Maalipinnan korjailua

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
suaab
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: To Syys 24, 2009 17:00

Maalipinnan korjailua

Viesti Kirjoittaja suaab »

Olis sellainen pikku maalipinnan korjaus projekti, eli joku edellisistä saabin omistajajista on rälläkällä raapinut ruosteet takaoven reunoilta ja ei kovin tarkasti ole kitannut niitä naarmuja ja sitten on ruiskinut aivan eri sävyistä maalia päälle ja valumia on ihan mukavasti. Nyt oon hionut maalit pois niistä rälläkän jäljistä ja alan lähiaikoina kittaamaan ne jäljet vähän paremmin. Kannattaako kitti laittaa peltiin vai pitääkö ensin pohjamaalata? Entä sitten kun tuo maali niiden rälläkän jälkien ympärillä on ilmeisesti ruiskittu vain hiomatta nyt kun sitä hioo niin lähtee sellaisina kuin "kuminpaloina" pois tehtaan maalipinnan päältä ja hiomapaperi menee heti tukkoon, ja siihen alkuperäisen ja sen töherömaali rajalle jää "pykälää", miten tuon kans kannattaa tehdä? Hionko kaikki ne paska maalit pois?
Saab 900 turbo 8 -89
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Re: Maalipinnan korjailua

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

suaab kirjoitti:Olis sellainen pikku maalipinnan korjaus projekti, eli joku edellisistä saabin omistajajista on rälläkällä raapinut ruosteet takaoven reunoilta ja ei kovin tarkasti ole kitannut niitä naarmuja ja sitten on ruiskinut aivan eri sävyistä maalia päälle ja valumia on ihan mukavasti. Nyt oon hionut maalit pois niistä rälläkän jäljistä ja alan lähiaikoina kittaamaan ne jäljet vähän paremmin. Kannattaako kitti laittaa peltiin vai pitääkö ensin pohjamaalata? Entä sitten kun tuo maali niiden rälläkän jälkien ympärillä on ilmeisesti ruiskittu vain hiomatta nyt kun sitä hioo niin lähtee sellaisina kuin "kuminpaloina" pois tehtaan maalipinnan päältä ja hiomapaperi menee heti tukkoon, ja siihen alkuperäisen ja sen töherömaali rajalle jää "pykälää", miten tuon kans kannattaa tehdä? Hionko kaikki ne paska maalit pois?
Mikäs saab kyseessä? Ei välttämättä rälläkällä irtoa kaikki ruoste, niin itse varmaan hiekkapuhaltaisin tms.. Sitten vain happopohjamaalia. Moni on maalannut ovien alareunat kylkilistaan asti. -> Näin sävyeroa ei huomaa. Tuon ohjeen itsekkin sain ja hyvin on toiminut..

Ennen kittejä pohjamaali. Kannattaa entiset maalit hioa hyvin pois ja myös huolehtia puhdistuksesta. Jos jotain meni väärin, niin maalarimestari korjatkoon.
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
suaab
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: To Syys 24, 2009 17:00

Re: Maalipinnan korjailua

Viesti Kirjoittaja suaab »

900 turbo 8 -89 saappi siis kyseessä. Ruostetta ei paljo ollutkaan mutta, jäljellä olleet poistin porakoneeseen laitettavalla teräsharjalla ja lähti kyllä kaikki ruosteet tai jos ei kaikki niin 99,9% ruosteista. Tein juuri noin kuin neuvoitkin, mutta vielä pitäs tuo sumuraja hinkata hiomatahnalla, kuhan maali on kunnolla kuivunut. Kuinka pitkään maalin pitää kuivua että saa hiomatahnalla hinkuttaa ne sumurajat pois?
Saab 900 turbo 8 -89
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Maalipinnan korjailua

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Itse antaisin muutaman päivän kuivaa.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Vastaa Viestiin