Sivu 1/1

Projekti kattoluukun asennus 900i 2.1

Lähetetty: La Elo 01, 2009 12:49
Kirjoittaja heksi
EDIT: Huom! Katto meni lommoille. Ilmeisesti katon jännitystila muuttui.

EDIT2: Tämä osoittautui murheelliseksi :'( Katto vuotaa ajan mittaa ja sisusta on märkänä sateiden jälkeen. Muutenkin tämä pilaa auton lopullisesti. En suosittele tätä kenellekään, ellei tarkoitus ole turmella omaisuuttasi, tämä on viestini! :/
Osta mieluummin auto, jossa on siihen tarkoitettu ja suunniteltu kattoluukku/ikkuna tehtaalta.

---------------alkuperäinen viesti--------------------



Jo pidemmän aikaa pyörinyt mielessä kattoluukun saaminen satkuun johtuen muinaisesta pystäristä, jossa oli luukku - ja vielä jälkiasennettuna edellisen omistajan jäljiltä.

Foorumilta löytyikin kiinnostava lasikattoluukku, mallia ylöstaitettava. Mukana hienot sapluunat ja mitapiirrokset.

Ensimmäiseksi olisi luvassa kattoverhoilun irroitaminen, joka on hieman kinkkistä neliovisessa. 8O

Päivitetään lisää projektin edetessä.

Re: Projekti kattoluukun asennus 900i 2.1

Lähetetty: La Elo 01, 2009 19:57
Kirjoittaja heksi
Nonnii...
Nyt on verhoilut irroitettu haulla löyttyneitten ohjeiden mukaisesti ja kattoa otettu käsittelyyn.
Seuraavaksi mittojen ottaminen ja palasten sommittelu.

Edit:
Tässähän on vaikeaa juuri tehdä vain pieni aukko kehyksiä varten sen sijaan, että vaihtaisi luukullisen katon, mutta lasimallinen on onneksi asennettavissa näinkin :)

Re: Projekti kattoluukun asennus 900i 2.1

Lähetetty: Ke Elo 12, 2009 12:46
Kirjoittaja 2495
Miten kattoluukku projekti etenee?

Re: Projekti kattoluukun asennus 900i 2.1

Lähetetty: To Elo 13, 2009 23:51
Kirjoittaja heksi
Elikä asennus on edennyt passelisti ja seuraavassa hieman vaiheita.

Kuva
Sedanin umpikatto, jota lähdettiin työstämään.

Kuva
Aiemmin -88 900i 2d:ssä ollut luukku. Sopivasti punasävytetty :)

Kuva
Kattoverhoilu on hyvä irroittaa roikkumisen välttämiseksi.

Kuva
Mittaukset otettiin annettujen mittatietojen perusteella, jotka olivat suuntaa antavia pahvisapluunasta.

Kuva
Paikka reiälle on merkitty asettamalla kehys katon päälle sopivaan kohtaan. Tämän jälkeen teipit kiinni suojaamaan maalipintaa ja metallia leikkauksen ajaksi.

Kuva
Reikä valmiina pistosahauksen jälkeen. Aikaa asennuksesta n.3h (miettimistyötä suurin osa).
Tämän jälkeen poistin teipit ja tasoitin reunat siisteiksi aukon leikkausjäljistä, jonka jälkeen seurasi happomaalaus reunoille. Maalin kuivuttua sitten perus primeri ja tiivistysmassan lisäys.

Kehystä soviteltaessa paikoilleen yllättäen reikä oli hieman pieni, joten sitä tuli suurentaa, jonka jälkeen saatin kehys sovitettua paikoilleen.
Tämän jälkeen korikitti-saumausainetta laitettiin pistoolilla runsaasti kehyksen ja katon väliin. Mukana tullutta kumitiivistenauhaa ei käytetty, johtuen liiallisesta alimittaisuudesta. Siitä puuttui palanen, koska ei täysin ulottunut kiertämään luukun reunusta.

Seuraavaksi luukku paikoilleen ulkokehykseen ja tiivistemassaa ulko- ja sisäkehysten väliin kumitiivisteen lisäksi. Vanhoja tiivistemassoja on hyvä poistella, jos niitä löytyy. Tässä tarvitsi vain osa poistaa. Kiinnitys tapahtui peltiruuveja käyttäen, kuten alunperinkin.
Tämän jälkeen mustaa kansimassaa luukun ulkoreunalle peittämään rakoa katolta kehykselle ja luukun yläkehyksen tasalle.

Kuva
Tässä lähes ajovalmiina ennen lopullista tiivistys ja puhdistusvaihetta.