Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Jotakin tällaista peitettä sisäkäyttöön olen joskus pohtinut talvisäilytykseen, kun tällä hetkellä säilytyspaikkana toimii kylmä talli maapohjalla. Oliskohan mistään kotoisin?

Kuva

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... IcQAvD_BwE
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^ Jotain vähän samanlaista olen myös pohtinut, tosin vain puolipeitettä.

Mietinnässä on ollut myös, että kuinka massiivisen sorapatjan sitä tarvisi, jos tekisi maapohjan paalujen varaan pystytettävälle autokatokselle. Siis lähinnä tuo paksuus. Jos olisi tekemässä tallia valuineen päivineen, sittenhän tuo paksuus olisi melkein metrin, mutta ajatus on ollut korvata tuo varmaan ainakin 40-vuotias nurtsi kankaalla, jollain routaeristeellä ja soralla/kivituhkalla. Pintaan miettinyt myös tämmöistä tavaraa:
https://www.kellfri.fi/elaimet/nautakar ... muovimatto
Viimeksi muokannut tsaarela, Ma Touko 09, 2022 11:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja aero »

^Jos on hengittävää kangasta, niin ihan jees ja pitää pölyn pois auton päältä (pese ja kuivaa auto huolella ensin, ettei kankaan ja auton välissä ole likaa pyörimässä ja naarmuttelemassa). Jos on muovia, niin jätä pois - silloin hupun alta ei pääse kosteus pois.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Just noin kuin aero sano, perus pressust on vaan haittaa.
Ei se oo kuin yks pesukerta lisää jossei oo mitään :mrgreen:

On se jousitolpan irrottaminen aika veemäistä. Koko keulan ku nostaa kerral niin jää yks taistelu vähemmälle koiranluiden kans äheltäessä. Vaikka yleensä pääsis helpommalla ku hakee uudet suosiolla :lol:

Onko kunnollinen ulosvetäjä raidetankon päälle, itel oli se viimeeks pahin. Pitäis kyllä verestää taas kun likan kolkissa iskari näemmä vuosi ku kesikset vaihdoin.

Alapallon sai helpoiten irti kun pitkän putken sitoi liinalla alatukivarren alapuolel (vähä niinkuin oikeessa työkalussa lenkki) ja pari lekalla siihen pallonivelen kiinnityksen kohtaan.

Tuossa ei sentää tarvinne pelätä et tolpat ois melkein poikki ruostuneet.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Paria sorttia kätilöä löytyy palloille ja raidetangon päille. Kunnollisuudesta en osaa sanoa. Toinen pulttia pyörittämällä levittävää mallia ja toinen on iskettävää mallia.

Jos keulan pistää pukeille, niin onko hyviä ehdotuksia ylöstunkkaukselle?

Pitäisikö akkukäyttöisessä pulttipyssyssä riittää jerkku napamutteriin vai onko sama ottaa pitkää vartta?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Siel on keskel keulaa sellane tatti mistä nostaa.

Kannattaa joka tapauksessa napamutteri ja iskarin yläpäät löysätä auto maassa.

Edit. Tuolla löytyy kuva pienest sieväst uloavetäjästä millä irtos :lol:
viewtopic.php?f=29&t=157120&p=1286784&h ... n#p1286784
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Rupesin miettimään, miten se NG-Satkun ripustus erosi Kolkista, kun en muista taistelleeni alapallon tai raidetangon kanssa muista taistelleeni.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kallistuksenvakaaja tulee vähän eri kohtaa kiinni :mrgreen:

Okei tuolla ajettu yli 400tkm niin on siihen tolppaan saatettu pulttipyssyl ampuu yks tai kaks raidetangon päätä kiinni :D

Oon mä noita kumminki useita purkanu niin toi uusin og kolkki ollu pahin.

Tuolleen ei oo paha rempata ku ei niin päivän päälle jos joutuu hakee isompaa työkaluu.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tulipa käytyä Motonetista hakemassa avoon öljyt sekä öljyn- ja ilmansuodattimet. Latasin samalla Hynkkyyn ilmaista sähköä neljän kWh:n edestä. Geeämmän kurapurkin hinta oli noussut melkein kympillä viime kesästä 24,90 €:oon/5l. Pitää pajaukolta varata aikaa öljynvaihtoon. Vaihtaisihan nuo itsekin mutta eipähän tarvi huolehtia jäteöljyistä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Avoon vaihtui tänään tuoreet Dexokset ja OEM-suodatin. Olen ollut jo pitkään sitä mieltä, että kyllä sitä muutaman kympin maksaa siitä, ettei tarvi huolehtia jäteöljyjen logistiikasta. Tuli viime kerrasta viisastuneena tarkkailtua vanhojen öljyjen laatua ja kyllä se oli vielä ns. aivan kirkasta, niin kuin voisi parin tuhannen kilsan jälkeen odottaakin.

Pitää jossain välissä vaihtaa ilmansuodatin ja polttimot, vaikka epäilenkin satunnaisen toimimattomuuden syyksi ennemminkin kontaktihäiriötä.

Varasin parin viikon päähän ajan jousien vaihtoon. Tulee siis Viggenin OEM jouset H&R:ien tilalle. On tälle kesää niin monta rautaa taas tulessa, että ajattelin avon kanssa keskittyä ennemmin ajamiseen kuin rassaamiseen. Pienet nysväykset on asia erikseen.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Näemmä pitäisi ruveta tekemään kustomoituja työkaluja. Katto tahtoo ottaa taas kiinni tonneau coveriin. Ristinivel, murtopinni, sylinteri ja kaasujousi tuli vaihdettua viime vuonna, joten ristinivelen löysällä oleva kiinnitysruuvi jää jäljelle. Pitäisi saada se kireämmälle kuin mihin sormet pystyvät. Ongelmana on vain, että murtopinnin kiinnitysruuvi on väärin päin eikä sinne mahdu minkään sortin normaali kuusiokoloavain. Niitä on erikoismallisenakin, mutta ei saa yllättäen Motonetista. Pitää ostaa normimallinen ja rälläköidä se passeliksi.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Onkohan tuossa kolkissa liikeradat ihan mekaanisia? Ng900 joutusin opettamaan ne uusiksi.

Tälläne ei mahtuis?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/762068/ ... la-26-osaa
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Ei taida mahtua. Kokeilin pelkkää kuusiokolokärkeä, joka on varmaan 2,5 cm pitkä. Se mahtuisi ehkä ujuttamalla mutta ei oikein viitsinyt ruveta kokeilemaan, kun olisi todennäköisesti joutunut kalastelemaan sitä magneetilla tuolta pussin pohjalta.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuo Teemun vinkkaama räikkäväännin ei tuo pituutta yhtään enempää kuin se kuusiokolokärki, ts. kärki menee keskiöstä läpi kutakuinkin kokonaan. Lukittuu kuitenkin hiukan ennen kuin holahtaa kokonaan läpi, joten on siinä joku olake estämässä kokonaan läpi menoa. Onnistuisiko lyhennetyllä kuusiokolokärjellä ja tällä räikkävääntimellä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Kuva

Työkalut hommia myöten. Kävin ostamassa halvimman Motonetin kuusiokolosarjan ja sahasin pari senttiä nelimillisestä avaimesta pois. Tämä mahtui hyvin sinne väliin ja sain ruuvin kiristettyä. Muutaman kerran edestakaisin sahatessa vaikutti, että suojus menee nyt ne ratkaisevat sentit taaksepäin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Vastaa Viestiin