Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
Hieno homma että Ouluun saadaan tälle kesälle 2 Sonettia liikenteeseen. Tavoitteeksi että ens kuun potkijaisiin saadaan molemmat paikalle?
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
Tämä kuva varmaan kertoo kaiken fiiliksistä.
Huomenna leimalle.
Sattuukos potkiaiset samalle viikonlopulle kuin kansainvälinen? Itsellä on tarkoitus rohkeasti lähteä tällä kohti Sastamalaa.
Huomenna leimalle.
Sattuukos potkiaiset samalle viikonlopulle kuin kansainvälinen? Itsellä on tarkoitus rohkeasti lähteä tällä kohti Sastamalaa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
No perskuta, sattuuhan ne.
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
Kävin katsastuksessa eilen ja sain lyhyehkön vikalistan:
- vasen takavilkku ei toimi (kontaktihäiriö ja korjattu jo)
- seisontajarru heikko (pitänee kattoa käyttöjarrun perussäätö ja säätää kässäri kanssa kohdilleen).
Lisäksi lasinpyyhkimet heittivät toimimasta sopivasti. Tätä ei kirjattu mutta kehotettiin korjaamaan. Isoin epäily on, että pyyhinten moottorin hiilet on jumissa eivätkä saa kontaktia. Hauskaahan tässä on, että kokeilin pyyhkimiä keulan ollessa vielä irti ja ne pelasivat. Nyt siis pitää irrotella pultit ja raottaa keulaa. Onneksi on kokemusta.
- vasen takavilkku ei toimi (kontaktihäiriö ja korjattu jo)
- seisontajarru heikko (pitänee kattoa käyttöjarrun perussäätö ja säätää kässäri kanssa kohdilleen).
Lisäksi lasinpyyhkimet heittivät toimimasta sopivasti. Tätä ei kirjattu mutta kehotettiin korjaamaan. Isoin epäily on, että pyyhinten moottorin hiilet on jumissa eivätkä saa kontaktia. Hauskaahan tässä on, että kokeilin pyyhkimiä keulan ollessa vielä irti ja ne pelasivat. Nyt siis pitää irrotella pultit ja raottaa keulaa. Onneksi on kokemusta.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
Päivitystä taas.
Nyt on tuore leima. Edelleen tuli hieman palautetta käsijarrusta mutta on ne jo hieman paremmat. Kuskin puolen vipu tahtoo edelleen jumittaa, joten pitänee käyttää rumpu auki. Hieman tuntuu, että tuli kasattua tuo kuskin puoli jotenkin väärin, kun käyttöjarrun säätökin on hieman ei loogista. Meinaan, jos kiristät tai löysäät vaikka neljänneskierroksen, niin rumpu jumittaa ja sitten taas seuraavalla neljänneskierroksen kiristyksellä tai löysäyksellä se taas pyörii. Eli ei ole sitä logikkaa, että jos kiristät, niin se alkaa vähitellen ottaan kiinni ja löysäät, niin se irrottaa. Nyt ilmeisesti tuon kuskin puolen joutuu jättään turhankin löysälle, että ei laahaa ja se taas haittaa käsijarrun säätämistä.
Tänään käytän vielä keulaa sen verta irti, jotta saan pyyhkijät toimimaan. Pitää varmaan herkistellä myös puhaltimen moottoria lisää, kun puolinopeudella ei oikein tapahdu mitään ja täydellä kuuluu vain heikko nurina. Varmaan pitäisi hommata vähän paremmin toimivat tilalle.
Nyt on tuore leima. Edelleen tuli hieman palautetta käsijarrusta mutta on ne jo hieman paremmat. Kuskin puolen vipu tahtoo edelleen jumittaa, joten pitänee käyttää rumpu auki. Hieman tuntuu, että tuli kasattua tuo kuskin puoli jotenkin väärin, kun käyttöjarrun säätökin on hieman ei loogista. Meinaan, jos kiristät tai löysäät vaikka neljänneskierroksen, niin rumpu jumittaa ja sitten taas seuraavalla neljänneskierroksen kiristyksellä tai löysäyksellä se taas pyörii. Eli ei ole sitä logikkaa, että jos kiristät, niin se alkaa vähitellen ottaan kiinni ja löysäät, niin se irrottaa. Nyt ilmeisesti tuon kuskin puolen joutuu jättään turhankin löysälle, että ei laahaa ja se taas haittaa käsijarrun säätämistä.
Tänään käytän vielä keulaa sen verta irti, jotta saan pyyhkijät toimimaan. Pitää varmaan herkistellä myös puhaltimen moottoria lisää, kun puolinopeudella ei oikein tapahdu mitään ja täydellä kuuluu vain heikko nurina. Varmaan pitäisi hommata vähän paremmin toimivat tilalle.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
Onnea leiman johdosta! Missä käytit? Tuo puhaltimen moottori taisi olla samanlainen kuin kuupassa ja niitähän löytyy.
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
Kiitos! Haukiputaalla Avainasemalla käytin.
Sonettiin käy itse asiassa 99:n pyyhkijän moottori. Koko päivähän tuossa meni, kun sen moottorin käytin irti. Oli täynnä vettä se moottorin pesä. Katsoin samalla asialliseksi ottaa hiiliasetelman varaosamoottorista, joka on 96:sta. Sen lisäksi, että mekanismi on eri, myös tuo hiiliasetelma on erilainen. Polttelinkin alkuun muutaman sulakkeen ennen kuin huomasin, että hiilet ottaa oikosta rungosta. Pari prikkaa hiiliasetelman ja pyyhkijän moottorin rungon väliin niin johan alkoi toimia. Itse asiassa pyörii nyt vinhemmin kuin aikaisemmin. Johtuneekohan siitä, että vanhassa hiiliasetelmassa yksi kolmesta oli katkaissut kontaktijohtonsa. Toisin sanoen pyöri vain kahdella hiilellä.
Sonettiin käy itse asiassa 99:n pyyhkijän moottori. Koko päivähän tuossa meni, kun sen moottorin käytin irti. Oli täynnä vettä se moottorin pesä. Katsoin samalla asialliseksi ottaa hiiliasetelman varaosamoottorista, joka on 96:sta. Sen lisäksi, että mekanismi on eri, myös tuo hiiliasetelma on erilainen. Polttelinkin alkuun muutaman sulakkeen ennen kuin huomasin, että hiilet ottaa oikosta rungosta. Pari prikkaa hiiliasetelman ja pyyhkijän moottorin rungon väliin niin johan alkoi toimia. Itse asiassa pyörii nyt vinhemmin kuin aikaisemmin. Johtuneekohan siitä, että vanhassa hiiliasetelmassa yksi kolmesta oli katkaissut kontaktijohtonsa. Toisin sanoen pyöri vain kahdella hiilellä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
Eikös tuo takajarrun säätöruuvi olekin neliskulmainen kartioruuvi, jolloin kiertäessä tuntuu välillä aina tiukempi kohta. Ja jos tuntuu että säädöt ei riitä, niin rautanaula patentilla saa lisää säätövaraa kenkien yläpäähän Näin ainakin kuupassa.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
Säätöruuvu on oikestaan kuusi tai kahdeksankulmainen kartio. Kanta on neliskanttinen. Yksi konsti saada lisää säätövaraa on hitsata pikkuisen lisää ainetta kenkien säätötappiin vastaaviin päihin.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
Onnittelut leimasta! Kyllä minäkin ens kesänä...
Se rummun ulosvetäjä on tuolla pöydän kulmalla jos tarvit lainaan.
Timppa
Se rummun ulosvetäjä on tuolla pöydän kulmalla jos tarvit lainaan.
Timppa
95, 96, Saabo, 97, 99, 900, 9000, 9-3, 9-5
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
Hei,
Onnittelut leimasta! Kävin kesälomalla moikkaamassa Saab-harrastajaa ja ihastelin hänen Sonettiaan. Jospa mullakin joskus, sitten isona...
Onnittelut leimasta! Kävin kesälomalla moikkaamassa Saab-harrastajaa ja ihastelin hänen Sonettiaan. Jospa mullakin joskus, sitten isona...
Jukka-Pekka Keränen, Oulunsalo
Jäsen# 4677 puh: 040-5483019
Saab 96, vm 1975 (ka), Saab 95, vm 1974 (pr), varaosa-autot: Saab 95 -74, Saab 96 -75, Saab 96 -79, Saab OG900 -84
Jäsen# 4677 puh: 040-5483019
Saab 96, vm 1975 (ka), Saab 95, vm 1974 (pr), varaosa-autot: Saab 95 -74, Saab 96 -75, Saab 96 -79, Saab OG900 -84
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
Kiitos! Saattaa olla, että piipahdan maakunnassa näyttämässä tuota rumpua mutta katsotaan.
Pistin tänä aamuna uudet kaasut takaluukkuun ja rattiakselin kotelon paikalleen. Jos ainakin saisi uudet peilit asennettua, asennettua 12V liitännän ja kajareiden johdot kytkettyä paremmin, niin alkaisi olla tapahtumaa varten hyvin pullat uunissa.
Pitäisiköhän tuolla välillä ajellakin?
Pistin tänä aamuna uudet kaasut takaluukkuun ja rattiakselin kotelon paikalleen. Jos ainakin saisi uudet peilit asennettua, asennettua 12V liitännän ja kajareiden johdot kytkettyä paremmin, niin alkaisi olla tapahtumaa varten hyvin pullat uunissa.
Pitäisiköhän tuolla välillä ajellakin?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
Laitoin tänään originaalit '74 peilit oviin. Nyt vänkärin puoleltakin näkee jotain muuta kuin ojaa.
Patentoin myös 12V pistokkeen paikalleen. Patentoin siksi, kun runko oli isompi kuin reikä, enkä tahtonut kojelautaa ruveta grindailemaan. Pitää kojelaudan vaihdon yhteydessä hommata sopivampi. Johdot oli onneksi vielä jäljellä, joten ei tarvinnut niitä vetää uusiksi. Löytyi myös "Fasten belts" -valo piilotettuna kojelaudan alle.
Huomenaamuna hätäinen pesu ja vahaus ja puoliltapäivin nokka Kuopion kautta kohti Sastamalaa.
Patentoin myös 12V pistokkeen paikalleen. Patentoin siksi, kun runko oli isompi kuin reikä, enkä tahtonut kojelautaa ruveta grindailemaan. Pitää kojelaudan vaihdon yhteydessä hommata sopivampi. Johdot oli onneksi vielä jäljellä, joten ei tarvinnut niitä vetää uusiksi. Löytyi myös "Fasten belts" -valo piilotettuna kojelaudan alle.
Huomenaamuna hätäinen pesu ja vahaus ja puoliltapäivin nokka Kuopion kautta kohti Sastamalaa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
Miten Sonetti selvisi reissusta?
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73
Hyvin selvisi. Eipä tuossa ihmeempiä ollut. Virtalukosta pistää pohja tai todennäköisemmin haitat hanttiin, kun pitää melkein kaksin käsin vääntää avain starttiasentoon. Se vaan, että tuossa ei ole jostain kumman syystä ainakaan sama virtalukko kuin ysikutosessa. Lukkosepän mukaan moisia avaimia on käytetty Alfa Romeoissa ja tosiaankin 70-luvun taitteen GTV:ssa on samannäköinen avain.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621