Sivu 1/4

Saab 900 S T16 -90 projekti päättynyt auto myyty

Lähetetty: Ma Tammi 12, 2009 15:17
Kirjoittaja JuHaU
Toistuvien pyyntöjen vuoksi päätin heltyä ja aloittaa projektipäiväkirjan Saabista.
JussiT-5R kirjoitti: Mutta hei, kun saat sen oman OG900:si, niin kyllä sinunkin melkein täytyy jotain pientä juttua siitä tänne laittaa. Vaikuttaa varsin hyvältä peliltä, mitä taustatietoja kerroit...
Auto on siis Saab 900 S 16 v vuodelta 1990
Käyttöönotettu 4/1990
2 aikaisempaa omistajaa (1.isä ja 2.poika "pojan kanssa on pienena taputettu skittiä samoissa ympyröissä)
Kilometrejä ~ 275 tkm (mittari pysähty lukemaan 237 tkm muutama vuosi sitten)
Täydellinen huoltokirja (oikea - öljyt vaihdettu 10 tkm välein)

Autossa ei ole juurikaan mitään varusteita Turboa ja pölykapseleita lukuunottamatta . No nuo varustepuutteet korvaa ruosteeton koppa :wink:

Tässä kuva autosta.

Kuva

Jokaisella autolla pitää olla joku tarina. Tämän auton tarina on seuraava.
Keväällä 1994 kirjoitusten jälkeen lähdettiin porukalla Rukalle skimpaamaan.
Kovan väännön jälkeen saatiin tämä yksilö lainaan. Auto oli lastattu 4:llä jampalla, anopin kuljetusboksilla ja muutamalla kassilla.

Menomatkalla piti tietenkin kokeilla miten Saabbi kulkee. Joku ajoi ja joku huuteli vieressä lukuja "130, 140, 160, 170 tässä vaiheessa takapenkilläkin herättiin, ...)
Ehjänä kuitenkin päästiin perille ja vielä takaisinkin. Tuolloin ajattelin itsekseni, että tälläinen Saabbi pitää joskus vielä saada. Nyt sekin toive sitten toteutui.

Ennen Saabbiin päätymistä Turbo autoilua on tullut jo hieman harjoiteltua noilla takatuuppareilla.

Autoon tehdään todennäköisesti, jotain pientä päivitystä. Edelleen pidetään sama linja kuin aikaisempienkin autojen kanssa. Eli alkuperäisyyttä vaalien.

Kommentteja saa vapaasti laittaa, jos ja kun liittyy edes jotenkin OG900 malliin tai edes turboautoiluun.

edit 8.7.09
Vaihdettu öljyt ja suodatin

edit 17.12.09
Hankittu alkuperäinen alumiininen coolerisarja.

edit 16.2.10
Vaihdettu akku

edit 20.4.10
Vuosikatsastettu huomautuksitta

edit joulukuu.10:
Termostaatti vaihdettu

edit maaliskuu.11
Takajarrulevyt ja palat vaihdettu
Vetarinkoteloita hitsattu
ruostunut vetokoukku poistettu

edit huhtikuu.11
Leimattu

edit marraskuu.11
Kansipahvi vaihdettu
Oikea ulompi vetarin suojakumi vaihdettu
öljyt ja jäähdytysnesteet vaihdettu

edit huhtikuu.12
Takapönttö paikattu
Auto leimattu

Re: Saab 900 S T16 -90 "Peppi-Lotta"

Lähetetty: Ti Tammi 13, 2009 18:50
Kirjoittaja JussiT-5R
No niin!

Onnittelut ensimmäisen autosi johdosta! :mrgreen:

Nätin oloinen peli. Emännän serkkupoika osti melkein (ellei jopa täysin) identtisen ysisatkun tässä joku kuukausi sitten. Melkein alkoi tekemään mieli tuollaista kakkosautoksi.

Kyllähän tuohon täytyy ainakin kirkkaat etu- ja sivuvilkut vaihtaa. :wink:
Ja...ja...

Re: Saab 900 S T16 -90 "Peppi-Lotta"

Lähetetty: Pe Maalis 20, 2009 02:15
Kirjoittaja isomela
Just, joo!
"Vanhat" volvoharrastajat kokoontuu!!
Hienoltahan tuo 900 näyttää. Arvasin, ettet malta sitä ihan vakiona pitää..

Itsekin hommasin perheen toiseksi autoksi Volvon rinnalle ihan mukavan vaparikoneisen 98-mallisen 9-3 Sabatin...Hyvä peli! :D Nyt on molemmat ruotsalaiset autoteollisuuden helmet!!
Vähän isompaa vannetta pitäs ittekki hommata ja spoikkaa ja... :wink:

Re: Saab 900 S T16 -90 "Peppi-Lotta"

Lähetetty: La Maalis 21, 2009 21:03
Kirjoittaja JussiT-5R
isomela kirjoitti:Just, joo!
"Vanhat" volvoharrastajat kokoontuu!!
Hienoltahan tuo 900 näyttää. Arvasin, ettet malta sitä ihan vakiona pitää..

Itsekin hommasin perheen toiseksi autoksi Volvon rinnalle ihan mukavan vaparikoneisen 98-mallisen 9-3 Sabatin...Hyvä peli! :D Nyt on molemmat ruotsalaiset autoteollisuuden helmet!!
Vähän isompaa vannetta pitäs ittekki hommata ja spoikkaa ja... :wink:
Sinäkin, TÄÄLLÄ! :wink:

Taas on siis yksi Saabisti lisää, tälläkin kylällä.

Re: Saab 900 S T16 -90 "Peppi-Lotta"

Lähetetty: La Maalis 21, 2009 21:08
Kirjoittaja JuHaU
Autoon on hankittuna "lastu" ja Volkkarin pikkucooleri. Jos vaikka öljynvaihdon yhteydessä vähän pävittäis kulkupuoltakin.

Re: Saab 900 S T16 -90 "Peppi-Lotta"

Lähetetty: La Maalis 21, 2009 21:36
Kirjoittaja Vesa Pohjalainen
Onpa hyvä, että on muitakin julkikerettiläisiä. Itse olen tunnustanut väriä myös Volvo -kerhon sivuilla. Mutta miksi ei voisi harrastaa muutakin? Minusta vanha Volvo Amazon on kaunis auto ja aikansa ikoni, kuten 96 99 tai 900. Käyttiksenä pelaa jo seitsemättä vuotta riissel V70 ja hyvin täyttänyt tehtävänsä.
Silti varsinainen harrastaminen kohdistuu Saabeihin. No joo ensi kesänä yritetään saada Amazon lopulliseen pisteeseen eli läpi museotarkastuksesta. :) Sen jälkeen alkaakin varmaan 99 ems -75.

900 S matalapaine on yksi Saabi mukavimmista käyttöpeleistä sen perusteella, mitä olen moisia kokeillut. Ei raketti, mutta sopivan reipas ja ennen kaikkea tosi kestävä kone. Hyvä valinta onnea vain ja menestystä hankkeelle. :)

http://vesapohjalainen.com/volvo/amazon.htm ( lukeminen omalla vastuulla )

http://www.jamsa.fi/~vepohjal/volvo/kuvat/1343.jpg ( katsominen saattaa aiheuttaa allergisia oireita, kuten silmien kirvelyä )

Re: Saab 900 S T16 -90 "Peppi-Lotta"

Lähetetty: To Huhti 23, 2009 21:04
Kirjoittaja JuHaU
Vuosikatsastus tehty tänään huomautuksitta tai no toinen rekisterikilven valo oli pimeenä. Tuulilasin vaihtamista suositeltiin.

Niin ja leimalle en tehnyt mitään toimenpiteitä.

Jarrut
1. aks V 2.0 O 1.9
2. aks V 1.8 O 1.4
Seinonta V 1.6 O 1.4

arvot joutok / yli 2 000 rmp
CO 0.07 / 0.25
HC 76 / 37
Lambda / 1.02
CO2 14.7 / 14.8
O2 0.99 / 0.65

Re: Saab 900 S T16 -90 "Peppi-Lotta"

Lähetetty: To Huhti 23, 2009 21:17
Kirjoittaja Suppari
Paaliin.

Re: Saab 900 S T16 -90 "Peppi-Lotta"

Lähetetty: Ke Heinä 08, 2009 23:01
Kirjoittaja JuHaU
Pientä huolto kulkineeseen.

Öljyt ja suodatin vaihdettu. Suodattimen vaihto olikin tosi kiva homma, kun on tottunut noihin toisen merkkisiin, joissa sille hommalle on tilaakin.

No Valvolineä meni koneeseen ja uusi suodatin oli alkuperäinen. Tarvikeliikkeestä ostettu ilmanpuhdistin oli pahus vie liian pitkä, vaikka paketissa oikea merkintä olikin.

Seuraavaksi voisi vaihtaa takajarrupalat ja levyt. Jarrut tuntuu hieman tehottomilta.
Voi olla taas tosin syynä tuo toisen merkin kokemukset.

Kovasti tekisi mieli päivittää ahdin isompaan 15g tai 16T ja laittaa kiinakenno keulalle.
Tallista löytyykin 300 * 280 * 76 kenno 3" lähdöillä. Se taitaisi sopia tuonne maskin taakse leikkemättä peltejä.

Re: Saab 900 S T16 -90 "Peppi-Lotta"

Lähetetty: To Heinä 09, 2009 07:27
Kirjoittaja pakinen
JuHaU kirjoitti:Pientä huolto kulkineeseen.

Öljyt ja suodatin vaihdettu. Suodattimen vaihto olikin tosi kiva homma, kun on tottunut noihin toisen merkkisiin, joissa sille hommalle on tilaakin.

No Valvolineä meni koneeseen ja uusi suodatin oli alkuperäinen. Tarvikeliikkeestä ostettu ilmanpuhdistin oli pahus vie liian pitkä, vaikka paketissa oikea merkintä olikin.

Seuraavaksi voisi vaihtaa takajarrupalat ja levyt. Jarrut tuntuu hieman tehottomilta.
Voi olla taas tosin syynä tuo toisen merkin kokemukset.

Kovasti tekisi mieli päivittää ahdin isompaan 15g tai 16T ja laittaa kiinakenno keulalle.
Tallista löytyykin 300 * 280 * 76 kenno 3" lähdöillä. Se taitaisi sopia tuonne maskin taakse leikkemättä peltejä.
Suosittelen päivittämään ne tonnarin jarrusatulat samalla, jos on haaveissa päivitellä ahdinta vielä joskus! Ei ole iso homma, biltemasta satulat ja budjetin mukaan levyt ja palat jostakin! Jarruletkut joutuu teettämään, mutta nekään ei paljoakaan maksa. Valmiit mitatkin löytyy foorumilta :saab:

Re: Saab 900 S T16 -90 "Peppi-Lotta"

Lähetetty: To Heinä 09, 2009 08:07
Kirjoittaja jcarlson
Jos laitat vakiota isompaa turboa niin bensansyötössä tulee sitten raja vastaan. Se orkkis Lucas riittää suurinpiirtein (lastullakin) sinne reilun 1 bar tienoilla vakioturbolla ja coolerilla varustettuna.

Tehotavoitteista riippuen sitten joko jotain lisärikastinta tai moottorinohjauksen vaihtoa..

Re: Saab 900 S T16 -90 "Peppi-Lotta"

Lähetetty: To Heinä 09, 2009 08:35
Kirjoittaja JuHaU
pakinen kirjoitti: Suosittelen päivittämään ne tonnarin jarrusatulat samalla, jos on haaveissa päivitellä ahdinta vielä joskus! Ei ole iso homma, biltemasta satulat ja budjetin mukaan levyt ja palat jostakin! Jarruletkut joutuu teettämään, mutta nekään ei paljoakaan maksa. Valmiit mitatkin löytyy foorumilta :saab:
Taakse ostin jo perus levyt ja palat, mutta eteen voisi tosiaan päivittää vähän paremmat jarrut, kun tuntuu tosi tehottomilta nuo vakiot.
jcarlson kirjoitti:Jos laitat vakiota isompaa turboa niin bensansyötössä tulee sitten raja vastaan. Se orkkis Lucas riittää suurinpiirtein (lastullakin) sinne reilun 1 bar tienoilla vakioturbolla ja coolerilla varustettuna.

Tehotavoitteista riippuen sitten joko jotain lisärikastinta tai moottorinohjauksen vaihtoa..
Kertokaapas vielä onko tuossa vakio pakosarjassa Turbon laippa tasainen, eli vaatiiko TDO4 sarjan ahdin sovitelaipan väliin.

Eli tsopiiko tämä suoraan - ilmeisesti ei

Kuva

Tiedossa on hyvin tuo vaihdelaatikon kestävyys, joten tarkoituksena ei ole ottaa kaikkea irti mitä moottorista saa. Tehdään ne hommat sitten tuolla toisella merkillä. Näillä emännän kauppakasseilla kun on tapana vähän lähteä mopo käsistä. Samoin kävi edellisen kanssa, jonka tehot vähän yli tuplattiin. Vaatiihan tuo kuitenkin jo SRE HD asetelmaa isomman Turbon kanssa. On tullut noihin kulkineisiin ensimmäisenä laitettua voimalinja kuntoon, niin kait se tämänkin kanssa on tehtävä samoin. Hyvä syy kun painelaakeri jo välillä vingahtelee.

Bensalastukin löytyy jo - ei tosin ole vielä paikoillaan.
Mitenkäs nämä Luukakset ymmärtää isompien suuttimien päälle. Esim 337 cc matalaohmiset Boschilaisia. Meneekö seokset aivan vatuiksi.
Pitäisikö olla ilkeä ja päivittää ruiskuksi Boschin Jetronic LH 2.4, jonka sielun elämää on jo tullut selvitettyä aika lailla.

Re: Saab 900 S T16 -90 "Peppi-Lotta"

Lähetetty: To Heinä 09, 2009 08:42
Kirjoittaja jcarlson
JuHaU kirjoitti: Bensalastukin löytyy jo - ei tosin ole vielä paikoillaan.
Mitenkäs nämä Luukakset ymmärtää isompien suuttimien päälle. Esim 337 cc matalaohmiset Boschilaisia. Meneekö seokset aivan vatuiksi.
Pitäisikö olla ilkeä ja päivittää ruiskuksi Boschin Jetronic LH 2.4, jonka sielun elämää on jo tullut selvitettyä aika lailla.
Ei ymmärrä. Tai tarkemmin ottaen, ei ole selvitetty Lucaksesta karttoja joilla ne saisi kompensoitua muuten kuin lambdan avulla joka ei ole kovin fiksua.

LH 2.4 on ihan hyvä vaihtoehto, siitä onkin enemmän tietoa olemassa jo. Ei kai tuo ilkeää ole ruiskun parempaan vaihtaminen. ;)

Mitä voimansiirtoon tulee, niin jos aiot vääntöjä nostaa siihen malliin ettei vakiokytkin (ässässä 228mm) enää riitä niin saat varautua siihen että vaihdelaatikoitakin alkaa poksahdella. Vakiokytkin siis pitää luokkaa 400Nm ainakin.

Laatikkoon koskematta isommasta turbosta on tietenkin iloa yläkierroksilla, vakiollakin kun saa riittävillä ahdoilla ja väännöillä kyllä lootan hajotettua mutta tehoja ei juuri 240hv enempää irtoa.

Re: Saab 900 S T16 -90 "Peppi-Lotta"

Lähetetty: To Heinä 09, 2009 09:10
Kirjoittaja JuHaU
jcarlson kirjoitti: Ei ymmärrä. Tai tarkemmin ottaen, ei ole selvitetty Lucaksesta karttoja joilla ne saisi kompensoitua muuten kuin lambdan avulla joka ei ole kovin fiksua.

LH 2.4 on ihan hyvä vaihtoehto, siitä onkin enemmän tietoa olemassa jo. Ei kai tuo ilkeää ole ruiskun parempaan vaihtaminen. ;)

Mitä voimansiirtoon tulee, niin jos aiot vääntöjä nostaa siihen malliin ettei vakiokytkin (ässässä 228mm) enää riitä niin saat varautua siihen että vaihdelaatikoitakin alkaa poksahdella. Vakiokytkin siis pitää luokkaa 400Nm ainakin.

Laatikkoon koskematta isommasta turbosta on tietenkin iloa yläkierroksilla, vakiollakin kun saa riittävillä ahdoilla ja väännöillä kyllä lootan hajotettua mutta tehoja ei juuri 240hv enempää irtoa.
No tuo Lucaksen hyvyys olikin jo tiedossa - eli oli melkein arvattavissa.

Täytyykin ottaa tuosta ahtimesta imuletku irti ja koittaa välykset. Kompurapuolella kun on kuitenkin jonkin verran ulkopuolella rasvaa.

Jos akselissa tuntuu väljää, niin tilalle laitan 13C:n tai 16T:n. Molempiin löytyy itseltä uusi laakerisarja, niin saa perushuolletun hyrrän tilalle.

Vaimon ex autossa oli 2.3 alakerralla ja 13C Mitsulla 390 nm vääntöä 1 bar ahdoilla ja vastaavasti 15G:llä 1.4 bar 436 nm. Mikäs voisi olla arvio Tässä koneessa Kiinacoolerilla ja katilla TDO4HL-16T-7:llä esim. 0,8 barilla. Jääkö alle tuon 400 nm, eli miten tuo vakio kytkin mahtaisi kestää.

Aikaisemmassa laitteessa mulla oli ahdot säädetty niin, että 1 bar oli noin 2 700 rpm ja 4 500 -> oli tuo 1.4 bar. Tuolla tavalla voimansiirtokaan ei ollut niin kovilla.

Tähän kulkineeseen voisi jättää rajapaineventtiilin asentamatta, niin ahdot / väännöt ei nousisi myöskään yhtä nopeasti ja helpottaisi tuota voimansiirtoa.
Voi olla, että #7:n hieman isompi "pikkupesä":kin 16T:llä hidastaa hieman ahtimen heräämistä.

Tähän ei nyt ole tarkoitusta tosiaan tehdä kuin pientä käyttöpäivitystä. 8O

Re: Saab 900 S T16 -90 "Peppi-Lotta"

Lähetetty: To Heinä 09, 2009 09:23
Kirjoittaja jcarlson
OG900 kansi ei ole mikään älyttömän hyvä virtauksiltaan joten 0,8 bar tuskin mennään paljoa yli 300Nm väännöissä. Ei mitään ongelmia kytkimelle tai lootalle vielä ainakaan.

Sellainen käyttöviri ilman kummempia muutoksia olisi se lastu, kiinacooleri ja nykyisellä ahtimella n. 1 bar ahtoja. Tuottanee silloin sen 210-220hv/330-340Nm luokkaa.