NG900 TA, ajossa (toistaiseksi)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

NG900 TA, ajossa (toistaiseksi)

Viesti Kirjoittaja Haza »

Ihan kuin ei ennestään olisi ollut liikaa hommia, tuli tuossa ostettua M96 900TA (SE) Suurin varustepuute lienee nahan vähäinen määrä, sitä kun ei ole riittänyt penkkeihin, tietysti metalliväri olisi kiva ja 3 ovinen hienomman näköinen, mutta vaimo tuolla tulee ajamaan ja hänen mielestään ainoastaan metalliväri olisi parannus.. Ikäisekseen pommi on päältä ja sisältä siisti eikä ajettukaan kuin n. 230tkm (ei paljon lohduta kun kone on rikki)

Vikaakin löytyy, suurimpana siis moottori josta lienee ainakin alakerta täysin kypsä, sen verran ohuita olivat kampiakselin laakerit. SID3:n näytössä on vielä pari toimivaakin pikseliä, mitään selvää siitä ei kyllä vahingossakaan saa. Lisäksi lienee tiedossa jarrujen ihmettelyä, huoltoa ja katsastuskin pitää hoitaa kunhan laitos on ajokunnossa (käsijarru tosin tuntui toimivan hyvin joten siihen ei toivottavasti tarvitse koskea)

Tähän mennessä ei ole kovin ihmeellisiä saatu aikaan, viime lauantaina auto käytiin hakemassa trailerilla ja ihmeteltiin hieman mitä taas tuli ostettua. Tällä viikolla ei ollut(/ole) kuin yksi ilta aikaa ja sekin meni pieneen nysväämiseen, otin käyttökelvottomat talvirenkaat pois vanteilta, aloittelin koneen irrotusta ja otin SID:n irti.

SID tuli sitten kotona revittyä auki, pitäisi kerätä taas inspiraatiota että jaksaisi alkaa sitä operoimaan.
Viimeksi muokannut Haza, Ti Loka 28, 2008 22:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: NG900 TA, moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja Haza »

Eilen ehti taas pikaisesti ihmettelemään, raidetangonpäät eivät halunneet lähteä irti joten otin ripustukset auki alapalloista, eipähän tarvinnut satuloitakaan irrotella.
Seuraavaksi varmaan tuleekin sitten jo tiputettua tekniikka pois keulalta.

Edit: Nyt kun tuli taas WIS:stä katsottua niin alapallostahan se pitikin irrottaa..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: NG900 TA, moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja Haza »

Eilen sain kone-laatikkopaketin maahan vaikka joutui aika paljonkin soveltamaan (ainakin WIS:n ohjeisiin verrattuna) ja rakentamaan yhden erikoistyökalun.
Nähtäväksi jää saako tänään vielä aikaiseksi nostettua koppaa lisää ja tekniikan raahattua esiin korin alta, nyt ei mahdu tulemaan vielä.

Sidinkin sain ranetettua muttei vielä päässyt kokeilemaan koneen irrottelun takia, eikä ole toista tuollaista jossa kokeilla.

Siinä puuhatessa löysin ihan liikaa lisää rahanmenoa kun etulevyt ja -palat, toinen alapallonivel ja toinen ulompi vetarin kumi pitäisi uusia.

Pitäisi varmaan kamerakin ottaa mukaan jos vaikka kuvia jaksaisi ottaa, vai kiinnostaako tämä edes ketään?
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: NG900 TA, moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kyllä kiinnostaa. Tuli taannoin luvattua eräänlainen "huolenpito-ohjelma" lähisukulaisen NG:hen, ja sitä huolta on kyllä riittänytkin.

Eli tässä jo jonkin aikaa on ollut päällä pakollinen tutustumisjakso NG:n saloihin, ja kaikki mahdollinen lisätieto ja mallikohtaiset niksit sekä kommervenkit kiinnostavat.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: NG900 TA, moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja Haza »

Noniin, tekniikka saatiin raahattua tallin nurkkaan, ei vaan ollut enää aikaa alkaa purkamaan (venttiilikoppa ja öljypohja nyt oli jo valmiiksi pois) Sen verran sain kuitenkin vielä aikaan että otin huippulaadukkaan 30€:n painepesurin (jota en ole vieläkään saanut hajalle vaikka taitaa olla 2v vanha) ja pesin isommat öljypaskat konehuoneesta.

Koria sain nostettua tarpeeksi moottorinosturilla, mutta sitten tulikin ongelma kun koripukeissa ei riittänyt korkeus lähellekään. Romukasasta esiin kaivetut peltivanteet auttoivat, tosin auton alle ei paljoa viitsinyt mennä enää sitten :)
Sitten aloinkin arpomaan millä saisin tekniikan raahattua sieltä keulan alta pois, tallilla kyllä oli tarkoitukseen sopiva härveli mutta sen päällä oli kaksi B202:n kantta ja pari alakertaa. Soitin sitten lähellä asuvalle kaverille jolla ei ollut parempaakaan tekemistä kuin tulla nostelemaan lohkoja (kyllä, olen niin ruipelo etten jaksa nostaa kokonaista alakertaa yksin ja kun kerran tiputti tyhjän lohkon käden päälle ei tee mieli tehdä sitä enää toista kertaa) .. Näin sitten saatiin tekniikka pyörien päälle ja korikin laskettiin alemmas ettei joku orava käy sitä kaatamassa.

Erehdyin myös katsomaan mitä pallonivel (eli koko alatukivarsi) maksaa, tonnarin osathan on ihan ilmaisia tähän verrattuna. Sopiiko (A) vectran alatukivarsi? sekään ei ole ihan ilmainen, mutta melkein puolet halvempi.

Muutama kuvakin on nyt sitten:
Eilisen jäljiltä
Kuva

Kuva

Pois lähdössä
Kuva
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: NG900 TA, moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Tää oli vissiin nettiautossa myynnissä jota olin aikaisessa ostaakkin, mutta liikaa projekteja itselläkin :mrgreen:
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Re: NG900 TA, moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja LR »

Joo, samaiselta autolta vaikuttaa. :)
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: NG900 TA, moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Sama täällä :)

Katselin kanssa että tuosta saisi asiallisen käyttöauton "halvalla". Piti kuitenkin rauhoitella itseä kun rahanmenoa ja työtä ko. projekti vaatii yli omien rahkeiden.

Tuuppa Harry sitten kohta pian näyttää kun saat valmiiksi :)
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: NG900 TA, moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja Haza »

Kamera unohtui sitten tietysti kotiin tänään joten kuvia ei ole.

Purin melkolailla kaiken koneesta mitä pystyi laatikkoa irrottamatta purkamaan kun en keksinyt millä vetarit irtoaa. (enkä haluaisi sotkea joka paikkaa rasvalla ottamalla sisemmistä nivelistä auki)
Toisin kuin yleensä laitoin jopa pultteja järjestykseen niin ettei tarvisisi taas kootessa arpoa mistä mikäkin on..

Päinvastoin kuin odotin oli tasapainorojut suorastaan hyväkuntoisen näköisiä, heitän kyllä siitä huolimatta vesilintua vähintäänkin ketjulla. Samoin sylinterit ja männät näyttivät kelvollisilta mitä pikaisesti katselin.

Jos nyt huomenna saisi laatikon irti ja pääsisi tutkimaan mitä on kampiakselin laakerien lisäksi mennyt niin voisi alkaa etsimään tarvittavia osia.

Oli tosiaan nettiautossa, eikä ollut pahan hintainen. Jos työlle laskee hintaa niin ei kyllä tunnu enää halvalta ;)
Ja kyllä tullaan näyttämään attelle sitten joskus kun taas sinnepäin on asiaa (ja pommi on koossa)..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: NG900 TA, moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja Haza »

Tähän jäätiin viimeksi
Kuva

Vetarit tulivat laatikosta ihan vaan vetämällä (suoraan) ja momentinmuunnin jäi koneeseen kiinni vaikka pultit oli pois..
Kuva

Sitten vaan alakerta ylösalaisin ja purkamaan, vaikka tässä ei voikaan esitellä kuin säälittäviä 600pix leveitä kuvia niin kyllä tuosta jo näkee missä suurin ongelma on ollut ;)
Kuva

Ko. laakerit olivat hieman muuttaneet muotoaan
Kuva

Eipä tuolla nyt sitten ollut läheskään niin paljon tuhoa tapahtunut kuin luulin, kampiakseli ja yksi kiertokanki pitää hommata laakereiden ja tiivisteiden lisäksi.
Osanumeroiden perusteella kampiakseli kelpaa kaikista B204 ja B205 koneisista ja kiertokanki kaikista B204 ja M94 -> B234I koneista. Osia saa tarjota jos sattuu nurkissa pyörimään teen ostoilmoituksenkin kunhan viitsin..

Edit: Osat pitäisi nyt olla tulossa joten alkuviikosta urakka jatkuu taas.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Re: NG900 TA, moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja MrG »

Paljos muuten kiertokangenlaakeri sarja maksaa?
Oon vähä miettiny että pitäskö omaan vaihtaa hyvän sään aikana. :|
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: NG900 TA, moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja Haza »

Kiertokanki puuttuukin edelleen, oli kuulemma männäntapin reikä soikea..
Mahtaakohan se B234E/L/R kanki olla miten erilainen? Männäntappi näyttäisi olevan samalla osanumerolla (turboissa), B234I kanki taas on samalla numerolla kuin B204 ja B206.
Kampiakseli on sentään nyt saatu jo.
Sain myös hommattua stefat, kansipahvin (elring) ja vetarin "kumin".

Speedparts väittää että kankien laakerit olisi samat kaikissa koneissa, epc antaa kyllä eri osanumeroita.. 388kr hintaa eli kai ne jotain 50€ maksaa pcs:llä.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: NG900 TA, moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Haza kirjoitti: Mahtaakohan se B234E/L/R kanki olla miten erilainen?
On se ainakin pidempi. Katso mikä numerosarja siihen on valettu, multa voisi löytyä ehjä kiertokanki b204:ään.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: NG900 TA, moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja peinu »

Haza kirjoitti:Kiertokanki puuttuukin edelleen, oli kuulemma männäntapin reikä soikea..
Mahtaakohan se B234E/L/R kanki olla miten erilainen? Männäntappi näyttäisi olevan samalla osanumerolla (turboissa), B234I kanki taas on samalla numerolla kuin B204 ja B206.
Kampiakseli on sentään nyt saatu jo.
Sain myös hommattua stefat, kansipahvin (elring) ja vetarin "kumin".

Speedparts väittää että kankien laakerit olisi samat kaikissa koneissa, epc antaa kyllä eri osanumeroita.. 388kr hintaa eli kai ne jotain 50€ maksaa pcs:llä.
Muistaakseni koko setti missä on petilaakeri, päittäislaakerit ja kiertokankien laakerit olis reilut 100€. Ei välttämättä kalliit edes marmoritiskillä. Jostain koneistamosta konetyypillä kannattaa myös kysyä. Heillä on listat eri valmistajien laakereille.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: NG900 TA, moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja Haza »

Nyt oli riku vastannut kyselyyn: klubialennuksilla kiertokangen laakerit 40€ runko 60€

Pesin osia tänään, hinkkasin ehjän kampuran kauloja vähän ja vaihdoin stefat. Lisäksi vaihdoin vetarin muovin ja lykkäsin uudet vähemmän oranssit sivuvilkut paikalleen.

Öljypumpun kuntokin tuli vilkaistua ja muistin vasta myöhemmin ettei sitä olisi kannattanut laittaa takaisin kasaan kun se o-rengas kannattaisi nyt vaihtaa samalla.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Vastaa Viestiin