Saab 99 t16 - Lentävä roskapönttö, romu vailla vertaa

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Saab 99 t16 - Lentävä roskapönttö, romu vailla vertaa

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Kaipa tästäkin voisi jotain turista...

Eli kohde on vm84 99, sopivan ruma sellainen.

Projekti oikeastaan alkoi jo useampia vuosia sitten kun kaasari sai kyytiä ja tilalle tuli k-jet,
sittemmin kyseinen moottori tutustui jätelavaan ja korvattiin T8-tekniikalla.

Eräänä keväänä peltitöiden ohella alustaan laitettiin jo olemassa olevien konin iskareiden kaveriksi lesjön jouset ja kallistuksenvakaajat.

T8:lla ajeltiin pari-kolme vuotta tyytyväisenä, sittemmin sytkänohjaus vaihtui megan harteille.

Iloa kesti puolisen vuotta jonka jälkeen T8 koki saman kohtalon kuin aikaisempi vapaastihengittävä mylly, eli roskiin.
Tilalle laskettiin '86 tonnarista peräisin oleva T16 mylly,
ruiskun ja sytkän hoitaa mega, moottorin johtosarja rakennettiin tyhjästä uusiksi.

Kone jäi kolmannella startilla käymään, jonka jälkeen todettiin vuotojen loistavan poissaolollaan.
Tämän jälkeen ajoin kyseisellä värkillä kotiin, eikä tekniikkaa ole sen jälkeen räplätty,
säädöt on haettu jokapäiväisessä ajossa.

T16-muutos on tapahtunut joskus keväällä.
Viime viikolla vanhat akselistot ja jarrut muuttivat tallikaverin varastoihin asustelemaan,
tilalle tuli vm88-> olevat kamppeet.

Käsijarru sovitettiin 99:n koriin käyttäen kaikkia siihen liittyviä satkusta napattuja kamoja,
eli vanhan kahvan teline, mukaan lukien penkin kiinnikkeet, rälläköitiin pois ja tilalle hitsattiin satkun rojut.

Samalla etuiskarit vaihtuivat spaxeihin
ja vanhat konit löysivät kodin allekirjoituksessa olevasta kuupasta,
kuupan takaiskarit taasen ovat satkun etuiskarit :twisted:

No joo, uusien kilkkeiden koeajo hoidettiin ajamalla Jyväskylään,
matka tosin meinasi tyssätä heti alusta kun pyöränpultit löystyivät.
Kamojen lopullinen kokoonpano oli tehty edellisenä iltana järjettömässä krapulassa 8)

Perille päästiin ja poiskin vielä.

Jotain ylimalkaisia speksejä:

-kone vakio t16
-megasquirt 'n spark extra
-laajakaistalambda
-suuttimet 390cc
-APC ohjaa paineita ja tunnistelee nakutusta
-ahdin muuten vakio t16-koneesta paitsi pakopesä vaihdettu a/r 0,63 pesään

Seuraavaksi keulalle sovitetaan liian pieni välijäähdytin.
Viimeksi muokannut Ronska, Ti Kesä 22, 2010 21:48. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Saab 99 - Lentävä roskapönttö

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Auto on nyt muutoskatsastettu moottorin ja jarrujen osalta.
Teholukema 125,6kW

Liian alhaisen tehon kompensoimiseksi autoa joutunee keventämään.
Lähtöpassin saavat satkusta lainatut bitumimatot, jotka aikoinaan laitoin matkustusmukavuuden kasvattamiseksi.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Saab 99 - Lentävä roskapönttö

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Auto ollut jatkuvalla syötöllä ajossa, ongelmia ei juurikaan ole ilmaantunut,
pl. megan prossu oli hieman löysästi painettu kantaansa,
joka hieman aiheutti ajoittaista pätkimistä.

Reilu kuukausi sitten sai 99:n orkkis sisusta lähteä,
tilalle tuli viininpunainen "horizontal"-tikkauksella varustettu sisusta sivupahveineen.


Jotain osia on myös hankittu, tässä pieni listaus:

-2,3 kansi ja 2,1 imusarja
-ATP Turbon "ultimate internal wastegate" Linkki
-välijäähdytin ja letkut
-Spal 12" puhaltava flekti
-og-satkun jäähdytin ja erinäisiä vesiletkuja, autoon siis tarkoitus laittaa 900:sen vesikierto.
Viimeksi muokannut Ronska, Pe Heinä 24, 2009 10:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tommyww
"Turbo"
Viestit: 221
Liittynyt: Ti Heinä 01, 2008 15:49
Paikkakunta: hki

Re: Saab 99 - Lentävä roskapönttö

Viesti Kirjoittaja tommyww »

hahaha hajosin tolle nimelle "Lentävä roskapönttö" :lol: kuvia kehiin
SAAB 900i
http://picasaweb.google.com/tommyyww/Sa ... 5196701922
ex 9000turbo cc -90
900i cc -88 airflow
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Saab 99 t16 - Lentävä roskapönttö

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Joo, tää on taas edennyt sen verta, että romu meni leimalla läpi, ei kuitenkaan pohjasta 8)

Toki kaikkea muutakin on tehty, ei vaan vielä ole autoon asti päätynyt;

Onnistuin haalimaan 228mm kytkimen ottavan vauhtipyörän, tähän lyötiin oikeat ajoitusmerkit tonnarista kun oli.
Kärräsin sen aikaisemmin tällä viikolla Otaniemen ProtoShoppiin,
jossa koneistavat taustapuolelle 12-1 koloa moottorinohjausta varten.
Jakaja lentää romukoppaan ja tilalle tulee hukkakipinä vermeet.

2,3 kansi on purettu ja pesty, valmiina koneistamolle.
Mitään erikoistahan tuolle ei ole tarkoitus tehdä, kunhan vaan oikaisevat sen.

Ulkokuortakin pitäisi vähän kaunistella, alkaa pintaruoste taas muistuttamaan olemassaolostaan.

Lomakin alkoi juuri sopivasti,
muuten hyvä mutta lomailu on aikaa vievää hommaa
ja autoa pääsee ihmettelemään vasta reilun kolmen viikon päästä.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: Saab 99 t16 - Lentävä roskapönttö

Viesti Kirjoittaja saabracing »

kuulostaa hyvältä :P

kuvia vaan tänne ! mulla ois ollu sulle vanhaan jakoon OZ 17" ultraleggerat ;)
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Saab 99 t16 - Lentävä roskapönttö

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Joo, laitetaan kuvia jossain vaiheessa, eiköhän niitä sitten kansirempasta ja muusta käpistelystä tule. :)

Uus jako kerkes jo asentua, sitä paitsi on härskimpi peltivanteilla :wink:

Löysinkin jotain vanhoja kuvia, kas tässä:

http://users.tkk.fi/~vklukkar/kuvia/saab1.jpg
http://users.tkk.fi/~vklukkar/kuvia/saab2.jpg

Ovat viime kesältä, Korpilahdentien varrelta, kontti aivan täynnä viinaa ja ruokaa.
Alla tonnarin 6" leveät puhalletut ja maalatut peltikiekot, nyt on citikan 16x6,5" pellit.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Saab 99 t16 - Lentävä roskapönttö

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Projekti etenee lähinnä haalittujen osien muodossa.
Vauhtipyöräkin on tasapainotusta vailla valmis.

-630cc/min suuttimet
-uudet nostajat
-uudet kannenpultit
-uudet pultit vauhtipyörään
-uretaanipuslat takavakaajaan
-jotain tiivisteitä ja letkuja
-pakosarjan laippa rosterista, lähinnä jossain vaiheessa tulevaa ahdinta ajatellen...

Enää oikeastaan puuttuu yläpään tiivistesarja, kytkin ja sytkävermeet.

Mitään ei ole tehty, lähinnä haaveiltu, ehkä johtuen väliaikaisen käyttiksen korjaamisesta ('92 900 2,1 16v)
S1mppa_
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 18:37
Paikkakunta: susiraja

Re: Saab 99 t16 - Lentävä roskapönttö

Viesti Kirjoittaja S1mppa_ »

pakko kysyä että onko miten persreikä vaikea homma tuon megan loihtiminen satkuun? pitääkö lisätä miten paljon antureita konehuoneeseen? ois haaveissa kasata tuollanen ohjaus, mutta ei ole tullut sytyttyä vielä..
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Saab 99 t16 - Lentävä roskapönttö

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Tuskin se kauhea savotta on kun sieltä löytyy jo valmiiksi jotain ruiskuntapaiseen liittyviä johtoja.

Mä tein kaikki koneen sähköt uusiksi, tuo kun lähti tehtaalta kaasarikoneella.
Jos tekisin satkuun, niin kuitenkin rakentaisin koko johtosarjan soveltuvin osin.

Eikä siellä se anturimäärä juurikaan lisäänny, immu jää pois ja uutta tulee ainoastaan imuilmanlämpöanturi.
Boksissa tietty map-anturi.
Lisäksi on tyhmyyttä jättää laajakaistalambda hankkimatta.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Saab 99 t16 - Lentävä roskapönttö

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Kytkin ja tiivistesetti hankittu.
Scantechin laatikosta löytyi Elringin kansipahvi, asia kunnossa :D

Projektin edistämiseksi tarvitsen hiukan lisää osia:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=52&t=90175
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Saab 99 t16 - Lentävä roskapönttö

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Nyt on oikeasti aloitettu tekemään edes jotain.

Mennyt päivä oli pyhitetty vanhojen romujen purkamiseen.
Kansi otettiin pois ja samoin lukkopelti syylärin kera.

Tässä jotain kuvia:
http://users.tkk.fi/vklukkar/99T16/
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Saab 99 t16 - Lentävä roskapönttö

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Taas yksi päivä tallilla, kuvasatoa en huomannut kartuttaa.

Satkun syylärille tehty kiinnikkeet ja cooleriakin soviteltu paikoilleen.
Lukkopeltiä joutui puukottamaan ihan huolella ja seuraavaksi siihen pitäisikin tehdä poisleikattujen pystysuorien tukien tilalle jotain.

Satkun syylärissä olikin hiukan pähkinää,
se on leveämpi eikä näin ollen mahtunut oleilemaan riittävän alas ekojen tukien kanssa konepellin alle,
toinen iteraatio tuotti toivotun tuloksen.
Toki vielä pientä säätöä on jäljellä.
Paisarillekin pitäisi tehdä tilaa, että mahtuisi pelti kiinni.

Harmillisesti cooleria ei voinut sijoittaa lähdöt alareunoissa, tulee runkoaisat lähtöjen eteen,
vaan piti kääntää toisinpäin, tämä tietää orkkis ajovalojen lähtöä, ei mahdu ahtoputket muuten.
Joutunee siis laittamaan pyöreät tarvikeumpiot reunoihin. :cry:

Hain myös kannen ja vauhtiksen koneistamolta.
Huomenna on taas hyvä jatkaa.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Saab 99 t16 - Lentävä roskapönttö

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Lukkopelti on valmis, rakenteesta tuli yllättävän tukeva, pintaväri vaan puuttuu.
Vauhtipyörä tuli vaihdettua ja kytkin samalla.

Paisuntasäiliön sovittelemisessa niin, että konepeltikin mahtuu kiinni, oli jälleen puuhaa.
Operaatio vaikutti lähes toivottomalta kunnes älysin kokeilla uudemman mallista satkun paisaria.
Eka sovittelin vm.83:sta peräisin olevaa, sitten vm.92.
Uudempi paisari on hieman matalampi/rakenteeltaa erilainen ja sen sai laitettua paikoilleen.

Edelleenkin olen vailla lämppärin ohitusventtiiliä, jota aikaisemmassa ostoilmoituksessani peräänkuulutin.

EDIT: venttiili löytyi.

Lopuksi haluaisin vielä sanoa, että kaikenmaailman muutokset/omavalmiste-systeemit mitä tähän värkkään,
eivät edes yritä olla esteettisiä/näyttelykelpoisia, vaan ehdottoman yksinkertaisia ja toimivia.
Viimeksi muokannut Ronska, Su Loka 04, 2009 14:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 99 t16 - Lentävä roskapönttö

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Mulla pitäisi olla ainakin yksi tuollainein ohivirtausventtiili ehkä jopa letkuineenkin ellen ole pakettia purkanut letkujen tarpeessa.

Miksi venttiilin haluat asentaa? Ihan vaan nopeampaa moottorin lämpenemistä varten vai mihin tuo vaikuttikaan?

Eikös tuo ainakin vaikuttanut myös siihen että lämppäristä ei sitten myöskään tule niin kuumaa ilmaa kuin voisi? Toki hyvähän on ettei lämppäriä tarveis pitää pikkupakkasilla ihan minimillä säätöhaarukka kun vanhemmissa on mitä on...
Vastaa Viestiin