Saab 99 GL 5Speed Turboksi
Saab 99 GL 5Speed Turboksi
Olimme ajelemassa kaverini autolla ympäri kylää ja huomasimme yhden hallin pihalla yksinäisen näköisen auton ja lähdimme tutkimaan sitä ja se paljastui Saab 99:ksi, 2 litraisella koneella ja 5 vaihteella.
Lähemmin tutkittuamme se paljastuikin hyvin varustuksi malliksi (GL), on takaspoileria ja kattoluukkua sun muuta sälää, jopa sähkölasit mutta ne oli kyllä itse tehty asentamalla jotkut bilteman tekemät "sähköiset ikkunanavaajat".
Ruostettakaan ei pahemmin ollut mitä nyt pari reikää vänkärin puolen helmassa, kuskin jalkatilassa, peräkontissa ja vetoakselin yläpuolella .
Tarkoitus olisi siis ensin kunnostaa auto sellaiseksi että siihen voisi hakea kilvet ja sen jälkeen siirtyä pää aiheeseen eli turbottamiseen
Rekisteröinnin jälkeen olisi tarkoitus ottaa kone pois keulilta ja peruskunnostaa se turboa varten.
Olisi kiva jos joku voisin hieman antaa listaa mitä pitää tehä että tuon auton saisi muutoskatsastettua turboksi sitten kun sen aika koittaa.
Turbon mäntiä saa tarjota YV:llä mulle tai [Jyri]:lle
Laitan tähän vähän kuvia:
Lähemmin tutkittuamme se paljastuikin hyvin varustuksi malliksi (GL), on takaspoileria ja kattoluukkua sun muuta sälää, jopa sähkölasit mutta ne oli kyllä itse tehty asentamalla jotkut bilteman tekemät "sähköiset ikkunanavaajat".
Ruostettakaan ei pahemmin ollut mitä nyt pari reikää vänkärin puolen helmassa, kuskin jalkatilassa, peräkontissa ja vetoakselin yläpuolella .
Tarkoitus olisi siis ensin kunnostaa auto sellaiseksi että siihen voisi hakea kilvet ja sen jälkeen siirtyä pää aiheeseen eli turbottamiseen
Rekisteröinnin jälkeen olisi tarkoitus ottaa kone pois keulilta ja peruskunnostaa se turboa varten.
Olisi kiva jos joku voisin hieman antaa listaa mitä pitää tehä että tuon auton saisi muutoskatsastettua turboksi sitten kun sen aika koittaa.
Turbon mäntiä saa tarjota YV:llä mulle tai [Jyri]:lle
Laitan tähän vähän kuvia:
Viimeksi muokannut [Moksu], Ti Joulu 22, 2009 18:25. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Saab 9-5 2.3t Vector stage 2,5
Re: Saab 99 GL 5Speed
Noniin,eli autoon olisi todennäköisesti tulossa Garretin T03 hyrrä.. Saksasta tuli tilattua turbo kamaa; cooleri, dumppi, pensanpaineensäädintä yms..
Kaasareiksi 40 Weberit
Kenelläkään tietoa sopiiko vakio turbo-Saabin pakosarja tohon vapari 99:iin?
Kaasareiksi 40 Weberit
Kenelläkään tietoa sopiiko vakio turbo-Saabin pakosarja tohon vapari 99:iin?
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
#4400
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 99 GL 5Speed
h-koneen pakosarja käy.....
mites imusarja??? mihin nuo kaasarit sopii....jos teet itse koko imusarjan ni tee 2 ja tarjoo mulle toista....
karua ....kaasariturbo..... wau.....fu*k the fuel economy......
mites imusarja??? mihin nuo kaasarit sopii....jos teet itse koko imusarjan ni tee 2 ja tarjoo mulle toista....
karua ....kaasariturbo..... wau.....fu*k the fuel economy......
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Saab 99 GL 5Speed
nalleolut kirjoitti:h-koneen pakosarja käy.....
mites imusarja??? mihin nuo kaasarit sopii....jos teet itse koko imusarjan ni tee 2 ja tarjoo mulle toista....
karua ....kaasariturbo..... wau.....fu*k the fuel economy......
Joo imusarjan teen 90 rosterikäyristä.. köyhät kyykkyyn
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
#4400
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 99 GL 5Speed
kiinnostaisi kyllä imusarja weebereille hihi
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Saab 99 GL 5Speed
hihi?nalleolut kirjoitti:kiinnostaisi kyllä imusarja weebereille hihi
Saab 9-5 2.3t Vector stage 2,5
Re: Saab 99 GL 5Speed
http://www.freetechnics.fi/ tuolta sivuilta lyösin samanlaisen imusarjan joka oli mulla jm autossa (http://www.freetechnics.fi/090307%20025p.jpg (alumiiniä.) ) hintaa 225enalleolut kirjoitti:kiinnostaisi kyllä imusarja weebereille hihi
bmw e46 alias proteesi
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 99 GL 5Speed
joo sivuilla on kuvan kera,mutta saatavuus..........kuin myös 16v peltipakosarjakin joka tehty samassa muotissa kuin 8v....anaconda kirjoitti:http://www.freetechnics.fi/ tuolta sivuilta lyösin samanlaisen imusarjan joka oli mulla jm autossa (http://www.freetechnics.fi/090307%20025p.jpg (alumiiniä.) ) hintaa 225enalleolut kirjoitti:kiinnostaisi kyllä imusarja weebereille hihi
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Saab 99 GL 5Speed
Mulla ois tuommonen imusarja joutilaana... jos jotakuta kiinnostaa.nalleolut kirjoitti:joo sivuilla on kuvan kera,mutta saatavuus..........kuin myös 16v peltipakosarjakin joka tehty samassa muotissa kuin 8v....anaconda kirjoitti:http://www.freetechnics.fi/ tuolta sivuilta lyösin samanlaisen imusarjan joka oli mulla jm autossa (http://www.freetechnics.fi/090307%20025p.jpg (alumiiniä.) ) hintaa 225enalleolut kirjoitti:kiinnostaisi kyllä imusarja weebereille hihi
-96 9000 CSE 2.3TA
-76 99 GL(s)
-76 99 GL(s)
Re: Saab 99 GL 5Speed
Nii voiko joku kertoa mitä osia tarttee vaihtaa että saa muutoskatsastettua turboks? Levyjarrutha siinä on takana jo valmiiks.. Mutta jotai race iskareita tai jotain muuta osaa?
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
#4400
Re: Saab 99 GL 5Speed
Oman 99:n sain turboksi, kun vaihdoin keulalle koneen ja vaihteiston, jotka on peräisin (900) turbomallista. Tukena mukana oli 900:n ja 99:n korjaamokirjojen tekninen osio. Käytännössä siis 99:stä löytyy 70-luvun lopulta lähtien ihan samat jarrut, kun 900turbostakin, joten jarrujen kanssa ei tule mitään ongelmaa (varaosina jos menee ostamaan 900turboon tai 99turboon levyt/jarrupalat, niin saa samat palat, mitä laitetaan 99vapariinkin). Samoin 99turboon ei ole merkitty tuossa korjaamokirjan teknisessä osiossa millään tapaa poikkeavaa alustaa. Tältä pohjalta muutoskatsastus ei pitäisi olla mikään iso ongelma. Ainoana juttuna tuossa sinun tapauksessasi voi tulla eteen dynopenkissä käynti, koska moottorisi ei ole kokonaisuutena otettu suoraan 900turbosta. Pykälien valossahan mikä tahansa muutos turbomoottoriin vaatii dynossa käynnin. Etenkin, kun moottori tulee papereihinkin itse rakennettuna, niin eipä siihen jää muuta vaihtoehtoa.
Suosittelen ihan ensimmäisenä, että menet katsastuskonttorille, jolla aiot katsastaa ajokkisi ja pyrit juttusille asian tiimoilta. Näin itsekin aloitin ennen kuin edes tein mitään muutoksia autoon. Homma lähtee tällätapaa kaikista parhaiten liikkeelle.
Suosittelen ihan ensimmäisenä, että menet katsastuskonttorille, jolla aiot katsastaa ajokkisi ja pyrit juttusille asian tiimoilta. Näin itsekin aloitin ennen kuin edes tein mitään muutoksia autoon. Homma lähtee tällätapaa kaikista parhaiten liikkeelle.
Viimeksi muokannut Mertmi, Su Loka 12, 2008 10:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Saab 99 GL 5Speed
Mertmi kirjoitti:Oman 99:n sain turboksi, kun vaihdoin keulalle koneen ja vaihteiston, jotka on peräisin turbomallista. Tukena mukana oli 900:n ja 99:n korjaamokirjojen tekninen osio. Käytännössä siis 99:stä löytyy 70-luvun lopulta lähtien ihan samat jarrut, kun 900turbostakin, joten jarrujen kanssa ei tule mitään ongelmaa (varaosina jos menee ostamaan 900turboon tai 99turboon levyt/jarrupalat, niin saa samat palat, mitä laitetaan 99vapariinkin). Samoin 99turboon ei ole merkitty tuossa korjaamokirjan teknisessä osiossa millään tapaa poikkeavaa alustaa. Tältä pohjalta muutoskatsastus ei pitäisi olla mikään iso ongelma. Ainoana juttuna tuossa sinun tapauksessasi voi tulla eteen dynopenkissä käynti, koska moottorisi ei ole kokonaisuutena otettu suoraan 900turbosta. Pykälien valossahan mikä tahansa muutos turbomoottoriin vaatii dynossa käynnin. Etenkin, kun moottori tulee papereihinkin itse rakennettuna, niin eipä siihen jää muuta vaihtoehtoa.
Suosittelen ihan ensimmäisenä, että menet katsastuskonttorille, jolla aiot katsastaa ajokkisi ja pyrit juttusille asian tiimoilta. Näin itsekin aloitin ennen kuin edes tein mitään muutoksia autoon. Homma lähtee tällätapaa kaikista parhaiten liikkeelle.
Kiitoksii tiedoista.. Dyno käynti onki meille helppoo, koska kotonani on boschin penkki
Re: Saab 99 GL 5Speed
Ensimmäinen paikka hitsattu
ja huomenna pitäis lähteä joltain pölliin peltiä
ja huomenna pitäis lähteä joltain pölliin peltiä
Saab 9-5 2.3t Vector stage 2,5
Re: Saab 99 GL 5Speed
Jos nyt en hyvin väärin muista, niin sen dynopenkin/pajan pitäisi olla ihan jopa jollain tapaa "hyväksytty" että paperit kelpaisi muutoskatsastukseen. Eli ilmeisesti yritys pitäisi löytyä ainakin taustalta.[Jyri] kirjoitti:
Kiitoksii tiedoista.. Dyno käynti onki meille helppoo, koska kotonani on boschin penkki
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Re: Saab 99 GL 5Speed
Tume34 kirjoitti:Jos nyt en hyvin väärin muista, niin sen dynopenkin/pajan pitäisi olla ihan jopa jollain tapaa "hyväksytty" että paperit kelpaisi muutoskatsastukseen. Eli ilmeisesti yritys pitäisi löytyä ainakin taustalta.[Jyri] kirjoitti:
Kiitoksii tiedoista.. Dyno käynti onki meille helppoo, koska kotonani on boschin penkki
Meillä on autokorjaamo ja kaikenlaista toimintaa. Autoja on käyny penkisä sen takia että saa lapun konttorille
Joo eli tänää hitsasin ekan paikan Huomena jatkuu harjotukset, kiitos syysloman.. rojektikuvia tullee huomena
og93 aero KA, og900 t8 PR, 99 b204 PR
#4400
#4400