NG900 popittelua ja muuta kunnostusta
Lähetetty: Pe Tammi 23, 2009 11:36
No niin, kokeillaanpa, jos vaikka saisin oikeasti jotain aikaiseksi, kun kirjoitan projektiosioon aikomuksista.
Tarkoitus on siis pistää vanhan rakkaan romukasan (hellittelynimi) poppipuolta vähän parempaan kuosiin.
Seuraavassa vähän tavoitteita, joita voi toki kommentoida ja omiakin ehdotuksia voi heittää ilmoille.
- Kaiutinpuolta on tarkoitus uusia: Etupään 2-tie erillissarja (Boston) on tarkoitus vaihtaa 3-tieksi. Tällä hetkellä eniten kiinnostusta herättää Hertzin HSK163.
- Subbari on tarkoitus mahdollisesti vaihtaa ja jemmata varapyöräkoteloon. Rengashan puhkeaa varmasti ensimmäisellä ajokerralla, mutta sitä varten kontista löytyy pieni 12V kompura ja renkaanpaikkausvaahtoa.
- Konttiin on tarkoitus rakentaa siis lasikuidusta koteloa subille (näillä näkymin refleksikotelo) sekä jemmapaikkaa vahvistimille.
- Vahvistimet saavat pysyä ennallaan, eli Autostudion E-80.4 (4x80W) ajamaan sekä etupäätä että takana olevia simppeleitä 6x9" -koksuja. Toinen vahvari ajaa sitten subbaria, ja sen virkaa toimittaa Blaupunktin VA1400.
- Myös antennijohto kokee vaihdoksen, koska tämä nykyinen taitaa olla melko hapero. Pätkii antennilla kuin antennilla.
- Konttiin laitettaneen myös esim. 1faradin kondensaattori, jotta saadaan ylimääräiset häiriöt pois.
- Piuhat tulen vetämään alusta asti uudestaan, koska yksi RCA-parista pitää kuitenkin uusia ja voisin vaikka vetää ne eri puolelta virtajohdon kanssa, niin ei turhaan kuulu laturin äänet kaiuttimista.
- Ennen näitä kuitenkin alan selvittämään toden teolla, mistä kaikkialta kontti vuotaa. Eli verhoilut hiiteen ja tutkimaan ja hutkimaan. Kosteaa tulee nimittäin jostain aika reilusti, ja se vähän vaikeuttaa ikkunoiden huuruttomina pysymistä. Eli ennen hifistelyä pistetään kontti vähän tiiviimmäksi.
- Ajovaloihin täytyy perehtyä myös tarkemmin. Johdot ovat varmaan aika haperot, sen verran villisti liikkuivat eilen kun tutkin asiaa seinää vasten. Kuviot ovat vähän reisillään ja pitkistä ei tunnu olevan oikein mitään hyötyä. Eli tutkimaan, riittääkö lasien vaihto, vai pitääkö uusia myös umpiot.
Eli tekemistähän on tiedossa. Eniten jännittää jo etukäteen tuo kuiduttaminen, koska en ole sen kanssa koskaan ennen leikkinyt. Ideana on siis rakentaa refleksikotelo, jossa putken toinen pää voisi olla jopa vähän kauempana subbarista. Samalla ajattelin rakentaa pohjaan sellaisen korotuksen, jonka sisään voisin jemmata molemmat vahvistimet. Pohja pysyisi edelleen melko tasaisena, eikä johtoja tarvitsisi varoa jatkuvasti. Lisäksi erillinen korotus mahdollistaisi vahvistimien operoinnin melko nopeasti. Korotus olisi siis vain osassa pohjaa, ei koko alalta.
Lisäksi mainittakoon, että osia tulee jonkin verran myyntiin. Ainakin tuo Bostonin 2-tie sarja saa etsiä uuden kodin. Mahdollisesti myös subbari lähtee ja vaihtuu parempaan. Näistä kuitenkin viralliset ilmoitukset vasta, kun olen saanut uutta tilalle.
Suurin ongelma tässä on tilan puute. Minulla ei ole mitään paikkaa, jossa tehdä näitä hommia, joten apu on aina tervetullutta. Kaverini vanhemmilla toki on talli, mutta sieltä pitäisi ensin ajaa yksi Fiat 127 sekä kolme prätkää ulos, jotta mahtuisi oikeasti tekemään mitään.
Sellaista on siis viritteillä.
Samaan aikaan alle vaihtuu neljät pu-puslat sekä iskarit joka kulmaan. Kesäksi alle tulevat myös uudet kesätassut, jos vaikka tuntisi miltä hyvät renkaat alla tuntuvat.
Tarkoitus on siis pistää vanhan rakkaan romukasan (hellittelynimi) poppipuolta vähän parempaan kuosiin.
Seuraavassa vähän tavoitteita, joita voi toki kommentoida ja omiakin ehdotuksia voi heittää ilmoille.
- Kaiutinpuolta on tarkoitus uusia: Etupään 2-tie erillissarja (Boston) on tarkoitus vaihtaa 3-tieksi. Tällä hetkellä eniten kiinnostusta herättää Hertzin HSK163.
- Subbari on tarkoitus mahdollisesti vaihtaa ja jemmata varapyöräkoteloon. Rengashan puhkeaa varmasti ensimmäisellä ajokerralla, mutta sitä varten kontista löytyy pieni 12V kompura ja renkaanpaikkausvaahtoa.
- Konttiin on tarkoitus rakentaa siis lasikuidusta koteloa subille (näillä näkymin refleksikotelo) sekä jemmapaikkaa vahvistimille.
- Vahvistimet saavat pysyä ennallaan, eli Autostudion E-80.4 (4x80W) ajamaan sekä etupäätä että takana olevia simppeleitä 6x9" -koksuja. Toinen vahvari ajaa sitten subbaria, ja sen virkaa toimittaa Blaupunktin VA1400.
- Myös antennijohto kokee vaihdoksen, koska tämä nykyinen taitaa olla melko hapero. Pätkii antennilla kuin antennilla.
- Konttiin laitettaneen myös esim. 1faradin kondensaattori, jotta saadaan ylimääräiset häiriöt pois.
- Piuhat tulen vetämään alusta asti uudestaan, koska yksi RCA-parista pitää kuitenkin uusia ja voisin vaikka vetää ne eri puolelta virtajohdon kanssa, niin ei turhaan kuulu laturin äänet kaiuttimista.
- Ennen näitä kuitenkin alan selvittämään toden teolla, mistä kaikkialta kontti vuotaa. Eli verhoilut hiiteen ja tutkimaan ja hutkimaan. Kosteaa tulee nimittäin jostain aika reilusti, ja se vähän vaikeuttaa ikkunoiden huuruttomina pysymistä. Eli ennen hifistelyä pistetään kontti vähän tiiviimmäksi.
- Ajovaloihin täytyy perehtyä myös tarkemmin. Johdot ovat varmaan aika haperot, sen verran villisti liikkuivat eilen kun tutkin asiaa seinää vasten. Kuviot ovat vähän reisillään ja pitkistä ei tunnu olevan oikein mitään hyötyä. Eli tutkimaan, riittääkö lasien vaihto, vai pitääkö uusia myös umpiot.
Eli tekemistähän on tiedossa. Eniten jännittää jo etukäteen tuo kuiduttaminen, koska en ole sen kanssa koskaan ennen leikkinyt. Ideana on siis rakentaa refleksikotelo, jossa putken toinen pää voisi olla jopa vähän kauempana subbarista. Samalla ajattelin rakentaa pohjaan sellaisen korotuksen, jonka sisään voisin jemmata molemmat vahvistimet. Pohja pysyisi edelleen melko tasaisena, eikä johtoja tarvitsisi varoa jatkuvasti. Lisäksi erillinen korotus mahdollistaisi vahvistimien operoinnin melko nopeasti. Korotus olisi siis vain osassa pohjaa, ei koko alalta.
Lisäksi mainittakoon, että osia tulee jonkin verran myyntiin. Ainakin tuo Bostonin 2-tie sarja saa etsiä uuden kodin. Mahdollisesti myös subbari lähtee ja vaihtuu parempaan. Näistä kuitenkin viralliset ilmoitukset vasta, kun olen saanut uutta tilalle.
Suurin ongelma tässä on tilan puute. Minulla ei ole mitään paikkaa, jossa tehdä näitä hommia, joten apu on aina tervetullutta. Kaverini vanhemmilla toki on talli, mutta sieltä pitäisi ensin ajaa yksi Fiat 127 sekä kolme prätkää ulos, jotta mahtuisi oikeasti tekemään mitään.
Sellaista on siis viritteillä.
Samaan aikaan alle vaihtuu neljät pu-puslat sekä iskarit joka kulmaan. Kesäksi alle tulevat myös uudet kesätassut, jos vaikka tuntisi miltä hyvät renkaat alla tuntuvat.