Miniprojekti - 9K etuvalofixi
Miniprojekti - 9K etuvalofixi
Jos korkeudensäätö ei toimi ja valokuvio on pielessä, voi syynä olla heijastinta kannattelevan tapin muovisen "sakaramutterin" hapertuminen: Kuva
Alkuvuodesta, tammi-helmikuun tienoilla mureni tuo sakaramutteri kuskinpuoleisesta umpiosta ja nyt joitakin päiviä sitten vänkärin puoleisesta. Vain noin viikko takaperin työkaveri manaili samaa ongelmaa omassa samanikäisessä (´97) lavetissaan.
Foorumilla oli joskus aiemmin esillä jotain vippaskonstia tuon korjaamiseen, sillä uutta korvaavaa osaa ei marmoritiskiltä saa, mutta koska itse en harrasta mitään purkkavirityksiä tms. pilipali kötöksiä, voi homman tehdä pienellä vaivalla ihan kunnollakin.
Tässä tapauksessa se alkoi vierailulla paikalliseen B-osa jemmaan, eli romikselle. Sieltä mukaan tarttui pari umpiota suhkoht kohtuulliseen 5 euron kappalehintaan: Kuva1, Kuva2
Jos matala- tai viistokeulaisten ysitonnisten umpioita ei ole saatavilla, voi hyödyntää usein paremmin tarjolla olevia viistokeulasatkujen umpioita (kuten tässä tapauksessa), sillä sellaisesta löytyy vastaava osa: Kuva Tosin osissa voi olla (ainakin?) vuosimallikohtaisia eroja, mutta se ei onneksi sopivuuteen vaikuta millään tavalla: Kuva
Pikaisen tarkistelun perusteella pystykeulaisista satasista/tonnareista ei vastaavaa nippeliä löydy, mutta vertailun otanta oli aika rajoittunut, paremman tietotaidon omaavat voivat esittää perusteltuja eriäviä mielipiteitä.
Kun varaosaumpiosta on tarpeelliset nippelit rapsittu talteen, nappasin omat umpiot irti autosta ja purin osiksi. Umpion lasi, runko ja kaikki irtoavat osat (paitsi tietenkin heijastin) kokivat huolellisen pesun Pineline:lla, koska puhtaita osia on mukavampi käsitellä ja kiinnittää takaisin autoon: Kuva1, Kuva2
Samalla kun homma oli levällään, päätin törkeästi plagioida täälläkin esillä olleen teippausidean: Kuva1, Kuva2
Jahka teippaus oli suoritettu, umpioiden kasaus päinvastaisessa järjestyksessä, polttimot paikoilleen ja linssit takaisin autoon paikoilleen: Kuva1, Kuva2, Kuva3, Kuva4, Kuva5
Ihan kelvollista ajanvietettä esim. vapaalle viikonlopulle, mutta toivottavasti tämän myötä ei noiden kanssa tarvitse kuitenkaan hetkeen näpräillä, kuin korkeintaan polttimoiden vaihdon parissa...
Osa kuvista on huonoja, pahoittelut siitä, mutta asia varmaan selviää.
Alkuvuodesta, tammi-helmikuun tienoilla mureni tuo sakaramutteri kuskinpuoleisesta umpiosta ja nyt joitakin päiviä sitten vänkärin puoleisesta. Vain noin viikko takaperin työkaveri manaili samaa ongelmaa omassa samanikäisessä (´97) lavetissaan.
Foorumilla oli joskus aiemmin esillä jotain vippaskonstia tuon korjaamiseen, sillä uutta korvaavaa osaa ei marmoritiskiltä saa, mutta koska itse en harrasta mitään purkkavirityksiä tms. pilipali kötöksiä, voi homman tehdä pienellä vaivalla ihan kunnollakin.
Tässä tapauksessa se alkoi vierailulla paikalliseen B-osa jemmaan, eli romikselle. Sieltä mukaan tarttui pari umpiota suhkoht kohtuulliseen 5 euron kappalehintaan: Kuva1, Kuva2
Jos matala- tai viistokeulaisten ysitonnisten umpioita ei ole saatavilla, voi hyödyntää usein paremmin tarjolla olevia viistokeulasatkujen umpioita (kuten tässä tapauksessa), sillä sellaisesta löytyy vastaava osa: Kuva Tosin osissa voi olla (ainakin?) vuosimallikohtaisia eroja, mutta se ei onneksi sopivuuteen vaikuta millään tavalla: Kuva
Pikaisen tarkistelun perusteella pystykeulaisista satasista/tonnareista ei vastaavaa nippeliä löydy, mutta vertailun otanta oli aika rajoittunut, paremman tietotaidon omaavat voivat esittää perusteltuja eriäviä mielipiteitä.
Kun varaosaumpiosta on tarpeelliset nippelit rapsittu talteen, nappasin omat umpiot irti autosta ja purin osiksi. Umpion lasi, runko ja kaikki irtoavat osat (paitsi tietenkin heijastin) kokivat huolellisen pesun Pineline:lla, koska puhtaita osia on mukavampi käsitellä ja kiinnittää takaisin autoon: Kuva1, Kuva2
Samalla kun homma oli levällään, päätin törkeästi plagioida täälläkin esillä olleen teippausidean: Kuva1, Kuva2
Jahka teippaus oli suoritettu, umpioiden kasaus päinvastaisessa järjestyksessä, polttimot paikoilleen ja linssit takaisin autoon paikoilleen: Kuva1, Kuva2, Kuva3, Kuva4, Kuva5
Ihan kelvollista ajanvietettä esim. vapaalle viikonlopulle, mutta toivottavasti tämän myötä ei noiden kanssa tarvitse kuitenkaan hetkeen näpräillä, kuin korkeintaan polttimoiden vaihdon parissa...
Osa kuvista on huonoja, pahoittelut siitä, mutta asia varmaan selviää.
#3418
Re: Miniprojekti - 9K etuvalofixi
Vinkkinä heijastimen pesuun:
(tarvikkeet: fairy (lainaa vaimolta tippa), akkuvesi (saa varaosakaupasta litran pulloissa, yleensä tislattua/ionivaihdettua), sopiva pyyhe umpion heijastimille)
Puhtaaseen lavuaariin tai sopivan kokoseen astiaan (esim. ämpäri) sopivan lämmintä vettä ja tippa Fairya (tai Ajaxia tms astianpesuainetta), sekoitus.
Heijastin kerrallaan uimaan muutamaks minuutiks pesuveteen, sen jälkeen huuhtelu tislatulla/ionivaihdetulla vedellä (akkuvesi) ja pyyhkeen päälle polttimonreikä ylöspäin kuivamaan.
HUOM! ÄLÄ KOSKE HEIJASTIMEN HOPEOINTIIN!!!
Minkä takia tislattua/ionivaihdettua vettä? Koska se on PUHDASTA, eikä jää ikäviä valumajälkiä. T: Kemianteollisuuden perustutkinnon suorittanut (tislatulla vedellä labroissa huuhdellaan pestyt astiat)
(tarvikkeet: fairy (lainaa vaimolta tippa), akkuvesi (saa varaosakaupasta litran pulloissa, yleensä tislattua/ionivaihdettua), sopiva pyyhe umpion heijastimille)
Puhtaaseen lavuaariin tai sopivan kokoseen astiaan (esim. ämpäri) sopivan lämmintä vettä ja tippa Fairya (tai Ajaxia tms astianpesuainetta), sekoitus.
Heijastin kerrallaan uimaan muutamaks minuutiks pesuveteen, sen jälkeen huuhtelu tislatulla/ionivaihdetulla vedellä (akkuvesi) ja pyyhkeen päälle polttimonreikä ylöspäin kuivamaan.
HUOM! ÄLÄ KOSKE HEIJASTIMEN HOPEOINTIIN!!!
Minkä takia tislattua/ionivaihdettua vettä? Koska se on PUHDASTA, eikä jää ikäviä valumajälkiä. T: Kemianteollisuuden perustutkinnon suorittanut (tislatulla vedellä labroissa huuhdellaan pestyt astiat)
Re: Miniprojekti - 9K etuvalofixi
Missä se hopea teippi näkyy? En huomaa? kirkkaan reunuksen nään kyllä mutta... Todella hienosti laitettu kun ei erota teipin reunaa. Ihan kuin olis kromattu...
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Miniprojekti - 9K etuvalofixi
Kuvien ottaminen oli työn tiimmellyksessä satunnaista joten hyviä kuvia ei kaikista työvaiheista ikävä kyllä ole (jos mistään), mutta harjaantunut silmä saattaa huomata eroa umpion alaosassa tämän ja tämän kuvan välillä. Umpion runko on teipattu niiltä osin, jotka jäävät näkyviin heijastimen ollessa paikoillaan. Tosin, jos kaikki eivät eroa huomaa, on muutos nimenomaan onnistunut toivomallani tavalla.V-M kirjoitti:Missä se hopea teippi näkyy? En huomaa?
Heijastimien pesuun ei ollut mitään tarvetta, sillä ne olivat täysin uudenveroiset. Siksi en niihin puuttunut lainkaan.
#3418
Re: Miniprojekti - 9K etuvalofixi
Miltä mahtais näyttää jos maalais noi kromiteipillä ehostetut paikat puolikiiltävä mustalla? Onko kukaan kokeillu?
Re: Miniprojekti - 9K etuvalofixi
Sen mustan huomaa monista muiden automerkkien edustajien nk. tuning-autoista.
Omasta mielestäi näyttäisi hirveältä...
Omasta mielestäi näyttäisi hirveältä...
Re: Miniprojekti - 9K etuvalofixi
Onko teippauksella joku superhyper ero puhdistettuihin umpioihin?
Mulla on tämä prokkis to do- listalla ja otan ennen syksyn pimeitä aikoja työn alle.
Muuten, missä on se moottori/t, joka/ jotka nostaa ja laskee valoja umpiossa. Mulla kun ei toi numiska tee mitään ohjaamosta, kun sitä räplää.
On uudet moottorit olemassa hyllyssä odottamassa jo.
Kiitos etukäteen.
-Hessu-
Mulla on tämä prokkis to do- listalla ja otan ennen syksyn pimeitä aikoja työn alle.
Muuten, missä on se moottori/t, joka/ jotka nostaa ja laskee valoja umpiossa. Mulla kun ei toi numiska tee mitään ohjaamosta, kun sitä räplää.
On uudet moottorit olemassa hyllyssä odottamassa jo.
Kiitos etukäteen.
-Hessu-
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
Re: Miniprojekti - 9K etuvalofixi
Mielestäni lopputulos ja eroavaisuus näkyy kuvissa, jokainen voi vetää omat johtopäätöksensä sen mukaisesti. Tavan kadun mies ei eroa huomaa, eikä varmasti edes moni saabisti.hessu75 kirjoitti:Onko teippauksella joku superhyper ero puhdistettuihin umpioihin?
Korkkeudensäätömoottorit ovat umpion takapuolella, keskivaiheilla alareunassa.
#3418
Re: Miniprojekti - 9K etuvalofixi
Kun vaaleanharmaan muovin huomaa kerran, huomaa sen aina, ja pitemmän päälle alkaa ärsyttämään...