Kaksiovinen vapariturbo
Lähetetty: Ma Loka 05, 2009 09:42
Pihassa olevalle 2d:n raadolle tartti tehdä jotain, joten ryhdyin tuumasta toimeen.
Ainekset:
900c 2D M89 (juhlakaasari, rullaava kori ilman sisustaa ja moottoria)
900 3D T8A M88 (pisteosaa ja sisusta)
900 4D i16 M91 (sähköt, moottori, vaihdelaatikko, pisteosaa)
Kuinkas sitten kävikään..
Homma alkoi sillä, että piti siivota tallia ja tallin pihaa. T8A oli luovuttanut aiemmin vaihdelaatikkonsa Finkkuun. i16 oli siinä hapessa, että en jaksanut alkaa hitsaamaan leimalle ja olin sattunut lupamamaan sisustan siitä Simo_V:n projektiin, joten eiköhän paali kutsu sitäkin. 2D taas oli pelastettu kaverin pihalta paalituomiolta, koska oli kohtalaisen kovapeltinen ja olin aina halunnut kaksiovista satkua.
Nurkkiin oli kertynyt kaikenlaista sulovileeninä tulevaan tarpeeseen ostettua osaa.. DI88-setti, og-aeron helmat, turboja, T16-pakosarja, jne jne.
Aloitin projektin tutkielmalla LH2.4:n "turbotus". Katselin huoltokirjasta, että M91 LH2.4 turbo ja vapari sisältävät keskenään pitkälti samat komponentit IMMua myöten, joten iskin i16:n koneeseen turbon suuttimet ja LH2.4-purkkiin netistä waretetun M91 kat-turbon softan. Ekalla tulille, eikä polttanut Check Engineä tai mitään. Lupaavaa.
Siispä nostin moottorin pois ja purin autosta johtosarjat pois Jokke_A:n avustaessa.
Seuraavaksi kaivelin hyllystä T16-pakosarjan, T8A:n koneesta Garretin kolmosen öljyputkineen ja jostain toisesta hyllystä vesijäähdytteisen manuaaliturbon alavesiletkun. Ruuvasin turbon öljy- ja vesikiertojen proput irti i16-koneesta ja asensin pakosarjan, turbon ja öljy+vesiputket. Kaivelin jostain esiin vanhat tonnarista jääneet 10tkm ajetut BCPR7ES-11:t ja ruuvasin nekin paikalleen, sitten vaihdoin venakopan tiivisteen ja asensin DI-kasetin paikalleen.
Vielä pitäisi jaksaa laittaa 9000 pitkälohko-2.3T:stä shutterilevy hihnapyörän alle ja vaihtaa DI88:n kanssa yhteensopiva liitin asentoanturin perään, lisäksi turbon ja lootan välinen tukirauta puuttuu. Toivottavasti muistan pistää nämä ennenkuin sovittelen konetta keulille.
Kun olin roplannut moottoria mielestäni tarpeeksi, siirryin raakakorin kimppuun. Vanha kaasarin johtosarja ulos 2D:stä ja M91 satsia tilalle. Sopi hyvin. Kojelauta ulos ja i16:n kojelauta paikalleen (kiitos nostoavusta, f-19).
Sitten vähän liitinten kytkemistä, jonka jälkeen aloin purkamaan sisustaa T8A:sta ja asensinkin sen sitten samana päivänä 2D:n uumeniin. Etupenkit on vielä ruuvaamatta paikalleen, muutenkin sisustasta puuttuu vielä nippeleitä, mutta kaikki ajallaan.
Äänenvaimennuksen otin i16:sta. Tuossa juhlakaasarissa oli vaimennusmatot pelkästään etupenkkien alla, mutta nyt on takanakin matot ja asensin myös rintapeltiä vasten tulevan vaimennuksen paikalleen.
i16 luovutti myös kytkimen ja jarrun pääsylinterit ja kaikenmoista ruuvia ja kumitulppaa, jotka olivat 2D:stä kadonneet tai puhkottu. Takakontin lukkomekanismi oli myös jotenkin sökönä 2D:stä, joten otin senkin i16:sta.
Sitten alustan kimppuun. Ohjausvaihde ilmestyi esiin T8A:sta, samaten etujouset. Etukallistuksenvakaaja nyt jo edesmenneestä Supparilta saadusta i16:sta. Etujarrut otin sellaisenaan T8A:sta, uudet pallonivelet motonetistä. Vaihdoin eteen jarruputket ja letkut, vanhat oli ihan lakritsia ja näkkileipää.
Seuraavaksi pitäisi varmaan laittaa etuiskarit, etuvakaaja ja raidetangon ulkopäät paikalleen, sitten voisi työnnellä auton sisään ja nostaa moottorin paikalleen.
Takapäähän pitää vaihtaa jouset ja iskarit myös, pihalla on jossain pressun alla taaksekin kallistuksenvakaaja, joten lyön senkin paikalleen.
Kuvia voitte pällistellä osoitteesta http://jope.fi/saab/2d/ ja naputtelen tänne lisää, jahka projekti etenee.
Alunperin piti tehdä tämä auto ihan nälkäbudjetilla ja 100% tallista löytyvillä B-osilla, mutta siinä vaiheessa, kun T8A:n iskarit eivät ottaneet irrotakseen ilman laikkakonetta, mieleen alkoi hiipimään, että tavoitteesta voisi vähän tinkiä ja ostaa enemmänkin uutta osaa. ;-)
Comebackikin tuli näemmä sitten tehtyä, ei mennyt ihan vuotta. En taida uskaltaa kuitenkaan projektit-osion ulkopuolelle vielä. :-)
Ainekset:
900c 2D M89 (juhlakaasari, rullaava kori ilman sisustaa ja moottoria)
900 3D T8A M88 (pisteosaa ja sisusta)
900 4D i16 M91 (sähköt, moottori, vaihdelaatikko, pisteosaa)
Kuinkas sitten kävikään..
Homma alkoi sillä, että piti siivota tallia ja tallin pihaa. T8A oli luovuttanut aiemmin vaihdelaatikkonsa Finkkuun. i16 oli siinä hapessa, että en jaksanut alkaa hitsaamaan leimalle ja olin sattunut lupamamaan sisustan siitä Simo_V:n projektiin, joten eiköhän paali kutsu sitäkin. 2D taas oli pelastettu kaverin pihalta paalituomiolta, koska oli kohtalaisen kovapeltinen ja olin aina halunnut kaksiovista satkua.
Nurkkiin oli kertynyt kaikenlaista sulovileeninä tulevaan tarpeeseen ostettua osaa.. DI88-setti, og-aeron helmat, turboja, T16-pakosarja, jne jne.
Aloitin projektin tutkielmalla LH2.4:n "turbotus". Katselin huoltokirjasta, että M91 LH2.4 turbo ja vapari sisältävät keskenään pitkälti samat komponentit IMMua myöten, joten iskin i16:n koneeseen turbon suuttimet ja LH2.4-purkkiin netistä waretetun M91 kat-turbon softan. Ekalla tulille, eikä polttanut Check Engineä tai mitään. Lupaavaa.
Siispä nostin moottorin pois ja purin autosta johtosarjat pois Jokke_A:n avustaessa.
Seuraavaksi kaivelin hyllystä T16-pakosarjan, T8A:n koneesta Garretin kolmosen öljyputkineen ja jostain toisesta hyllystä vesijäähdytteisen manuaaliturbon alavesiletkun. Ruuvasin turbon öljy- ja vesikiertojen proput irti i16-koneesta ja asensin pakosarjan, turbon ja öljy+vesiputket. Kaivelin jostain esiin vanhat tonnarista jääneet 10tkm ajetut BCPR7ES-11:t ja ruuvasin nekin paikalleen, sitten vaihdoin venakopan tiivisteen ja asensin DI-kasetin paikalleen.
Vielä pitäisi jaksaa laittaa 9000 pitkälohko-2.3T:stä shutterilevy hihnapyörän alle ja vaihtaa DI88:n kanssa yhteensopiva liitin asentoanturin perään, lisäksi turbon ja lootan välinen tukirauta puuttuu. Toivottavasti muistan pistää nämä ennenkuin sovittelen konetta keulille.
Kun olin roplannut moottoria mielestäni tarpeeksi, siirryin raakakorin kimppuun. Vanha kaasarin johtosarja ulos 2D:stä ja M91 satsia tilalle. Sopi hyvin. Kojelauta ulos ja i16:n kojelauta paikalleen (kiitos nostoavusta, f-19).
Sitten vähän liitinten kytkemistä, jonka jälkeen aloin purkamaan sisustaa T8A:sta ja asensinkin sen sitten samana päivänä 2D:n uumeniin. Etupenkit on vielä ruuvaamatta paikalleen, muutenkin sisustasta puuttuu vielä nippeleitä, mutta kaikki ajallaan.
Äänenvaimennuksen otin i16:sta. Tuossa juhlakaasarissa oli vaimennusmatot pelkästään etupenkkien alla, mutta nyt on takanakin matot ja asensin myös rintapeltiä vasten tulevan vaimennuksen paikalleen.
i16 luovutti myös kytkimen ja jarrun pääsylinterit ja kaikenmoista ruuvia ja kumitulppaa, jotka olivat 2D:stä kadonneet tai puhkottu. Takakontin lukkomekanismi oli myös jotenkin sökönä 2D:stä, joten otin senkin i16:sta.
Sitten alustan kimppuun. Ohjausvaihde ilmestyi esiin T8A:sta, samaten etujouset. Etukallistuksenvakaaja nyt jo edesmenneestä Supparilta saadusta i16:sta. Etujarrut otin sellaisenaan T8A:sta, uudet pallonivelet motonetistä. Vaihdoin eteen jarruputket ja letkut, vanhat oli ihan lakritsia ja näkkileipää.
Seuraavaksi pitäisi varmaan laittaa etuiskarit, etuvakaaja ja raidetangon ulkopäät paikalleen, sitten voisi työnnellä auton sisään ja nostaa moottorin paikalleen.
Takapäähän pitää vaihtaa jouset ja iskarit myös, pihalla on jossain pressun alla taaksekin kallistuksenvakaaja, joten lyön senkin paikalleen.
Kuvia voitte pällistellä osoitteesta http://jope.fi/saab/2d/ ja naputtelen tänne lisää, jahka projekti etenee.
Alunperin piti tehdä tämä auto ihan nälkäbudjetilla ja 100% tallista löytyvillä B-osilla, mutta siinä vaiheessa, kun T8A:n iskarit eivät ottaneet irrotakseen ilman laikkakonetta, mieleen alkoi hiipimään, että tavoitteesta voisi vähän tinkiä ja ostaa enemmänkin uutta osaa. ;-)
Comebackikin tuli näemmä sitten tehtyä, ei mennyt ihan vuotta. En taida uskaltaa kuitenkaan projektit-osion ulkopuolelle vielä. :-)