Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Tuolla 99/90/900-osiossa olenkin jo kertonut ostaneeni vuoden 1976 99:n. Lähdin perjantaina 7.8.09 Seinäjoelle autoa katsomaan. En ollut vielä varma, ostanko autoa, sillä enhän ollut edes nähnyt siitä kuin yhden kuvan nettiautossa. Toivoin kuitenkin, että auto olisi niin hyvässä kunnossa, että se kannattaisi ostaa ja, että uskaltaisin ajaa sillä kotiin Lahteen. Tuplis osoittautui hyväksi yksilöksi, joten kiirehdimme myyjän kanssa konttorille palauttamaan auton liikenteeseen ja siirtämään sen nimiini. Noin viittä vaille viisi (konttori suljettin viideltä) auto oli virallisesti minun. Pian kauppojen ja papereiden vaihod jälkeen lähdin ajelemaan Lahteen. Kotimatka sujui pääosin mukavasti. Moottorissa oli voimaa ja kori sekä alusta tuntuivat todella tanakoilta.

Pieniä ongelmiakin ilmeni:
Luca neuvoi tarkistamaan matkan alussa, laahaavatko jarrut. Tankatessani auton Seinäjoella, tunnustelin vanteita, josko jokin niistä olisi kuumentunut -ja kyllä vain, kuskin puolen etuvanne oli tulikuuma ja pölyinen. Pumppasin jarrua muutaman kerran rajusti ja pian edestä kuuluikin klopsahdus merkiksi vapautuneesta jarrupalasta. Tämän jälkeen jarrut ovat toimineet moitteetta. Hieman ennen Tamperetta edestä alkoi kuulua vaimeata ujellusta. Luulin ääntä tiekarhun urien aiheuttamaksi, mutta ihmettelin pian, miksi urat loppuivat, mutta ääni jäi... Vähän ajan päästä ääni voimistui etenkin kaarteissa, jolloin päättelin, että kyseessä täytyy olla tiensä päähän tullut pyörän laakeri. Kaarsin erään huoltamon pihaan, jolloin ääni oli jo pelottavan voimakas. Avasin konepellin, tarkistaakseni, näkysikö keulassa jotain muuta, mikä voisi aiheuttaa ulinaa. hetken autoa ihmeteltyäni vierelleni kaartoi pick-up, josta nousi vanhempi mies. Mies osoittautuikin pitkän linjan Saab harrastajaksi, jonka kanssa tuli vaihdettua muutama sana. Hän myös sai minut vakuuttuneeksi, että uskaltaisin jatkaa rauhallisesti ajellen matkaani. Hämärän tultua huomasin, että koko kojelaudan valaistus oli pimeänä. Myöskään kumpikaan takavaloista ei toiminut, eikä rekisterikilven valot... Lisäksi alla oli nastarenkaat... Enpä tiedä olisiko poliisi pysäyttäessään niellyt ihan kaikkia noita rikkeitä...

Seuraavana päivänä lähdin ajelemaan vanhempieni luokse Pyhtäälle, Kotkan viereen. Matkalla hain vielä kesärengassarjan Askolasta (Suurkiitokset niistä Reijolle!). Vanhempieni luona pesin ja vahasin tupliksen sekä siivosin sisätilat. Penkkien irtopäällisten alta löytyivät hyväkuntoiset, alkuperäiset istuimet. Lisäksi pääsin nyt tarkastelemaan ostostani paremmin. Pääpiirteissään auto oli hyvässä kunnossa, mutta pari pientä ruostereikääkin löytyi -molemmat etu-sisälokasuojissa. Paikkasin reiät heti ja putsasin muualta lokasuojista irtoilevan alustamassan sekä suojasin loksut uudelleen. Sitten putsasin jok'ikisen sähköliittimen konehuoneessa -ja kas kummaa, kojelaudan valaistus heräsi henkiin. Samoin tuulilasin pesuri ja etuparkit. Kyllä autojen rassaus on sitten mukavaa!

Palasin hetki sitten autolla Lahteen ja kaikki tuntui olevan kunnossa -edes pyörän laakeri ei ilmoittanut vaivoistaan. Kaikki valot pelasivat, niin sisällä kuin ulkonakin, lämppäri toimi ja matka taittui!

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ettei harrastus olisi liian helppoa, pitää autoa toki vielä työstää, jotta voisin luottaa siihen täysin:
-Apukuskin puoleinen takatukivarsi on vaihtokunnossa. Sitä on ilmeisesti jo aiemmin hitsattu jousikupin tienoilta, mutta nyt se on kyllä pakko vaihtaa.
-Moottorin joutokäynti on liian matalilla kierroksilla ja auto tuppaa sammumaan, kun vaikkapa lähestyn liikennevaloja ja pidän kytkimen pohjassa ja nostan jalan kaasulta. Luca neuvoikin minua jo tarkastamaan katkojan kärjen välin.
-En usko etupyörän laakerivian korjaantuneen itsestään, vaikka siltä nyt vaikuttaakin. Eli laakeri on parasta vaihtaa.

Tuntuu, että Saab-harrastus hurahti kivasti käyntiin ja pääsen sekä rassaamaan että nauttimaan autosta. Tämä on harrastusta parhaimmillaan!!
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Onnea uudelle harrasteautolle. Tuollainen opaalinvihreä viisiovinen 99 on todellista katoavaa kansanperinnettä, joka edustaa -70 luvun väri-iloittelua automaailmassa.
Autosi vaikuttaa oikein hyvältä lähtökohdalta. Onneksi osia vielä saa aika hyvin, joten saat tupliksestasi hyvän kaverin monille mukaville reissuille. Ei muuta kuin mukaan kerhon tapahtumiin ja jos jäsenyyttä ei vielä ole, niin kannattaa hankkia. :)

Saabistin = kerholehden lukijakunta suorastaan janoaa projektijuttuja. Näyttää sinulta tulevan hyvää tekstiä, joten sitä olisi kiva lukea jatkossa lisääkin.

Onnea ja menestystä.
Tupliksen pelastaminen on aina kulttuuriteko. :)
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Lahti411 kirjoitti: -Moottorin joutokäynti on liian matalilla kierroksilla ja auto tuppaa sammumaan, kun vaikkapa lähestyn liikennevaloja ja pidän kytkimen pohjassa ja nostan jalan kaasulta. Luca neuvoikin minua jo tarkastamaan katkojan kärjen välin.
Onnittelut hienon Combin hankinnasta! Tarkasta samalla, että alipainesäädin toimii. Itsellä tahtoi ysiysi tehdä samansorttista ja siihen auttoi alipainesäätimen vaihto.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Kävin eilen tapaamassa erästä paikallista harrastajaa ja sainkin häneltä kaikkea pientä autostani puuttuvaa tilpehööriä, jolla voin hieman viimeistellä ulkonäköä. Lisäksi samaiselta saabistilta löytyi tanakan tuntuinen etupyörän laakeri. Jouduin nyt tyytymään käytettyyn laakeriin, kun en tähän hätään saanut mistään uutta. Tilasin myös Motonetistä viimeisen heillä varastossa olleen oikean puolen taka-tukivarren ja saan sen torstaina. Viikonloppu meneekin sitten rattoisasti autoa laittaessa. Toivoittavasti löydän jonkun paikan missä voin prässätä vanhan etupyörän laakerin navasta irti ja uuden tilalle. Jos Kotkan lähellä joku harrastaja voisi tässä auttaa, olisin todella kiitollinen!
Onnittelut hienon Combin hankinnasta! Tarkasta samalla, että alipainesäädin toimii. Itsellä tahtoi ysiysi tehdä samansorttista ja siihen auttoi alipainesäätimen vaihto.
Kiitoskiitos! Alipainesäätimen tarkistin eilen -tai oikeastaan tuo edellä mainittu saabisti sen teki- ja se tuntui toimivan moitteetta. Samalla minua neuvottiin myös tyhjäkäynnin säädössä, joten saan toivottavasti auton käynninkin kuntoon.
Onnea uudelle harrasteautolle. Tuollainen opaalinvihreä viisiovinen 99 on todellista katoavaa kansanperinnettä, joka edustaa -70 luvun väri-iloittelua automaailmassa.
Autosi vaikuttaa oikein hyvältä lähtökohdalta. Onneksi osia vielä saa aika hyvin, joten saat tupliksestasi hyvän kaverin monille mukaville reissuille. Ei muuta kuin mukaan kerhon tapahtumiin ja jos jäsenyyttä ei vielä ole, niin kannattaa hankkia. :)

Saabistin = kerholehden lukijakunta suorastaan janoaa projektijuttuja. Näyttää sinulta tulevan hyvää tekstiä, joten sitä olisi kiva lukea jatkossa lisääkin.

Onnea ja menestystä.
Tupliksen pelastaminen on aina kulttuuriteko. :)
Kiitokset! Oli huvittavaa kuunnella entisen omistajan kertomuksia aikaisempien ostajaehdokkaiden reaktioista, kun olivat nähneet auton. Ilmeisesti väri olikin suurin syy siihen, miksi Combia ei oltu saatu myytyä.
Mielestäni autossa saa -ja pitääkin- näkyä se aikakausi, milloin se on tehty. Kun aloin etsiä tuplista, toivoin, että löytäisin vaikkapa oranssin tai juurikin tuon opaalinvihreän yksilön. Ja tämä vihreä yksilöhän sopii hyvin toisen harrastepelini, kirkkaankeltaisen VW 411:n, rinnalle!
Viimeksi muokannut Lahti411, Ti Elo 11, 2009 20:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
CompiCoupe
"Turbo"
Viestit: 282
Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja CompiCoupe »

Hieno on Projekti. Jään mielenkiinnolla odottamaan lisää. Ja tuo väri on kertakaikkisen upea!
Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Viikonloppuna tuli taas rassattua autoa. Etupyörän laakeria en saanut vaihdettua, sillä napamutteri ei suostunut aukeamaan kotikonstein. Sain tuttavaltani Alfamerin 99:n korjausoppaan ja siellä lukikin napamutterin huikeat kiristysmomentit: 340Nm! Eli ei toivoakaan, että pystyisin sen käsivoimin avaamaan. Kai se on sitten taivuttava ja vietävä auto huoltoon...

Muuten autohommat edistyivätkin ihan kivasti. Paikkasin takapyörankaaren ja tavartilan välisen sauman ja muutenkin putsasin takakonttia. Huomasin, että takalasin tiiviste vuotaa hieman ja laskee vettä kontin pohjalle. Tämä täytyy korjata ennen kuin syksyn sateet yllättävät. Vasen etupyörän holvi kaipasi myös pienen lapun peltiä. Laitoin kaikkiin hitsattuihin kohtiin kunnon ruostesuojat ja levittelin suojaa myös muualle koriin, mistä vanha massa oli alkanut rapistua irti.

Jatkoin myös sähkölaitteiden putsausta ja sainkin taas elvytettyä muutamia laitteita. Tavaratilan valo alkoi toimia, kun liittimet oli puhdistettu. Toimimattoman turvavyön valon syyksi paljastui irroitettu liitin kojelaudan alta -ilmeisesti auton edellinen omistaja tykkäsi ajaa ilman vöitä, eikä jaksanut katsella punaista merkkivaloa. Lämpömittarikin alkoi toimia kunnolla, kun puhdistin anturin sähköliitoksen. Lisäksi ostin kirppikselta vanhat tietokoneen irtokaiuttimet, joista otin kaiutinelementit ja laitoin ne auton mukana tulleisiin Blaupunktin pallokaiuittimiin. Näin kaiutinelementtien hinnaksi tuli huimat 3 euroa! Auton etuosaan laitan niin ikään kirppikseltä hankitut 70-luvun Blaupunktin upotettavat kaiuttimet, joihin myös hankin "uudet" elementit -kirpputorilta, tottakai! Valitettavasti en päässyt vielä testaamaan auto-"hifejäni", sillä en ole vielä ehtinyt puhdistaa vanhaa Philipsin nuppimankaa, jonka olen ajatellut autooni laittaa.

Sain myös vaihdettua oikean puolen taka-tukivarren. Vanhan tukivarren kunto osottautuikin suorastaan hirveäksi, kun sain sen tarkasteltavakseni irroituksen jälkeen.
Kuva
Kuva Kuva
Ihmettelen, miten tuollainen ruosterotisko on voinut päästä katsastukseta läpi! Tukivartta oli kyllä joskus korjattu, mutta mitä ilmeisemmin irrottamatta sitä autosta, sillä hitsari oli onnistunut hitsaamaan tukivarren jouseen kiinni...
Tulevana viikkona taidan vihdoin viritellä autostereot käyttöön. Taidan myös vielä hienosäätää tyhjäkäyntiä -se kun tuntuu nyt olevan aavistuksen liian korkeilla kierroksilla edellisen säädön jäljiltä.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Lahti411 kirjoitti:Huomasin, että takalasin tiiviste vuotaa hieman ja laskee vettä kontin pohjalle.
minulla on nuo 99 combit myöskin vuotaneet varsin paljon vettä takaluukun läpi konttiin, jostain syystä aina oikeasta reunasta hieman lasin alareunan alapuolelta (muistaakseni). minulla on ihan ollut astia siellä takakontissa johon olen veden antanut kerääntyä.

olipa hurjan näköinen tuo tukivarsi, hyvä että julkaisit valokuvan varoittavana esimerkkinä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Veikkaan, että omassa autossani vesi pääsee lasintiivisteen väliin ylänurkista, joissa tiiviste tursottaa kummasti. Vaikuttaa siltä, että tiivisteen väliin on tungettu jotain tiivistemassaa, mikä kyllä jälkikäteen laitettuna ei ainakaan auta tiivistämiseen pätkääkään -kyllä vesi aina tiensä löytää. Pitää joku viikonloppu irrottaa lasi ja putsata tiiviste kaikesta ylimääräisestä ja sitten yrittää asentaa tiiviste ja lasi OIKEIN. Ainakin Volkkari-projektissani tuulilasin oikein asentaminen oli yllättävän hankalaa; vaikka lasi näyttikin istuvan ihan hyvin, jäi ylänurkkiin pienenpienet raot, joista vesi pääsi sisään. Mutta kun lopulta sain lasin istumaan hyvin, loppuivat vuodot heti, vaikka tiiviste ei edes ollut mikään uusi. Voinko, muuten, laittaa takalasin tiivisteeseen uuden koristelistan jälkikäteen, vai tätyykö se olla paikoillaan lasia asennettaessa? Tuo koristelista kun on korventunut ruskeaksi, tyypilliseen tapaansa... Mistähän kyseistä listaa kannattaisi kysellä? Korja-kumista?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Lahti411 kirjoitti: Voinko, muuten, laittaa takalasin tiivisteeseen uuden koristelistan jälkikäteen, vai tätyykö se olla paikoillaan lasia asennettaessa? Tuo koristelista kun on korventunut ruskeaksi, tyypilliseen tapaansa... Mistähän kyseistä listaa kannattaisi kysellä? Korja-kumista?
Itse asiassa se pitääkin laittaa jälkeenpäin.
Uutta listaa on saanut: www.oitracon.fi
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Lahti411 kirjoitti:Viikonloppuna tuli taas rassattua autoa. Etupyörän laakeria en saanut vaihdettua, sillä napamutteri ei suostunut aukeamaan kotikonstein. Sain tuttavaltani Alfamerin 99:n korjausoppaan ja siellä lukikin napamutterin huikeat kiristysmomentit: 340Nm! Eli ei toivoakaan, että pystyisin sen käsivoimin avaamaan. Kai se on sitten taivuttava ja vietävä auto huoltoon...
En muista oman NG-satkuni napojen momenttia, mutta tiukassa olivat minullakin. Hommasin tarkoitusta varten kunnon puolituumaisen voimahylsyn ja abouttiarallaa metrisen vääntövarren. Johan rupesi navat aukeamaan.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Kyllä minullakin oli n. metrinen varsi hylsyssä. Ei vaan tahtoneet hylsysarjojen vääntimet kestää, vaan taipuivat kaikki mutkalle... Taitaa olla napa koneella paukutettu niin tiukkaan, ettei käsin irtoa. Ja voipi ruosteellakin olla oma osuutensa, vaikka irrotusöljyä reippaasti olin jo etukäteen ruiskuttanutkin. Ehkä mutteri aukeaisi, jos kunnolla antaisi lämpöä ja sitten pitkällä varrella vääntäisi. No, pitää katsoa, mitä tuolle tekee. Ei vaan meinaa meikäläisen selkä kestää tuollaista runnomista...
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Lahti411 kirjoitti:Kyllä minullakin oli n. metrinen varsi hylsyssä. Ei vaan tahtoneet hylsysarjojen vääntimet kestää, vaan taipuivat kaikki mutkalle... Taitaa olla napa koneella paukutettu niin tiukkaan, ettei käsin irtoa. Ja voipi ruosteellakin olla oma osuutensa, vaikka irrotusöljyä reippaasti olin jo etukäteen ruiskuttanutkin. Ehkä mutteri aukeaisi, jos kunnolla antaisi lämpöä ja sitten pitkällä varrella vääntäisi. No, pitää katsoa, mitä tuolle tekee. Ei vaan meinaa meikäläisen selkä kestää tuollaista runnomista...
Joo, itselläkin satsien vääntimet meni mutkalle. Tuon IKH:sta hankitun vääntimen paksuus oli sellaista kolmen sentin luokkaa. Se pysyi suorana.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Ok, tuo 3cm kuulostaa jo ihan riittävän järeältä. Ehkä tuollainen täytyy hankkia, jos noita napoja aikoo itse aukoa. Tuota mutterin avausta yritellessä tuli kyllä sellainenkin asia mieleen, että saanko napaa enää yhtä tiukalle, jos sen avaaminenkin on työn ja tuskan takana..?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Se vanhanmallin napa on sitten hauska tapaus. Katso kuvalinkki. Se poikkeaa rakenteeltaan "nykyaikaisista" malleista. Kun saat mutterin auki, niin et ole vasta, kuin puolivälissä. Vanhassa näet se napakappale on vielä kiinni vetonivelen spoorissa. Ite valmistin ulosvetäjän sen irroitukseen isosta pultista ja yhdestä auton vanteesta.

Prässihommiksi menee myöskin vetonivelen irroitus laakerista. Laakerin sisäkooli voi juuttua vetoniveleen, joten sen voi joutua rälläköimään halki ja lyömään sitten halkioon esim. terävällä tuurnalla koolin halkaisemiseksi.

Asennuksessa laakeri prässätään ensin pyöränripustukseen, tämänjälkeen ripustus laakereineen prässätään vetoniveleen. Tämän jälkeen napa+jarrulevy -paketti prässätään paikalleen ja mutteri kiinni.

Mutterin saaminen riittävän kireälle ei tosiaan ole mikään helppo juttu. Omasta kiristin napamutterin 1,5m varren kera. Silti se vielä jäi löysälle. Jonkinmatkaa ajeltuani pyörä alkoi lonksumaan ja jouduin kiristämään napaa vielä uudestaan. Kuulostaa uskomattomalta, mutta tämä on ihan totisinta totta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Opaalinvihreä 99 Combi Coupé

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Hyvä kuulla vinkkejä joltain, joka on oikeasti tehnyt laakerin vaihdon! Olen saanut vähän ristiriitaista tietoa asiasta, eikä Alfamerin korjausoppaastakaan ole hirveästi apua ollut -se kun on kirjoitettu tyyliin "avaa napamutteri, poista laakeri, asenna paikoilleen päinvastaisessa järjestyksessä"...
Eräs tuttuni on noita uudempia laakereita vaihtanut ja oli sitä mieltä, että homma onnistuu ilman prässiä. No, eipä taida kuitenkaan tähän vanhaan napaan onnistua?
Kuten aiemmin kirjoitinkin, taitaa olla parempi, että vien auton jonnekin huoltoon. Minulla kun ei kuitenkaan ole prässiä käytettävissäni ja jo pelkkä napamutterin avaus tuntuu olevan lähes mahdotonta.
Ensimmäiset selvät erot Saabin ja VW:n välillä ovat näin tulleet ilmi: Siinä missä Volkkarin saa huollettua kotikonstein, joutuu Saabissä käyttämään erikoistyökaluja tai viemään auton peräti pajalle.. Saab tuntuu muutenkin huomattavasti monimutkaisemmalta laitokselta kuin tuo VW 411, vaikka autot ovatkin samaan aikaan esiteltyjä, olleet samassa hinta-, koko- ja laatuluokassa ja molemmissa on havaittavissa valmistajan tahto tehdä auto omalla tavalla, riippumatta standardiratkaisuista.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Vastaa Viestiin