Sivu 27/32

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Lähetetty: Su Kesä 14, 2020 10:47
Kirjoittaja tsaarela
Tänään otin itseäni niskasta kiinni ja otin sen prikan sieltä kompuralta pois. En tiedä, olisiko kampuran suojakoteloa tarvinnut ottaa pois mutta tulipa sekin sieltä otettua. Eipä se nyt aivan paha rasti ollut, kun rauhassa teki.
Kuva

Kuva

Kuva

Kitkapinnat olivat ihan ok. Siivapyörä ei aivan hiljainen ollut mutta välystä ei ollut.

No, alkoiko se toimimaan? En oikein osaa sanoa. Kompuran pyörä ei kyllä mielestäni vieläkään pyöri matkassa, kun ylhäältä katsoo. Ainakin olen katsovinani, että ne kompuran pyörän niitit eivät olisi liikkeessä. Sivultahan sen toki olisi nähnyt, mutta tuntui siinä vaiheessa hyvältä ratkaisulta panna hommat kokonaan kasaan ja kokeilla vasta sitten. Se magneettikytkin räpsyy ajoittain edelleen, ei koko aikaa. Suulakkeista tulee kyllä viileähköä ilmaa mutta käsituntumalla ei se ihan niin viileätä ole kuin tuon NG-Kolkin.

Pitää varmaan testailla tuo magneettikytkimen toiminta erikseen.

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Lähetetty: Ma Kesä 22, 2020 11:06
Kirjoittaja tsaarela
Mankkukytkin tuli testattua. Se toimii. Sitä vastoin, kun kokeilin ilmastoinnin täyttöventtiiliä, niin ei edes suhahtanut. Ergo, vasta lisätyt kylmäaineet ovat ohentamassa otsonikerrosta tai lisäämässä kasvihuoneilmiötä tai jotain. Todennäköisin vuotopaikka lienee kompuran akseli, johtuen pienestä viherryksestä kitkapintojen sisäpuolella. Ergo, kompura lähtee vaihtoon.

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Lähetetty: Ma Kesä 22, 2020 11:37
Kirjoittaja tetammi
Harmin paikka. Kurkkaisin kyllä ainaki maskin taa, jos kaikki hävinneet niin pitäis kyllä vihertää reilummin.
Sun Beachissa oli syylärin alapuolella oleva putki hiertyny kannakkeeseen rikki.
Norpassa oli uudet putketki kolkkiin mutteivät sopineet tuoho ku liitos eri.

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Lähetetty: Ma Kesä 22, 2020 11:48
Kirjoittaja tsaarela
^Pitänee vielä vilkaista noita putkia. Laitoin joka tapauksessa NeoBrossilta uuden kompuran tilaukseen. Onneksi noiden hinnat ovat tulleet aika lailla alas siitä, mitä aihetta käsittelevissä viestiketjuissa on ollut. Katsotaan, tuleeko eioota, niinkuin katon sylintereiden kanssa. No, ilmeisestikään sitä systeemiä ei ylipainetestattu tuolla täyttöhuollossa. En vielä tiedä, alanko yrittämään itse tuota vaihtaa vai kärsinkö vaihtotyön hinnan. Täyttämäänhän tuon joutuu joka tapauksessa uudestaan. Ainakin ainoan aihetta käsittelevän youtube-videon perusteella tuo kompuran vaihto on yhtä kätilön hommaa. Tai vaihtoehtoisesti pitäisi purkaa puoli autoa.

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Lähetetty: Ke Kesä 24, 2020 17:48
Kirjoittaja tsaarela
Uutta kompuraa odotellessa olen tuumaillut, teenkö homman itse vai ulkoistanko suosiolla.

WISsin mukaan homma olisi tehtävissä ilman enempiä purkamisia. Käytännössä työmaa näyttää tältä:
Kuva

Ainakin IC:n putken, mahdollisesti myös alavesiletkun irroituttaisi. Käytännössähän kompura on kolmella pultilla sekä ilmastointiputkien kiinnityslaipalla kiinni. WIS mainitsee nämä. Mainitsemassani youtube-videossa puhutaan myös jostain ripustuskoukusta, joka kiinnittyy kompuran päällä olevaan lenkkiin. Kyseinen koukku vaatii ilmeisesti sen sortin manöveerausta, että videolla uuden kompuran lenkki rälläköitiin tylysti auki.

Mikään ei sinällään estäisi vaihtamasta kompuraa itse, kun kylmäaineet ovat jo kartanolla. Toisaalta alaan vihkiytynyt paja tekisi täytön samaan konkurssiin, eikä tarvisi miettiä, tuliko se letkuliitos varmasti nyt tiiviiksi.

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Lähetetty: Ke Kesä 24, 2020 21:05
Kirjoittaja Mertmi
Serkku vaihtoi ilmastoinnin putken ja toimi seuraavasti: hän kävi pienen määrän ilmastoinnin öljyä paikasta, jossa täyttö tehtäisiin. Letkujen o-renkaat ja tiivistykset jne. hän voiteli öljyllä ja kiristi liitokset. Hyvä siitä näin tehtynä tuli.

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Lähetetty: To Kesä 25, 2020 10:27
Kirjoittaja JP_Vette
Muaki kiinnostaa tää kompuran vaihto. Yks alan paja puhu apurungon raottamisesta ja tuntien hommasta, vaikka WIS tosiaan antaa mielikuvan helposta ja nopeasta työstä. Tiedä sitten mikä on totuus.

Tonnaris ainaki on kompuran jalas sellanen koukku, jonka varas kompura roikkuu pulttien avauksen jälkeen. Sen rälläköinti ei kai tee kuin sen, että pulttien sihtaus on pykälää ankeampaa ja toisaalta avatessa kompura tulee syliin eikä roiku telinees. Pitääkö se tosiaan rälläköidä, sitä en tiedä, mutta kerroin nyt vain millainen tonnarissa oli. Ja tosin siinä kompuran vaihto on muutenki operaatio, jossa konepellin avaus on vaativin toimenpide :lol:

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Lähetetty: To Kesä 25, 2020 20:23
Kirjoittaja tsaarela
Ohessa linkki OG-Kolkin kompuran vaihtovideoon.
https://youtu.be/AGldQLWFNrg

Siinä on irroitettu lokarin puolen paneelit ja umpio. Tällä kaverilla alkuperäisestä ilmeisesti murtui se lenkki, mikä ripustetaan siihen koukkuun ja siksi hän rälläköi sen uudesta. Mikäli oikein ymmärsin, niin hänellä ei jostain syystä ollut tilaa nostaa sitä siitä koukusta.

Omaa systeemiä, kun tutkailen, niin mielestäni pitäisi riittää, että ottaa IC:n ja alavesiletkun sekä ilmanputsarin letkun pois. Edelleenkään en ole varma, ulkoistanko vaihto-operaation vai tetsailenko itse.

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Lähetetty: Pe Kesä 26, 2020 23:42
Kirjoittaja tsaarela
Osaavat nämä harrastepelit joskus yllättää positiivisestikin. Katto on muutamana viime päivänä auennut ilman mitään virhepimputteluja. Tähän asti se on aina, ilmeisesti jonkin aikaikkunan ylittyessä hettänyt soft top failuren, ennen kuin se on alkanut nostamaan vitoskaarta. Suhauttelin pari viikkoa sitten tonneau coverin rei’istä lukitussalpoihin CRC:tä. Ensin en huomannut mitään eroa, mutta viime viikolla panin merkille, että vitoskaari kerkesi nousta hieman ennen kuin alkoi pimputtelemaan. Tällä viikolla se on sitten vain auennut ilman pimputteluja. Ilmeisesti CRC on päässyt vaikuttamaan ja salvat ovat herkistyneet sen verran, että kerkiävät aueta määritellyssä aikarajassa.

Neo brossilta ei vieläkään ole tullut kuin seurantakoodi. Menee varmaan vielä pari viikkoa kunnes uusi ilmastoinnin kompura tulee. Teen päätöksen asentamisesta, jahka murikka on kourassa. Mahtaneekohan tuota vanhaa hyövätä korjata? Se ei kuitenkaan pidä ääntä ja kulutuspintaakin on.

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Lähetetty: Ma Kesä 29, 2020 08:24
Kirjoittaja tsaarela
Kuva

Kuva

Tänään tuli Spedeltä tilattu ja PCS:n toimittama säädettävä keskikyynärnoja. Asennus kävi vaivattomasti. Bonuksena nojan liukukannen alta paljastuu mukiteline.

Ei voi muuta kuin todeta, että olisi saanut olla tuommoinen ihan tehtaalta rullatessa.

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Lähetetty: Ma Kesä 29, 2020 10:27
Kirjoittaja Saabium196
Hyvä vinkki tuo keskituki! Youtubessa on video kuinka volvon osasta sen tekee pulttaamalla,

Kompuran vaihdoin kahdesti viime kesänä, ei siinä apurunkoa tarvi siirtää. Turhaan vaihdettu, toimiva kompura hyllyllä, jos joku tarvii. Vika oli siinä tötterön liitoksessa.

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Lähetetty: Ma Kesä 29, 2020 11:36
Kirjoittaja tsaarela
Saabium196 kirjoitti:
Ma Kesä 29, 2020 10:27

Kompuran vaihdoin kahdesti viime kesänä, ei siinä apurunkoa tarvi siirtää. Turhaan vaihdettu, toimiva kompura hyllyllä, jos joku tarvii. Vika oli siinä tötterön liitoksessa.
Mitä kaikkea käytit irti vaihto-operaatiossa? Itsellä vaikuttaa, että ainakin ilmanputsarin putki, IC:n putki sekä mahdollisesti alavesiletku on käytettävä irti. Vesipumppu näyttää ahdistavan ainakin kylmäaineputkien liitoksia.

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Lähetetty: Ke Heinä 01, 2020 16:47
Kirjoittaja tsaarela
Nissensin kompura saapui tänään Neolta. Alkaa hiljalleen ajatukset taipua siihen suuntaan, että tetsailen kompuran itse paikalleen ja käytän sen sitten täytettävänä jossain. Lähinnä itse vaihtamista puoltaa se, että auto ei ole tekniikaltaan vakio, joten käytän mieluummin omaa aikaani siihen, että pähkäilen noiden IC:n letkujen sun muiden kanssa. Säästyypähän nekin rahat. Seuraavan kymmenen päivän sääennusteetkin näyttäisivät olevan semmoiset, ettei harmita, vaikka auto ei olekaan liikenteessä.

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Lähetetty: To Heinä 02, 2020 19:55
Kirjoittaja tsaarela
Tänään tuli rapia 500 km ajoa reitillä Oulu-Kannus-Pietarsaari-Kokkola-Kannus-Oulu. Kannus-Pietarsari-Kokkola-Kannus tuli ajettua ilman kattoa. Täytyy sanoa, että tuulisuoja ja sivulasit pitävät viiman hyvin poissa jopa 100 km/h nopeudessa. Auringonpolttamilta ne eivät kuitenkaan suojaa, minkä osoituksena niska punottaa huolimatta siitä, että oli tuubihuivi kaulan suojana.

Lähdin Oulusta täydellä tankilla liikkeelle ja tankkasin uudestaan Kannuksesta takaisin Ouluun lähtiessä. 98E:tä oli mennyt Oulu-Kannus-Pietarsaari-Kokkola-Kannus välillä 25 l, keskikulutuksen ollessa 7,43 l/100km.

Sääennusteita tuli seurattua tiiviisti koko viime viikon ja vasta eilen uskalsi lukita tämän päivän reissua varten. Valinta osoittautui onnistuneeksi, sillä aurinko paistoi koko matkan ajan lähestulkoon pilvettömältä taivaalta. Reissu oli kaiken kaikkiaan todella onnistunut ja voin lämpimästi suositella tietä 749 Kokkolan pohjoispuolelta Pietarsaareen, sekä itse Pietarsaarta. On todella kaunis kesäkaupunki.

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Lähetetty: To Heinä 02, 2020 20:23
Kirjoittaja Cona
tsaarela kirjoitti:
To Heinä 02, 2020 19:55
Täytyy sanoa, että tuulisuoja ja sivulasit pitävät viiman hyvin poissa jopa 100 km/h nopeudessa. Auringonpolttamilta ne eivät kuitenkaan suojaa, minkä osoituksena niska punottaa huolimatta siitä, että oli tuubihuivi kaulan suojana.
Tämän olen itsekin huomannut. Oikeastaan tuulen suhinat ja polttava aurinko ovat ainoita häiriöitä kovemmassa marssivauhdissa. Itsekin ajelin viime viikonloppuna noin 100km ennen kuin oli pakko nostaa katto, toisaalta kuumuuden, toisaalta punottavan nahkan takia. 8)