Sivu 1/10
Saab 99 GL 5Speed Turboksi
Lähetetty: Su Loka 05, 2008 17:02
Kirjoittaja [Moksu]
Olimme ajelemassa kaverini autolla ympäri kylää ja huomasimme yhden hallin pihalla yksinäisen näköisen auton ja lähdimme tutkimaan sitä ja se paljastui Saab 99:ksi, 2 litraisella koneella ja 5 vaihteella.
Lähemmin tutkittuamme se paljastuikin hyvin varustuksi malliksi (GL), on takaspoileria ja kattoluukkua sun muuta sälää, jopa sähkölasit mutta ne oli kyllä itse tehty asentamalla jotkut bilteman tekemät "sähköiset ikkunanavaajat".
Ruostettakaan ei pahemmin ollut mitä nyt pari reikää vänkärin puolen helmassa, kuskin jalkatilassa, peräkontissa ja vetoakselin yläpuolella

.
Tarkoitus olisi siis ensin kunnostaa auto sellaiseksi että siihen voisi hakea kilvet ja sen jälkeen siirtyä pää aiheeseen eli turbottamiseen
Rekisteröinnin jälkeen olisi tarkoitus ottaa kone pois keulilta ja peruskunnostaa se turboa varten.
Olisi kiva jos joku voisin hieman antaa listaa mitä pitää tehä että tuon auton saisi muutoskatsastettua turboksi sitten kun sen aika koittaa.
Turbon mäntiä saa tarjota YV:llä mulle tai [Jyri]:lle
Laitan tähän vähän kuvia:

Re: Saab 99 GL 5Speed
Lähetetty: Su Loka 05, 2008 18:48
Kirjoittaja [Jyri]
Noniin,eli autoon olisi todennäköisesti tulossa Garretin T03 hyrrä.. Saksasta tuli tilattua turbo kamaa; cooleri, dumppi, pensanpaineensäädintä yms..
Kaasareiksi 40 Weberit
Kenelläkään tietoa sopiiko vakio turbo-Saabin pakosarja tohon vapari 99:iin?

Re: Saab 99 GL 5Speed
Lähetetty: Su Loka 05, 2008 18:53
Kirjoittaja nalleolut
h-koneen pakosarja käy.....
mites imusarja??? mihin nuo kaasarit sopii....jos teet itse koko imusarjan ni tee 2 ja tarjoo mulle toista....
karua ....kaasariturbo..... wau.....fu*k the fuel economy......
Re: Saab 99 GL 5Speed
Lähetetty: Su Loka 05, 2008 19:20
Kirjoittaja [Jyri]
nalleolut kirjoitti:h-koneen pakosarja käy.....
mites imusarja??? mihin nuo kaasarit sopii....jos teet itse koko imusarjan ni tee 2 ja tarjoo mulle toista....
karua ....kaasariturbo..... wau.....fu*k the fuel economy......
Joo imusarjan teen 90 rosterikäyristä.. köyhät kyykkyyn

Re: Saab 99 GL 5Speed
Lähetetty: Su Loka 05, 2008 21:17
Kirjoittaja nalleolut
kiinnostaisi kyllä imusarja weebereille hihi
Re: Saab 99 GL 5Speed
Lähetetty: Su Loka 05, 2008 21:28
Kirjoittaja [Moksu]
nalleolut kirjoitti:kiinnostaisi kyllä imusarja weebereille hihi
hihi?
Re: Saab 99 GL 5Speed
Lähetetty: Ma Loka 06, 2008 20:08
Kirjoittaja anaconda
nalleolut kirjoitti:kiinnostaisi kyllä imusarja weebereille hihi
http://www.freetechnics.fi/ tuolta sivuilta lyösin samanlaisen imusarjan joka oli mulla jm autossa (
http://www.freetechnics.fi/090307%20025p.jpg (alumiiniä.) ) hintaa 225e
Re: Saab 99 GL 5Speed
Lähetetty: Ma Loka 06, 2008 20:28
Kirjoittaja nalleolut
joo sivuilla on kuvan kera,mutta saatavuus..........kuin myös 16v peltipakosarjakin joka tehty samassa muotissa kuin 8v....
Re: Saab 99 GL 5Speed
Lähetetty: Ti Loka 07, 2008 17:23
Kirjoittaja onhanse
nalleolut kirjoitti:
joo sivuilla on kuvan kera,mutta saatavuus..........kuin myös 16v peltipakosarjakin joka tehty samassa muotissa kuin 8v....
Mulla ois tuommonen imusarja joutilaana... jos jotakuta kiinnostaa.
Re: Saab 99 GL 5Speed
Lähetetty: To Loka 09, 2008 21:32
Kirjoittaja [Jyri]
Nii voiko joku kertoa mitä osia tarttee vaihtaa että saa muutoskatsastettua turboks? Levyjarrutha siinä on takana jo valmiiks.. Mutta jotai race iskareita tai jotain muuta osaa?
Re: Saab 99 GL 5Speed
Lähetetty: Su Loka 12, 2008 09:39
Kirjoittaja Mertmi
Oman 99:n sain turboksi, kun vaihdoin keulalle koneen ja vaihteiston, jotka on peräisin (900) turbomallista. Tukena mukana oli 900:n ja 99:n korjaamokirjojen tekninen osio. Käytännössä siis 99:stä löytyy 70-luvun lopulta lähtien ihan samat jarrut, kun 900turbostakin, joten jarrujen kanssa ei tule mitään ongelmaa (varaosina jos menee ostamaan 900turboon tai 99turboon levyt/jarrupalat, niin saa samat palat, mitä laitetaan 99vapariinkin). Samoin 99turboon ei ole merkitty tuossa korjaamokirjan teknisessä osiossa millään tapaa poikkeavaa alustaa. Tältä pohjalta muutoskatsastus ei pitäisi olla mikään iso ongelma. Ainoana juttuna tuossa sinun tapauksessasi voi tulla eteen dynopenkissä käynti, koska moottorisi ei ole kokonaisuutena otettu suoraan 900turbosta. Pykälien valossahan mikä tahansa muutos turbomoottoriin vaatii dynossa käynnin. Etenkin, kun moottori tulee papereihinkin itse rakennettuna, niin eipä siihen jää muuta vaihtoehtoa.
Suosittelen ihan ensimmäisenä, että menet katsastuskonttorille, jolla aiot katsastaa ajokkisi ja pyrit juttusille asian tiimoilta. Näin itsekin aloitin ennen kuin edes tein mitään muutoksia autoon. Homma lähtee tällätapaa kaikista parhaiten liikkeelle.
Re: Saab 99 GL 5Speed
Lähetetty: Su Loka 12, 2008 10:16
Kirjoittaja [Jyri]
Mertmi kirjoitti:Oman 99:n sain turboksi, kun vaihdoin keulalle koneen ja vaihteiston, jotka on peräisin turbomallista. Tukena mukana oli 900:n ja 99:n korjaamokirjojen tekninen osio. Käytännössä siis 99:stä löytyy 70-luvun lopulta lähtien ihan samat jarrut, kun 900turbostakin, joten jarrujen kanssa ei tule mitään ongelmaa (varaosina jos menee ostamaan 900turboon tai 99turboon levyt/jarrupalat, niin saa samat palat, mitä laitetaan 99vapariinkin). Samoin 99turboon ei ole merkitty tuossa korjaamokirjan teknisessä osiossa millään tapaa poikkeavaa alustaa. Tältä pohjalta muutoskatsastus ei pitäisi olla mikään iso ongelma. Ainoana juttuna tuossa sinun tapauksessasi voi tulla eteen dynopenkissä käynti, koska moottorisi ei ole kokonaisuutena otettu suoraan 900turbosta. Pykälien valossahan mikä tahansa muutos turbomoottoriin vaatii dynossa käynnin. Etenkin, kun moottori tulee papereihinkin itse rakennettuna, niin eipä siihen jää muuta vaihtoehtoa.
Suosittelen ihan ensimmäisenä, että menet katsastuskonttorille, jolla aiot katsastaa ajokkisi ja pyrit juttusille asian tiimoilta. Näin itsekin aloitin ennen kuin edes tein mitään muutoksia autoon. Homma lähtee tällätapaa kaikista parhaiten liikkeelle.
Kiitoksii tiedoista.. Dyno käynti onki meille helppoo, koska kotonani on boschin penkki

Re: Saab 99 GL 5Speed
Lähetetty: Su Loka 12, 2008 18:51
Kirjoittaja [Moksu]
Ensimmäinen paikka hitsattu
ja huomenna pitäis lähteä joltain pölliin peltiä

Re: Saab 99 GL 5Speed
Lähetetty: Su Loka 12, 2008 20:27
Kirjoittaja Tume34
[Jyri] kirjoitti:
Kiitoksii tiedoista.. Dyno käynti onki meille helppoo, koska kotonani on boschin penkki

Jos nyt en hyvin väärin muista, niin sen dynopenkin/pajan pitäisi olla ihan jopa jollain tapaa "hyväksytty" että paperit kelpaisi muutoskatsastukseen. Eli ilmeisesti yritys pitäisi löytyä ainakin taustalta.
Re: Saab 99 GL 5Speed
Lähetetty: Su Loka 12, 2008 21:03
Kirjoittaja [Jyri]
Tume34 kirjoitti:[Jyri] kirjoitti:
Kiitoksii tiedoista.. Dyno käynti onki meille helppoo, koska kotonani on boschin penkki

Jos nyt en hyvin väärin muista, niin sen dynopenkin/pajan pitäisi olla ihan jopa jollain tapaa "hyväksytty" että paperit kelpaisi muutoskatsastukseen. Eli ilmeisesti yritys pitäisi löytyä ainakin taustalta.
Meillä on autokorjaamo ja kaikenlaista toimintaa. Autoja on käyny penkisä sen takia että saa lapun konttorille
Joo eli tänää hitsasin ekan paikan

Huomena jatkuu harjotukset, kiitos syysloman..

rojektikuvia tullee huomena