9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja V-M »

Varmimmin sen saa pitäväksi kun käyttää öljypohjan kokonaan pois ja sitten kopan. Kantta ei tarvi irrotella. Laturikin tais saada olla paikallaan.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

j0ne kirjoitti: Uusi öpumppu ja rajotinvena tilauksessa, lisäksi aion aukoa jakopäänkopan ja tukkia vanhojen ja viisaiden(ja lihavien) saabistien ohjeistusten mukaan tp ketjun kiristimen ja laittaa se laahaimen holkin paikoilleen(dremelöi vaikka sen varren pois).
Ei ny tartte heti nimitteleen rueta :x

Mut kyl se tosiaan kantsii tukkia varsinki jos jättää sen laahaimen poies.
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Minuteman kirjoitti:Tasapainoketjun kiristimen rakenne on kyllä sellainen että öljyn ohivirtausta on ihan yhtälailla oli se sitten käytössä tai ei..
Luotettavan puhallustestin mukaan :) näyttäs että kusee suoraan läpi kun kiristin on vapaasti ulkona, puoli senttiä kun painaa sisään niin alkaa ahdistaan huomattavasti enemmän. Ite jos jättäisin ketjun veke niin laittaisin kyllä tulpan siihen lohkon öljyreikään.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Luotettavan puhallustestin mukaan :) näyttäs että kusee suoraan läpi kun kiristin on vapaasti ulkona, puoli senttiä kun painaa sisään niin alkaa ahdistaan huomattavasti enemmän. Ite jos jättäisin ketjun veke niin laittaisin kyllä tulpan siihen lohkon öljyreikään.
Itsekkin yritin testailla paineilmalla ja CRC:lla jne., mutta en kyllä saanut vuotoa oikein aikaiseksi.

Tolta näyttää tilanne normaalisti laahainten ja kiristimen suhteen(ketjut toki puuttuu):
Kuva

Mulla nyt tilanne siis tämä autossa(kuvan lohko on vaan esimerkkinä):
Kuva

Kemiallisella metallilla täytin ylimääräisen kiristimen ja dremelöin tuon holkin laahaimesta:
Kuva

Kuva

Autoa testailin taas vähän lisää ja kun öljynlämpö saavuttaa 60astetta niin painetta enää sen verran että valo rupeaa välkkymään (~0,5bar).

Puristuspaineet mittasin huvikseni ja siinä huomasin että mäntien päälle reilusti roskaa eli saattaa se sihti vaikka taas olla tukossa...

Puristuspaineet oli
1. 11,9
2. 12,2
3. 11,8
4. 12,0
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Moi.oletko vaihtanut suodatinta uuteen jos siellä likaa avaa varoventiilin ja puottaa paineet.
oma kohtainen kokemus aikoinaan viri gt-corollan koneessa kun saavutti 7000rpm katosi paineet täysin vika oli ok auton alkuperäisessä suotimessa vaihoin tilalle mann vilterin alkoi toimia.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Moi.oletko vaihtanut suodatinta uuteen jos siellä likaa avaa varoventiilin ja puottaa paineet.
oma kohtainen kokemus aikoinaan viri gt-corollan koneessa kun saavutti 7000rpm katosi paineet täysin vika oli ok auton alkuperäisessä suotimessa vaihoin tilalle mann vilterin alkoi toimia
Taitaa olla jo kolmas suodatin menossa tässä parin viikon sisässä, taidan kyllä silti vaihtaa sen samalla kun putsaan öljypohjan ja sihdin taas. Pitäsköhän laittaa jotkin fortet sisään jos sieltä irtois loputkin paskat.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja V-M »

En laittais fortea tuoreilla laakereilla. Ei siellä vielä niin paljoa paskaa pitäisi olla kun oot jo öljyjä ja suodattimia vaihellu lyhyen ajan sisään.

Painetta pitäis kyllä olla 10W öljyllä ja +15C tilassa siellä 3 ja 4bar välillä kylmänä (vähintään). Laskee lämpimänä 2bar kieppeille.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

En laittais fortea tuoreilla laakereilla. Ei siellä vielä niin paljoa paskaa pitäisi olla kun oot jo öljyjä ja suodattimia vaihellu lyhyen ajan sisään.
Joo tuota vähän itekkin ajattelin eli parempi ku jättää välistä. Tuleehan tuossa taas öljynvaihto kun ottaa öpohjan pois.
Painetta pitäis kyllä olla 10W öljyllä ja +15C tilassa siellä 3 ja 4bar välillä kylmänä (vähintään). Laskee lämpimänä 2bar kieppeille.
Kylmänä on tosiaan se about 3bar, mutta tippuu sitten varmaan nollaan asti jos tarpeeks lämpimäks päästää.

Pitää varmaan ruveta alottelee tuota öpohjan ja jakopäänpurkua tuossa kohta puoliin jos niistä viisastus.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Nämä ovat vain tyhmiä kysymyksiä, eivät epäilyksiä asentajan taidoista, mutta pari seikkaa tuli mieleen:

-Onko nyt koneessa oleva kampiakseli varmasti stanukokoa, ettei ole hiottu alikokoon?

-Onko lohkossa purkamisen, siivoilun ja maalailun jäljiltä paikoillaan mäntien jäähdytysöljysuuttimet?

-Onko öljypohjan imuputkessa varmasti sinne kuuluva, n. 4mm paksu O-rengas? Tavallinen bulkki 3mm falskaisi kyllä.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Nämä ovat vain tyhmiä kysymyksiä, eivät epäilyksiä asentajan taidoista, mutta pari seikkaa tuli mieleen:
Hyviä kysymyksiä kaikki, juuri tämmöisiä tarvitaan kun ei itse enää tajua missä on menty vikaan.
-Onko nyt koneessa oleva kampiakseli varmasti stanukokoa, ettei ole hiottu alikokoon?
Std laakerit oli ennen ja std laakerit on nyt.
-Onko lohkossa purkamisen, siivoilun ja maalailun jäljiltä paikoillaan mäntien jäähdytysöljysuuttimet?
Muistin laittaa kasatessa paikoilleen ja taisin ihan momenttiinkin laittaa (oisko ollut 25Nm tjs.).
-Onko öljypohjan imuputkessa varmasti sinne kuuluva, n. 4mm paksu O-rengas? Tavallinen bulkki 3mm falskaisi kyllä.
PCS:lta tilattu uusi imuputken o-rengas paikoillaan.

Äsken kun aloittelin tuota öpohjan purkua taas niin huomasin että tuo bilteman ösuodattimen välilaippa on peilikuvana miten sen ilmeisesti pitäisi olla. Ei tuolla kyllä luulis suurta merkitystä olevan mutta laitetaan merkille.

Toisen jakopäänkopankin putsasin jo valmiiksi ja aion sen sitten asennella paikoilleen varustettuna uudella öljypumpulla ja painevenalla.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Ö-pohja taas irti, putket oli paikoillaan ja samoin o-renkaat. Sihdissä vähän roskaa mutta ei mitään järkyttävää.

Tänään jos rupeis ihmettelemään miten tuo jakopäänkoppa haluaa lähteä irti...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja V-M »

Varmista että niissä mäntien jäähdytys suuttimet toimii eikä ole roskaa jäänyt pitämään sitä venttiiliä auki.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Varmista että niissä mäntien jäähdytys suuttimet toimii eikä ole roskaa jäänyt pitämään sitä venttiiliä auki.
Hmm ja tuo varmistetaan miten, öljysuuttimet irti ja puhallustesti? Ja meinaatko venttiilillä nyt sitä öljynpaineen rajoitinventtiiliä vai jotain muuta?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Tarkin vielä nuo purkukoneen laakerit mitkä siellä oli

Runkolaakerit: 9145418 (päiväys 07-93)

Kiertokangen: 9145459 (päiväys 07-94)

Osanumeron perusteellakin näyttäs siis olevan std kamaa, ja std leimakin noissa tosiaan oli. Samalla osanumerolla oli porsineenkin koneen lakrut.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 9000 Aero -97 - pientä kivaa pikkuhiljaa

Viesti Kirjoittaja V-M »

j0ne kirjoitti:Hmm ja tuo varmistetaan miten, öljysuuttimet irti ja puhallustesti? Ja meinaatko venttiilillä nyt sitä öljynpaineen rajoitinventtiiliä vai jotain muuta?
Ei kun meinaa just noita "suuttimia" niissä on jousi ja metalli lätkä joka pitää paineen.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin