99 T16

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
iTiC
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 11:20

99 T16

Viesti Kirjoittaja iTiC »

Juu tosiaan kävi sellane paska nakki että joku vi*un kusipää oli pistäny mun 900 T16:n palamaan tos kuukausi takaperin. :? toivottavasti tukehdut pullaas tai jotai :twisted: Onneks nyt tekniikka säily mut sisätiloista ihan palanu. Just kerkes sinne laittaan ilmastoinninki, ja kaikki sähköherkut toimi täydellisesti.. :(

Piti sitte käydä hakemas 500tkm rullannu 99 -84, rääkkäyksen kohteeksi. Punainen se on joskus ollu mut nyt näyttää siltä ku ois hiekkapaperil vedelty sieltä sun täältä. Suksitelineet katol siinä on ja yms kivaa :) sleepperi henges mennään elikkä ulkokuori pysyy orggiksena. ainut huolenaihe on että mihin piilottaa ison coolerin.. satkussa se olikin viel melko helppoa :D
pian pitäis mennä nostamaan satkun tekniikkaa keulalle, ja huomenna sähköt kiinni jos kaikki menee suunnitelmien mukaan..

Löysin jostain foorumilta saabin ukkojen allekirjottaman käppyrän mis sanottiin että 99:ssä sais olla 185hp, kun vaihtaa kaikki tarvittavat osat. esim. 900 taka-akselin, tietynlaisen vaihteiston, yms yms. olis kiva vaan tietää että mites tääl suomes sit menetellään, ei oo viel kerenny jututtaan katsastusmiehiä tuosta itte.
Jos ottaa vaikka apc-boxin irti ja näyttää niitä dynolappuja inssille niin mitä ne siitä meinais?

Kuvia pistän tekniikanvaihto-operaatiosta täs joku päivä.
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 99 T16

Viesti Kirjoittaja Jope »

145hp + 20% on mahdollinen 99:ssä Suomen lain mukaan. Se yleistodistus toki antais toivoa, että sais 180hp, mutta ei käy päinsä.

Eli laitat jarrut + iskarit mallisarjan tehokkainta vastaaviksi (99 turbo) ja sitten sun pitää mennä dynolapun kanssa tahi voi olla että tekniikanluovuttaja-ässän paperit riittäis kertomaan että autossa on maksimissaan se 159hp vai mitä se nyt onkaan.

Vaativat kyllä todistuksen, jossa noi erot 99:n ja 99 turbon alustassa on selitetty, Saabilta semmoinen varmastikin pitää tilata.

Siitä yleistodistuksesta on joissain tilanteissa enemmän haittaa kuin hyötyä, esim. jarrupalat on siellä kuvailtu todella tarkkaan ja jotkut inssit saattavat takertua moiseen.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
iTiC
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 11:20

Re: 99 T16

Viesti Kirjoittaja iTiC »

Mitä eroja niiden alustas sit on? Etuvakaaja ja jäähdytetyt levet edessä vai mitä?
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 99 T16

Viesti Kirjoittaja Jope »

iTiC kirjoitti:Mitä eroja niiden alustas sit on? Etuvakaaja ja jäähdytetyt levet edessä vai mitä?
Kaasuiskarit ja erilaiset jouset taitaa olla ainoat erot turbotupliksen ja vapareiden välillä.

Levyt on ne samat tuulettamattomat kaikissa, mutta palat kandee hommata jotkut muut kuin biltemalaiset.. Vaikuttaa uskottavammalta sitten. Ei ne marmoritiskilläkään kalliit ole.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99 T16

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tästä aiheesta löytyy foorumilta aika perhanan paljon juttua, koska näitä 99:n turbotuksia on tehty äkkiä laskettuna ainakin neljä tässä lähivuosina. Miun projektissa katsastusasema vaati voimansiirron tietoja. Käytännössä kytkin ja vaihteisto piti olla myös turbosta. Jarrut he tarkastivat itse jostakin kirjastaan ja totesivat, että samoja levyjä ja paloja käytetään turboissa ja vapareissa nykyään. Ehkä joskus alkuaikoina turboihin on myyty eri jarrupaloja? Referenssinä käytin korjaamokirjan teknistä osaa, jossa ei esim. eritelty jousia tai edes iskunvaimentimia, joten niihin minun ei olisi tarvinnut kajota. (Tosin autossa olleet jouset olivat niin löysät, että vaihdoin etujouset Motonetin valikoimassa oleviksi sporttijousiksi ja taakse tuli kuormajouset.) Vakaajia tuossa ei ole, koska vuosimalliin ei sovi etuakseliston takia laittamaan. Kallistuksenvakaajia 99:ssä ei ole ollut ainakaan sarjatuotantomalleissa, ja klubilaisten projekteihin niitä on adoptoitu 900:sta. Tehtävä ei ole mikään mahdoton, kunhan etuakselistossa on 80-luvun puolella tulleet etunavat.

Tsemppiä projektiin. Itellä on ainakin ollut hymy perseessä lähes aina kun ajelen tolla omalla 99turbollani. :D Käyn sillä töissä päivittäin ja työmatkaa on 27km per sivu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
iTiC
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 11:20

Re: 99 T16

Viesti Kirjoittaja iTiC »

Saatiin istutettua lauantaina turbomylly paikoilleen, oli yllättävän paljon tekemistä ennen kuin se jotenkin sinne mahtui.. Laitoin 900turbon vakaajan eteen ja nyt on kunnostetut satulat joka kulmassa + uudet levyt ja palat. satkun jouset myös pistin kii.
Coolerille vaan aika vaikea löytää paikkaa kun pitäs jotenki saada se piiloon.. Mutta nyt vetään sähköjä, olis tavoitteena saada savut tän viikon aikana.

Joo kyllä noita 8venttiili turbo 99:jä on tullu vastaan mut 16venttiilisiä ei taida kovin monta olla, vai? en oo jaksanu foorumia kovin paljo selailla..
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 99 T16

Viesti Kirjoittaja Jope »

Passilla ainakin on T16, muistaakseni niitä on muitakin Suomessa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: 99 T16

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Kyllähän noita taitaa useampia löytyä, eivät kaikki vaan tahdo pitää meteliä vehkeistänsä :)
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99 T16

Viesti Kirjoittaja Svc »

iTiC kirjoitti:Joo kyllä noita 8venttiili turbo 99:jä on tullu vastaan mut 16venttiilisiä ei taida kovin monta olla, vai? en oo jaksanu foorumia kovin paljo selailla..
Täälläkin on yksi: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=62370.
Tosin mallia hiljaa hyvä tulee.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
iTiC
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 11:20

Re: 99 T16

Viesti Kirjoittaja iTiC »

Nyt alkais oleen sähköt, letkut, ahtoputket, yms nippelit ja nappelit kasassa.
Aloin tuossa 900 turbon vetareita pistään kii mutta ne tuntu niin paljon pidemmiltä kuin 99:n vanhat. että ajattelin tulla tänne kysymään että mitkä vetarit sinne pitäs laittaa?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24614
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99 T16

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

iTiC kirjoitti:Nyt alkais oleen sähköt, letkut, ahtoputket, yms nippelit ja nappelit kasassa.
Aloin tuossa 900 turbon vetareita pistään kii mutta ne tuntu niin paljon pidemmiltä kuin 99:n vanhat. että ajattelin tulla tänne kysymään että mitkä vetarit sinne pitäs laittaa?
ehkä 99sin vetarit ja vanhasta lootasta maljat
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
iTiC
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 11:20

Re: 99 T16

Viesti Kirjoittaja iTiC »

nalleolut kirjoitti:
iTiC kirjoitti:Nyt alkais oleen sähköt, letkut, ahtoputket, yms nippelit ja nappelit kasassa.
Aloin tuossa 900 turbon vetareita pistään kii mutta ne tuntu niin paljon pidemmiltä kuin 99:n vanhat. että ajattelin tulla tänne kysymään että mitkä vetarit sinne pitäs laittaa?
ehkä 99sin vetarit ja vanhasta lootasta maljat
joo tota mä vähä pelkäsinki.. mahtaako tuo onnistua koneen ollessa paikoillaan?
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 99 T16

Viesti Kirjoittaja tetammi »

iTiC kirjoitti: joo tota mä vähä pelkäsinki.. mahtaako tuo onnistua koneen ollessa paikoillaan?
99:n tiloista ei ihan täyttä varmuutta mutta satkussa hanttarin puolelta onnistuu hyvin ja kuskin puolelta pitkällä jatkovarrella vetarin tunnelin läpi.

Kannattaa vaihtaa yksi kerrallaan.
Ulommat nivelet voi käyttää myös satkusta, rihloitus pitäisi olla sama.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 99 T16

Viesti Kirjoittaja Jope »

Todellakin vain yksi kuppi kerrallaan irti, muuten on vaikeaa saada ne paikalleen ilman lootan peräluukun avausta.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
iTiC
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 11:20

Re: 99 T16

Viesti Kirjoittaja iTiC »

Huh huh, oli kiva homma se maljojen vaihto. Piti nostaa moottoriakin pois että sai kuskin puolen vaihdettua..
Nyt puuttuu enää sähköt bensapumpulle. Laitoin k-jetin pumpun ku niitä on hyllys "muutama" ;) Akku siirretty takakonttiin ja cooleri lyöty raakasti keulalle. Ei sitä kovin piiloon saanu mutta ei voi mitään. Savujen ottaminen venyny vähän mutta nyt alkaa oleen paketti kasas, pakoputkistoa alan rakentaan vasta kun setä tulee reissusta..
Jos jollain on muuten sellaista "ohutta" flektiä turhan panttina niin pistäkää YV:tä. Pitäis saada se mahtumaan maskin eteen ku muualle ei ole toivoakaan sitä saada mahtumaan. Eikä sais olla kovin isokaan koska öljynjäähdytinkin on maskin edessä.
Vastaa Viestiin