NG900 popittelua ja muuta kunnostusta

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

NG900 popittelua ja muuta kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

No niin, kokeillaanpa, jos vaikka saisin oikeasti jotain aikaiseksi, kun kirjoitan projektiosioon aikomuksista. :D

Tarkoitus on siis pistää vanhan rakkaan romukasan (hellittelynimi) poppipuolta vähän parempaan kuosiin.

Seuraavassa vähän tavoitteita, joita voi toki kommentoida ja omiakin ehdotuksia voi heittää ilmoille.

- Kaiutinpuolta on tarkoitus uusia: Etupään 2-tie erillissarja (Boston) on tarkoitus vaihtaa 3-tieksi. Tällä hetkellä eniten kiinnostusta herättää Hertzin HSK163.
- Subbari on tarkoitus mahdollisesti vaihtaa ja jemmata varapyöräkoteloon. Rengashan puhkeaa varmasti ensimmäisellä ajokerralla, mutta sitä varten kontista löytyy pieni 12V kompura ja renkaanpaikkausvaahtoa.
- Konttiin on tarkoitus rakentaa siis lasikuidusta koteloa subille (näillä näkymin refleksikotelo) sekä jemmapaikkaa vahvistimille.
- Vahvistimet saavat pysyä ennallaan, eli Autostudion E-80.4 (4x80W) ajamaan sekä etupäätä että takana olevia simppeleitä 6x9" -koksuja. Toinen vahvari ajaa sitten subbaria, ja sen virkaa toimittaa Blaupunktin VA1400.
- Myös antennijohto kokee vaihdoksen, koska tämä nykyinen taitaa olla melko hapero. Pätkii antennilla kuin antennilla.
- Konttiin laitettaneen myös esim. 1faradin kondensaattori, jotta saadaan ylimääräiset häiriöt pois.
- Piuhat tulen vetämään alusta asti uudestaan, koska yksi RCA-parista pitää kuitenkin uusia ja voisin vaikka vetää ne eri puolelta virtajohdon kanssa, niin ei turhaan kuulu laturin äänet kaiuttimista.

- Ennen näitä kuitenkin alan selvittämään toden teolla, mistä kaikkialta kontti vuotaa. Eli verhoilut hiiteen ja tutkimaan ja hutkimaan. Kosteaa tulee nimittäin jostain aika reilusti, ja se vähän vaikeuttaa ikkunoiden huuruttomina pysymistä. Eli ennen hifistelyä pistetään kontti vähän tiiviimmäksi.
- Ajovaloihin täytyy perehtyä myös tarkemmin. Johdot ovat varmaan aika haperot, sen verran villisti liikkuivat eilen kun tutkin asiaa seinää vasten. Kuviot ovat vähän reisillään ja pitkistä ei tunnu olevan oikein mitään hyötyä. Eli tutkimaan, riittääkö lasien vaihto, vai pitääkö uusia myös umpiot.


Eli tekemistähän on tiedossa. Eniten jännittää jo etukäteen tuo kuiduttaminen, koska en ole sen kanssa koskaan ennen leikkinyt. Ideana on siis rakentaa refleksikotelo, jossa putken toinen pää voisi olla jopa vähän kauempana subbarista. Samalla ajattelin rakentaa pohjaan sellaisen korotuksen, jonka sisään voisin jemmata molemmat vahvistimet. Pohja pysyisi edelleen melko tasaisena, eikä johtoja tarvitsisi varoa jatkuvasti. Lisäksi erillinen korotus mahdollistaisi vahvistimien operoinnin melko nopeasti. Korotus olisi siis vain osassa pohjaa, ei koko alalta.

Lisäksi mainittakoon, että osia tulee jonkin verran myyntiin. Ainakin tuo Bostonin 2-tie sarja saa etsiä uuden kodin. Mahdollisesti myös subbari lähtee ja vaihtuu parempaan. Näistä kuitenkin viralliset ilmoitukset vasta, kun olen saanut uutta tilalle.


Suurin ongelma tässä on tilan puute. Minulla ei ole mitään paikkaa, jossa tehdä näitä hommia, joten apu on aina tervetullutta. Kaverini vanhemmilla toki on talli, mutta sieltä pitäisi ensin ajaa yksi Fiat 127 sekä kolme prätkää ulos, jotta mahtuisi oikeasti tekemään mitään. :D

Sellaista on siis viritteillä.
Samaan aikaan alle vaihtuu neljät pu-puslat sekä iskarit joka kulmaan. Kesäksi alle tulevat myös uudet kesätassut, jos vaikka tuntisi miltä hyvät renkaat alla tuntuvat. :D
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: NG900 popittelua ja muuta kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Projekti edennyt sen verran, että olen siivoillut tuota konttia vähäsen ja vähän mietiskellyt, mitä kaikkea sinne saa mahtumaan ja millaisella vaivalla.
Korottamatta pohjaa kovinkaan paljon esim. 12" subin fiksusti sijoittaminen on vähän työlästä. Tilavuutta siinä varapyöräkotelossa kyllä on, mutta syvyyttä ei juurikaan jää. Mutta korkeammaksi se kontin pohja kuitenkin yhdeltä puolelta tulee, joten tästä ei varmaan koidu ongelmaa.
Koitin myös kiireessä vähän vilkaista noita umpioita, mutta lasien kehnon kunnon takia noita heijastinpintoja ei juurikaan näy. Täytynee paremmalla ajalla irrottaa ne lasit päältä ja tutkia.

Äänieristystä on vähän hankala näin talviaikaan ilmeisesti laittaa. Ainakin vibroplastin ohjeissa puhutaan pintojen vähintään 20 asteen lämmöstä.. Saisikohan jollain muulla liimalla avustettuna tarttumaan myös vähän kylmemmässä? Lähinnä siis kontin pohjaa meinasin eristellä vielä paremmin. Myöhemmin sitten edestä verhoilujen alta.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: NG900 popittelua ja muuta kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Pioneerin flättiä varmaankin sitten subbariksi. Kitupiikistä lähtis 149€ posteineen, muista liikkeistä ~170€ + postit.
Tietenkin tavoitteena on tällainen ulkoasu:
http://www.autosound.fi/picviewer.php?p ... rit&pic=78

:lol: 8O :? :cry:
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: NG900 popittelua ja muuta kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Eilen kirpakassa -10 asteen säässä sain taas vähän aikaiseksi. Taannoin nimittäin huomasin, että valot seilaavat aika villisti korkeussuunnassa. Kävin vähän liitoksia läpi, suihkin crc:tä vähän sinne tänne ja putsasin maadoituspintoja. Lopputulosta en käynyt vielä seinää vasten tarkastelemassa, mutta tulipa viimein tehtyä. Etuvilkut unohdin vaihtaa siinä samalla...
Samassa rytäkässä avasin oikeanpuoleisen ajovaloumpion eli irrotin lasin pois. Yhden klipsin onnistuin varovaisuudesta riippumatta ampumaan viereiseen ruusupensas-lumihanki -yhdistelmään ja sinnehän se katosi. Tarkoitus oli tarkastaa heijastinpintojen kunto, koska varsinkin pitkien tuoma lisähyöty herättää aina lähinnä säälinsekaisia naurunpurskahduksia. Heijastin ainakin oikealla oli kyllä ehjä, mutta vähän oli jotain katupölyä kerääntynyt päälle. Kiinnitin lasin takaisin - tiiviste meni vähän sinne päin - ja siirryin toisen puolen kimppuun.
Tulin tulokseen, että pelkät uudet lasit umpioihin riittävät. Vanhat ovat aika hapoilla. Ja jos tämäkään ei auta valotehoon, hankin mahdollisesti bilteman valonvahvistimet. Tulevaisuudessa, jos pimeällä ajo lisääntyy, saatan pistää lisäpitkät eteen esim. tyyliin rallye3000:t ja niihin xenon-polttimot tilalle. Mutta se on vielä kaukaisempaa tulevaisuutta.

Takakonttia sain taas tyhjennettyä vähän. Kyllä, kannan yleensä koko omaisuutta mukanani. Asia tulee muutostyön mukana muuttumaan. Sain myös hankittua tuon 12V kompuran ja paikkausvaahtopullon, seuraavaksi kontista katoaa vararengas. Seuraavana ostoslistalla on pioneerin flättisubi ja jotain lasikuitumattoa ja hartsia. Ideoita ostospaikaksi?

Sain myös mahdollisuuden päästä itse asentelemaan alustaa Hookin talliin. Alle tulee siis GTS:n iskarit sekä jokunen kappale powerflexin pu-puslaa (numerot 1, 2, 3, 5 ja 8 ). Lisäksi alta vaihtuu kulutusosaa sitä mukaa kun auton alle tarkemmin kurkattuani siltä näyttää. Esim. oikea alatukivarsi on yksi potentiaalinen vaihtuja.
Noin 35mm madaltavat jouset autossa jo onkin, mallia H&R.
Asennuspäiväksi on sovittu 21.2., ja toivottavasti PCS saa toimitettua puuttuvat osat ajoissa.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: NG900 popittelua ja muuta kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Lisäksi, unohtui mainita, rengas-onlinesta tilaamani kesätassut ovat saapuneet, joten ei muuta kuin asentamolle asennuttamaan vanteille.
Vanteina toimivat saabin omat 17-tuumaiset three-spoke sportit (tuttu mm saab 9-5:stä) ja niiden ympärille tuli hankittua Goodyearin F1 eagle asymmetric -renkaat profiililla 225/45.
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: NG900 popittelua ja muuta kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Olisko autostudiolla mitään hyvää sulle, oletko kurkkinut?
Itsellä muuten myös nuo valot vaeltavat välillä pystysuunnassa, missä lie onkelma?
Saab 900 2.0t Cab -97
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: NG900 popittelua ja muuta kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Huonot kosketuspinnat ovat ehdottomasti todennäköisin syy. Kannattaa puhdistaa kontaktipinnat esim crc:llä, myös maadoituspinnat. Johdotkin voivat toki olla kovin kuluneet, mutta se on paljon epätodennäköisempää.
Autostudiota olen kyllä pääsääntöisesti käyttänyt, mutta tuon kyseisen subin hintaa tuskin tinkivät kitupiikin tasolle (149,- toimitettuna). Eri asia sitten tuon erkkasarjan kanssa, jos sellainen tulee hankittua uusi.
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: NG900 popittelua ja muuta kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Jope »

Mitäs se CRC siellä puhdistaa? Hangatkaa se hapettuma pois.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: NG900 popittelua ja muuta kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Jope kirjoitti:Mitäs se CRC siellä puhdistaa? Hangatkaa se hapettuma pois.
Jollain yliluonnollisella tavalla se ainakin tehostaa tuota hankausta. Toki oletin, että tämä oli itsestään selvää, ettei crc itsestään mitään ihmeitä saa aikaan.
:wink:
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: NG900 popittelua ja muuta kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Jope »

Jooh, kyllähän se liuottaa sitä paskaa kai jonkin verran pois, mutta tosiaan ilman mitään muuta aktiviteettiä se CRC vaan kuivuu pois ja ollaan lähtötilanteessa. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: NG900 popittelua ja muuta kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Kävin tänään vahingossa Autostudiolta hakemassa uudet poppikset autoon.
Kovasti olin katsellut tuota Hertzin HSK-163 -erillissarjaa, mutta mukaan tarttui sitten kuitenkin JBL:n P6563C -3-tie-erillissarja. Parannusta tuohon nykyiseen Bostonin 2-tie-erillissarjaan on varmasti tiedossa.
Tätä pääsen varmaankin asentelemaan jo lähiaikoina, takakontti puolestaan odottaa varmaankin kevättä, kun ei ole liiemmin noita lämmitettyjä tiloja tarjolla.

Tarkoitus on johdottaa auto kunnolla. Virtakaapeli on jo aikanaan tullut vedettyä oikealta läpi konttiin, jo pidetään se siellä. Sen sijaan vaihdan kaikki muut kaapelit, eli rca:t ja kaiutinletkut tuonne vasemmalle. Myös antennijohto todennäköisesti uudistuu tässä samalla.
Nyt vain odotetaan sitä inspiraatiota.
Jurkkis
"Hirsch"
Viestit: 940
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: NG900 popittelua ja muuta kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Jurkkis »

Joo itselläkin nuo valot tuntuvat vaeltelevan aika paljon. Eipä vaan ole ollut motivaatiota tehdä asialle mitään, kun ei itseä haittaa... Pistäs kuvia sitten kun edistystä poppeihin tulee.
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: NG900 popittelua ja muuta kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Eipä ole taas kummoisiakaan muutoksia tapahtunut...
Vararenkaan sain kyllä revittyä ulos autosta. Ja on muuten hävyttömän tyylikäs tuo vanne siinä renkaassa! Kun joskus hankin autotallillisen kämpän, niin aivan varmasti teen tuosta vanteesta kellon tallin seinälle. :D
Vettä selkeästikin tulee jostain sisään. Huomasin sen yrittäessäni nostaa tuota mattoa vararenkaan päältä, ja kun ei suosiolla noussut, niin riuhtaisin kunnolla. Ja nyt ollaan sitten uutta mattoa vailla. :twisted: Käyköhän muuten kolkin ja ng-satkun tavaratilan osat ristiin?

Piuhoja tuli tosiaan ostettua tuossa taannoin, mutta nyt on taas remppa katkolla, kun tuli tämä sairasloma. Mitään ei viitsisi turhaan lähteä riuhtomaan. Mutta jos vaikka nuo lasit noihin umpioihin kohta vaihtaisi. Sain tosiaan uudet Valeon lasit hintaan 60€/pari. Täytyy vain käydä pimeällä ottamassa ennen / jälkeen kuvat tuosta valokuviosta. Sitten vielä ne valonvahvistimet Biltemasta, niin johan luulisi näkyvän. Eli lisää valotehoa ihan laillisin keinoin. :D
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: NG900 popittelua ja muuta kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Tuli tilattua subi Tampereelta, Powersetiltä. Kitupiikistä olisi saanut halvemmalla, mutta arvostan hyvää asiakaspalvelua sen verran paljon, että maksoin hieman enemmän. Samalla pakettiin pistettiin kolme pakkausta Vibroplastia kontin vaimennukseen.
Eli Pioneerin TS-SW1241D -flättisubi istahtaa konttiin.

Tuli tässä sellainen idea, että taidan sittenkin jättää tuon kuidutuksen sikseen. Melko tyköistuvan suljetun boksin saa tehtyä ihan koivuvanerista tai mdf-levystä, varsinkin kun kiinnitys tapahtuu joka tapauksessa vararenkaan kiinnityspultilla.
Edut: Pääsee vähemmällä vaivalla ja asennus saadaan käyntiin mahdollisimman pian.
Haitat: Ei ole yhtä tyköistuva kuin kuidutettu. Saa olla paljon tarkempana kotelon mittojen kanssa.

Kommentteja ideasta?
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: NG900 popittelua ja muuta kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Azanovix kirjoitti: Tuli tässä sellainen idea, että taidan sittenkin jättää tuon kuidutuksen sikseen. Melko tyköistuvan suljetun boksin saa tehtyä ihan koivuvanerista tai mdf-levystä, varsinkin kun kiinnitys tapahtuu joka tapauksessa vararenkaan kiinnityspultilla.
Edut: Pääsee vähemmällä vaivalla ja asennus saadaan käyntiin mahdollisimman pian.
Haitat: Ei ole yhtä tyköistuva kuin kuidutettu. Saa olla paljon tarkempana kotelon mittojen kanssa.

Kommentteja ideasta?
Samaan ratkaisuun itse päädyin tuon oman tonnariprojektin kanssa, ja jos kesällä sitten muuttaa vähän asennuksia toisenlaiseksi. Kun kelit lämpenee ja ulkonakin voi jotain tehdä.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Vastaa Viestiin