Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (nyt täällä)
Melko vähän näkyy ruostetta olevan.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (nyt täällä)
Kyselepä tiivisteitä Oitraconilta.
www.oitracon.fi
www.oitracon.fi
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (nyt täällä)
Itellä oli jarrupolkimen kanssa sama juttu; oli poljettu kuljetuksen aikana pohjaan --> jarruvalot päällä --> akku 2kk:n laivareissun jälkeen TÄYSIN "kuiva". Yhden päivän latauksessa olon jälkeen tosin alkoi ottamaan virtaa vastaan ja toisen päivän latauksen jälkeen oli täynnä. Loppukesä menikin hyvin, ilman sähkön puutetta...
Asiaan: Sonetin jarru- ja kytkinpoljinakseli vaatii toimiakseen voitelua, joka varmaan usein on laiminlyöty. Sinänsä homma olisi helppo, kun molempien polkimien valurungossa on reikä, josta öljyä on helppo tiputella akselin ja polkimen väliin. Omassa autossa tuo akseli oli siis rutosti ruosteessa. Kytkinpoljin on sen verran ahkerassa käytössä ettei se ehdi jämähtämään, mutta jarrupoljin oli norja vain normaalin, suppeahkon käyttöliikkeensä osalta. Matkan varrella joku outo käyttäjä/siirtäjä/ahtaaja oli sitten murjaissut jarrua oikein kunnolla, jolloin poljin jämähti ruosteesta jäykälle alueelle, siis pohjaan. Suomeen saapuessaan poljin oli niin tiukassa, etten kertakaikkiaan uskaltanut sitä sieltä väkivalloin repiä ylös, kun en vielä tiennyt onko jumi polkimessa vai sylkyssä.
No, siinä meni yksi ilta mukavasti kun purin tuon poljinasetelman: kaasupoljin pois tieltä, sokkatapit irti molempien polkimien ja poljinakselin kannatinpeltien väleistä, sitten (aika suurta voimaa käyttäen) tyhjä akseli kannatinpeltien läpi ja käteen. Käytin sekä jarru- että kytkinpolkimen ruustukissa ja hoonasin jarrusylinterihoonilla akselinreiät puhtaiksi. Samalla oli helppo puhdistaa ruosteesta ja kuivuneesta rasvasta tukkeutuneet voitelureiät. Itse akselia pyöritin porakoneen istukassa ja hioin siinä ruosteet pois hienolla hiekkapaperilla. Pelkäsin, että tämän jälkeen polkimet holkkuvat paljonkin kasvaneen välyksen takia, mutta näin ei käynyt. Turasin kaikki vastinpinnat kuumankestävällä vaseliinilla (ettei valuisi kesälläkään lattialle) ja hyvä tuli. Nyt kestää varmaan sitä voitelun laiminlyöntiäkin hetken aikaa...
Perusjuttuja, mutta piti tarkkaan tutkia tuo jarrun jumituksen aiheuttaja, ettei käytä voimaa väärässä paikassa. Seuraavaksi pelkäsin, onko pääsylinteri ottanut itseensä, kun poljin oli x viikkoa pohjassa, mutta oireita ei myöhemminkään ilmennyt...
Asiaan: Sonetin jarru- ja kytkinpoljinakseli vaatii toimiakseen voitelua, joka varmaan usein on laiminlyöty. Sinänsä homma olisi helppo, kun molempien polkimien valurungossa on reikä, josta öljyä on helppo tiputella akselin ja polkimen väliin. Omassa autossa tuo akseli oli siis rutosti ruosteessa. Kytkinpoljin on sen verran ahkerassa käytössä ettei se ehdi jämähtämään, mutta jarrupoljin oli norja vain normaalin, suppeahkon käyttöliikkeensä osalta. Matkan varrella joku outo käyttäjä/siirtäjä/ahtaaja oli sitten murjaissut jarrua oikein kunnolla, jolloin poljin jämähti ruosteesta jäykälle alueelle, siis pohjaan. Suomeen saapuessaan poljin oli niin tiukassa, etten kertakaikkiaan uskaltanut sitä sieltä väkivalloin repiä ylös, kun en vielä tiennyt onko jumi polkimessa vai sylkyssä.
No, siinä meni yksi ilta mukavasti kun purin tuon poljinasetelman: kaasupoljin pois tieltä, sokkatapit irti molempien polkimien ja poljinakselin kannatinpeltien väleistä, sitten (aika suurta voimaa käyttäen) tyhjä akseli kannatinpeltien läpi ja käteen. Käytin sekä jarru- että kytkinpolkimen ruustukissa ja hoonasin jarrusylinterihoonilla akselinreiät puhtaiksi. Samalla oli helppo puhdistaa ruosteesta ja kuivuneesta rasvasta tukkeutuneet voitelureiät. Itse akselia pyöritin porakoneen istukassa ja hioin siinä ruosteet pois hienolla hiekkapaperilla. Pelkäsin, että tämän jälkeen polkimet holkkuvat paljonkin kasvaneen välyksen takia, mutta näin ei käynyt. Turasin kaikki vastinpinnat kuumankestävällä vaseliinilla (ettei valuisi kesälläkään lattialle) ja hyvä tuli. Nyt kestää varmaan sitä voitelun laiminlyöntiäkin hetken aikaa...
Perusjuttuja, mutta piti tarkkaan tutkia tuo jarrun jumituksen aiheuttaja, ettei käytä voimaa väärässä paikassa. Seuraavaksi pelkäsin, onko pääsylinteri ottanut itseensä, kun poljin oli x viikkoa pohjassa, mutta oireita ei myöhemminkään ilmennyt...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (nyt täällä)
Kiitos VePo vinkistä noiden tiivisteiden suhteen!
Itsellä tuo jarrupoljin ei mahdotonta punnerrusta vaatinut, kun sen vedin ylös. Toivottavasti en nyt tullut tuota pääsylttyä nyt jotenkin vioittaneeksi. Pitää tutkia tuota poljinasetelmaa tarkemmin, kun saa matot pois tieltä.
EDIT:
Mainitaan nyt vielä, että vaimo löysi takapuskurin koristelistan päästä puuttuvan palan vänkärin ristiselän tuen alta. Piti heti ruuvata se paikalleen.
Itsellä tuo jarrupoljin ei mahdotonta punnerrusta vaatinut, kun sen vedin ylös. Toivottavasti en nyt tullut tuota pääsylttyä nyt jotenkin vioittaneeksi. Pitää tutkia tuota poljinasetelmaa tarkemmin, kun saa matot pois tieltä.
EDIT:
Mainitaan nyt vielä, että vaimo löysi takapuskurin koristelistan päästä puuttuvan palan vänkärin ristiselän tuen alta. Piti heti ruuvata se paikalleen.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (nyt täällä)
Vaimot ovat erinomaisia myös autopuuhissa. Minulle tuo parempi puolisko on rompetoreilta löäytänyt useammankin alkuperäisen varaosakirjan.tsaarela kirjoitti: EDIT:
Mainitaan nyt vielä, että vaimo löysi takapuskurin koristelistan päästä puuttuvan palan vänkärin ristiselän tuen alta. Piti heti ruuvata se paikalleen.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (nyt täällä)
Hyvältä näyttää, auto on itseasiassa paremman näköinen kuin mitä pelkäsin kun on tullut kateltua noita USA:sta laivattuja systeemejä. Onnea 'kaunokaiselle' !
Koska meinaat pitää koslan kuitenkin aika tovin niin suosittelen pistään sen ajokuntoon nyt ja purat sen sitten talvella ja jne.
Ostoslistalle hyvät tukevat pukit (mun possu on maannut 6kk Torinin 'itsaripukkien' päällä - ne nostaa 650mm asti joten alle mahtuu kunnolla. Motonetista löytyy.
+1 Tohon vaimohommaan, Possu ei startannu vaikka muka oltiin oikein pistetty tulpanjohdot, mamma oli sitä mieltä että ei ole oikein piuhat ja niinhän se oli, sit ku piuhat oli oikein niin 3.x variocämmeri kirnus ahkerasti ; annoin tietenkin vaimokkeen startata tuon kaapeloinnin jälkeen eka kerran
edit:typot korjattu(suurimmaksi osaksi)
Koska meinaat pitää koslan kuitenkin aika tovin niin suosittelen pistään sen ajokuntoon nyt ja purat sen sitten talvella ja jne.
Ostoslistalle hyvät tukevat pukit (mun possu on maannut 6kk Torinin 'itsaripukkien' päällä - ne nostaa 650mm asti joten alle mahtuu kunnolla. Motonetista löytyy.
+1 Tohon vaimohommaan, Possu ei startannu vaikka muka oltiin oikein pistetty tulpanjohdot, mamma oli sitä mieltä että ei ole oikein piuhat ja niinhän se oli, sit ku piuhat oli oikein niin 3.x variocämmeri kirnus ahkerasti ; annoin tietenkin vaimokkeen startata tuon kaapeloinnin jälkeen eka kerran
edit:typot korjattu(suurimmaksi osaksi)
Jarko
ex-900 2.1v, ex-900t8
'91 Porsche S?, kesäksi (odottelee muutoskatsastusta)
ex-900 2.1v, ex-900t8
'91 Porsche S?, kesäksi (odottelee muutoskatsastusta)
-
- "Turbo"
- Viestit: 202
- Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 02:48
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (nyt täällä)
Kah, se on siis saapunut! Onnittelut Sonettin johdosta. Olen yrittänyt etsiä sitä puuttuvaa tiivistettä, mutta huonolla menestyksellä Etsinnät jatkuvat kuitenkin
Tuli tälläinen juttu vain mieleen, mikä kävi omalla kohdalla tuon Sonettin kanssa katsastuksessa. En sitten tiedä johtuiko katsastussedän virkaintoisuudesta vai mistä, kun en ole lainsäädäntöön niin perehtynyt, mutta mikäli muistan, niin katsastussetä käski stanssata auton runkoon tän mikä-piru-se-nyt-olikaan numerosarjan (valmistenumero tjsp?) ... Siitä A-pilarin lätkästä muistaakseni kuitenkin... Ei kelvannut hänelle että oli tuossa lätkässä samat nummerot... Nyt on sitten lattian verhoilun alla helposti esiin saatavilla sekin.
Ylimääräinen reissu tuosta sitten koitui ja lisää rahanmenoa.
Mutta kuten sanoin niin en oo perehtynyt lakiin jne että miten pitää nuo olla.
Ja tosiaan pahoittelen tuota loistavaa "mikä-piru-se-....-numerosarja" termiä, mutta kun ei sitten millään tule oikea sana mieleen, niin ei sitten
Tuli tälläinen juttu vain mieleen, mikä kävi omalla kohdalla tuon Sonettin kanssa katsastuksessa. En sitten tiedä johtuiko katsastussedän virkaintoisuudesta vai mistä, kun en ole lainsäädäntöön niin perehtynyt, mutta mikäli muistan, niin katsastussetä käski stanssata auton runkoon tän mikä-piru-se-nyt-olikaan numerosarjan (valmistenumero tjsp?) ... Siitä A-pilarin lätkästä muistaakseni kuitenkin... Ei kelvannut hänelle että oli tuossa lätkässä samat nummerot... Nyt on sitten lattian verhoilun alla helposti esiin saatavilla sekin.
Ylimääräinen reissu tuosta sitten koitui ja lisää rahanmenoa.
Mutta kuten sanoin niin en oo perehtynyt lakiin jne että miten pitää nuo olla.
Ja tosiaan pahoittelen tuota loistavaa "mikä-piru-se-....-numerosarja" termiä, mutta kun ei sitten millään tule oikea sana mieleen, niin ei sitten
MY07 Saab 9-3 SC Aero
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (nyt täällä)
Eilen Nykäsen Timon kanssa otettiin keula irti, jotta pääsee tekemään huoltotoimenpiteitä. Jonkin verranhan se vastusteli mutta lähti kuitenkin.
On tuota keulaa ilmeisesti joskus aikaisemminkin yritetty irrottaa ja aika ronskisti jäljistä päätellen. Toinen kurasuoja tosiaan puuttuu.
Jarrunestesäiliö näytti olevan täysin tyhjä. Toivottovasti tuo ei kauhean kauan ole ollut kuivana.
Pitää yrittää viikonlopun aikana saada ainakin vesipumppu vaihdettua.
On tuota keulaa ilmeisesti joskus aikaisemminkin yritetty irrottaa ja aika ronskisti jäljistä päätellen. Toinen kurasuoja tosiaan puuttuu.
Jarrunestesäiliö näytti olevan täysin tyhjä. Toivottovasti tuo ei kauhean kauan ole ollut kuivana.
Pitää yrittää viikonlopun aikana saada ainakin vesipumppu vaihdettua.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)
Tarvitsisi jonkinlaista speksiä tuon keulapalan ruuveista ja pulteista, kun niistä suurin osa näytti uupuvan. Eli millaiset pultit tulee puskurirautoihin? Ne kolme lokarin päihin tulevaa on ilmeisesti jonkinlaisia laippapultteja. Ja sitten ilmeisesti jonkilaiset ruuvit sinne lähelle noita puskurin kiinnityksiä.
Lisäksi kysyisin vaihdekepin konsolin kiinnityksestä. Tuleeko suoraan lattiaan kiinni vai mihin?
Lisäksi kysyisin vaihdekepin konsolin kiinnityksestä. Tuleeko suoraan lattiaan kiinni vai mihin?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)
Suoraan lattiaan tulee, jos ymmärrän oikein kysymyksesi. Laita vaikka yv:nä puhelinnumerosi, niin voi laittaa kamerakänny kuvan ko. paikasta.tsaarela kirjoitti:
Lisäksi kysyisin vaihdekepin konsolin kiinnityksestä. Tuleeko suoraan lattiaan kiinni vai mihin?
Mulla alkutilanne oli about samanlainen. Tekniikka tuli käytyä läpi ja edessä oli/on maalaus ja verhoilu. Sitten vaihtui intressit ja autoharrastus muuttui täyspainoisesti purjehetimiseen. Sonett odottaa edelleen tallissa maalausta ja verhoilua ja tällä tietämyksellä tulee odottamaankin (kesät ollaan kaikki liikenevä aika merellä ja talvi tuunataan venettä).
911 turbo manuaali, Boxster PDK. Saab-historia: from two stroke to turbo
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)
Tuli vaihdettua vesipumppu. Rapia neljä tuntia meni oikein rattoisasti, kun nitkutteli pumpun pultteja auki ja sitten uudestaan kiinni. Onneksi eivät olleet jumissa. Pitää käydä jostain hommaamassa taipuisa jatkovarsi, jotta saisi sen kaikista hankalimman pultin vielä varmistettua, vaikka kyllä sekin tuntui kireälle menevän.
Kuvia ei tällä kertaa, mutta koeta räpsiä muutaman, kun vaihdan termarin ja laitan laturin takaisin paikalleen.
Kuvia ei tällä kertaa, mutta koeta räpsiä muutaman, kun vaihdan termarin ja laitan laturin takaisin paikalleen.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)
Laittelin eilen laturin takaisin paikalleen. Ei vieläkään löytynyt sopivaa avainta, joten täytyy vain toivoa, että tuo vesipumpun yksi pultti on tarpeeksi kireällä.
Meinasin vaihtaa termarin mutta nähtävästi kaasari pitäisi poistaa, jotta termarikotelon saisi irti. Koska tarkoitus oli vaihtaa se termari vain varalta, niin annoin sen sitten olla. Katsotaan, jos sen tarvii sitten myöhemmässä vaiheessa vaihtaa.
Täytin jarrunestesäiliön kokeeksi. Ei ainakaan näyttänyt rupeavan mistään valskaamaan. Pitää kokeilla ilmata, jahka auton saa pukeille.
Syyläri pitäisi huuhdella, niin sen saisi laitettua paikalleen ja täytettyä järjestelmän. Muutenkin pitäisi nesteitä vaihdella.
Meinasin vaihtaa termarin mutta nähtävästi kaasari pitäisi poistaa, jotta termarikotelon saisi irti. Koska tarkoitus oli vaihtaa se termari vain varalta, niin annoin sen sitten olla. Katsotaan, jos sen tarvii sitten myöhemmässä vaiheessa vaihtaa.
Täytin jarrunestesäiliön kokeeksi. Ei ainakaan näyttänyt rupeavan mistään valskaamaan. Pitää kokeilla ilmata, jahka auton saa pukeille.
Syyläri pitäisi huuhdella, niin sen saisi laitettua paikalleen ja täytettyä järjestelmän. Muutenkin pitäisi nesteitä vaihdella.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)
Tuli eilen huuhdeltua syyläri ja laitettua se takaisin paikalleen. Nostin Sonettin samalla pukeille, jotta jarrujen kanssa on helpompi tuusata ja saa öljyt vaihdettua moottorista ja lootasta.
Ei tullut kuvaa otettua, mutta sain vähän paremmin kurkattua takaluukun pohjaa. Se on tosiaan ruostunut/revennyt koko leveydeltään etureunasta. Lisäksi keskilattiassa oli yksi pienehkö ruostunut kohta, josta pelti oli myös peukalon pään kokoiselta alalta revennyt. Mihin lie ottanut.
Jarruja en vielä alkanut ilmaamaan, kun ilmausnipat ovat ilmeisesti tuumakokoa, koska 6 mm kiintari ei mahtunut ja 7 mm oli liian löysä. Minkä tuumakoon avain noihin ilmausnippoihin käy? CRC:ta kuitenkin ruiskuttelin noihin. Pitää ensi viikolla käydä hakemassa jo tarrakilpiä. Tavoite olisi heinäkuun eka sunnuntain potkiaisiin saada tuo jollain lailla ajettavaan kuntoon.
Ei tullut kuvaa otettua, mutta sain vähän paremmin kurkattua takaluukun pohjaa. Se on tosiaan ruostunut/revennyt koko leveydeltään etureunasta. Lisäksi keskilattiassa oli yksi pienehkö ruostunut kohta, josta pelti oli myös peukalon pään kokoiselta alalta revennyt. Mihin lie ottanut.
Jarruja en vielä alkanut ilmaamaan, kun ilmausnipat ovat ilmeisesti tuumakokoa, koska 6 mm kiintari ei mahtunut ja 7 mm oli liian löysä. Minkä tuumakoon avain noihin ilmausnippoihin käy? CRC:ta kuitenkin ruiskuttelin noihin. Pitää ensi viikolla käydä hakemassa jo tarrakilpiä. Tavoite olisi heinäkuun eka sunnuntain potkiaisiin saada tuo jollain lailla ajettavaan kuntoon.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)
Kuskinpuoleiset etujarrupalat tuli tänään vaihdettua. Homma sujui kohtuu kivuttomasti, jahka tuosta pääsi ensin jyvälle. Mäntä meni nätisti sisään mäntätyökalulla. Nuo männät pitää kyllä viimeistään talvella käyttää irti ja putsata tai vaihtaa.
Varsinainen ylläri oli sitten pieni musta leski, joka oli viritellyt verkkojaan raidetangon aukkoon. Koetimme sen ensin kosanilla saada hengiltä, mutta kun se meni piiloon, ei auttanut kuin ajaa lähimpään kauppaan ja ostaa raidia. Löytyihän se kuitenkin sitten henkitoreissaan ja annoimme lopullisen armonlaukauksen raidilla. Ovenpielestä löytyi myös toinen hämähäkki mutta sekin kohtasi loppunsa. Olenkin ihmetellyt, kuinka tuohon Sonettiin aina vain ilmestyy verkkoja. Lienee syytä syynätä se melko tarkasti, jottei ajossa moisia ylläreitä tule vastaan.
Tässä erään läsnäolijan ottama kuva tuosta mustasta leskestä (omasta kamerasta oli akku loppu):
Varsinainen ylläri oli sitten pieni musta leski, joka oli viritellyt verkkojaan raidetangon aukkoon. Koetimme sen ensin kosanilla saada hengiltä, mutta kun se meni piiloon, ei auttanut kuin ajaa lähimpään kauppaan ja ostaa raidia. Löytyihän se kuitenkin sitten henkitoreissaan ja annoimme lopullisen armonlaukauksen raidilla. Ovenpielestä löytyi myös toinen hämähäkki mutta sekin kohtasi loppunsa. Olenkin ihmetellyt, kuinka tuohon Sonettiin aina vain ilmestyy verkkoja. Lienee syytä syynätä se melko tarkasti, jottei ajossa moisia ylläreitä tule vastaan.
Tässä erään läsnäolijan ottama kuva tuosta mustasta leskestä (omasta kamerasta oli akku loppu):
Viimeksi muokannut tsaarela, Ma Kesä 29, 2009 08:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)
Eipä ole kovin uutta, että tuontiauton mukana tulee hämiksiä. Muistan lukeneeni muistaakseni overdrive-foorumilla juttua, jossa oli vähän enemmänkin hämähäkkejä tullut auton mukana.
Ja mitä tulee itse projektiin niin hyvältä näyttää. Itse en ole vielä liikenteessä nähnyt yhtään Sonettia klubitapahtumia lukuunottamatta. Eli ei näitä ole yhtään liikaa.
Ja mitä tulee itse projektiin niin hyvältä näyttää. Itse en ole vielä liikenteessä nähnyt yhtään Sonettia klubitapahtumia lukuunottamatta. Eli ei näitä ole yhtään liikaa.