Tunnearvoa omaava 9000 Turbo
Tunnearvoa omaava 9000 Turbo
Pientä projektia pukkaa tässävaiheessa eli autolla on sen verran historiaa että se on ollut meidän perhetutulla josta hän sitten myi tämän isälleni ja siitä sitten faija myi sen siskolleni ja sisko nyt antoi sen minulle koska on huonossa hapessa eikä viitsinyt paalatakkaan.
Tavoitteena joskus tulevaisuudessa rakentaa kynätolpat eteen, airflow-korisarja, jotkut alupallot, vähän poweria lisää(nytten ilmeisesti punainen apc-boksi kiinni?),jt:n 3tuuman downpipe ja custommade kylkiputki ja ennenkaikkea auton värinvaihto!
http://irc-galleria.net/view.php?nick=I ... d=99813123
Noh autohan on vuosmallia 1988 kahenlitran turbokoneella B202R suorasytkällä. Mittarissa on rapiat 350tkm
Auton olen saanut koululle nytten kuukaudeksi laitettavaksi ja paljon on hommia, esimerkiksi peltihommissa, konepuolella ja alustassa.
Peltihommina tulisi duunata ainakin takalokarit +sisälokarit jotka on aivan umpimädät. Sekä pitäisi pohjasta pari pientä reikää paikkailla ja kaikki ovet uusia, niin rapsakassa kunnossa on.
http://irc-galleria.net/view.php?nick=I ... d=99816252
http://irc-galleria.net/view.php?nick=I ... d=99812998
http://irc-galleria.net/view.php?nick=I ... d=99812931
http://irc-galleria.net/view.php?nick=I ... d=99812792
http://irc-galleria.net/view.php?nick=I ... d=99812708
http://irc-galleria.net/view.php?nick=I ... d=99812611
http://irc-galleria.net/view.php?nick=I ... d=99811892
Konehuonepuolelta on päällimmäisenä ajatuksena laittaa auto käyntiin.. Auto on hajottanu kampiakselinasentotunnistimia ja siitä sitten siskon innostus on lopahtanu ja antoi auton sitten mulle. Hommattuna on uudet palikat sille saralle ja pitää asentaessa huomioida erittäin tarkoin että miksi niitä hajottelee (mittakellolla vähän tarkistella jne.)
Kansinahan vaihto-operaatio pitäisi viimeistään ensiviikolla aloitella jossa samalla vaihdetaan jakoketjupalikat. Kannen itsekoneistan koulussa ja vaihdan ohjurit, venttiilinvarrenkumit ja mitä nyt tarvitsee vaihtaa jos ilmenee jotain kivoja ylläreitä. Kanavia ajattelin vähän siloitella.
Sitä mukaan mitä osia irtoaa niin tarkoitus olisi puhallella puhtaiksi ja uutta maalipintaa.
Alustassa tulee uusittua eteen kaikki puslat, helat, koiranluut, vakaajantangonkumit jne ja kaikki mallia uretaani. Tukivarret ja kaikki irtoava puhalletaan ja väriä pintaan.
Kaikki jarrut restooretaan eli korjaussatsin löytyy kaikkiin. Puhallus, maali ja uudet tiivisteet. Jarrulevyt on vastikään vaihdettu mutta sorvasin niistä ruosteet pois. Ja uudet käsijarruvaijerit
Elikkä olen nyt ainakin saanu aikaiseksi; Eturipustus on purettu sekä kaikki jarrut on purettu ja takavakaajaan on vaihdettu kumit uretaanisiksi.
Tästä jatketaan
Tavoitteena joskus tulevaisuudessa rakentaa kynätolpat eteen, airflow-korisarja, jotkut alupallot, vähän poweria lisää(nytten ilmeisesti punainen apc-boksi kiinni?),jt:n 3tuuman downpipe ja custommade kylkiputki ja ennenkaikkea auton värinvaihto!
http://irc-galleria.net/view.php?nick=I ... d=99813123
Noh autohan on vuosmallia 1988 kahenlitran turbokoneella B202R suorasytkällä. Mittarissa on rapiat 350tkm
Auton olen saanut koululle nytten kuukaudeksi laitettavaksi ja paljon on hommia, esimerkiksi peltihommissa, konepuolella ja alustassa.
Peltihommina tulisi duunata ainakin takalokarit +sisälokarit jotka on aivan umpimädät. Sekä pitäisi pohjasta pari pientä reikää paikkailla ja kaikki ovet uusia, niin rapsakassa kunnossa on.
http://irc-galleria.net/view.php?nick=I ... d=99816252
http://irc-galleria.net/view.php?nick=I ... d=99812998
http://irc-galleria.net/view.php?nick=I ... d=99812931
http://irc-galleria.net/view.php?nick=I ... d=99812792
http://irc-galleria.net/view.php?nick=I ... d=99812708
http://irc-galleria.net/view.php?nick=I ... d=99812611
http://irc-galleria.net/view.php?nick=I ... d=99811892
Konehuonepuolelta on päällimmäisenä ajatuksena laittaa auto käyntiin.. Auto on hajottanu kampiakselinasentotunnistimia ja siitä sitten siskon innostus on lopahtanu ja antoi auton sitten mulle. Hommattuna on uudet palikat sille saralle ja pitää asentaessa huomioida erittäin tarkoin että miksi niitä hajottelee (mittakellolla vähän tarkistella jne.)
Kansinahan vaihto-operaatio pitäisi viimeistään ensiviikolla aloitella jossa samalla vaihdetaan jakoketjupalikat. Kannen itsekoneistan koulussa ja vaihdan ohjurit, venttiilinvarrenkumit ja mitä nyt tarvitsee vaihtaa jos ilmenee jotain kivoja ylläreitä. Kanavia ajattelin vähän siloitella.
Sitä mukaan mitä osia irtoaa niin tarkoitus olisi puhallella puhtaiksi ja uutta maalipintaa.
Alustassa tulee uusittua eteen kaikki puslat, helat, koiranluut, vakaajantangonkumit jne ja kaikki mallia uretaani. Tukivarret ja kaikki irtoava puhalletaan ja väriä pintaan.
Kaikki jarrut restooretaan eli korjaussatsin löytyy kaikkiin. Puhallus, maali ja uudet tiivisteet. Jarrulevyt on vastikään vaihdettu mutta sorvasin niistä ruosteet pois. Ja uudet käsijarruvaijerit
Elikkä olen nyt ainakin saanu aikaiseksi; Eturipustus on purettu sekä kaikki jarrut on purettu ja takavakaajaan on vaihdettu kumit uretaanisiksi.
Tästä jatketaan
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo
Tän päivän saldona on käyntiin lähtenyt auto. Tosin alkuun ei ihan hirmuisen hyvin käyny kaikilla mukeilla, kierrokset 3500rpm, seokset rikkaana poksuntaa ja silleen..
Nooh siinä sitten tarkistelin sähköjohtojen liitoksia, alipaineletkut, kampiakselinasentotunnistimen kunnon (minkä olin juuri sinne asentanut), mutta ei niin millään saanu toimimaan kunnolla.
Hirveä masennus tuli päälle ja meinasin pistää hanskat tiskiin, kunnes tuli työnvastaanottaja ja nykäisi tyhjäkäyntimoottorin pistokkeen irti ja alkoi tasaantumaan käynti... Eli huomenissa pistän sen moottorin semmoiseen pesuriin missä noita suuttimia puunaillaan.
Tuli mieleen tulipellistä tippui vettä sillee hiljaksilleen tippoja? mistäs moinen tipahtelu voi johtua? sen ainakin tiedän että jäähdytysnestettä on, mut pitääkö alkaa pelätä pahinta ja alkaa tutkimaan kennoa?
Nooh siinä sitten tarkistelin sähköjohtojen liitoksia, alipaineletkut, kampiakselinasentotunnistimen kunnon (minkä olin juuri sinne asentanut), mutta ei niin millään saanu toimimaan kunnolla.
Hirveä masennus tuli päälle ja meinasin pistää hanskat tiskiin, kunnes tuli työnvastaanottaja ja nykäisi tyhjäkäyntimoottorin pistokkeen irti ja alkoi tasaantumaan käynti... Eli huomenissa pistän sen moottorin semmoiseen pesuriin missä noita suuttimia puunaillaan.
Tuli mieleen tulipellistä tippui vettä sillee hiljaksilleen tippoja? mistäs moinen tipahtelu voi johtua? sen ainakin tiedän että jäähdytysnestettä on, mut pitääkö alkaa pelätä pahinta ja alkaa tutkimaan kennoa?
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo
juujuu saatiin mottiki käymää suht normaalisti joten kannen irroitus alkaa.
MÄTÄÄ LÖYTYI LISÄÄ... Nyt pitää jo miettiä et pitäiskö vetästä paaliin jo auto...
http://irc-galleria.net/view.php?nick=I ... d=99953194
http://irc-galleria.net/view.php?nick=I ... d=99953096
http://irc-galleria.net/view.php?nick=I ... d=99952769
http://irc-galleria.net/view.php?nick=I ... d=99952620
http://irc-galleria.net/view.php?nick=I ... d=99952362
Mielipiteitä lähdenkö hitsaamaan kondikseen? Toisaalta sitähän voisi tehdä vähän lisätilaa tolle iskarille jos vaikka asentais sinne kynätolpat
Jos toi lähdetään hitsaamaan niin sitten kyllä pitää samalla vähän vahvistella saumoja ja voishan sitä jonkinsortin poikkituenkin tehdä.
Itkeäkkö vai nauraakko...
MÄTÄÄ LÖYTYI LISÄÄ... Nyt pitää jo miettiä et pitäiskö vetästä paaliin jo auto...
http://irc-galleria.net/view.php?nick=I ... d=99953194
http://irc-galleria.net/view.php?nick=I ... d=99953096
http://irc-galleria.net/view.php?nick=I ... d=99952769
http://irc-galleria.net/view.php?nick=I ... d=99952620
http://irc-galleria.net/view.php?nick=I ... d=99952362
Mielipiteitä lähdenkö hitsaamaan kondikseen? Toisaalta sitähän voisi tehdä vähän lisätilaa tolle iskarille jos vaikka asentais sinne kynätolpat
Jos toi lähdetään hitsaamaan niin sitten kyllä pitää samalla vähän vahvistella saumoja ja voishan sitä jonkinsortin poikkituenkin tehdä.
Itkeäkkö vai nauraakko...
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo
kysyn.....sie oot ostellu siihen kaikenlaista uutta osaa ja koppa on tossa kunnossa? perse edellä puuhun...sori... peltiä saa onneksi kaupasta.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo
Kyllä varmaan saat käyttää aikaa reilusti ennenkuin on pellit laiteltu. Itse hommaisin paremman korin ja laittaisin ton paaliin jo. Rahaa palaa ja ruosteet pitäis hiekkapuhaltaa jos kunnolla meinaat tehdä. Itse laittanut paaliin paljon ehjempiä ton ikäisiä, kun ei muuta kuin käyttöarvo enää niillä ollut. Jokainenhan saa tehdä mitä itse haluaa.
Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo
Jos on aikaa ja autoa tarkoitus pitää pitkään niin pelti on halpaa ja kunnolla kun tekee niin ei tarvi sitten parin vuoden päästä tehdä noita paikkoja uudestaan kun ne siinä (nyt) paremassa kopassa saattaisi jo olla tuossa kunnossa.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo
Noh asiaa kun ollaan tutkittu luokkatoverini kanssa niin aluks sen piti olla vaan pintapeltien duunaaminen... mut on vähän laajentunut. Kun tuolla noi kaikki ruostekohdat mitä nyt löydettiin sisälokareista sun muista niin on duunattu hienosti alumiinipelti+kitti viritelmin... niin joo löyty sisälokarista golf-pallokin. Mutta kävi kans mielessä että hiekkapuhaltaa se pitäisi ainakin ja omaksi onnekseni eno hiekkapuhaltaa ammatikseen rakennuksia et se homma olis hoidossa... eikä tuolla ihan hirveesti aihioita tainnut olla myynnissäkään nettiautossa... perkele
Ja alunalkaen tarkotus oli tehdä autosta hyvä käyttöauto joka kestää ajaa ja tolleen että ei sitä rahanpalamista voi edes ajatella kun ei tämmösillä saabeilla oikeastaan ole arvoa.
ps. on tässä nyt joku tuhanneneuron edestä palanu tohon saabin osiin fyrkkaa, mutta varmasti joutuis laittaa samanverran fyrkkaa esim tonnin maksavan tonnarin laitteluun...
Ja alunalkaen tarkotus oli tehdä autosta hyvä käyttöauto joka kestää ajaa ja tolleen että ei sitä rahanpalamista voi edes ajatella kun ei tämmösillä saabeilla oikeastaan ole arvoa.
ps. on tässä nyt joku tuhanneneuron edestä palanu tohon saabin osiin fyrkkaa, mutta varmasti joutuis laittaa samanverran fyrkkaa esim tonnin maksavan tonnarin laitteluun...
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo
Mikäli autosi on alunperin ollut suorasytkällä, on se vuosimallia 1989.Ikotion kirjoitti:Noh autohan on vuosmallia 1988 kahenlitran turbokoneella B202R suorasytkällä.
Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo
88 otettu käyttöön ja ihmettelen itsekkin et miten voi olla suorasytkällä jälkeenpäin duunattu kenties? mut ei ainakaan faija tai perhetuttu sitä oo duunannu...
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo
Kyllä tuo niin mätä on että paaliin vaan. Hitsasin itselleni aikanaan liki yhtä reikäistä tonnaria sen verran että leimasta sain läpi. Kaikki ovet jäi vielä vaihtokuntoon ja reikiä jäi muuallekkin vielä hitsattavaksi ja muutenkin oli ruma näkyvien ruosteiden takia.
Reilu kolme vuotta auto taisi vielä ruosteiden puolesta mennä leimasta läpi mutta sitten kaikki muutkin paikat oli rempallaan että uusi omistaja paalasi.
Jos vielä ruosteita korjailtu pellillä ja kitillä niin sitä mätäähän sitten on kun ruoste on saanut rauhassa levitä. Tuota koppaa kun lähtee puhaltamaan niin ruosteita paljastuu VIELÄ lisää melko varmasti.
Jos nuo kaikki ruostepaikat meinaa paikata edes auttavasti ettei EHKÄ ihan heti tule maalauksen jälkeen uudestaan läpi niin hyvin saa tehdä. Aikaa palaa ja mustaa räkää saa nenästä niistää...
Kyllä nuo jo hyllyyn ostetut osat voi laittaa johonkin toiseenkin tonnariin. Nettiautosta luulisi löytyvät ei-ihan-noin-rapeita aihioita. Eihän sen tarvitse olla edes turbo, purat tuosta nykyisestä vaan kaikki osat pois mitä uuteen rojektiin tarvii ja loppukori paaliin.
Nyt punnitaan paljonko autolla onkaan sitä tunnearvoa...
(en tarkoita olla ilkeä, realisti vain täsmälleen samoja paikkoja hitsaillut siis itsekin, mullakin on omasta projektista melkoinen kauhugalleria ruosteista kerätty)
Reilu kolme vuotta auto taisi vielä ruosteiden puolesta mennä leimasta läpi mutta sitten kaikki muutkin paikat oli rempallaan että uusi omistaja paalasi.
Jos vielä ruosteita korjailtu pellillä ja kitillä niin sitä mätäähän sitten on kun ruoste on saanut rauhassa levitä. Tuota koppaa kun lähtee puhaltamaan niin ruosteita paljastuu VIELÄ lisää melko varmasti.
Jos nuo kaikki ruostepaikat meinaa paikata edes auttavasti ettei EHKÄ ihan heti tule maalauksen jälkeen uudestaan läpi niin hyvin saa tehdä. Aikaa palaa ja mustaa räkää saa nenästä niistää...
Kyllä nuo jo hyllyyn ostetut osat voi laittaa johonkin toiseenkin tonnariin. Nettiautosta luulisi löytyvät ei-ihan-noin-rapeita aihioita. Eihän sen tarvitse olla edes turbo, purat tuosta nykyisestä vaan kaikki osat pois mitä uuteen rojektiin tarvii ja loppukori paaliin.
Nyt punnitaan paljonko autolla onkaan sitä tunnearvoa...
(en tarkoita olla ilkeä, realisti vain täsmälleen samoja paikkoja hitsaillut siis itsekin, mullakin on omasta projektista melkoinen kauhugalleria ruosteista kerätty)
Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo
Mulla oli '89 joka otettu käyttöön '88 syksyllä. Jos se konehuoneessa lokarin päällä oleva tarra on vielä tallella niin siitähän näkee mallivuoden.Ikotion kirjoitti:88 otettu käyttöön ja ihmettelen itsekkin et miten voi olla suorasytkällä jälkeenpäin duunattu kenties? mut ei ainakaan faija tai perhetuttu sitä oo duunannu...
Aika mätä tuo koppa kyllä on.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo
Valmistenumeron kymmenes merkki kertoo myös vuosimallin; J = 88 ja K = 89.Mawerick kirjoitti:Mulla oli '89 joka otettu käyttöön '88 syksyllä. Jos se konehuoneessa lokarin päällä oleva tarra on vielä tallella niin siitähän näkee mallivuoden.Ikotion kirjoitti:88 otettu käyttöön ja ihmettelen itsekkin et miten voi olla suorasytkällä jälkeenpäin duunattu kenties? mut ei ainakaan faija tai perhetuttu sitä oo duunannu...
Aika mätä tuo koppa kyllä on.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 185
- Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:44
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo
Paalikamaa noin järkevästi ajatellen. Mutta ymmärrän että päätös on raskas tehdä, jäi se itseltäkin tekemättä ja hirveä miina (96V4) tuli lopulta hitsattua katsastuskuntoon. Jos autoon on ehtinyt jo kiintyä, ja todellinen tilanne alkaa paljastua vasta kun on jo hitsannut aika paljon ja uhrannut autoon rahaakin niin vaikeinta taitaa olla myöntää olleensa koko ajan väärässä.
Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo
Noh perkele... Noh jos pistän ton lihoiks ja paaliin niin sitten pitäis saada osille aika pitkälti ostajia, meinaa rivitalossa kun asuu niin ihan hirveesti ei oo säilytystilaa. ja tietysti jos sitä kautta sitten sais rahotusta toiseen tonnariin...
Miten paha noin paperisodanmuodossa on iivarirunkoon heittää turbomylly?
Miten paha noin paperisodanmuodossa on iivarirunkoon heittää turbomylly?
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
Re: Tunnearvoa omaava 9000 Turbo
Ei se varmaankaan paharasti ole siihen runkoon heittää, mutta jarrut taitaa vaatia muutoksen turbomallisiksi? Vai onko niissä eroa edes....Ikotion kirjoitti:Noh perkele... Noh jos pistän ton lihoiks ja paaliin niin sitten pitäis saada osille aika pitkälti ostajia, meinaa rivitalossa kun asuu niin ihan hirveesti ei oo säilytystilaa. ja tietysti jos sitä kautta sitten sais rahotusta toiseen tonnariin...
Miten paha noin paperisodanmuodossa on iivarirunkoon heittää turbomylly?
Aikaisemmassa CC tonanrissa vm. -88 oli turbokone ja jarruissa myös ABS:t, mutta tädin samanvuotisessa vapari koneella olevassa tonnarissa ei ollut.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.