Sivu 1/3

900C 4d ->t16

Lähetetty: Ti Elo 19, 2008 13:42
Kirjoittaja arcti
Homman nimi on se että sleepperihengessä laitan tuollaiseen 900C:hen t16 koneen ja sitä sitten varmaan vähän muuten laittelen. Ulosnäkyviä muutoksia ei ole tarkoitus tehdä ollenkaan, jos pystyy välttämään.

Nyt on saatu hommattua runko ja osienluovuttaja. Aloittelin eilen projektin tallinsiivoamisella, ja ehdin jopa vielä ottaa tuosta tulevasta t16 moottorivaihteistopaketista ilmastoinnin ja laturin pois.

Tänään sitten päätin että, pitää saada tuo toinen auto liikenteeseen siksiaikaa kun laitan tuota moottoria valmiiksi. Kytkimen vaihto siis on tämänpäivän homman nimi. Ja heti alkoi vastustaa kun eihän se perhanan sylinteri painanut sitä asetelmaa niin syvälle että ne olisi saanut käteen...(ei ole kyllä yksikään niistä neljästä mitä olen korjannut tehnyt niin muttah... :roll: ) Aloin sitten tekemään sellaista rautaa millä saa painettua sen asetelman kasaan, kun tuossa irrallisessa paketissakin on kytkin vielä kiinni, niin on sitten millä sen irroittaa. Katsotaan miten onnistuu.

Siihen kytkimen vaihtoon saa antaa vinkkejä kun en ole kertaakaan tosiaan ilman väkivaltaa onnistunut. :lol:

Kuvia yritän ottaa mutta nyt ei ole vielä yhtään, kun ei viitsi viedä kameraa talliin.

Re: 900C 4d ->t16

Lähetetty: Ti Elo 19, 2008 14:29
Kirjoittaja jus
Olisiko tässä yhteydessä apua tuolla kuvatusta tavasta laittaa välirengas paineasetelman väliin:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 87#p500887

(Mainostan tätä kikkaa niin kauan kunnes joku raportoi käytännössä onnistuiko vai ei)

Re: 900C 4d ->t16

Lähetetty: Ti Elo 19, 2008 15:16
Kirjoittaja nalleolut
missäs päin touhuat....lappeesta löytyy työkalu jolla kuollutkin sylinteri saa kyytiä.

Re: 900C 4d ->t16

Lähetetty: Ti Elo 19, 2008 17:43
Kirjoittaja arcti
tässä seinäjoen ja vaasan välimaastossa vaikutan. ja kyllä tuolla kostilla sai riittävästi painettua asetelmaa. Nyt on uusivanha kytkinlevy ja tuntuu pitävän sen mitä tarvitseekin. Ainakin siihen asti että saa sen uuden koneen johon laitan sitte uuden levyn ja ehkä asetelmankin.

Re: 900C 4d ->t16

Lähetetty: Ti Elo 19, 2008 20:13
Kirjoittaja arcti
Kaikkea sitä... Heti kun sai kytkimen pitämään niin selvisi muuta vikaa: kun painaa kaasun pohjaan kerralla niin rykii ja melkein sammuu ja muutenki tukkoista menoa. Tarkistin sitten sytytyksen ja se oli kohdallaan. Seuraavaa vikapaikkaa miettimään ja eikun kaasaria auki. Mitään vikaa ei löytynyt ja samoin jäi nykimään vieläkin. No onhan se nyt kumma paikka. Ei muuta kuin varaosa-autosta kaasari ja samalla vielä kärjettömän sytytyksen se boxi. Nyt toimii ihan hyvin toki pientä tukkoisuutta on mutta se sallittakoon kun eläkeläiseltä ostettu niin on varmaan karstaa vain.

Tänään siis laitettu kytkin, kaasari, sytty ja se syttyboxi + vaihdettu öljyt ja muuten huollettu. :mrgreen:

Re: 900C 4d ->t16

Lähetetty: Ke Elo 20, 2008 06:16
Kirjoittaja arcti
sitten mielipiteitä kannattaako tuohon tulevaan moottoriin vaihtaa alakerran laakerit heti suosista vai kannattaako katsoa ensin onko ne kuluneet? Entäs männänrenkaat? Entäs kannattaako kannelle tehdä jotain? Koneella ajettu vähän reilu 200tkm ja tosiaan olisi tarkoitus ottaa reilu 200hp ulos.

Re: 900C 4d ->t16

Lähetetty: Ke Elo 20, 2008 17:18
Kirjoittaja 2495
arcti kirjoitti:sitten mielipiteitä kannattaako tuohon tulevaan moottoriin vaihtaa alakerran laakerit heti suosista vai kannattaako katsoa ensin onko ne kuluneet? Entäs männänrenkaat? Entäs kannattaako kannelle tehdä jotain? Koneella ajettu vähän reilu 200tkm ja tosiaan olisi tarkoitus ottaa reilu 200hp ulos.
No aika vähän ajettu.. itse tein just melkein samalaisen operaation, tosin tekniikanluovuttaja autolla oli ajettu jo 330tkm. En edes avannut konetta. Vanhan tilalle vaan. Ja ite otan kans ton about 200hp ulos.

Re: 900C 4d ->t16

Lähetetty: Ke Elo 20, 2008 17:54
Kirjoittaja arcti
Toki tuo on seisonut vuodesta 03... Kyllä ainakin kannen otan auki ja tutkin onko ruostetta tai muuta sössöä siellä, ja jos pahalta näyttää niin ainakin hoonaus lohkolle ja sitten samoilla/uusilla osilla kasaan. Ihan senmukaan miltä näyttää. Just sain kytkimen purettua tästä irrallisesta. Lähti tosi helposti ton ohjeen mukaisesti tehtynä. Jarruputkea laitoin väliin ja tuli elämäni ensimmäisen kerran helposti pois. Muuten voiko tollasta turboa laakeroida itse uudelleen/viedä koneistamolle laakeroitavaksi, kun siinä on klappia jonkiverran, vai onko kannattavampaa ostaa uusi vastaava/käytetty toimiva?

Re: 900C 4d ->t16

Lähetetty: Ke Elo 20, 2008 19:19
Kirjoittaja 2495
Joo no sitten kannattaa tarkistaa paikat jos on seisonut. Ja turboon saa korjaussarjan esim proturbolta.

"Alkuperäiset varaosat ja korjaussarjat

Alkuperäiset tehtaan korjaussarjat kaikkiin ahdintyyppeihin valmistajina mm.
Holset, Schwitzer, Mitsubishi, IHI, Toyota, Garrett.

Hinnat alk. 126 €"

Re: 900C 4d ->t16

Lähetetty: Ke Elo 20, 2008 20:22
Kirjoittaja arcti
Sitten seuraava kysymys... :? miten toi jakopää purkautuu? En oo ennen 16v koneesta kantta ottanut pois, niin on vähän kysymysmerkkinä... :oops:

Re: 900C 4d ->t16

Lähetetty: To Elo 21, 2008 11:36
Kirjoittaja jus
arcti kirjoitti:miten toi jakopää purkautuu?
Ensiksi ketjunkiristin pois (jos on uudempaa mallia, niin pikkupultti + jousi + tappi ulos ensin, niin kiristin jää siihen asentoon missä oli, ulkonemasta voi arvioida ketjun ja ohjainten uusimisen tarvetta).

http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... ristin.JPG

http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... /album234/
http://www.townsendimports.com/Web/engi ... 90016v.htm

Re: 900C 4d ->t16

Lähetetty: To Elo 21, 2008 13:17
Kirjoittaja arcti
Juu on uutta mallia vm.91 ja lucas 14.1 boxilla jos se jotain vaikuttaa. Kiitti tosta linkistä! Juuri räjäytyskuvia kaipasinkin. Näkee kaikkien putkinekin paikat. Kokeilen tässä iltasella irroitella kantta.

Paljonko turbossa saa olla välystä? Päittäisvälystä tossa ei oo yhtään, mutta sivuttain menee noin 1mm imupuolelta heiluteltuna ei aivan ota siivet seiniin.

Re: 900C 4d ->t16

Lähetetty: Pe Elo 22, 2008 10:40
Kirjoittaja arcti
Noniin tänään tuli tilattua uusi kytkinsarja, kannen- imu- ja pakosarjan tiivisteet. Kytkinsarja merkkiä sachs ja tiivisteetkin pitäisi olla hyviä saksalaisia merkkejä. Yhteishintaan: 275€ Saa noutaa ilmeisesti huomenna aamupäivällä.

Sitten ISO kysymys... onko kannenpultit kaikki samanlaisia? ainakin ne näyttää siltä että olisi. Onko 8v malleissa samat pultit, kun yksi on vähän huono ja varaosa autosta voisi ottaa jos semmoinen sopii tohon? Tai jos pitää ostamaan ruveta niin onko kellään tässä sjoen lähettyvillä myydä?

Re: 900C 4d ->t16

Lähetetty: La Elo 23, 2008 12:38
Kirjoittaja lordofgreed
Uudet orkkispultit taisi maksaa jotain 18€:n luokkaa per kierros joten ei hirveä menoerä vaikka hakisi marmoritiskiltä. Asia erikseen jos joutuvat tilaamaan ja on kiire...

Re: 900C 4d ->t16

Lähetetty: Su Elo 24, 2008 09:21
Kirjoittaja Jope
8v-pultit eivät käy, kannet ovat eripaksuiset.