Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2470
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Viesti Kirjoittaja tsaarela » Pe Touko 20, 2016 08:57

Kuva

Siinäpä olisi pää- ja työsylinteri. Kirurgin käsiä tarvi mutta tulipa ne sieltä. Työsyltyn jo aukaisinkin. Tiivisterengas oli kyllä ihan notkean tuntuinen mutta vuoti yhtä kaikki. Pitää käväistä Sähködieselissä tänään tuon tiivisterenkaan kanssa.

Sekä Sonetin korjaamokäsikirjassa että sinisessä pibliassa on muuten tuon työsylinterin räjäytyskuvassa mäntä ja tiivisterengas väärässä järjestyksessä. Halkileikkauskuvassa on kyllä oikein.

Katotaan, jos saisi kilkkeet huollettua ja viikonloppuna asennettua takaisin paikalleen.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2470
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Viesti Kirjoittaja tsaarela » Ma Touko 23, 2016 07:23

No joo, kytkinsylintereiden sisuskalut vaihtuivat lauantaina ja tulipa ne tetsailtua takaisin paikalleenkin. Eilen sitten yritin ilmata kytkintä. Ensin tippakannulla ilmausnipasta ja sitten vain kaatamalla tavaraa säiliöstä sisään. Poljin on edelleen vetelä. Häätynee saada joku kaveriksi pumppaamaan poljinta ja tehdä homma ns. perinteisesti.

Töötin johtoon tein kytkentäyrityksen numero 5. On hiukan hankalasta kohtaa poikki eikä meinaa mitkään liitokset kestää. Nyt laitoin abikon asianmukaisilla crimpereillä kiinni ja toiseen päähän vastakappaleen. Toiveissa olisi, että se olisi tuo liiitin mikä tällä kertaa antaisi periksi. Sen kun voi aina kytkeä uudestaan.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621

sabatti 96
"Hirsch"
Viestit: 907
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 » Ma Touko 23, 2016 12:11

Sen kytkimen voi ilmata esim. Polkupyörän sisuskumilla :D jos se vaan on samanlainen ku kuupassa toi kylkin?
Mulla taitaa olla kuvakin siitä virityksestä mun projekti topikissa....
9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
Saab 96 -75
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
SAABILTEMA

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2470
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Viesti Kirjoittaja tsaarela » Ma Touko 23, 2016 13:03

Onhan se samanlainen, jos kuuppa on riittävän vanha. :wink: Ilmausperiaate on molemmissa sama. Joo tuo sisukumijuttu ei ole oikein auennut mulle. Koitin sitä kuvaa sinun Das Bååt -ketjusta ettiä muttei ainakaan vielä tullut vastaan.

Minulla on kyllä öljynimupumppu. Ajattelin sitä kokeilla seuraavaksi, kun minulla on jo säiliö täynnä jarrunestettä.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621

sabatti 96
"Hirsch"
Viestit: 907
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 » Ma Touko 23, 2016 13:19

Sivulla 11 oli se kuva
9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
Saab 96 -75
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
SAABILTEMA

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2470
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Viesti Kirjoittaja tsaarela » Ma Touko 23, 2016 13:51

Ok, eli tuommoinen viritys. Kiitokset! Pitää koittaa tuota, jos ei saa nesteitä imettyä nipan kautta tuolla öljynimupumpulla.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2470
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Viesti Kirjoittaja tsaarela » Ma Touko 23, 2016 20:48

Sain öljynimupumpulla imettyä ilmausnipan kautta sen verran, että sain jonkinlaisen tuntuman kytkinpolkimeen ja kyllä tuo ainakin tuntuu antavan vaihteet pistää silmään.

Taka-akselin rajoitinremmit tuli vaihdettua samaan syssyyn. Pitäisi varmaan pesaista ja lähteä käymään katsastuksella.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2470
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Viesti Kirjoittaja tsaarela » Pe Touko 27, 2016 10:45

Tuli haettua ajolupaa taas ensi kesään. :mrgreen:
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2470
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Viesti Kirjoittaja tsaarela » Ma Kesä 13, 2016 09:52

Sonettiin oli iskostunut tämä kesäauton semantiikka, kun ei sitten millään tahtonut lähteä käyntiin alta 10 asteen lämpötilassa. Oireiden perusteella tehdyn konsultaation jälkeen päädyin käyttämään automaattiryyppyä auki. Läppähän oli täysin kiinni, joten ei ihme, että kone oli aika astmaattinen kylmänä. Biblian ohjeilla läpän asentoon säätöä ja johan käynnistyy.

Pikkaisen on meno kylläkin nykivää ryypyn ollessa päällä, kun ajaa tasakaasulla. Jäin miettimään näin jälkikäteen sen ryypyn pesässä olevan alipainemännän anatomiaa, kun biblia käski säädettäessä painaa männän alas. Notta mistäköhän siinä piti painaa alas? Se pyöreä levy männän päällä oli kyllä niin alhaalla kuin sai ja ylöspäin se ei sitten liikkunutkaan. Jotkut biblian kuvista on kyllä harvinaisen tulkinnanvaraisia.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2470
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Viesti Kirjoittaja tsaarela » Ti Huhti 09, 2019 10:03

Aika postitella taas tännekin hiljaiselon jälkeen. Pari viime kesää on mennyt lähinnä ajellessa. Jotain pientä on kuitenkin tullut tehtyä.

Kaasariin asensin korjaussarjan ja pistin sen säätöihin. Tämä auttoi nykivyyteen ryypyn ollessa päällä.

Alipainekello tuli myös vaihdettua, kun vanhasta oli kalvo antautunut. Alipainekello vaihtui yksitoimiseen, joten pitäisi varmaan tuo hidastuspumppu ottaa pois kaasarin ja imusarjan välistä.

Toinen takajarrun työsylinteri tuli myös vaihdettua, kun oli alkanut vuotamaan.

Vänkärin puolen helmasta paikattiin myös pari reikää.

Tälle kesää varmaan merkittävin asia lienee, että pitää varmaan alkaa henkisesti valmistautumaan siihen mahdollisuuteen, että Sonettin ja minun yhteinen taival päättyy. Yhteiselo on ollut mukavaa, mutta fakta on se, että jossain vaiheessa Sonettille pitäisi tehdä perusteellisempi läpikäynti mm. korin maalauksen muodossa. Oma elämäntilanne ei moista mahdollista, joten pitkällisen harkinnan jälkeen olen päättänyt laittaa Sonettin myyntiin. Jos se menee kaupaksi, niin laitan tilalle ympärivuotisen, koko perheen käyttöharrasteen. Sen myötä saisi sittenhukata pois tuon talviautonkin. Jos Sonetti ei mene kaupaksi, niin sitten jatketaan entiseen malliin pikkuhiljaa laitellen. Toiveissa kuitenkin olisi löytää Sonettille uusi omistaja, jolla olisi aikaa ja resursseja laittaa se vimpan päälle.

Myynti-ilmoitus ilmestynee foorumille lähipäivinä.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2470
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Viesti Kirjoittaja tsaarela » Ti Huhti 23, 2019 21:04

Kuva
Kevyen sisäpuhdistuksen jälkeen visiitti Trafin sivuille ja Sonetti on taas liikenteessä talven jälkeen. :mrgreen:
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2470
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73

Viesti Kirjoittaja tsaarela » La Touko 25, 2019 21:48

Aika aikaansa kutakin ja niin päin pois.

Kun hommasin Sonettin kymmenen vuotta sitten, en olisi voinut kuvitellakaan sitä hukkaavani pois. Nyt kuitenkin Sonetti pääsi tänään uuteen kotiin, jossa se saa ansaitsemansa huomion ja tulen mielenkiinnolla seuraamaan projektin etenemistä mahdollisessa uudessa ketjussa.

Tämä ketju kokee nyt pienen nimenmuutoksen, sillä en palannut kotiin tyhjin käsin. :wink:
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5099
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tetammi » Su Touko 26, 2019 20:56

Oho. Tuliko musta cabbe vaihdossa?

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2470
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tsaarela » Su Touko 26, 2019 21:41

^Näin kävi.
Kuva

Eli toinen klubilainen, joka halutessaan saa ilmoittautua, tarjosi omaa Cabbeaan vaihdossa. Soiteltiin ja sovittiin tärskyt Hirvaskankaan ABC:lle ja autot vaihtoivat omistajaa. Ainakin itselle jäi se käsitys, että molemmat olivat tyytyväisiä kauppoihin.

Näin vajaan parin päivän jälkeen ei voi kuin todeta, että on hyvin säilynyt ja hyvällä pidolla ollut yksilö ja tätä linjaa pyritään jatkamaan. Tämä kesä menee varmaan enimmäkseen autoon tutustuessa. Ylläpidollisia toimenpiteitä on SID:in näytön vaihto sekä katon parin hydraulipumpun vaihto.

Vielä ei oikein avoautokelit ole, mutta oli tänään kuitenkin sen verran kuivaa, että tuli kokeiltua katto alhaalla ajelua. Viime kesä suosi avoautoilua. Saa nähdä miten tänä vuonna käy.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1781
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja Cona » Ma Touko 27, 2019 08:47

Oikea väri ja korimalli. 8)
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

Vastaa Viestiin