Sivu 1/3

99 T16

Lähetetty: Pe Heinä 18, 2008 05:46
Kirjoittaja iTiC
Juu tosiaan kävi sellane paska nakki että joku vi*un kusipää oli pistäny mun 900 T16:n palamaan tos kuukausi takaperin. :? toivottavasti tukehdut pullaas tai jotai :twisted: Onneks nyt tekniikka säily mut sisätiloista ihan palanu. Just kerkes sinne laittaan ilmastoinninki, ja kaikki sähköherkut toimi täydellisesti.. :(

Piti sitte käydä hakemas 500tkm rullannu 99 -84, rääkkäyksen kohteeksi. Punainen se on joskus ollu mut nyt näyttää siltä ku ois hiekkapaperil vedelty sieltä sun täältä. Suksitelineet katol siinä on ja yms kivaa :) sleepperi henges mennään elikkä ulkokuori pysyy orggiksena. ainut huolenaihe on että mihin piilottaa ison coolerin.. satkussa se olikin viel melko helppoa :D
pian pitäis mennä nostamaan satkun tekniikkaa keulalle, ja huomenna sähköt kiinni jos kaikki menee suunnitelmien mukaan..

Löysin jostain foorumilta saabin ukkojen allekirjottaman käppyrän mis sanottiin että 99:ssä sais olla 185hp, kun vaihtaa kaikki tarvittavat osat. esim. 900 taka-akselin, tietynlaisen vaihteiston, yms yms. olis kiva vaan tietää että mites tääl suomes sit menetellään, ei oo viel kerenny jututtaan katsastusmiehiä tuosta itte.
Jos ottaa vaikka apc-boxin irti ja näyttää niitä dynolappuja inssille niin mitä ne siitä meinais?

Kuvia pistän tekniikanvaihto-operaatiosta täs joku päivä.

Re: 99 T16

Lähetetty: Pe Heinä 18, 2008 06:21
Kirjoittaja Jope
145hp + 20% on mahdollinen 99:ssä Suomen lain mukaan. Se yleistodistus toki antais toivoa, että sais 180hp, mutta ei käy päinsä.

Eli laitat jarrut + iskarit mallisarjan tehokkainta vastaaviksi (99 turbo) ja sitten sun pitää mennä dynolapun kanssa tahi voi olla että tekniikanluovuttaja-ässän paperit riittäis kertomaan että autossa on maksimissaan se 159hp vai mitä se nyt onkaan.

Vaativat kyllä todistuksen, jossa noi erot 99:n ja 99 turbon alustassa on selitetty, Saabilta semmoinen varmastikin pitää tilata.

Siitä yleistodistuksesta on joissain tilanteissa enemmän haittaa kuin hyötyä, esim. jarrupalat on siellä kuvailtu todella tarkkaan ja jotkut inssit saattavat takertua moiseen.

Re: 99 T16

Lähetetty: Pe Heinä 18, 2008 09:19
Kirjoittaja iTiC
Mitä eroja niiden alustas sit on? Etuvakaaja ja jäähdytetyt levet edessä vai mitä?

Re: 99 T16

Lähetetty: Pe Heinä 18, 2008 10:43
Kirjoittaja Jope
iTiC kirjoitti:Mitä eroja niiden alustas sit on? Etuvakaaja ja jäähdytetyt levet edessä vai mitä?
Kaasuiskarit ja erilaiset jouset taitaa olla ainoat erot turbotupliksen ja vapareiden välillä.

Levyt on ne samat tuulettamattomat kaikissa, mutta palat kandee hommata jotkut muut kuin biltemalaiset.. Vaikuttaa uskottavammalta sitten. Ei ne marmoritiskilläkään kalliit ole.

Re: 99 T16

Lähetetty: La Heinä 19, 2008 05:08
Kirjoittaja Mertmi
Tästä aiheesta löytyy foorumilta aika perhanan paljon juttua, koska näitä 99:n turbotuksia on tehty äkkiä laskettuna ainakin neljä tässä lähivuosina. Miun projektissa katsastusasema vaati voimansiirron tietoja. Käytännössä kytkin ja vaihteisto piti olla myös turbosta. Jarrut he tarkastivat itse jostakin kirjastaan ja totesivat, että samoja levyjä ja paloja käytetään turboissa ja vapareissa nykyään. Ehkä joskus alkuaikoina turboihin on myyty eri jarrupaloja? Referenssinä käytin korjaamokirjan teknistä osaa, jossa ei esim. eritelty jousia tai edes iskunvaimentimia, joten niihin minun ei olisi tarvinnut kajota. (Tosin autossa olleet jouset olivat niin löysät, että vaihdoin etujouset Motonetin valikoimassa oleviksi sporttijousiksi ja taakse tuli kuormajouset.) Vakaajia tuossa ei ole, koska vuosimalliin ei sovi etuakseliston takia laittamaan. Kallistuksenvakaajia 99:ssä ei ole ollut ainakaan sarjatuotantomalleissa, ja klubilaisten projekteihin niitä on adoptoitu 900:sta. Tehtävä ei ole mikään mahdoton, kunhan etuakselistossa on 80-luvun puolella tulleet etunavat.

Tsemppiä projektiin. Itellä on ainakin ollut hymy perseessä lähes aina kun ajelen tolla omalla 99turbollani. :D Käyn sillä töissä päivittäin ja työmatkaa on 27km per sivu.

Re: 99 T16

Lähetetty: Ma Heinä 21, 2008 10:52
Kirjoittaja iTiC
Saatiin istutettua lauantaina turbomylly paikoilleen, oli yllättävän paljon tekemistä ennen kuin se jotenkin sinne mahtui.. Laitoin 900turbon vakaajan eteen ja nyt on kunnostetut satulat joka kulmassa + uudet levyt ja palat. satkun jouset myös pistin kii.
Coolerille vaan aika vaikea löytää paikkaa kun pitäs jotenki saada se piiloon.. Mutta nyt vetään sähköjä, olis tavoitteena saada savut tän viikon aikana.

Joo kyllä noita 8venttiili turbo 99:jä on tullu vastaan mut 16venttiilisiä ei taida kovin monta olla, vai? en oo jaksanu foorumia kovin paljo selailla..

Re: 99 T16

Lähetetty: Ma Heinä 21, 2008 10:53
Kirjoittaja Jope
Passilla ainakin on T16, muistaakseni niitä on muitakin Suomessa.

Re: 99 T16

Lähetetty: Ma Heinä 21, 2008 17:34
Kirjoittaja Ronska
Kyllähän noita taitaa useampia löytyä, eivät kaikki vaan tahdo pitää meteliä vehkeistänsä :)

Re: 99 T16

Lähetetty: To Heinä 24, 2008 12:57
Kirjoittaja Svc
iTiC kirjoitti:Joo kyllä noita 8venttiili turbo 99:jä on tullu vastaan mut 16venttiilisiä ei taida kovin monta olla, vai? en oo jaksanu foorumia kovin paljo selailla..
Täälläkin on yksi: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=62370.
Tosin mallia hiljaa hyvä tulee.

Re: 99 T16

Lähetetty: To Heinä 24, 2008 13:54
Kirjoittaja iTiC
Nyt alkais oleen sähköt, letkut, ahtoputket, yms nippelit ja nappelit kasassa.
Aloin tuossa 900 turbon vetareita pistään kii mutta ne tuntu niin paljon pidemmiltä kuin 99:n vanhat. että ajattelin tulla tänne kysymään että mitkä vetarit sinne pitäs laittaa?

Re: 99 T16

Lähetetty: To Heinä 24, 2008 14:20
Kirjoittaja nalleolut
iTiC kirjoitti:Nyt alkais oleen sähköt, letkut, ahtoputket, yms nippelit ja nappelit kasassa.
Aloin tuossa 900 turbon vetareita pistään kii mutta ne tuntu niin paljon pidemmiltä kuin 99:n vanhat. että ajattelin tulla tänne kysymään että mitkä vetarit sinne pitäs laittaa?
ehkä 99sin vetarit ja vanhasta lootasta maljat

Re: 99 T16

Lähetetty: To Heinä 24, 2008 14:25
Kirjoittaja iTiC
nalleolut kirjoitti:
iTiC kirjoitti:Nyt alkais oleen sähköt, letkut, ahtoputket, yms nippelit ja nappelit kasassa.
Aloin tuossa 900 turbon vetareita pistään kii mutta ne tuntu niin paljon pidemmiltä kuin 99:n vanhat. että ajattelin tulla tänne kysymään että mitkä vetarit sinne pitäs laittaa?
ehkä 99sin vetarit ja vanhasta lootasta maljat
joo tota mä vähä pelkäsinki.. mahtaako tuo onnistua koneen ollessa paikoillaan?

Re: 99 T16

Lähetetty: To Heinä 24, 2008 14:30
Kirjoittaja tetammi
iTiC kirjoitti: joo tota mä vähä pelkäsinki.. mahtaako tuo onnistua koneen ollessa paikoillaan?
99:n tiloista ei ihan täyttä varmuutta mutta satkussa hanttarin puolelta onnistuu hyvin ja kuskin puolelta pitkällä jatkovarrella vetarin tunnelin läpi.

Kannattaa vaihtaa yksi kerrallaan.
Ulommat nivelet voi käyttää myös satkusta, rihloitus pitäisi olla sama.

Re: 99 T16

Lähetetty: To Heinä 24, 2008 15:07
Kirjoittaja Jope
Todellakin vain yksi kuppi kerrallaan irti, muuten on vaikeaa saada ne paikalleen ilman lootan peräluukun avausta.

Re: 99 T16

Lähetetty: To Heinä 31, 2008 16:23
Kirjoittaja iTiC
Huh huh, oli kiva homma se maljojen vaihto. Piti nostaa moottoriakin pois että sai kuskin puolen vaihdettua..
Nyt puuttuu enää sähköt bensapumpulle. Laitoin k-jetin pumpun ku niitä on hyllys "muutama" ;) Akku siirretty takakonttiin ja cooleri lyöty raakasti keulalle. Ei sitä kovin piiloon saanu mutta ei voi mitään. Savujen ottaminen venyny vähän mutta nyt alkaa oleen paketti kasas, pakoputkistoa alan rakentaan vasta kun setä tulee reissusta..
Jos jollain on muuten sellaista "ohutta" flektiä turhan panttina niin pistäkää YV:tä. Pitäis saada se mahtumaan maskin eteen ku muualle ei ole toivoakaan sitä saada mahtumaan. Eikä sais olla kovin isokaan koska öljynjäähdytinkin on maskin edessä.