Sivu 1/2

½miljoonan og900 ja sen veli

Lähetetty: Pe Loka 24, 2008 23:18
Kirjoittaja Sapetti
Tuossa taannoin tuli hankittua uusi Saab 900 vm. 1988.
Kaasarikone, 4v laatikko ja melko hyvät pellit.

Jos ei jotain hyvää, niin ainakin huonoa:
- käy kolmella sylinterillä (venttiili?) (saa raadosta)
- ei akkua
- ei takavaloja (saa raadosta)
- ei vilkkujen, eikä pyyhkijöiden viiksiä (raadosta)
- sulakkeita puuttuu
- maalipinnassa naarmuja
- ruostetta ovien alaosissa/helmoissa (raadosta ehkä ovet)
- yksi pölykapseli puuttuu
- oikean puolen etuvilkku rikki
- puskureiden kromilistoja puuttuu

Hyvää kuitenkin on se, että pellit vaikuttavat olevan Saabiksi hyvinkin ehjät.
Ajan mittaan (ensi kesänä?) tarkoituksena olisi purkaa kaikki verhoilut, hitsata ruosteet, mahdollisesti maalauttaa, korjata puutteet ja jopa saada auto kilpiin.

Hyvä äänieristys olisi poikaa ja poppilaitteet ainakin osittain perityvät nykyisestä Saabista.

Valitettavasti budjetti on mitä on. Kilometrejäkin on kertynyt kohtuulliset 541 335.

--Kuvia--
Edit 22.3.09: Kuvien linkki korjattu uudeksi.

Edit 22.8.2009:
Nyt kun prjoketi ei ole edistynyt käytännössä yhtään, liitän samaan ketjuun ko. projektin "pikkuveljestä" juttua.
Kyseessä on 900i vuosimallia 1990, pelaa kohtuu hyvin, pelleistä löytyy rusotetta vaikka muille jakaa ja pientä huoltoa ja fiksausta olisi edessä.

Re: ½miljoonan og900

Lähetetty: La Loka 25, 2008 14:29
Kirjoittaja liteFun
Ite lisäisin tuohon huonojen listaan väärän korimallin ;)
Varmasti saat ehjiä puskurilistoja, vilkkuja ja valoja, pölykapseleita ja viiksiä edukkaasti kanssa-saabisteilta.

Re: ½miljoonan og900

Lähetetty: La Loka 25, 2008 17:08
Kirjoittaja Sapetti
Mimmi kirjoitti:Taitaa kansipahvi vuotaa sylinteriin, kun kerran käy kolmella kylmänä.
Voi olla, täytyy tarkistaa kunhan aikaa on.
Kolmella käynti oli ilmennyt sen jälkeen kun Saabilla oli ajettu 150km/h vauhtia hieman pidempään (auto tuolloin vielä ed. omistajan). :roll:


Jos edullisia em. osia löytyy, niin voi tarjota YV:llä.

Re: ½miljoonan og900

Lähetetty: La Loka 25, 2008 23:59
Kirjoittaja himmee
liteFun kirjoitti:Ite lisäisin tuohon huonojen listaan väärän korimallin ;)
Varmasti saat ehjiä puskurilistoja, vilkkuja ja valoja, pölykapseleita ja viiksiä edukkaasti kanssa-saabisteilta.
Ja pyh! Tuossa korimallissa mitään vikaa ole! Neliovinen ja kaikki. Oon aina vihannut sitä combimallin "hidasta" takaluukkua. Näin yksinäisellä tuo sedan on ihan loistava tapaus. Combimalli muka hienompi? No ei sitten varppina ole.. :wink:

Re: ½miljoonan og900

Lähetetty: Su Loka 26, 2008 12:34
Kirjoittaja haffu
himmee kirjoitti:
liteFun kirjoitti:Ite lisäisin tuohon huonojen listaan väärän korimallin ;)
Varmasti saat ehjiä puskurilistoja, vilkkuja ja valoja, pölykapseleita ja viiksiä edukkaasti kanssa-saabisteilta.
Ja pyh! Tuossa korimallissa mitään vikaa ole! Neliovinen ja kaikki. Oon aina vihannut sitä combimallin "hidasta" takaluukkua. Näin yksinäisellä tuo sedan on ihan loistava tapaus. Combimalli muka hienompi? No ei sitten varppina ole.. :wink:
No ovia on ainakin yksi liikaa :wink: (Tai kaksi, mutta liikaa silti.)

Re: ½miljoonan og900

Lähetetty: Su Loka 26, 2008 13:27
Kirjoittaja liteFun
Ei nyt viitti alkaa combista tappelemaan, ite tosiaan tykkään kun mahtuu helpommalla isompaa tavaraa sisään :)
Aukeaahan se luukku turhan hitaasti, mutta eihän sitä kiireellä saa aikaan kuin.... jne.

Re: ½miljoonan og900

Lähetetty: La Marras 01, 2008 09:17
Kirjoittaja Mertmi
Jos käy vain kylmänä kolmella, jäähdytysvettä häviää hissukseen ja minkään sylinterin sytytystulppa ei ole "liian puhdas", nii silloin kansi on haljennut. Näin oli omassa 99turbossa. Yleensä jos enemmälti vuotoa johonkin tiettyyn sylinteriin, niin sytytystulppa ja koko sylinteri on karstaton. Ja lisäksi kansipahvin vuoto ei rauhoitu koneen lämmetessä, vaan päinvastoin höyryä voi tulla pakoputkesta tosi paljon, kun pahvi on kunnolla kärähtänyt...

Re: ½miljoonan og900

Lähetetty: Su Marras 02, 2008 19:40
Kirjoittaja Sapetti
Mertmi kirjoitti:Jos käy vain kylmänä kolmella, jäähdytysvettä häviää hissukseen ja minkään sylinterin sytytystulppa ei ole "liian puhdas", nii silloin kansi on haljennut. Näin oli omassa 99turbossa. Yleensä jos enemmälti vuotoa johonkin tiettyyn sylinteriin, niin sytytystulppa ja koko sylinteri on karstaton. Ja lisäksi kansipahvin vuoto ei rauhoitu koneen lämmetessä, vaan päinvastoin höyryä voi tulla pakoputkesta tosi paljon, kun pahvi on kunnolla kärähtänyt...
Tietoa ei ole, käykö vain kylmänä kolmella, vai myös lämpimänä... tutkitaan kun aikaa ja mahdollisuudet on.

Re: ½miljoonan og900

Lähetetty: Ke Tammi 07, 2009 16:06
Kirjoittaja Sapetti
Varaosaraato saatu hankittua, siitä saa lähes kaiken tarpeellisen (ei vilkkua, ei pölykapseleita).

Re: ½miljoonan og900

Lähetetty: Ke Tammi 07, 2009 16:29
Kirjoittaja Juha96
Sapetti kirjoitti: Kolmella käynti oli ilmennyt sen jälkeen kun Saabilla oli ajettu 150km/h vauhtia hieman pidempään (auto tuolloin vielä ed. omistajan). :roll:
Tuollaisella ajolla on joskus mennyt sytytystulppa (mutta sen mahdollisuuden olet varmastikin jo eliminoinut), joskus pakoventtiili.

Re: ½miljoonan og900

Lähetetty: Ke Tammi 07, 2009 20:04
Kirjoittaja Sapetti
Juha96 kirjoitti:
Sapetti kirjoitti: Kolmella käynti oli ilmennyt sen jälkeen kun Saabilla oli ajettu 150km/h vauhtia hieman pidempään (auto tuolloin vielä ed. omistajan). :roll:
Tuollaisella ajolla on joskus mennyt sytytystulppa (mutta sen mahdollisuuden olet varmastikin jo eliminoinut), joskus pakoventtiili.
Auto on entisen mekaanikon, hän epäili juurikin venttiilivikaa. Katson jos tuo toinen kone olisi timmimmässä kunnossa, niin vaihdan luultavasti siihen (se on ainakin vähemmän ajettu).

Projektin käytännönosuutta pääsen luultavasti jatkamaan vasta lumien sulettua ja ilmojen lämmettyä.

Re: ½miljoonan og900

Lähetetty: Su Maalis 22, 2009 18:01
Kirjoittaja Sapetti
Lämmin päivä kun oli, niin kävin kopistelemassa noita ovien/helmojen ruostuneita kohtia.. Vaikuttaa olevan melko pinnassa vain tuo ruoste, ei mennyt työkalu läpi :mrgreen:

Nyt odotetaan kovasti lumien lähtöä 8)

Re: ½miljoonan og900 ja sen veli

Lähetetty: La Elo 22, 2009 15:25
Kirjoittaja Sapetti
Ruisku-saabi sai jokunen aika sitten itselleen toimivat lisävalot keulalle, ne pitäisi vielä säätää kunnolla, nyt kun näyttävät liian lähelle.
Myös nesteitä on lisätty, kone ei vaikuta syövän öljyä, eikä jäähdytysnestettäkään näyttäisi pahemmin katoavan.

Valojen asennuksen yhteydessä myös etukaiuttimien asennusta paranneltiin, keskiäänet ovat vakiokaiuttimien paikalla, mutta diskantit nostin kojelaudan päälle, kun ne eivät vakiopaikoilla liimalla pysyneet.

Seuraavaksi olisi edessä öljyjen ja niiden suodattimen, sekä tulppien vaihto. Kaikilla näillä on ajettu jo reilut 13 000 km.
Ruosteita tekisi kovasti mieli korjauttaa, kun itsellä ei ole tilaa, eikä välineitä. Kuitenkin kun autoa tarvitsee, ei sitä viitsisi viedä hitsattavaksi, eikä tuo nyt aivan ilmaistakaan ole.
Kunhan joskus saan(?) ruosteongelmat kuosiin, on vuorossa jousien ja iskareiden uusiminen.

Talveksi alle löytyy 500km ajetut goodyearin nastat, joista yhdessä on pultti pystyssä 8O
Pystyyköhän tuollaista itse paikkaamaan kunnolla, vai onko syytä viedä rengasliikkeeseen tehtäväksi?

Re: ½miljoonan og900 ja sen veli

Lähetetty: Ti Maalis 16, 2010 12:57
Kirjoittaja Sapetti
Iivari sai alleen uudet tarvikejouset ja iskarit. Ajettavuus parani huomattavasti, ei heilahtele mutkitellessa turhaan 8)

Takakaarien hitsausta pitää katsella kesän korvilla.

Tulpat odottavat kärkivälin säätöä ja paikalleenlaittoa, myös lisäpitkiä pitäisi säätää. Jarrupalatkin ovat vaihtolistalla. Ainakin yksi jarrusatula olisi vaihtokunnossa.

Re: ½miljoonan og900 ja sen veli

Lähetetty: Ti Kesä 29, 2010 22:13
Kirjoittaja Sapetti
Iivariin haettiin raadosta taakse molemmat ja eteen toinen jarru-setti, odottavat uusien palojen laittelua ja autoon asennusta.

Nyt paikallaan olevat olivat aivan ruosteessa, raadosta otetut lähestulkoon ruosteettomat (näyttivät olevan orkkissatulat)!

Luovuttajasta tarttui mukaan myös virranjakajan kansi, pyörijä ja "suojamuovikupu" (vai mikä se oli) + bougicordin tulpanjohdot. V-jakajan ja puolan välinen johto hajosi :oops: - mutta eiköhän siihen voi tarvikejohdon jättää vaikka bc:t heittäisikin jakajalta eteenpäin.

Uutta pakoputkea pitäisi vielä hakea ja loppuviikosta pulttailla jarrut+piuhat+röörit paikoilleen.


Vkl jälkeen sitten kyselemään leimaa, jos katsastuskonttorin setä ei suutu happamista takakaarista (niistä jotka ovat saaneet ruostua muovisysteemeiden alla ja siitä eteenpäin).