NG900 TA, ajossa (toistaiseksi)
NG900 TA, ajossa (toistaiseksi)
Ihan kuin ei ennestään olisi ollut liikaa hommia, tuli tuossa ostettua M96 900TA (SE) Suurin varustepuute lienee nahan vähäinen määrä, sitä kun ei ole riittänyt penkkeihin, tietysti metalliväri olisi kiva ja 3 ovinen hienomman näköinen, mutta vaimo tuolla tulee ajamaan ja hänen mielestään ainoastaan metalliväri olisi parannus.. Ikäisekseen pommi on päältä ja sisältä siisti eikä ajettukaan kuin n. 230tkm (ei paljon lohduta kun kone on rikki)
Vikaakin löytyy, suurimpana siis moottori josta lienee ainakin alakerta täysin kypsä, sen verran ohuita olivat kampiakselin laakerit. SID3:n näytössä on vielä pari toimivaakin pikseliä, mitään selvää siitä ei kyllä vahingossakaan saa. Lisäksi lienee tiedossa jarrujen ihmettelyä, huoltoa ja katsastuskin pitää hoitaa kunhan laitos on ajokunnossa (käsijarru tosin tuntui toimivan hyvin joten siihen ei toivottavasti tarvitse koskea)
Tähän mennessä ei ole kovin ihmeellisiä saatu aikaan, viime lauantaina auto käytiin hakemassa trailerilla ja ihmeteltiin hieman mitä taas tuli ostettua. Tällä viikolla ei ollut(/ole) kuin yksi ilta aikaa ja sekin meni pieneen nysväämiseen, otin käyttökelvottomat talvirenkaat pois vanteilta, aloittelin koneen irrotusta ja otin SID:n irti.
SID tuli sitten kotona revittyä auki, pitäisi kerätä taas inspiraatiota että jaksaisi alkaa sitä operoimaan.
Vikaakin löytyy, suurimpana siis moottori josta lienee ainakin alakerta täysin kypsä, sen verran ohuita olivat kampiakselin laakerit. SID3:n näytössä on vielä pari toimivaakin pikseliä, mitään selvää siitä ei kyllä vahingossakaan saa. Lisäksi lienee tiedossa jarrujen ihmettelyä, huoltoa ja katsastuskin pitää hoitaa kunhan laitos on ajokunnossa (käsijarru tosin tuntui toimivan hyvin joten siihen ei toivottavasti tarvitse koskea)
Tähän mennessä ei ole kovin ihmeellisiä saatu aikaan, viime lauantaina auto käytiin hakemassa trailerilla ja ihmeteltiin hieman mitä taas tuli ostettua. Tällä viikolla ei ollut(/ole) kuin yksi ilta aikaa ja sekin meni pieneen nysväämiseen, otin käyttökelvottomat talvirenkaat pois vanteilta, aloittelin koneen irrotusta ja otin SID:n irti.
SID tuli sitten kotona revittyä auki, pitäisi kerätä taas inspiraatiota että jaksaisi alkaa sitä operoimaan.
Viimeksi muokannut Haza, Ti Loka 28, 2008 22:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Re: NG900 TA, moottoriremontti
Eilen ehti taas pikaisesti ihmettelemään, raidetangonpäät eivät halunneet lähteä irti joten otin ripustukset auki alapalloista, eipähän tarvinnut satuloitakaan irrotella.
Seuraavaksi varmaan tuleekin sitten jo tiputettua tekniikka pois keulalta.
Edit: Nyt kun tuli taas WIS:stä katsottua niin alapallostahan se pitikin irrottaa..
Seuraavaksi varmaan tuleekin sitten jo tiputettua tekniikka pois keulalta.
Edit: Nyt kun tuli taas WIS:stä katsottua niin alapallostahan se pitikin irrottaa..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Re: NG900 TA, moottoriremontti
Eilen sain kone-laatikkopaketin maahan vaikka joutui aika paljonkin soveltamaan (ainakin WIS:n ohjeisiin verrattuna) ja rakentamaan yhden erikoistyökalun.
Nähtäväksi jää saako tänään vielä aikaiseksi nostettua koppaa lisää ja tekniikan raahattua esiin korin alta, nyt ei mahdu tulemaan vielä.
Sidinkin sain ranetettua muttei vielä päässyt kokeilemaan koneen irrottelun takia, eikä ole toista tuollaista jossa kokeilla.
Siinä puuhatessa löysin ihan liikaa lisää rahanmenoa kun etulevyt ja -palat, toinen alapallonivel ja toinen ulompi vetarin kumi pitäisi uusia.
Pitäisi varmaan kamerakin ottaa mukaan jos vaikka kuvia jaksaisi ottaa, vai kiinnostaako tämä edes ketään?
Nähtäväksi jää saako tänään vielä aikaiseksi nostettua koppaa lisää ja tekniikan raahattua esiin korin alta, nyt ei mahdu tulemaan vielä.
Sidinkin sain ranetettua muttei vielä päässyt kokeilemaan koneen irrottelun takia, eikä ole toista tuollaista jossa kokeilla.
Siinä puuhatessa löysin ihan liikaa lisää rahanmenoa kun etulevyt ja -palat, toinen alapallonivel ja toinen ulompi vetarin kumi pitäisi uusia.
Pitäisi varmaan kamerakin ottaa mukaan jos vaikka kuvia jaksaisi ottaa, vai kiinnostaako tämä edes ketään?
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Re: NG900 TA, moottoriremontti
Kyllä kiinnostaa. Tuli taannoin luvattua eräänlainen "huolenpito-ohjelma" lähisukulaisen NG:hen, ja sitä huolta on kyllä riittänytkin.
Eli tässä jo jonkin aikaa on ollut päällä pakollinen tutustumisjakso NG:n saloihin, ja kaikki mahdollinen lisätieto ja mallikohtaiset niksit sekä kommervenkit kiinnostavat.
Eli tässä jo jonkin aikaa on ollut päällä pakollinen tutustumisjakso NG:n saloihin, ja kaikki mahdollinen lisätieto ja mallikohtaiset niksit sekä kommervenkit kiinnostavat.
Re: NG900 TA, moottoriremontti
Noniin, tekniikka saatiin raahattua tallin nurkkaan, ei vaan ollut enää aikaa alkaa purkamaan (venttiilikoppa ja öljypohja nyt oli jo valmiiksi pois) Sen verran sain kuitenkin vielä aikaan että otin huippulaadukkaan 30€:n painepesurin (jota en ole vieläkään saanut hajalle vaikka taitaa olla 2v vanha) ja pesin isommat öljypaskat konehuoneesta.
Koria sain nostettua tarpeeksi moottorinosturilla, mutta sitten tulikin ongelma kun koripukeissa ei riittänyt korkeus lähellekään. Romukasasta esiin kaivetut peltivanteet auttoivat, tosin auton alle ei paljoa viitsinyt mennä enää sitten
Sitten aloinkin arpomaan millä saisin tekniikan raahattua sieltä keulan alta pois, tallilla kyllä oli tarkoitukseen sopiva härveli mutta sen päällä oli kaksi B202:n kantta ja pari alakertaa. Soitin sitten lähellä asuvalle kaverille jolla ei ollut parempaakaan tekemistä kuin tulla nostelemaan lohkoja (kyllä, olen niin ruipelo etten jaksa nostaa kokonaista alakertaa yksin ja kun kerran tiputti tyhjän lohkon käden päälle ei tee mieli tehdä sitä enää toista kertaa) .. Näin sitten saatiin tekniikka pyörien päälle ja korikin laskettiin alemmas ettei joku orava käy sitä kaatamassa.
Erehdyin myös katsomaan mitä pallonivel (eli koko alatukivarsi) maksaa, tonnarin osathan on ihan ilmaisia tähän verrattuna. Sopiiko (A) vectran alatukivarsi? sekään ei ole ihan ilmainen, mutta melkein puolet halvempi.
Muutama kuvakin on nyt sitten:
Eilisen jäljiltä
Pois lähdössä
Koria sain nostettua tarpeeksi moottorinosturilla, mutta sitten tulikin ongelma kun koripukeissa ei riittänyt korkeus lähellekään. Romukasasta esiin kaivetut peltivanteet auttoivat, tosin auton alle ei paljoa viitsinyt mennä enää sitten
Sitten aloinkin arpomaan millä saisin tekniikan raahattua sieltä keulan alta pois, tallilla kyllä oli tarkoitukseen sopiva härveli mutta sen päällä oli kaksi B202:n kantta ja pari alakertaa. Soitin sitten lähellä asuvalle kaverille jolla ei ollut parempaakaan tekemistä kuin tulla nostelemaan lohkoja (kyllä, olen niin ruipelo etten jaksa nostaa kokonaista alakertaa yksin ja kun kerran tiputti tyhjän lohkon käden päälle ei tee mieli tehdä sitä enää toista kertaa) .. Näin sitten saatiin tekniikka pyörien päälle ja korikin laskettiin alemmas ettei joku orava käy sitä kaatamassa.
Erehdyin myös katsomaan mitä pallonivel (eli koko alatukivarsi) maksaa, tonnarin osathan on ihan ilmaisia tähän verrattuna. Sopiiko (A) vectran alatukivarsi? sekään ei ole ihan ilmainen, mutta melkein puolet halvempi.
Muutama kuvakin on nyt sitten:
Eilisen jäljiltä
Pois lähdössä
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Re: NG900 TA, moottoriremontti
Tää oli vissiin nettiautossa myynnissä jota olin aikaisessa ostaakkin, mutta liikaa projekteja itselläkin
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: NG900 TA, moottoriremontti
Joo, samaiselta autolta vaikuttaa.
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
Re: NG900 TA, moottoriremontti
Sama täällä
Katselin kanssa että tuosta saisi asiallisen käyttöauton "halvalla". Piti kuitenkin rauhoitella itseä kun rahanmenoa ja työtä ko. projekti vaatii yli omien rahkeiden.
Tuuppa Harry sitten kohta pian näyttää kun saat valmiiksi
Katselin kanssa että tuosta saisi asiallisen käyttöauton "halvalla". Piti kuitenkin rauhoitella itseä kun rahanmenoa ja työtä ko. projekti vaatii yli omien rahkeiden.
Tuuppa Harry sitten kohta pian näyttää kun saat valmiiksi
Re: NG900 TA, moottoriremontti
Kamera unohtui sitten tietysti kotiin tänään joten kuvia ei ole.
Purin melkolailla kaiken koneesta mitä pystyi laatikkoa irrottamatta purkamaan kun en keksinyt millä vetarit irtoaa. (enkä haluaisi sotkea joka paikkaa rasvalla ottamalla sisemmistä nivelistä auki)
Toisin kuin yleensä laitoin jopa pultteja järjestykseen niin ettei tarvisisi taas kootessa arpoa mistä mikäkin on..
Päinvastoin kuin odotin oli tasapainorojut suorastaan hyväkuntoisen näköisiä, heitän kyllä siitä huolimatta vesilintua vähintäänkin ketjulla. Samoin sylinterit ja männät näyttivät kelvollisilta mitä pikaisesti katselin.
Jos nyt huomenna saisi laatikon irti ja pääsisi tutkimaan mitä on kampiakselin laakerien lisäksi mennyt niin voisi alkaa etsimään tarvittavia osia.
Oli tosiaan nettiautossa, eikä ollut pahan hintainen. Jos työlle laskee hintaa niin ei kyllä tunnu enää halvalta
Ja kyllä tullaan näyttämään attelle sitten joskus kun taas sinnepäin on asiaa (ja pommi on koossa)..
Purin melkolailla kaiken koneesta mitä pystyi laatikkoa irrottamatta purkamaan kun en keksinyt millä vetarit irtoaa. (enkä haluaisi sotkea joka paikkaa rasvalla ottamalla sisemmistä nivelistä auki)
Toisin kuin yleensä laitoin jopa pultteja järjestykseen niin ettei tarvisisi taas kootessa arpoa mistä mikäkin on..
Päinvastoin kuin odotin oli tasapainorojut suorastaan hyväkuntoisen näköisiä, heitän kyllä siitä huolimatta vesilintua vähintäänkin ketjulla. Samoin sylinterit ja männät näyttivät kelvollisilta mitä pikaisesti katselin.
Jos nyt huomenna saisi laatikon irti ja pääsisi tutkimaan mitä on kampiakselin laakerien lisäksi mennyt niin voisi alkaa etsimään tarvittavia osia.
Oli tosiaan nettiautossa, eikä ollut pahan hintainen. Jos työlle laskee hintaa niin ei kyllä tunnu enää halvalta
Ja kyllä tullaan näyttämään attelle sitten joskus kun taas sinnepäin on asiaa (ja pommi on koossa)..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Re: NG900 TA, moottoriremontti
Tähän jäätiin viimeksi
Vetarit tulivat laatikosta ihan vaan vetämällä (suoraan) ja momentinmuunnin jäi koneeseen kiinni vaikka pultit oli pois..
Sitten vaan alakerta ylösalaisin ja purkamaan, vaikka tässä ei voikaan esitellä kuin säälittäviä 600pix leveitä kuvia niin kyllä tuosta jo näkee missä suurin ongelma on ollut
Ko. laakerit olivat hieman muuttaneet muotoaan
Eipä tuolla nyt sitten ollut läheskään niin paljon tuhoa tapahtunut kuin luulin, kampiakseli ja yksi kiertokanki pitää hommata laakereiden ja tiivisteiden lisäksi.
Osanumeroiden perusteella kampiakseli kelpaa kaikista B204 ja B205 koneisista ja kiertokanki kaikista B204 ja M94 -> B234I koneista. Osia saa tarjota jos sattuu nurkissa pyörimään teen ostoilmoituksenkin kunhan viitsin..
Edit: Osat pitäisi nyt olla tulossa joten alkuviikosta urakka jatkuu taas.
Vetarit tulivat laatikosta ihan vaan vetämällä (suoraan) ja momentinmuunnin jäi koneeseen kiinni vaikka pultit oli pois..
Sitten vaan alakerta ylösalaisin ja purkamaan, vaikka tässä ei voikaan esitellä kuin säälittäviä 600pix leveitä kuvia niin kyllä tuosta jo näkee missä suurin ongelma on ollut
Ko. laakerit olivat hieman muuttaneet muotoaan
Eipä tuolla nyt sitten ollut läheskään niin paljon tuhoa tapahtunut kuin luulin, kampiakseli ja yksi kiertokanki pitää hommata laakereiden ja tiivisteiden lisäksi.
Osanumeroiden perusteella kampiakseli kelpaa kaikista B204 ja B205 koneisista ja kiertokanki kaikista B204 ja M94 -> B234I koneista. Osia saa tarjota jos sattuu nurkissa pyörimään teen ostoilmoituksenkin kunhan viitsin..
Edit: Osat pitäisi nyt olla tulossa joten alkuviikosta urakka jatkuu taas.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Re: NG900 TA, moottoriremontti
Paljos muuten kiertokangenlaakeri sarja maksaa?
Oon vähä miettiny että pitäskö omaan vaihtaa hyvän sään aikana.
Oon vähä miettiny että pitäskö omaan vaihtaa hyvän sään aikana.
Re: NG900 TA, moottoriremontti
Kiertokanki puuttuukin edelleen, oli kuulemma männäntapin reikä soikea..
Mahtaakohan se B234E/L/R kanki olla miten erilainen? Männäntappi näyttäisi olevan samalla osanumerolla (turboissa), B234I kanki taas on samalla numerolla kuin B204 ja B206.
Kampiakseli on sentään nyt saatu jo.
Sain myös hommattua stefat, kansipahvin (elring) ja vetarin "kumin".
Speedparts väittää että kankien laakerit olisi samat kaikissa koneissa, epc antaa kyllä eri osanumeroita.. 388kr hintaa eli kai ne jotain 50€ maksaa pcs:llä.
Mahtaakohan se B234E/L/R kanki olla miten erilainen? Männäntappi näyttäisi olevan samalla osanumerolla (turboissa), B234I kanki taas on samalla numerolla kuin B204 ja B206.
Kampiakseli on sentään nyt saatu jo.
Sain myös hommattua stefat, kansipahvin (elring) ja vetarin "kumin".
Speedparts väittää että kankien laakerit olisi samat kaikissa koneissa, epc antaa kyllä eri osanumeroita.. 388kr hintaa eli kai ne jotain 50€ maksaa pcs:llä.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Re: NG900 TA, moottoriremontti
On se ainakin pidempi. Katso mikä numerosarja siihen on valettu, multa voisi löytyä ehjä kiertokanki b204:ään.Haza kirjoitti: Mahtaakohan se B234E/L/R kanki olla miten erilainen?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: NG900 TA, moottoriremontti
Muistaakseni koko setti missä on petilaakeri, päittäislaakerit ja kiertokankien laakerit olis reilut 100€. Ei välttämättä kalliit edes marmoritiskillä. Jostain koneistamosta konetyypillä kannattaa myös kysyä. Heillä on listat eri valmistajien laakereille.Haza kirjoitti:Kiertokanki puuttuukin edelleen, oli kuulemma männäntapin reikä soikea..
Mahtaakohan se B234E/L/R kanki olla miten erilainen? Männäntappi näyttäisi olevan samalla osanumerolla (turboissa), B234I kanki taas on samalla numerolla kuin B204 ja B206.
Kampiakseli on sentään nyt saatu jo.
Sain myös hommattua stefat, kansipahvin (elring) ja vetarin "kumin".
Speedparts väittää että kankien laakerit olisi samat kaikissa koneissa, epc antaa kyllä eri osanumeroita.. 388kr hintaa eli kai ne jotain 50€ maksaa pcs:llä.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: NG900 TA, moottoriremontti
Nyt oli riku vastannut kyselyyn: klubialennuksilla kiertokangen laakerit 40€ runko 60€
Pesin osia tänään, hinkkasin ehjän kampuran kauloja vähän ja vaihdoin stefat. Lisäksi vaihdoin vetarin muovin ja lykkäsin uudet vähemmän oranssit sivuvilkut paikalleen.
Öljypumpun kuntokin tuli vilkaistua ja muistin vasta myöhemmin ettei sitä olisi kannattanut laittaa takaisin kasaan kun se o-rengas kannattaisi nyt vaihtaa samalla.
Pesin osia tänään, hinkkasin ehjän kampuran kauloja vähän ja vaihdoin stefat. Lisäksi vaihdoin vetarin muovin ja lykkäsin uudet vähemmän oranssit sivuvilkut paikalleen.
Öljypumpun kuntokin tuli vilkaistua ja muistin vasta myöhemmin ettei sitä olisi kannattanut laittaa takaisin kasaan kun se o-rengas kannattaisi nyt vaihtaa samalla.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.