9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Varmimmin sen saa pitäväksi kun käyttää öljypohjan kokonaan pois ja sitten kopan. Kantta ei tarvi irrotella. Laturikin tais saada olla paikallaan.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Ei ny tartte heti nimitteleen ruetaj0ne kirjoitti: Uusi öpumppu ja rajotinvena tilauksessa, lisäksi aion aukoa jakopäänkopan ja tukkia vanhojen ja viisaiden(ja lihavien) saabistien ohjeistusten mukaan tp ketjun kiristimen ja laittaa se laahaimen holkin paikoilleen(dremelöi vaikka sen varren pois).
Mut kyl se tosiaan kantsii tukkia varsinki jos jättää sen laahaimen poies.
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Remonttiapua saabisteille!
Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Luotettavan puhallustestin mukaan näyttäs että kusee suoraan läpi kun kiristin on vapaasti ulkona, puoli senttiä kun painaa sisään niin alkaa ahdistaan huomattavasti enemmän. Ite jos jättäisin ketjun veke niin laittaisin kyllä tulpan siihen lohkon öljyreikään.Minuteman kirjoitti:Tasapainoketjun kiristimen rakenne on kyllä sellainen että öljyn ohivirtausta on ihan yhtälailla oli se sitten käytössä tai ei..
Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Itsekkin yritin testailla paineilmalla ja CRC:lla jne., mutta en kyllä saanut vuotoa oikein aikaiseksi.Luotettavan puhallustestin mukaan näyttäs että kusee suoraan läpi kun kiristin on vapaasti ulkona, puoli senttiä kun painaa sisään niin alkaa ahdistaan huomattavasti enemmän. Ite jos jättäisin ketjun veke niin laittaisin kyllä tulpan siihen lohkon öljyreikään.
Tolta näyttää tilanne normaalisti laahainten ja kiristimen suhteen(ketjut toki puuttuu):
Mulla nyt tilanne siis tämä autossa(kuvan lohko on vaan esimerkkinä):
Kemiallisella metallilla täytin ylimääräisen kiristimen ja dremelöin tuon holkin laahaimesta:
Autoa testailin taas vähän lisää ja kun öljynlämpö saavuttaa 60astetta niin painetta enää sen verran että valo rupeaa välkkymään (~0,5bar).
Puristuspaineet mittasin huvikseni ja siinä huomasin että mäntien päälle reilusti roskaa eli saattaa se sihti vaikka taas olla tukossa...
Puristuspaineet oli
1. 11,9
2. 12,2
3. 11,8
4. 12,0
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Moi.oletko vaihtanut suodatinta uuteen jos siellä likaa avaa varoventiilin ja puottaa paineet.
oma kohtainen kokemus aikoinaan viri gt-corollan koneessa kun saavutti 7000rpm katosi paineet täysin vika oli ok auton alkuperäisessä suotimessa vaihoin tilalle mann vilterin alkoi toimia.
oma kohtainen kokemus aikoinaan viri gt-corollan koneessa kun saavutti 7000rpm katosi paineet täysin vika oli ok auton alkuperäisessä suotimessa vaihoin tilalle mann vilterin alkoi toimia.
Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Taitaa olla jo kolmas suodatin menossa tässä parin viikon sisässä, taidan kyllä silti vaihtaa sen samalla kun putsaan öljypohjan ja sihdin taas. Pitäsköhän laittaa jotkin fortet sisään jos sieltä irtois loputkin paskat.Moi.oletko vaihtanut suodatinta uuteen jos siellä likaa avaa varoventiilin ja puottaa paineet.
oma kohtainen kokemus aikoinaan viri gt-corollan koneessa kun saavutti 7000rpm katosi paineet täysin vika oli ok auton alkuperäisessä suotimessa vaihoin tilalle mann vilterin alkoi toimia
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
En laittais fortea tuoreilla laakereilla. Ei siellä vielä niin paljoa paskaa pitäisi olla kun oot jo öljyjä ja suodattimia vaihellu lyhyen ajan sisään.
Painetta pitäis kyllä olla 10W öljyllä ja +15C tilassa siellä 3 ja 4bar välillä kylmänä (vähintään). Laskee lämpimänä 2bar kieppeille.
V-M
Painetta pitäis kyllä olla 10W öljyllä ja +15C tilassa siellä 3 ja 4bar välillä kylmänä (vähintään). Laskee lämpimänä 2bar kieppeille.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Joo tuota vähän itekkin ajattelin eli parempi ku jättää välistä. Tuleehan tuossa taas öljynvaihto kun ottaa öpohjan pois.En laittais fortea tuoreilla laakereilla. Ei siellä vielä niin paljoa paskaa pitäisi olla kun oot jo öljyjä ja suodattimia vaihellu lyhyen ajan sisään.
Kylmänä on tosiaan se about 3bar, mutta tippuu sitten varmaan nollaan asti jos tarpeeks lämpimäks päästää.Painetta pitäis kyllä olla 10W öljyllä ja +15C tilassa siellä 3 ja 4bar välillä kylmänä (vähintään). Laskee lämpimänä 2bar kieppeille.
Pitää varmaan ruveta alottelee tuota öpohjan ja jakopäänpurkua tuossa kohta puoliin jos niistä viisastus.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Nämä ovat vain tyhmiä kysymyksiä, eivät epäilyksiä asentajan taidoista, mutta pari seikkaa tuli mieleen:
-Onko nyt koneessa oleva kampiakseli varmasti stanukokoa, ettei ole hiottu alikokoon?
-Onko lohkossa purkamisen, siivoilun ja maalailun jäljiltä paikoillaan mäntien jäähdytysöljysuuttimet?
-Onko öljypohjan imuputkessa varmasti sinne kuuluva, n. 4mm paksu O-rengas? Tavallinen bulkki 3mm falskaisi kyllä.
-Onko nyt koneessa oleva kampiakseli varmasti stanukokoa, ettei ole hiottu alikokoon?
-Onko lohkossa purkamisen, siivoilun ja maalailun jäljiltä paikoillaan mäntien jäähdytysöljysuuttimet?
-Onko öljypohjan imuputkessa varmasti sinne kuuluva, n. 4mm paksu O-rengas? Tavallinen bulkki 3mm falskaisi kyllä.
Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Hyviä kysymyksiä kaikki, juuri tämmöisiä tarvitaan kun ei itse enää tajua missä on menty vikaan.Nämä ovat vain tyhmiä kysymyksiä, eivät epäilyksiä asentajan taidoista, mutta pari seikkaa tuli mieleen:
Std laakerit oli ennen ja std laakerit on nyt.-Onko nyt koneessa oleva kampiakseli varmasti stanukokoa, ettei ole hiottu alikokoon?
Muistin laittaa kasatessa paikoilleen ja taisin ihan momenttiinkin laittaa (oisko ollut 25Nm tjs.).-Onko lohkossa purkamisen, siivoilun ja maalailun jäljiltä paikoillaan mäntien jäähdytysöljysuuttimet?
PCS:lta tilattu uusi imuputken o-rengas paikoillaan.-Onko öljypohjan imuputkessa varmasti sinne kuuluva, n. 4mm paksu O-rengas? Tavallinen bulkki 3mm falskaisi kyllä.
Äsken kun aloittelin tuota öpohjan purkua taas niin huomasin että tuo bilteman ösuodattimen välilaippa on peilikuvana miten sen ilmeisesti pitäisi olla. Ei tuolla kyllä luulis suurta merkitystä olevan mutta laitetaan merkille.
Toisen jakopäänkopankin putsasin jo valmiiksi ja aion sen sitten asennella paikoilleen varustettuna uudella öljypumpulla ja painevenalla.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Ö-pohja taas irti, putket oli paikoillaan ja samoin o-renkaat. Sihdissä vähän roskaa mutta ei mitään järkyttävää.
Tänään jos rupeis ihmettelemään miten tuo jakopäänkoppa haluaa lähteä irti...
Tänään jos rupeis ihmettelemään miten tuo jakopäänkoppa haluaa lähteä irti...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Varmista että niissä mäntien jäähdytys suuttimet toimii eikä ole roskaa jäänyt pitämään sitä venttiiliä auki.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Hmm ja tuo varmistetaan miten, öljysuuttimet irti ja puhallustesti? Ja meinaatko venttiilillä nyt sitä öljynpaineen rajoitinventtiiliä vai jotain muuta?Varmista että niissä mäntien jäähdytys suuttimet toimii eikä ole roskaa jäänyt pitämään sitä venttiiliä auki.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Tarkin vielä nuo purkukoneen laakerit mitkä siellä oli
Runkolaakerit: 9145418 (päiväys 07-93)
Kiertokangen: 9145459 (päiväys 07-94)
Osanumeron perusteellakin näyttäs siis olevan std kamaa, ja std leimakin noissa tosiaan oli. Samalla osanumerolla oli porsineenkin koneen lakrut.
Runkolaakerit: 9145418 (päiväys 07-93)
Kiertokangen: 9145459 (päiväys 07-94)
Osanumeron perusteellakin näyttäs siis olevan std kamaa, ja std leimakin noissa tosiaan oli. Samalla osanumerolla oli porsineenkin koneen lakrut.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa
Ei kun meinaa just noita "suuttimia" niissä on jousi ja metalli lätkä joka pitää paineen.j0ne kirjoitti:Hmm ja tuo varmistetaan miten, öljysuuttimet irti ja puhallustesti? Ja meinaatko venttiilillä nyt sitä öljynpaineen rajoitinventtiiliä vai jotain muuta?
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135