Sivu 1/3

Saab 900 T16 Aero/-85, projekti kuvia

Lähetetty: La Marras 08, 2008 12:31
Kirjoittaja tUrpoEinari
http://www.lamminen.fi/Saab900Aero/album

Tuollainen pitkäaikaisprojekti menossa, jos kuvat kiinnostaa. On se vaan tosiasia että noissa ruostevioissa ei ole kuin yksi suunta eli alue vaan aina isonee. Kämmenen kokoinen alue muuttuu helposti neliön kokoiseksi. :x :x
Mitään kiirusta tuon kanssa ei pidetä, tehdään kun keritään :saab: .
Lisää kuvia kun homma etenee.

http://www.lamminen.fi/Saab900Aero2/album/


edit: uusi kuvalinkki

Re: Saab 900 T16 Aero/-85, ruostekorjauskuvia

Lähetetty: La Marras 08, 2008 16:27
Kirjoittaja JugiBoy
Kannaattaako tollasta raatoa edes oikeesti alkaa korjaamaan?

Re: Saab 900 T16 Aero/-85, ruostekorjauskuvia

Lähetetty: La Marras 08, 2008 16:35
Kirjoittaja Eza^
JugiBoy kirjoitti:Kannaattaako tollasta raatoa edes oikeesti alkaa korjaamaan?
Tarviiko aina alottaa kyseenalaistamalla toisten harrastukset?

Re: Saab 900 T16 Aero/-85, ruostekorjauskuvia

Lähetetty: La Marras 08, 2008 18:15
Kirjoittaja JugiBoy
Totuuden nimissä, pitää sen verran vielä kommentoida, että minä olen tuon Aeron v. -99 silloisesta Turun Autokaupasta bongannut ja samoin tein sen ostanut. Myin sen sitten tuolle tUrpoEinarille ja ammatin ja isä-poika suhteen johdosta nyt päätynyt sitä myös korjaamaan. Eli Eza^...ole rauhassa, omaan nilkkaani osui tuo ensimäinen heittoni :lol:

Re: Saab 900 T16 Aero/-85, ruostekorjauskuvia

Lähetetty: La Marras 08, 2008 18:38
Kirjoittaja Eza^
No sitähän en voinut ymmärtää/tietää eikä varmasti kukaan muukaan :/

Re: Saab 900 T16 Aero/-85, ruostekorjauskuvia

Lähetetty: La Marras 08, 2008 20:23
Kirjoittaja tUrpoEinari
carimat kirjoitti:Kappas vain...eipä noita T16 aeroja liikaa enää ole, joten mukava nähdä taas yhden pelastuvan :D Mistäspäin tuollainen on käsiisi kulkeutunut?
Eipä noita vetarikoteloita muuten kunnolla saakaan, kuin tuollalailla kokonaan auki ottamalla...omassa iivarissa korjattu päällisin puolin, mutta kyllä keskiosasta ruoste on pellin ohentanut :roll: Väliseinämät kotelossa happamia...
Hiljaa/huolella hyvä tulee, ja kuten kuvista näkyy...hienolta näyttää tulos :wink:
Mukavia nuo pienet varapyörät, kun eivät ole niin hommien tiellä...kaverin tallille myös noita säilötty "siirtohommiin". Pääsee pyöränkoteloon vaikka olis kiekko paikallaan, paremmin käsiksi...
JugiBoy muisti vuodella pieleen. 2000 vuonna aero hankittiin, minulle se tuli elokuussa. Yhdessä sitä on laitettu. On ollut tähän mennessä jo melkoinen savotta saada auto alkuperäiseen kuntoon eikä moottorille ja vaihteistolle ole edes tehty mitään. Autossa ei toiminut juuri mikään.
Hammastanko oli tavallinen, mutta silti tehostimen pumpun hihna pyöritti öljytöntä pumppua. Laskimme että yli 50 kohtaa vaihdettiin/kunnostettiin/herkistettiin heti aluksi. Nyt on varmaan tullut toiset saman verran kohteita.
Osa niistä normaaleja kulutusjuttuja ja osa entisen omistajan huolimattomuutta tai säästämisestä johtuneita. Mm. kytkin oli ei turbon. Auto ollut tosi ranettajan hallinnassa aiemmin. :cry: :cry:

Siis kaikkea mahdollista: Sähkölasit ei toimineet, toiseen käytetty koneisto, vakkari ei toiminut, keskuslukko ei toiminut, lämmityslaitteen moottori ei pyöri, etujarrut loppu, sylinterit, laikat, palat, taakse palat ja sylinterien huolto. Turbo huollettu. Ilmamassamittari hajos, uusi klubilaiselta, takaluukku puhkiruostunut, hankittu käytetty Auto-Palstasta, normaalit jutut, tulpat, suodattimet, pyörijä, v-kansi. Etuvalojen lasit, defa hälytin, uusi jäähdytin (ei turbon paikalla), akku, laturin puslat, umpiopyyhin moottorit, bybass venttiili, etc.
Mieleenpainuvin homma oli se kun alkoi bensa haista ja vikaa ei tuntunut löytyvän. Vihdoin osuttiin ko. vikapaikkaan nimittäin muoviletkut jotka kulkevat vasemman pyöräkotelon läpi, ovat joskus katkottu ??, ja korjaus tehty pätkillä kumiletkua ja kiristys siteillä, siis muoviletkuun, huhuh. Oli muuten kätilön homma vetoakselin ollessa paikoillaan siitä samasta reijästä laittaa asian mukaiset metalliliittimet paikoilleen, rystyset verillä. :mrgreen:

Arkistossani on 7 sivua korjauksia muistissa, tuossa pieni osa osviitaksi.
Se vaan on kumma juttu, moottori pelaa hyvin, lähtee hyvin käyntiin ja veto kohdallaan, (paitsi kun ilmamassamittari hajos), ihan pientä ravistusta kiihdytyksessä kun antaa happea. Samoin sähköllä toimiva kattoluukku toimi ja toimii ainakin toistaiseksi. 347tkm mittarissa. :roll:

edit:tehty pari tarkennusta(selitystä)

Re: Saab 900 T16 Aero/-85, ruostekorjauskuvia

Lähetetty: To Touko 13, 2010 20:36
Kirjoittaja tUrpoEinari
Taas projekti nytkähtänyt hiukan.

JugiBoyn piti ostaa combisaabi varaosa-autoksi että saatiin tähän
aeroon heijastinpaneelikoriste ja toiseen projektiin automaattiaski.

Re: Saab 900 T16 Aero/-85, ruostekorjauskuvia

Lähetetty: Ma Touko 17, 2010 18:17
Kirjoittaja tUrpoEinari
Pientä edistymistä taas viikonlopulla tapahtui.
JugiBoy oli hitsaamassa törmäystuen kiinni.
Putsausta ja maalausta hän teki ansiokkaasti.:D

Itse olin toisen harrastukseni parissa metsäkämpällä. En metsästämässä!
Autiotuvalla/korsulla, miten vaan. Rinkka selässä metsään, mukana yöpymistarvikkeet sekä kevyt radioamatöörivarustus, vettä ja muonaa vuorokaudeksi.
Meitä oli kolme hamssia ja kaksi muuta kävi illalla vierailulla. Mukavaa oli ja lämmintä. Hermo lepää kun ainoat äänet on itse aiheutettuja tai lintujen mm. käen aiheuttamia. :wink:

Kuvia lisätty muutama.

http://www.lamminen.fi/Saab900Aero/album

Re: Saab 900 T16 Aero/-85, ruostekorjauskuvia

Lähetetty: Ma Touko 17, 2010 18:55
Kirjoittaja Koutonen
Ei voi kun nostaa hattua. omaa 900 pitää ruveta tässä enskuun aikana hitsaamaan toivottavasti ei laajene noin suureksi projektiksi.

Re: Saab 900 T16 Aero/-85, ruostekorjauskuvia

Lähetetty: Ma Touko 17, 2010 19:06
Kirjoittaja tUrpoEinari
tUrpoEinari kirjoitti:http://www.lamminen.fi/Saab900Aero/album

On se vaan tosiasia että noissa ruostevioissa ei ole kuin yksi suunta eli alue vaan aina isonee. Kämmenen kokoinen alue muuttuu helposti neliön kokoiseksi. :x :x
:saab:
Koutonen kirjoitti:Ei voi kun nostaa hattua. omaa 900 pitää ruveta tässä enskuun aikana hitsaamaan toivottavasti ei laajene noin suureksi projektiksi.
Niin luulimme mekin.....hehe :mrgreen: :mrgreen:


edit:linkin korjaus

Re: Saab 900 T16 Aero/-85, ruostekorjauskuvia

Lähetetty: Ke Touko 19, 2010 11:12
Kirjoittaja puutiikeri
On kyllä hatunnoston arvoinen urakka. Itsellänikin on tässä ruosteenpoistotalkoot menossa mutta vähälläpä näemmä pääsen :wink:
Keep up the good work!

Re: Saab 900 T16 Aero/-85, korjauskuvia lisätty.

Lähetetty: Ma Touko 31, 2010 00:19
Kirjoittaja tUrpoEinari
Projekti nytkähti eteenpäin kovasti viikonloppuna. Ripustukset paikoilleen, siis tukivarret, olka-akselit, iskarit, hammastanko, vakaaja, poikkipalkki, ym.
Hammastankoon vaihdettiin yläpään tiivisterengas ja pölysuoja. Vanhassa oli pientä öljyvuotoa näkyvissä. Nivelet jäi vanhat paria palloniveltä lukuunottamatta.
Jarruletkut uusittu. Moottorin kumityynyt uudet. :wink:

Hiukan jännitti että onko etupää levinnyt tai kaventunut mutta ei juuri ollut koska hammastankokin sopi paikoilleen suht-mukavasti. Sehän on vaarana kun pellinpaloja laitellaan. :mrgreen:

Seuraavaksi sitten nostetaan moottoripaketti keulille, mutta ei aivan heti koska tallia tarvitaan toiseen projektiin pikimmiten. Tyrkkäämme konepellin paikoilleen ja aeron ulos kylmään maailmaan..................

Re: Saab 900 T16 Aero/-85 Projekti etenee

Lähetetty: Ke Heinä 17, 2013 22:22
Kirjoittaja tUrpoEinari
Aika on kuluvaista. Tänään saatiin vihdoin ja viimein aeroon nostettua konepaketti paikoilleen. :oops:
Ajokuntoon pikkuhiljaa ja sitten maalarille pieneen paikkamaalukseen. :wink:

Re: Saab 900 T16 Aero/-85, ruostekorjauskuvia

Lähetetty: To Heinä 18, 2013 15:36
Kirjoittaja Saabinsti
Hyvää jälkeä!

Tsemppiä jatkoon, Aerot on aina komeita 8)

Re: Saab 900 T16 Aero/-85, ruostekorjauskuvia

Lähetetty: Pe Heinä 19, 2013 15:26
Kirjoittaja Sipatti
Waude ompa savotta! Tuolla työ/rahamäärällähän jo tienaisi vaikka uuden aero cabrion talliin :D Mutta kyllä autonrakentelutaidot kehittyy huimasti! Hatunnosto!