Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2797
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Linkistä löytyy hyvät ohjeet ja kuvat katon hydrauliikan huoltoon:
http://www.tophydraulics.com/saab93cyli ... lhires.pdf

Yksittäisen sylinterin vaihtoa varten tosin ei ainakaan WISin mukaan tarvitse autoa ihan noin purkaa.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5567
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mä jättäisin katon auki ja ajelisin menee :mrgreen:
No toki yöt mulla on joka tapauksessa katon alla, ehkä jopa joku peite ois hyvä olla ettei joku elikko tee pesää.

Oon kyl vähä sitä mieltä ettei nää iha parhaimpia avoilukelejä ole, mittarissa tänää ollu 30-32C niin pakko on pitää hiljasemmis vauhdeis ilmastointii päällä ettei iha paistu. :roll:

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2797
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

No joo. Onhan noista jo päässyt kuitenkin nauttimaan.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2797
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Pitää vähän avautua.
Olen parista paikkaa koittanut hankkia puuttuvaa sylinteriä kattoon. Neobrossista totesivat, ettei heillä ole ja hyvittivät ostosumman suoraan luottokortille, vaikka Paypallin kautta maksoin. Siitä propsit heille.

Toinen oli ebay -myyjä. Hänelläkään ei sitä pumppua sitten ollut, vaikka oli vielä ilmoitus pystyssä ja hänkin kyllä palautti ostosumman, mutta luottokortin sijasta Paypal -tilille. Ongelma on, että vaikka summa näkyy historiassa palautettuna, se on odottavassa tilassa eli ei Paypal -tililläni saatika luottokortin balanssissa, jonne se mieluusti ennen seuraavan laskun erääntymistä pitäisi saada. Paypallin asiakaspalvelu ei pane asiassa tikkuakaan ristiin, koska heidän näkökulmasta raha on palautettu ja käskivät olemaan suoraan myyjään yhteydessä asian tiimoilta, minkä nyt tein. Ebay kyselee puolestaan, sainko jo refundin, eli hekin haluaisivat asian jo sulkea. Vaihtoehdot olivat: a) en ole maksanut, b) olen maksanut ja sain palautuksen. No, kumpikaan vaihtoehto ei oikein natsaa, joten jätin asian auki.

On tämäkin.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2797
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

En tiedä, vaatiko, että pistin myyjälle mailia. Joka tapauksessa palautus clearattiin ja ohjattiin kortille. Pitää nyt odotella, että se vielä näkyy luottokortin saldolla, ennen kuin rupeaa muualta tilaamaan.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2797
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Päivitin eilen automankan ohjelmiston. Sonyn sivuilta löytyvien ohjeiden mukaan homma on suoraviivainen: ladataan uusi versio netistä, puretaan muistitikulle, tökätään tikku mankkaan ja päivitetään. Ihan näin Strömsössä homma ei kuitenkaan mennyt.

Pistin auton käyntiin ja tökkäsin tikun laitteeseen. Valikoiden syövereistä löytyi päivitystoiminto. Ei siis muuta kuin päivittäen. Palkki eteni puoleen väliin ja sen jälkeen rupesi rinkula pyörimään yläpuolella. Odottelin. Odottelin vähän lisää. Sitten rupesi hiipimään epäilys, että ei olla enää Strömsössä. Auto hyrskytteli jo toistakymmentä minuuttia tyhjäkäyntiä, kun Sonyssa ei muuten virtoja ole. Mietin, että jos sammutan virrat, niin tuleeko soittimesta tiiliskivi. Puhelimesta guuglailemaan. Lähes vastaavasta mallista tulee hakutuloksia ja mistään ei saa varmuutta, uskaltaako virrat sammuttaa. Soitin itse sanoo, että se uudelleenkäynnistyy useita kertoja päivityksen aikana. Ei kyllä ollut. Guuglailu vihjasi, että soitin saattaa jäädä reboottilooppiin. Mietin, josko laitteen olisi pitänyt tässä vaiheessa buutata mutta homma ei jostain syystä toiminut. No, ei auta. Ei autoa voi loputtomiim pitää käynnissä, joten virrat pois ja uudestaan käyntiin.

Iso helpotuksen huokaus, kun soitin lähtee päälle. Tarkistan firmiksen ja näen, että toinen ohjelmapalikoista on päivittynyt. Epäröin, tohdinko käynnistää päivityksen uudestaan, että myös jäljellä oleva palikka päivittyisi. Rohkaistuin ja käynnistin päivityksen uudestaan. Rinkula rupesi taas pyörimään, kun palkki oli puolivälissä mutta se jatkoi sitten etenemistään, kunnes tuli täyteen. Nyt olivat molemmat palikat päivittyneet.

Ilmeisesti soittimen pitäisi buutata puolivälissä fläshäystä mutta jokin bitti oli näemmä poikittain ja esti uudelleenkäynnistymisen. Onneksi homma onnistui myös näin. Nähtäväksi jää, auttaako päivitys radio hyppäämiseen esiasetukselta toiselle omin nokkineen.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2797
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Kolmas kerta toden sanoo, toivottavasti. Kolmanesta paikkaa laitettu sylinteri tilaukseen. Tällä kertaa varmistin etukäteen myyjältä, ettei myy eioota. Vielä ei ainakaan ole tullut bumerangia.

Tuntuu kerta kerralta kallistuvan. Tämä yksilö meni jo päältä kolmen sadan toimituskuluineen. Lupasi kyllä myös vuoden takuun. Katsotaan, josko tuo ennen lumien tuloa tänne ehtisi.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2797
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tulipa pestyä molemmat Saabit Korrekin TFC Big Applella sekä TFC Reloadilla. Siinä avoa pestessä tajusin, että tänään oli kuun eka sunnuntai ja olisi ollut paikalliset potkiaiset menossa. No, ensi kuussa sitten...
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2012
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja Cona »

tsaarela kirjoitti:
La Elo 03, 2019 17:48
Kolmas kerta toden sanoo, toivottavasti. Kolmanesta paikkaa laitettu sylinteri tilaukseen. Tällä kertaa varmistin etukäteen myyjältä, ettei myy eioota. Vielä ei ainakaan ole tullut bumerangia.

Tuntuu kerta kerralta kallistuvan. Tämä yksilö meni jo päältä kolmen sadan toimituskuluineen. Lupasi kyllä myös vuoden takuun. Katsotaan, josko tuo ennen lumien tuloa tänne ehtisi.
Hankalaa tuntuu olevan osan saanti, vaikka noita cabbeja lienee reilusti maailmalla.

Yksittäisenä osana tuollainen sylkkä on kyllä kallis, itse tilasin tohon vanhempaan sähkömalliin (pakon sanelemana) kokonaisen purkukaton ja siinä hinta oli rahteineen muistaakseni n. 600€. Tuosta kun olen myynyt osia niin "tappio" on pienentynyt enää pariin sataseen ja osia on vielä varastossa.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2797
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Noissa sylintereissä harmittaa ehkä eniten se, kuinka vaikeasti korjattavia ne ovat suhteessa siihen kuinka pienestä syystä (o-rengas) ne vuotavat. Siis onhan ne korjattavissa, kun niitä kunnostettuna kerran myydään, mutta tuntuvat vaativan vähän enämpi erikoistyökaluja ja tietotaitoa mitä paikallisista puljuista tuntuu löytyvän.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3512
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tai sit se kaatuu paikallisis puljuis siihen, et sitä ekaa ei sais rikkoa ja varovaisesta työstä kun laskuttaa pari tuntia harjottelustaki, niin sitte haukutaan kalliiks? Myymällä joko uutta tai levittelemällä käsiä ei korkeelta voi tippua ja asiakaskunta pysyy vakiona. Sanoisin, et jos saat toimivan tilalle ja vanhaa ei tartte palauttaa, niin rohkeasti purat sen atomeiks ja jaat sen tietotaidon eteenpäin. Ja ehkä saat pari asiakastaki sit Suomesta, sillä tuskin painit yksin tuon ongelman kanssa :)
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2797
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Ei tuota takaisin tarvitse pistää. Kohtuu kovat oppirahat kuitenkin pitäisi maksaa, jos tuon päreiksi pistäisi. Koska nuo sylinterinpäät on crimpattuja, tarvisi todennäköisesti uuden pään ja crimppaustyökalun.


Mietin noita toisen puolen syltyistä lähtevien johtojen funktiota. Oma valistunut arvaus on, että pumpun keskusyksikölle lähtee johdon signaalia, kun mäntä on saavuttanut jomman kumman ääripään, jolloin pumppu lakkaa lykkäämästä nestettä kyseiselle mäntäparille.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2797
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Vitoskaaren sylinteri sai tilauskoodin. Elokuun 21. päivälle sitä lupailivat tänne saapuvaksi. Mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa, niin tökkää tulliin ja saa maksella tulleja ja alveja taas itsensä kipeäksi. Tullin nyt vielä joten kuten ymmärtää mutta alvin maksaminen käytetystä kamppeesta on vähän kuin potkisi itseään nilkkaan.

Tutkailin syltyn vaihtoa WISsistä ja Top Hydraulicsin ohjeista. Wissin ohjeissa kummastuttaa kohdat 8 ja 9. Nämä pitäisi ilmeisesti johtosarjan takia irroittaa mutta sijaintia on noiden perusteella vaikea päätellä. Kuva

Top Hydraulicsin ohjeet ovat jossain määrin selkeämmät mutta he purkavat käytännössä koko peräpään verhoilut pois.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2797
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Jos Top Hydraulicsin ohjetta lukee kuin piru raamattua, niin vitoskaaren sylniterit pitäisi pystyä vaihtamaan ilman yhdenkään verhoilupalan irroitusta, kun se poistetaan nostamalla ylöspäin. Pari muuttujaa siinä kuitenkin on, kun ei tiedä paljonko johtosarja antaa löysiä ja joutuuko pääsylinterin irroittamaan tieltä pois.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2797
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

On se kyllä perseestä, kun käytetystä tavarasta pitää tullin päälle maksaa alvit. On myös aika jännä, että jos Jenkeistä tilaa jotain, niin se kyllä takuuvarmasti myös jää tulliin.

No, katon työsylkkä on joka tapauksessa nyt kotimaan kamaralla. Jospa sitä jo ensi viikon alussa näkyisi näillä nurkilla.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

Vastaa Viestiin