Kaksiovinen vapariturbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Sitä on enemmänkin näissä piireissä liikkeellä. :mrgreen:
# 419 Vesa Pohjalainen
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ja taas pajoitusilta.

- jumitteleva rattiakseli vaihdettu vapaasti pyörivään
- mankalle antennikaapeli
- turbon mittaristo
- puhallinmoottori
- keskuslukko kuntoon

Sisustajumppaa siis ja kädet on just sen näköiset, täynnä pieniä vekkejä.

Ai niin ja varsinainen viritysprojekti alkoi PLEED VALVEN asennuksella. Voiko tästä onnellista loppua tullakaan? Kuten hyvin tunnettua, moinen vuotoventtiili rikkoo moottorin välittömästi.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja Passi »

Sun pitää saada tähän autoon VESIRUISKU. Et kerro kenellekkään ja "juu vakio postimerkki-IC on tosi hyvä".

Siis oletan että aiot tähän paukkua saada!

Lucaksen oransseja suuttimia saattas löytyy jos tarttee. :)

Joko on Laajakaistaa ja EGT:tä kojelaudassa?

Edit: mietin hommaa eteenpäin ja täähän on sairaan simppeliä. Laittaa normaalien suuttimien rinnalle viidennen suuttimen = vesiruiskun suutin.
Painekytkin, esim. öljynpaineanturi (0,4bar?) tunnistaa että ahti on kylässä ja kytkee maan viidennelle suuttimelle (vaikka apureleen kautta) joka alkaa ruikkimaan vettä samalla DC:llä kuin bensasuuttimet.

Vettä pitää saada 10-25% bensan määrästä, eli jos pistää vaan viidennen suuttimen niin se on 1:4, eli 25%. Veden painetta ja suuttimen kokoa säätämällä saa homman kohdilleen.

Valmis. :)

Ainut epäideaalisuus tulee siitä, että veden paine on vakio, joten homma menee "rikkaalle" kun on vähän painetta imusarjassa.
99T-museopeli
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja Jope »

Vai että vesi ,, ,, , bruuta.. Hmm. :-)

Musta tuntuu, että viritän nyt ensialkuun vaan paineita nostamalla niin paljon kuin mitä vakioruisku ja postimerkki-ic (ja ennen kaikkea puristussuhde) antaa myöten.

Vesi- ja metanoliruiskutus ei ole jostain syystä koskaan kiehtonut, lähinnä siksi että se säiliö tyhjenee ja sitten loppuu hauska. :-)

Tossa on noita trionicin johtosarjoja tallilla, joten jos saan T5.2-softan pelittämään T5.5-purkissa, niin T5.2 tulee tuohonkin sitten ennen pitkää ja cooleri sujahtaa auton keulille.

Vähän silti semmoinen fiilis, että ei tuosta vaparin männillä mitään kovin ihmeellisiä irti saa.

Auto on nytkin itseasiassa melkoisen mukava ajella, ei ole niin hengetön kuin vakio turbosaappi ennen spoolia. OG + tehot on aika häviävä yhdistelmä muutenkin, ei innosta alkaa vaihtelemaan vaihdelaatikoita.

Kytkintäkään ei ole vielä ulosmitattu, vaikka on i16-vakio. Katsotaan miten käy, kunhan saan aikaiseksi väsätä nakuluurit ja jonkinlaisen millivolttimittarin DI-kasetin nakupinniin.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja Jope »

Nakuluuritkin tuli sitten viimein väsäiltyä tuossa kesätapahtuman ympärillä.

Ei ihan kestä normaalin turbon paineita tuo, vaikka olikin v-poweria tankissa.. Tällä hetkellä jonkun 4mm vajaa punaisen rajan tuossa orkkis-turbomittarissa.

En tiedä paljonko on bareissa, ehkä jopa 0,6.. :-P
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja Jope »

Noniin, projektin loppusanat.

Dynossa käyty, 110,2kW ja 221Nm, maksimipaineen olessa 0.28 bar.

Auto alkoi noillakin paineilla nakuttelemaan jo jossain 2750rpm kohdalla, ei tosin korvinkuultavasti.

Kyllähän tuolla tällaisenaan kruisailee tiksimunkkia varmaan maailman tappiin, mutta käytännössä turvamarginaalia ei ole lainkaan.

Rakentelen jossain vaiheessa turbopadan tilalle, sillä välin auto taitaa mennä seisontaan.

Dynolappu tulee myöhemmin, jahka saan skannattua sen.
Viimeksi muokannut Jope, To Elo 26, 2010 14:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Mitenkä olisi yleisin suomalaisen miehen ratkaisu ongelmaan kuin ongelmaan; etanoli?
Varoen vaan nostelee ennakoita, ettei sylinteripaineet karkaa käsistä.
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja Jope »

Joo, ruotsalaisetkin tuota vähän ehdotteli #ecuprojectin puolella EFNetissä.

En tiiä jaksanko lähteä, ainakaan tuolla LH2.4:llä. :-)

http://jope.fi/saab/2d/dyno.pdf
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja Jope »

En jaksanut lähteä.

Viime vuonna alkoi leimaaminen olemaan haastavaa pakoputkesta tupruavan öljysavun ansiosta ja samalla noheva katsastusinssi huomasi, että auto on merkitty vähäpäästöiseksi, vaikka kori ei ollut alunperin vähäpäästöinen (kiitokset turkulaiselle katsastusasemalle tästä).

Ostin Vaasasta viime kesänä T16-koneen, kun tavoitteena on saada auto leimakuntoon mahdollisimman vähällä vaivalla. Aivan viime vuonna se ei kerennyt pellin alle, kun ei ollut tallia missä ropata ja moottorikin talvehti Pohjanmaalla peräkärryssä, auton ollessa täällä Pääkaupunkiseudulla.

Tämän vuoden alussa alkoi homma selkiämään, sain pitkän odottelun jälkeen viimein tallipaikan Nupurista ja lumien sulettua ajelin auton sinne puuhakilvillä. Vähän myöhemmin hinailin myös tuon moottorin tänne etelään, sekin on nyt viimein samalla tontilla auton kanssa.

Eilen nostettiin aeron kanssa konepelti pois ja aloin purkamaan sähköjä ja ahtoputkia, ehkäpä seuraavalla reissulla moottori on jo nostokunnossa.

Ajattelin purkaa vanhan koneen, että selviää miten se kesti tuon puolentoistavuoden rääkin jatkuvine nakutteluineen. Siitä sitten lisää joskus paljon myöhemmin.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jakke_
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: La Huhti 02, 2005 00:34
Paikkakunta: Mustasaari, Petsmo
Viesti:

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja Jakke_ »

Hienoa, että tämä etenee!

Toivotaan, että tämä "uusi" moottori toimii pitkään ja tehokkaasti. :D
Se on kuitenkin ollut ajamatta muistaakseni joulukuusta 2008 lähtien.
Toki käytetty silloin tällöin. :)
Ei setä vittuile, setä neuvoo!
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja Jope »

Kyllähän se omin voimin pyöri sun pihassa silloin kun tulin katsomaan. Eiköhän se tuossaki hyrise.. Mulla sentään on toimiva ruisku ja sytkä tuossa autossa, jotka siirrän tuohon uuteen pataan.. ;-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jakke_
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: La Huhti 02, 2005 00:34
Paikkakunta: Mustasaari, Petsmo
Viesti:

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja Jakke_ »

Niin no joo Lucas ei oikeen ollu enää iskussa siinä. :D
Ja saattoipa bensakin olla vuodelta 2008. :D
Ei setä vittuile, setä neuvoo!
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja Jope »

Seuraavaa reissua saikin odottaa eiliseen, mutta nyt homma taas etenee.. Purin koneen liitoksia pois, nyt ei ole enää kuin pakarin kannake, vetarit, nopeusmittarin vaijeri ja kytkinputki irrottelematta. ;-)

Joskos se moottori nyt viimein tulisi sieltä pois..
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Hiljaa hyvää tulee... Tällä tahdilla todella priimaa! :lol:
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja Jope »

Eihän se ole enää kivaa jos pitää hampaat irvessä harrastaa. Hyvin on kyllä ropailurutiini kadonnut, kun ei säännöllisesti käy.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Vastaa Viestiin