Sivu 28/32

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Lähetetty: Su Heinä 05, 2020 15:15
Kirjoittaja tsaarela
Vaihtelin polttimot ACC:iin joutessani. Liimasin samalla ACC alapuolisista kynsistä sen ainoan jäljelläolevan kiinni. Saa nähdä, kuinka tuo liimaus kestää. Ei se ainakaan jäänyt mitenkään irvistämään. Voi silti olla, että katselen jossain vaiheessa ehjemmän ACC:n tuon tilalle, kun näytti olevan muutenkin vähän kasaan kursitun oloinen.

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Lähetetty: La Heinä 11, 2020 15:50
Kirjoittaja tsaarela
Rupesin tänään katsomaan tuota kompuraa. Tutkin vielä kerran työskentelyaluetta, WISsiä ja ainoaa saatavilla ollutta asennusvideota ja tulin siihen tulokseen, että ulkoistan homman ja hoidetaan täyttö samaan konkurssiin. Yksi asia, mikä myös kallisti vaa’an ulkoistamisen puolelle, oli 16mm avaimen ja hylsyn puute. Pitää kysellä tarjouksia.

Jottei olisi mennyt ihan omaa kädettömyyttä päivitellessä, niin vaihdoin kuitenkin lampunpesimen moottorin.
Kuva

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Lähetetty: Pe Heinä 17, 2020 10:40
Kirjoittaja tsaarela
Uusi kompura vaihtui pari päivää sitten pajalla paikalleen. Ei päästy vielä täyttämään, kun jostain löytyi vuoto, jota ei vielä saatu paikallistettua typpitestauslaitteiden ollessa rikki. Ensi tai sitä seuraavalla viikolla pitäisi päästä metsästämään vuotoa.

Ei niin huonoa, jottei jotain hyvääkin. En ollut ehtinyt hommata kuivainta, joka pitäisi vaihtaa kompuran vaihdon yhteydessä. Kun järjestelmä oli valmiiksi tyhjä, kävin hakemassa uuden kuivaimen tarvikeliikkeestä ja vaihdoin sen itse.
Kuva

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Lähetetty: Ke Elo 12, 2020 18:33
Kirjoittaja tsaarela
Avo puhaltelee taas kylmää. Kävi ilmi, että vuodon syynä oli huonosti paikalleen laitettu tiiviste. Ottivat työn ja uudelleentäytön omaan piikkiinsä, joten ei voi valittaa. Ihan mielellään käyttää kyllä jatkossakin.

Vuosikatsastus alkaa painamaan päälle, joten pitänee katsoa joku sopiva välmä ja käyttää näytillä.

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Lähetetty: Ti Elo 18, 2020 15:44
Kirjoittaja tsaarela
Tuore leima tuli käytyä hakemassa. 1000 km oli kulunut edellisestä katsastuksesta, joka oli 3.9.2019.

Laatikon havaittiin hieman hikoilevan. Ei tosin vetoakselilta, vaan ehkä paremminkin päälypuolelta. Pitää tuota ajatuksen kanssa vilkaista. Yksi pakoputken lämpösuojista oli myös osittain irti. Nuo vissiin menee käytännössä kokonaan vaihtoon, jos kiinnike on revennyt.

Muuten todettiin avon olevan hyvässä tikissä.

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Lähetetty: Ke Elo 19, 2020 09:52
Kirjoittaja tetammi
Aika maltillisesti naatittu 8)
Toki oha tuossa ollu noita haasteita jarruna...

Mä olen lämpösuojiin laittanut isompaa prikkaa, paksumpi reikänauha toimii hyvin :lol:

Oon kans miettiny et tarttis ehkä käydä tälle kauteen uusiks niin ei tarttis heti ekaks viedä näytille keväällä..

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Lähetetty: Ke Elo 19, 2020 10:30
Kirjoittaja tsaarela
^Itse tein juurikin näin viime syksynä, vaikka auto olikin maaliskuussa katsastettu edellisen omistajan toimesta.

Kiitos vinkistä tuon lämpösuojan kanssa! Lootan taidan tässä vaiheessa tyytyä putsaamaan bräkleenillä ja katsoa, löytyykö sitä mahdollista vuotokohtaa.

Joo, kieltämättä aika maltillinen määrä kilsoja. Olin itse ajatellut, että olisi tullut tuplaten. Toisaalta aika paikallisesti on tullut liikuttua lukuunottamatta paria pitempää reissua. Pitää koittaa vielä joku reissu tehdä tässä, kun kelejä vielä riittää. Syyskuussa pitää jo ruveta menemään viikko kerrallaan keliennusteita seuraten. Jos heittäytyy kovin sateiseksi, niin talvisäilytys kutsuu ja Pösö palaa vuorostaan liikenteeseen.

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Lähetetty: Su Syys 06, 2020 20:12
Kirjoittaja tsaarela
Tulipa käytyä tänään päättämässä paikallispotkiaisten kesäkausi, toisin sanoen viimeistä kertaa potkimassa renkaita avolla tälle kaudelle. Kieltämättä oli kuin Kummelin Ladojen kokoontumisajo, kun oli kokonaista kaksi Saabia paikalla. :lol: Kahvit kuiten juotiin ja pideltiin sadetta. Olin elätellyt toivetta, että keli olisi ennusteista huolimatta aurinkoinen ja voisi ajella katto alhaalla, mutta säiden haltijat ei sitä suoneet.

Syyskuun toisen viikon jo kolkutellessa ovella ei voi kuin todeta kuinka taas kesä meni vauhdilla, koronasta huolimatta. Vaikka aivan tukalaksi ei heittäytynytkään, niin avoilukelejä oli kyllä ihan kiitettävästi. Pari suunniteltua pitempää ajoreissua jäi koronatilanteesta johtuen ajamatta, joten ajelut painottui kaupunkipyörittelyyn. Ohjelmassa olisi vielä rätin pesu ja kyllästys sekä viimeinen pesu ennen talviteloille laittoa. Pösöä ei vielä oteta liikennekäyttöön mutta se joutuu kuitenkin jo ulkoruokintaan. Kun sekä puoliso että minä ollaan molemmat etätöissä, niin yhdellä autolla pärjää ihan hyvin.

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Lähetetty: Ti Syys 15, 2020 19:18
Kirjoittaja tsaarela
Pesin eilen avon rätin ja tänään käsittelin sen kyllästysaineella ennen kuin ajoin sen pressutalliin talvilevolle. Pitää vielä jossain vaiheessa ladata akku täyteen, mutta muuten saa kosteudenpoistopatruunoiden vaihtoa lukuun ottamatta olla omassa rauhassaan.

Pösö joutui puolestaan ulkoruokintaan, mutta en ota sitä liikenteeseen vielä.

Raportointi jatkunee huhtikuun puolen välin paikkeilla.

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Lähetetty: Su Huhti 18, 2021 14:40
Kirjoittaja tsaarela
Otin avon tänään liikenteeseen. Jaakko Parantaista lainatakseni: ”Auto tykkää, kun sillä ajetaan.” Eli käänteisesti, auto ei tykkää, kun sitä seisotetaan. Syksyllä pistin toimivan auton pressutalliin ja nyt on sitten pientä vikalistaa:
- konepellin pumpuilla on erektio-ongelmia eli pitää jostain metsästää uudet
- vilkku ei tikitä ja SID ei pimputa eli vissiin jonkinlainen piezokaiutin pitäisi tuohon löytää
- kattoa ei saa auki, kun tonneau cover ei aukea aivan loppuun asti eli pitänee vaihtaa sen sylinteri ja lisätä nestettä
- takapenkin selkänojan toinen salpa ei aukea, joten kattomekanismiin ei pääse lisäämään nestettä.

Muuten tuntui homma skulaavan pienen alkukankeuden jälkeen.

Selkänojasta avasinkin ketjun. Voihan se olla, että pitää porailla muoviin pieni reikä, jotta lukitusvipuun pääsee käsiksi.

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Lähetetty: Su Huhti 18, 2021 20:27
Kirjoittaja tsaarela
Selkänoja aukesi löytämieni ohjeiden avulla. Kärsivällisyyttä se kuitenkin vaati. Sain siis tehtyä katon pumpulle nestetäydennyksen. Tonneau coverin aukeamiseen se ei valitettavasti auttanut eli katto ottaa aukaistaessa edelleenkin siihen kiinni. Ohjelmassa on siis tonneau coverin sylinterin vaihto. Onneksi on vielä Wheeler Dealersin jakso tallessa, missä Ant ottaa Cabben sylinterit irti. Edelleenkin kyllä väitän, että katon sylinterit eivät ihan noin näppärästi sieltä tule kuin mitä annetaan ymmärtää.

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Lähetetty: Su Touko 02, 2021 10:20
Kirjoittaja tsaarela
Odotellessani tonneau coverille uutta ristiniveltä, ajattelin pureutua toiseen vikaan, mikä oli seisotuksen aikana ilmennyt. Vilkku ja merkkiäänet olivat menneet hiljaisiksi. Pikaisella haulla ilmeni, että SIDin kaiutinelementti olisi rikki.

Paikallisesta elektroniikkaliikkeestä löytyi sopivilla arvoilla oleva elementti. Irroittelin SIDin ja avasin sen. Kaiutin on hyvin esillä. Koitin ensin freesata alkuperäisen kaiuttimen juotoksia, sillä ainakin toinen näytti vähän epämääräiseltä. Se ei kuitenkaan auttanut, joten juottelin vanhan irti ja uuden paikalleen. Hyödynsin vanhasta kumikauluksen. Eiköhän tuo asiansa aja.
Kuva

Pistin SIDin kasaan ja asentelin paikalleen. Tikitys kuuluu taas. On ehkä ääneltään hillitympi kuin vanha, mikä on vain positiivista.

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Lähetetty: Ke Touko 12, 2021 19:33
Kirjoittaja tsaarela
Kuva
Työvoitto!

Tuo tonneau coverin mekanismi vastusti kyllä joka käänteessä, vaan sainpas nivelen vaihdettua ja samalla vaihtui sitten työsylinteri ja kaasujousi.

Hiukan meinasi lannistaa, kun tonneau cover ei meinannut nousta senkään vertaa, mutta uusi työsylinteri tarvi vain saada täyteen. Nyt aukeaa ilman esteitä.

Vanhan nivelen irroituksen ulkoistin suosiolla pajaukolle ja olisi melkein pitänyt jättää uudenkin laitto sinne. Uusi murtotappi teetti töitä ja nivel on vähän ruvella takomisen jäljiltä.

E-sokat on kyllä jonkin sadistin keksimät. Ei meinannut millään saada niitä takaisin paikalleen ja vaati ylimääräisen käynnin Motonetiin hakemaan lisää sokkia, kun peräkontti söi yhden.

Kyllähän se oli mahtava fiilis käydä ajelulla katto auki.

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Lähetetty: Ke Touko 12, 2021 20:07
Kirjoittaja Cona
Olen ite tapellut Cabben katon kanssa sen verran paljon, että, ymmärrän hyvin fiilikset. Ei avoautolla "tee mitään", jos katto on kaput.

Hyvä, että tuli kondikseen. 8)

Itsellä oma avo odottaa vielä öljyjäähyn korjausta, että viitsisi ottaa ajoon. Tänään oli vuorossa prätkän kauden avaus ja Saab saa odotella vielä hetken. :roll:

Re: Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Lähetetty: Pe Touko 21, 2021 20:49
Kirjoittaja tsaarela
Mitäköhän tästäkin tulee?
Kuva

Oli samanvuotinen mittaristo kuin auto ahtopainemittarilla purkaamossa. Ei hajuakaan tarkoitetaanko vuosimallilla oikeasti vuosimallia vai rekisteröintivuotta, joten huonolla tuurilla voi olla T7:nkin mittaristo. Toisaalta voi olla, ettei ole merkitystä. Hinta ei kuitenkaan päätä huimannut, joten ajattelin, että katsotaan. Musta kehysosa näyttää saaneen vähän kipeää, kun on kulmista paloja lohjennut. Voi olla, että jäävät piiloon ja voin tarvittaessa ottaa kehyksen omasta.

Youtuben videossa mittaristo käy irti puolessa tunnissa. Itse varaan pari tuntia. Ja voi olla, että saa odotella kesälomia.