Kaksiovinen vapariturbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Juu, eihän se kiva ole pakkotahdilla touhuta. Harrastuksessa pitää olla tekemisen ilo mukana.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Niinhän se pitäis olla mukana, mutta välillä se unohtuu ja sitten tehään vaan moni asiaa useaan tai hyvin useaan kertaan...
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja Jope »

Noniin, Aeron ja Qawin kanssa askarreltiin paskarreltiin vähän tallilla tänään. Saatiin aikaan riittävästi tilaa, että sain nosturin auton eteen ja nyppäistyä vanhan koneen pois.

99.9% puhdas nosto, mutta akun miinuskaapeli oli unohtunut enskan koppaan vielä kiinni. Ei huonosti, kun ottaa huomioon, etten ole ropannut OG:ta vuosiin. :-D

Samalla tuli jumppailtua vaihtokone peräkärrystä pois ja aloinkin jo riisumaan uudesta koneesta Lucasin hilppeitä pois Boschilaisten tieltä.

Tarina jatkukoon, haaveissa olisi saada uusi paketti keulille kohtuullisen pian.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jakke_
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: La Huhti 02, 2005 00:34
Paikkakunta: Mustasaari, Petsmo
Viesti:

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja Jakke_ »

Kansa vaatii kuvia! :D
Ei setä vittuile, setä neuvoo!
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja aero »

Elä Jakke hättääle, koetan tänään keretä kattomaan kaksdeenkin shotit.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja Jope »

Pari fotoa löytyy galleriasta.

http://jope.fi/saab/2d/39-engineout.jpg
http://jope.fi/saab/2d/40-B202L.jpg

Valitettavasti olen itse molemmissa, kun en itse toiminut kuvaajana. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja aero »

Kai niitä ny vähän olis kehannu skaalata.. :D Yhhyh kyllä, tuokin kenno kohisee noin herkällä ihan pirusti, olis pitäny muistaa tsekata asetukset ennen räpsimistä :oops:.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja Jope »

Meh, galleriasofta skaalaa. Voishan ne tietty shrinkata 640x480-kokoon, ei ne lisäpikselit kyllä mitään lisäarvoa tuo.

mogrify laulaa ja kuvat senku kutistuu.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ei voi olla totta! Kävin tallilla!

Suhasin vähän painepesurilla enimpiä mänkkejä lootan kyljestä pois ja otin koneet pois lootien päältä. '91 loota naittui suht vähällä vaivalla Jakelta ostettuun koneeseen, tällä kertaa pistin oikein metallitiivisteen väliin ja karkkia molemmin puolin, saas nähdä pitääkö.

Kytkinhommat jäi vielä vähän vaiheeseen, en löytänyt tarpeeksi paksua rautalankaa asetelman väliin, joten työsylkky ei vielä löytänyt paikkaansa.

Lootaan tarttis vielä vaihtaa hyvä vetarinkuppi pelkääjän puolelle ja pistää seiskan enska paikalleen, koneeseen pitää vaihtaa turbon öljyfilsujalka vaparin vastaavaan, kun autossa ei ole öljyjäähyä.

Sen jälkeen varmaankin sitten pataa keulille ja taka-akselin pannan kimppuun.

Taakse taidan ostaa uudet turbosedanin jouset, auto keulii niin rumasti. Sitten kattoverhoilu pitää vielä vaihtaa uudelleenverhoiltuun ja pelkääjän oven Aeron helma kiinnittää takaisin kiskoonsa.

Ai niin ja kyllä mä oon ennen tätäkin tehnyt juttuja, Lucas -> LH2.4-konversio tehty uudelle koneelle, virranjakaja poistettu ja tulppa tilalle, 2.3l venakoppa vaihdettu vakioon raidalliseen ja DI:n hihnapyörä + hall-anturi on löytäneet paikkansa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Olen käyttänyt vastaavanlaisessa tilanteessa vanhaa konepellin vaijeria paineasetelman pitämiseksi lytyssä.
900C -86
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja Jope »

Jees, pitää vähän miettiä, että mitä sinne mallailisi väliin. Tuo nyt paikallaan oleva lanka on tuota varten tehty työkalu, mutta ei vaan pysy ihan tarpeeksi lytyssä sen avulla.

Jotain vanhoja tulpanjohtoja ym. tuolla pyörii, eiköhän sinne jotain keksi.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Älä mitään muovia tai kumia ainakaan pistä, pysyy kasassa näennäisesti hetken mutta kohta on lytyssä :(

M8 muttereita kynsi kerrallaan. Ite pitää säveltää miten ne kynsien alle saat.
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja Jope »

Saabin erikoistyökalulla 83 93 175 ajattelin puristaa. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Itse olen käyttänyt jarruputkea(kupari), koska on vähän peheämpi materiaali ja antaa siis hieman periksi ja toiminut joka kerta hienosti.
Tosin sintterilevy + Sachsin asetelma, että tuo sintterilevy on hieman eri paksuinen.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja anv »

Muistanko ihan väärin, mutta kun ite jouduin käytämään koneen pois (90-luvulla), niin paikalleen laitossa laittelin asetelman+levyn löysästi kiinni vauhtipyörään ja työsylinteri+painelaakeri hollille laatikkoon. Sitten vain kone paikoilleen laatikon päälle samalla asetellen sylinteri-laakeriyhdistelmää omalle paikalleen. Sitten kun paketti oli konehuoneessa, kytkinakseli paikalleen ja pultit, letkut jne kii.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Vastaa Viestiin