarkoitus saada leimalle mahdollisimman nopeasti ja pohjan ropaaminen tulikin seuraavana vuoroon. Eli ensin piti kaapia vanha massa pois pohjasta ja todeta että onhan niitä reikiä. Mm. takakontin pohja oli niin huonossa kunnossa, että katsoin helpoimmaksi rälläköidä sen kokonaan irti. Kaveri sitten näppäränä miehenä, peltifirmassa kun töissä on, väänsi pellistä uuden pohjan, tässä se näkyykin jo paikalleen hitsattuna:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... A71474.jpg
Auton pohjaan hitsattiin tämän lisäksi lähemmäs kymmenen paikkaa yhdessä tutun autokorjaajan kanssa. Seuraavaksi maalasin pohja sinkkimaalilla
ja massasin.
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... A71496.jpg
Takakontin pohjan käsittelin sisäpuolelta ensin happomaalilla ja päälle sivelin vasaralakan:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... A71492.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... A71497.jpg
Ovien lukot eivät myöskään autossa toimineet, joten käytin lukot korjautettavana Kempeleläisessä Safeteam:issä.
Muuta laitettavaa katsastukseen ei oikeastaan ollutkaan, mitä nyt vähän valoja laittaa kuntoon, vuotavan pakoputken hitsausta ja näiden lisäksi tein duunissa takakonttiin akulle uuden telineen muovista (tästä kuvaa myöhemmin). Viikko sitten tuota sonettia kokeiltiin sitten leimalle ja kerrastahan tuo onnistui! Katsastuksessa meinas vähän jännittää, kun takavalot hävisi kokonaan kesken toimituksen, mutta tätä ei tainnut inssi huomata..
Talven aikana olisi sitten tarkoitus purkaa tuo auto ja alkaa lattia hiomaan ruosteettomaksi ja maalata. Tämän jälkeen on varmaan vuorossa sisustan teettäminen ja auto olisi tarkoitus ylimaalatakin jossain vaiheessa. Katolle on joku näppärä kaveri asentanut myös finlandia 2000 -vessanpöntön( kattoluukun) ja tämäkin olisi tarkoitus poistaa ja kuiduttaa reikä umpeen. Niin ja viriähän tämä auto kaipaa tietysti!
Tänään kävin lunastamassa eräältä klubilaiselta viritetyn, toukokuussa katsastetun kuupan varaosa-autoksi:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 850119.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 850116.jpg
Liekkö kuupasta kannen tiivisteet kärähtäneen, vai mikä on vikana, kun lämmöt pysyvät vain juuri ja juuri kurissa. Ihan ripeästihän tuo kyllä kulkee, että kyllä tuota viritetty on. Suunnitelmissa onkin, jos laittaisi tuosta koneen tuohon sonettiin.
Elikkä tällaista on tähän asti saatu aikaiseski ja toivottavasti tämä nyt jotai kiinnostaa, ettei tarvitse ihan turhanpäiten kirjoitella. Tässä vielä kuvanen, minkä näköinen auto suurinpiirtein tällä hetkellä on:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... A71450.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... -08063.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... -08061.jpg
Ostaessa myyjä virkkoi, ettei hitsattavaa ole, että hän on pohjan laittanut kuntoon ... niin. No nyt noin kymmentä pohjaan hitsattua paikkaa myöhemmin voin paljastaa että näin ei ollut. Mutta siitä myöhemmin lisää.
Itse projekti käynnistyi keväämmällä lähinnä kaiken tarpeettoman jälkiasennus hifi, yms. härvelin poistamisella autosta. Ja sitähän oli kertynyt: n. ostoskassillinen edellisten omistajien asentamia kaiutinjohtoja, "ajotietokone" , tummennuskalvot, sähkölasien moottorit, keskuslukitukset, "puskurit" (rosterin pätkät), sumuvalot, sähköantenni ja kaiuttimet (4 kpl).
Auto oli tarkoitus saada leimalle mahdollisimman nopeasti ja pohjan ropaaminen tulikin seuraavana vuoroon. Eli ensin piti kaapia vanha massa pois pohjasta ja todeta että onhan niitä reikiä. Mm. takakontin pohja oli niin huonossa kunnossa, että katsoin helpoimmaksi rälläköidä sen kokonaan irti. Kaveri sitten näppäränä miehenä, peltifirmassa kun töissä on, väänsi pellistä uuden pohjan, tässä se näkyykin jo paikalleen hitsattuna:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... A71474.jpg
Auton pohjaan hitsattiin tämän lisäksi lähemmäs kymmenen paikkaa yhdessä tutun autokorjaajan kanssa. Seuraavaksi maalasin pohja sinkkimaalilla
ja massasin.
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... A71496.jpg
Takakontin pohjan käsittelin sisäpuolelta ensin happomaalilla ja päälle sivelin vasaralakan:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... A71492.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... A71497.jpg
Ovien lukot eivät myöskään autossa toimineet, joten käytin lukot korjautettavana Kempeleläisessä Safeteam:issä.
Muuta laitettavaa katsastukseen ei oikeastaan ollutkaan, mitä nyt vähän valoja laittaa kuntoon, vuotavan pakoputken hitsausta ja näiden lisäksi tein duunissa takakonttiin akulle uuden telineen muovista (tästä kuvaa myöhemmin). Viikko sitten tuota sonettia kokeiltiin sitten leimalle ja kerrastahan tuo onnistui! Katsastuksessa meinas vähän jännittää, kun takavalot hävisi kokonaan kesken toimituksen, mutta tätä ei tainnut inssi huomata..
Talven aikana olisi sitten tarkoitus purkaa tuo auto ja alkaa lattia hiomaan ruosteettomaksi ja maalata. Tämän jälkeen on varmaan vuorossa sisustan teettäminen ja auto olisi tarkoitus ylimaalatakin jossain vaiheessa. Katolle on joku näppärä kaveri asentanut myös finlandia 2000 -vessanpöntön( kattoluukun) ja tämäkin olisi tarkoitus poistaa ja kuiduttaa reikä umpeen. Niin ja viriähän tämä auto kaipaa tietysti!
Tänään kävin lunastamassa eräältä klubilaiselta viritetyn, toukokuussa katsastetun kuupan varaosa-autoksi:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 850119.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 850116.jpg
Liekkö kuupasta kannen tiivisteet kärähtäneen, vai mikä on vikana, kun lämmöt pysyvät vain juuri ja juuri kurissa. Ihan ripeästihän tuo kyllä kulkee, että kyllä tuota viritetty on. Suunnitelmissa onkin, jos laittaisi tuosta koneen tuohon sonettiin.
Elikkä tällaista on tähän asti saatu aikaiseski ja toivottavasti tämä nyt jotai kiinnostaa, ettei tarvitse ihan turhanpäiten kirjoitella. Tässä vielä kuvanen, minkä näköinen auto suurinpiirtein tällä hetkellä on:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... A71450.jpg