Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Harrasteautoissa riittää aina jotain puuhasteltavaa. Virrat rupesivat katoamaan ja pikaisen selvittelyn perusteella syy vaikutti olevan virtalukon pohja, joten tilasin PCS:lta sellaisen ja aloin vaihtopuuhaan.

Kuva
Jokainen virtalukon pohjaan OG-kolkkiin tai NG-satkuun vaihtanut tietää, minkälainen projekti se on. Yllä olevan kuvan pisteeseen pääsin kuitenkin kohtuu helpolla, eli keskikonsoli lähti kohtuu nätisti irti. Vaihteen lukitus neloselle aiheutti jonkin verran päänvaivaa, kun se lukitusreiän tappi ei meinannut ensin löytyä. Löytyi kutenkin ja tuuppasin kulmatorxin sinne.

Kuva
Myös itse vaihdepesän purku ja virtalukon pohjan irroitus aiheutti hieman päänvaivaa, mutta sain sen käännettyä esiin ja purettua. Avo on vuosimallinsa puolesta rajatapaus ja siinä oli jo tuo uudemman mallin pohja litteillä liittimillä. PCS:ltä tuli pyöreäliittiminen malli sekä adapterikaapeli.

Kuva
Tähän pisteeseen päästiin tänään. Minulla on pullo kierrelukitetta, jota ei koskaan löydy silloin, kun sitä tarvittaisiin. Käyn suosiolla ostamassa uuden pullon huomenna ja jatkan kasausta.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Auto on taas nipussa ja lähtee käyntiinkin. Pitää huomenna käydä koeajolla ja katsoa, joutuuko keppiä säätämään vielä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tein vaihdekeppiin vielä tänä aamuna hieman säätöä, että sai vitosenkin menemään päälle. Samalla pesaisin viikon edestä siitepölyä pois.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Avoon vaihtui tuoreet öljyt ja suodatin. Päätin tukea paikallista pienyrittäjää ja hoidatin homman siellä, niin ei tarvinnut huolehtia jäteöljyistä. Aika mustaksi olivat vuodessa menneet vanhat GM:n Dexokset, vaikka ei ole ajettu kuin pari tuhatta kilmetriä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Cabben tarina alkaa näemmä sivulta 17 mut koitin ettii tarinaa onko öljypohja putsattu koska?

Hämärä muistikuva et sunbeachin öljyt ois ollu kohtuu kirkkaita vaihtaessa...
Toki nyttenki cabbeen tullu toi pari tonttuu kuudes viikos :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Piti kaivella yksityisviesteistä. Kyllä siitä on sihti putsattu 4-5 vuotta sitten sen perusteella, mitä auton historiaa tunnen.
Viimeksi muokannut tsaarela, Ke Elo 11, 2021 18:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tuli lauantaina pientä puhdetta ruosteenpoiston muodossa. Varapyöräkotelossa näytti tältä:
Kuva

Rappailin kähärälaikalla irtotavaran pois ja vedin päälle muutaman kerroksen Annitrolia.
Kuva

Perään muutama kerros happopohjamaalia ja toinen mokoma perusharmaata.
Kuva

Kuva

No joo, kyllähän tuo harmaa vähän paistaa tuosta alkuperäisestä sävystä, mutta jospas se kuitenkin taas menisi jonkin aikaa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Alkaa olla viimeiset avoilukelit käsillä, joten piti käydä ajelulla ja ottaa muutama fiilistelykuva.
Kuva

Rätti tuli pestyä ja kyllästettyä viikonloppuna. Katselin katon hydrauliikkanesteiden tilanteen ja näyttäisi kaipaavan täyttöä. Katto itsessään ei vielä herjaa kuitenkaan. Ihan täysin tiivis tuo systeemi ei siis ole mutta käytännössä kuitenkin kesä menee ilman lisätäyttöä. Pitää katsoa, josko vielä ennen talviteloille laittoa kerkiäisi kokeilla tuon ahtopaineellisen mittariston vaihtoa nykyisen tilalle.

Katsurille olisi aika keskiviikkona. Syyskuu mennään säätiedotuksia seuraillen.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tuli käytyä hakemassa tuore leima katsastuskonttorilta. Ei huomautuksia.

Nyt pitää mennä aika lailla viikko kerrallaan, sääennusteita katsellen. Normiajat, jos olisi, niin Kuopion Powermeet loppukuusta olisi mukava tapa päättää ajokausi. Koronan takia joutunee kuitenkin jatkamaan tätä erakoitumista. Ei itsen takia, kun on jo kaksi pistosta alla, mutta kun pitää ottaa vähän muutakin huomioon kuin omat kuviot.

Toivotaan, että syyskuulle vielä sattuisi edes parina päivänä semmoiset kelit, että voisi katto auki ajella.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Ajokausi päättyi tänään ja avo meni talvisäilytykseen. Pitää talven aikana latailla akkua välillä ja käyttää konetta lämpimäksi suojasäällä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 796
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

tsaarela kirjoitti:
Su Loka 03, 2021 18:46
käyttää konetta lämpimäksi suojasäällä
Miksi? 8O
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Jaha, se olisi varmaan rapia kuukausi, niin saattaisi olla jo aika lähellä, että avon saisi peruutella suojastansa pois. Toisaalta ulos kun katsoo, niin saa kyllä aurinko hartiavoimin tehdä töitä, että nuo lumivallit katoaa. Varmaan vielä kertaalleen pitää latailla akkua ja vaihtaa kosteudenpoistajan patruuna.

Mikäs on muuten raadin mielipide, kannattaisiko syksyllä katon hydrauliikasta vääntää se hanikka siihen asentoon, ettei ole paineita? Tätä lähinnä järkeilen sillä, että viime talven jäljiltä oli aika hyvin nesteet jonnekin hävinneet säiliöstä, vaikkei mitään lammikkoja alla ollutkaan.

Turbon mittaristo odottelee edelleen kellarissa paikalleenlaittoa. Ajattelin, että jahka auton saa ulkoilmaan, niin voisi koittaa katsoa, saako sen vaihdettua. Edelleen olen vähän jännän äärellä sen kanssa, kun tulin hommanneeksi 2000 -vuosimallin mittariston, että onko se T5 vai T7.

Yksi pohdinnan aihe on myös retanolisoftan laitto. Kun laitoin Saabin seisontaan, niin 98 maksoi melkein euron vähemmän kuin nyt. Tokihan retanolikin on sen puolitoista euroa ja sitä menee sitten vähän reilummasti. Kilsoja viime kesänä kertyi 2500 km. 11 litran keskikulutuksella sitä on siis on mennyt reilu parisataa litraa. No, pitää tuumata.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Kuva

Kevättä ilmassa. Otin avon liikenteeseen tänään. Ei se tahdo tuolla pressutallissa pysyä puhtaana kuten kuvasta näkyy, mutta otin ja pesin sen ja laitoin päälle Korrekin TFC Hydroxia. Kyllä täytyy sanoa, että koskaan ei ole näin helpolla kiiltoa saanut pintaan.

Kuva

Pitää kesän aikana purkaa tuo pressutalli ja laittaa jonkinlainen pohja, jotta voisi joskus vaikka rakentaa katoksen.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
Soki
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:57

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja Soki »

Samoissa hommissa tänään samanmoisen pelin kanssa. Puhtaana auto vaan ei pysy edes umpitallissa, vaikka oli vanha lakana (tuulilasi-katto-takaluukku) suojana. Eli pesua, huomenna aamulla liikennekäyttöön otto.
Pesu luonasi ihan vedellä ja kuivaus moppirätillä joka onkin osoittautunut erinnomaiseksi ”säämiskäksi”. Tuo siis sellainen mikrokuitumoppi oisko 30*60cm kooltaan. Imee vettä kuin sieni ja pitää sen hyvin. Nukka kiillottaa hyvin ja vahaa ei tarvinnut, kun vahasin ennen talvilepoon laittoa.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Mitäpä tässä… Pihamökissä odottelee kiekka Viggenin jousia odottamassa lämpimämpiä kelejä ynnä muuta motivaatiota. Katsotaan, jos noilla saisi vähän cruisailuhenkisemmän alustan verrattuna alla oleviin H&R:iin, joita olen virheellisesti saattanut Eibacheiksi kutsua tässä ketjussa.

Olen NG900:iin parikymmentä vuotta sitten iskarin yläkiinnikkeet vaihtanut, joten joustintuen irtikäyttö pitäisi olla tuoreessa muistissa. :lol:

Pitäisi myöskin tuo mittaristo katsoa, tuliko ostettua vahingossa T7:n, kun otin vm2000. Sen tiimoilta olen ruvennut miettimään mittariston kehyksen ”downgreidausta” tuosta jalopuupaneloidusta karvalakin harmaaseen. No, joka tapauksessa, jos juutuubin kaveri käyttää mittariston irti ja takaisin 20 min leikkaamattomassa videossa, niin eiköhän se itseltäkin pariin tuntiin onnistu.

Vielä ei kelit ole antaneet aihetta laskea kattoa, mutta pitäisi hydraulinestevarannot täydentää ennen sitä. Puolen tunnin homma, mutta sisältää kyykkimistä ja kumarassa oloa ahtaassa tilassa, niin aina siinä on oma kynnyksensä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Vastaa Viestiin