Kaksiovinen vapariturbo
LEIMA 900!
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: Kaksiovinen vapariturbo
Onneksi olkoonpi! Eikä ilmeisesti huomautuksia?
Tuossa kuvassa näkyy hyvin tuo sävyero. Miltäs se meno maistuis noin oikein liikenteessä?
Tuossa kuvassa näkyy hyvin tuo sävyero. Miltäs se meno maistuis noin oikein liikenteessä?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: Kaksiovinen vapariturbo
Kiitos!
Yksi jousilautanen ja raidetangon sisäkumi piti vaihtaa, ennenkuin leima heltisi. Tuo jousilautanen otti hieman päähän, luultavasti olin huomannut sen jousia vaihtaessa, mutta kun ei ollut varaosaa käsillä, niin olin varmaan ajatellut tekeväni myöhemmin. Se oli sitten jäänyt.
Venytin lounastauon iltapäivään ja vaihtelin ne äkkiä, sitten leimalle.
Meno maistuu ihan hyvin, näillä keleillä tää vehje suttaa viitosella.
Yksi jousilautanen ja raidetangon sisäkumi piti vaihtaa, ennenkuin leima heltisi. Tuo jousilautanen otti hieman päähän, luultavasti olin huomannut sen jousia vaihtaessa, mutta kun ei ollut varaosaa käsillä, niin olin varmaan ajatellut tekeväni myöhemmin. Se oli sitten jäänyt.
Venytin lounastauon iltapäivään ja vaihtelin ne äkkiä, sitten leimalle.
Meno maistuu ihan hyvin, näillä keleillä tää vehje suttaa viitosella.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: Kaksiovinen vapariturbo
Noh eipä sitten ollut pahasti leima kiinni. Eli tehoa on, jos kerta viitosellakin suttaa, loppuu näet vaihteet keskenJope kirjoitti:Kiitos!
Yksi jousilautanen ja raidetangon sisäkumi piti vaihtaa, ennenkuin leima heltisi. Tuo jousilautanen otti hieman päähän, luultavasti olin huomannut sen jousia vaihtaessa, mutta kun ei ollut varaosaa käsillä, niin olin varmaan ajatellut tekeväni myöhemmin. Se oli sitten jäänyt.
Venytin lounastauon iltapäivään ja vaihtelin ne äkkiä, sitten leimalle.
Meno maistuu ihan hyvin, näillä keleillä tää vehje suttaa viitosella.
Meinaatkos tuon kanssa sitten koko kesän kruisailla?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: Kaksiovinen vapariturbo
Noita kesäautoja kun on nyt pari ajokuntoisena, niin kai niiden liikennekäytössä oloa pitää pikkasen porrastaa. :-)
Vaikuttaa äkkiseltään aika alavääntöiseltä tuo vapariturbo, mutta eipä ole tullut T16:sta kovalla laatikolla taas hetkeen ajeltuakaan.
Vaikuttaa äkkiseltään aika alavääntöiseltä tuo vapariturbo, mutta eipä ole tullut T16:sta kovalla laatikolla taas hetkeen ajeltuakaan.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: Kaksiovinen vapariturbo
Onneks olkoon leimasta Paljos tuo kilpiin laittaminen kustansi,itellä pitäs leimata kilvetön auto kanssa niin kiinnostaisi.
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Re: Kaksiovinen vapariturbo
Tänks.. 20e siirtokilvet, rekisteröintikatsastus 170e päästömittauksineen, 20e uusintanäyttö ja sitten kilpimaksua 30e päälle vielä.. Summat saattaa vähän heittää, kun en niin jaksanu kiinnittää huomiota, työnsin kortin aina lukijaan kun täti käski.saba90 kirjoitti:Onneks olkoon leimasta 8) :wink: Paljos tuo kilpiin laittaminen kustansi,itellä pitäs leimata kilvetön auto kanssa niin kiinnostaisi.
Kiitos..carimat kirjoitti:Täältäkin onnittelut "uudelle" :D
Mahtoiko olla tosiaan hinta yhtä "halpa" katsastukselle uudelleen rekisteröinnissä, kuin syksyllä Salossa...108e lisänäytön kera (lisä päivän tarjous 0e :wink: ).
Ei todellakaan ollut mielestäni halpaa.. Suorastaan riistoa. :-D
Rekisteröintikatsastus ei edes eroa mitenkään normaalista, siitä vaan on tuloksena erilainen paperi, jota ei itse edes näe kuin ehkä 5 sec ennenkuin kassaneiti ottaa sen inssiltä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: Kaksiovinen vapariturbo
RAHAPASKA!Jope kirjoitti:Summat saattaa vähän heittää, kun en niin jaksanu kiinnittää huomiota, työnsin kortin aina lukijaan kun täti käski.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Re: Kaksiovinen vapariturbo
IT:ssähän tuota. Röhhhöhhöh. Varmaan tuon harrastamani välinpitämättömyyden vuoksi tili on nollilla yleensä ennen palkkapäivää.Suppari kirjoitti:RAHAPASKA!
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Kaksiovinen vapariturbo
Ja taas pajoitusilta.
- jumitteleva rattiakseli vaihdettu vapaasti pyörivään
- mankalle antennikaapeli
- turbon mittaristo
- puhallinmoottori
- keskuslukko kuntoon
Sisustajumppaa siis ja kädet on just sen näköiset, täynnä pieniä vekkejä.
Ai niin ja varsinainen viritysprojekti alkoi PLEED VALVEN asennuksella. Voiko tästä onnellista loppua tullakaan? Kuten hyvin tunnettua, moinen vuotoventtiili rikkoo moottorin välittömästi.
- jumitteleva rattiakseli vaihdettu vapaasti pyörivään
- mankalle antennikaapeli
- turbon mittaristo
- puhallinmoottori
- keskuslukko kuntoon
Sisustajumppaa siis ja kädet on just sen näköiset, täynnä pieniä vekkejä.
Ai niin ja varsinainen viritysprojekti alkoi PLEED VALVEN asennuksella. Voiko tästä onnellista loppua tullakaan? Kuten hyvin tunnettua, moinen vuotoventtiili rikkoo moottorin välittömästi.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: Kaksiovinen vapariturbo
Sun pitää saada tähän autoon VESIRUISKU. Et kerro kenellekkään ja "juu vakio postimerkki-IC on tosi hyvä".
Siis oletan että aiot tähän paukkua saada!
Lucaksen oransseja suuttimia saattas löytyy jos tarttee.
Joko on Laajakaistaa ja EGT:tä kojelaudassa?
Edit: mietin hommaa eteenpäin ja täähän on sairaan simppeliä. Laittaa normaalien suuttimien rinnalle viidennen suuttimen = vesiruiskun suutin.
Painekytkin, esim. öljynpaineanturi (0,4bar?) tunnistaa että ahti on kylässä ja kytkee maan viidennelle suuttimelle (vaikka apureleen kautta) joka alkaa ruikkimaan vettä samalla DC:llä kuin bensasuuttimet.
Vettä pitää saada 10-25% bensan määrästä, eli jos pistää vaan viidennen suuttimen niin se on 1:4, eli 25%. Veden painetta ja suuttimen kokoa säätämällä saa homman kohdilleen.
Valmis.
Ainut epäideaalisuus tulee siitä, että veden paine on vakio, joten homma menee "rikkaalle" kun on vähän painetta imusarjassa.
Siis oletan että aiot tähän paukkua saada!
Lucaksen oransseja suuttimia saattas löytyy jos tarttee.
Joko on Laajakaistaa ja EGT:tä kojelaudassa?
Edit: mietin hommaa eteenpäin ja täähän on sairaan simppeliä. Laittaa normaalien suuttimien rinnalle viidennen suuttimen = vesiruiskun suutin.
Painekytkin, esim. öljynpaineanturi (0,4bar?) tunnistaa että ahti on kylässä ja kytkee maan viidennelle suuttimelle (vaikka apureleen kautta) joka alkaa ruikkimaan vettä samalla DC:llä kuin bensasuuttimet.
Vettä pitää saada 10-25% bensan määrästä, eli jos pistää vaan viidennen suuttimen niin se on 1:4, eli 25%. Veden painetta ja suuttimen kokoa säätämällä saa homman kohdilleen.
Valmis.
Ainut epäideaalisuus tulee siitä, että veden paine on vakio, joten homma menee "rikkaalle" kun on vähän painetta imusarjassa.
99T-museopeli
Re: Kaksiovinen vapariturbo
Vai että vesi ,, ,, , bruuta.. Hmm. :-)
Musta tuntuu, että viritän nyt ensialkuun vaan paineita nostamalla niin paljon kuin mitä vakioruisku ja postimerkki-ic (ja ennen kaikkea puristussuhde) antaa myöten.
Vesi- ja metanoliruiskutus ei ole jostain syystä koskaan kiehtonut, lähinnä siksi että se säiliö tyhjenee ja sitten loppuu hauska. :-)
Tossa on noita trionicin johtosarjoja tallilla, joten jos saan T5.2-softan pelittämään T5.5-purkissa, niin T5.2 tulee tuohonkin sitten ennen pitkää ja cooleri sujahtaa auton keulille.
Vähän silti semmoinen fiilis, että ei tuosta vaparin männillä mitään kovin ihmeellisiä irti saa.
Auto on nytkin itseasiassa melkoisen mukava ajella, ei ole niin hengetön kuin vakio turbosaappi ennen spoolia. OG + tehot on aika häviävä yhdistelmä muutenkin, ei innosta alkaa vaihtelemaan vaihdelaatikoita.
Kytkintäkään ei ole vielä ulosmitattu, vaikka on i16-vakio. Katsotaan miten käy, kunhan saan aikaiseksi väsätä nakuluurit ja jonkinlaisen millivolttimittarin DI-kasetin nakupinniin.
Musta tuntuu, että viritän nyt ensialkuun vaan paineita nostamalla niin paljon kuin mitä vakioruisku ja postimerkki-ic (ja ennen kaikkea puristussuhde) antaa myöten.
Vesi- ja metanoliruiskutus ei ole jostain syystä koskaan kiehtonut, lähinnä siksi että se säiliö tyhjenee ja sitten loppuu hauska. :-)
Tossa on noita trionicin johtosarjoja tallilla, joten jos saan T5.2-softan pelittämään T5.5-purkissa, niin T5.2 tulee tuohonkin sitten ennen pitkää ja cooleri sujahtaa auton keulille.
Vähän silti semmoinen fiilis, että ei tuosta vaparin männillä mitään kovin ihmeellisiä irti saa.
Auto on nytkin itseasiassa melkoisen mukava ajella, ei ole niin hengetön kuin vakio turbosaappi ennen spoolia. OG + tehot on aika häviävä yhdistelmä muutenkin, ei innosta alkaa vaihtelemaan vaihdelaatikoita.
Kytkintäkään ei ole vielä ulosmitattu, vaikka on i16-vakio. Katsotaan miten käy, kunhan saan aikaiseksi väsätä nakuluurit ja jonkinlaisen millivolttimittarin DI-kasetin nakupinniin.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: Kaksiovinen vapariturbo
Nakuluuritkin tuli sitten viimein väsäiltyä tuossa kesätapahtuman ympärillä.
Ei ihan kestä normaalin turbon paineita tuo, vaikka olikin v-poweria tankissa.. Tällä hetkellä jonkun 4mm vajaa punaisen rajan tuossa orkkis-turbomittarissa.
En tiedä paljonko on bareissa, ehkä jopa 0,6.. :-P
Ei ihan kestä normaalin turbon paineita tuo, vaikka olikin v-poweria tankissa.. Tällä hetkellä jonkun 4mm vajaa punaisen rajan tuossa orkkis-turbomittarissa.
En tiedä paljonko on bareissa, ehkä jopa 0,6.. :-P
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: Kaksiovinen vapariturbo
Noniin, projektin loppusanat.
Dynossa käyty, 110,2kW ja 221Nm, maksimipaineen olessa 0.28 bar.
Auto alkoi noillakin paineilla nakuttelemaan jo jossain 2750rpm kohdalla, ei tosin korvinkuultavasti.
Kyllähän tuolla tällaisenaan kruisailee tiksimunkkia varmaan maailman tappiin, mutta käytännössä turvamarginaalia ei ole lainkaan.
Rakentelen jossain vaiheessa turbopadan tilalle, sillä välin auto taitaa mennä seisontaan.
Dynolappu tulee myöhemmin, jahka saan skannattua sen.
Dynossa käyty, 110,2kW ja 221Nm, maksimipaineen olessa 0.28 bar.
Auto alkoi noillakin paineilla nakuttelemaan jo jossain 2750rpm kohdalla, ei tosin korvinkuultavasti.
Kyllähän tuolla tällaisenaan kruisailee tiksimunkkia varmaan maailman tappiin, mutta käytännössä turvamarginaalia ei ole lainkaan.
Rakentelen jossain vaiheessa turbopadan tilalle, sillä välin auto taitaa mennä seisontaan.
Dynolappu tulee myöhemmin, jahka saan skannattua sen.
Viimeksi muokannut Jope, To Elo 26, 2010 14:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)