Sivu 1/2

Saab 99 GL -84

Lähetetty: Ma Loka 26, 2009 21:21
Kirjoittaja mulletti
Noniin, eli täysin uusi saabisti (ainakin talven ajan) esittää oman projektinsa.

Tuollainen vuoden -84 5-vaihteinen 99 Saab, taulussa 240tkm. Ollut uutena Lapissa viranomaiskäytössä ja siitä tuo väri. Kovasti on haalistunut, mutta siihen tulee muutos myöhemmin tällä viikolla kun käytetään täydellisessä fiksauksessa. Yllättävän siistissä kuosissa tuo kuitenkin on, ei ruostetta, sininen sisusta muuten ehjä mutta kattoverhoilusta vähän parista kohdasta liima pettänyt. Koskaan en ole Saabia omistanut ja kyllähän tuo Bemarin jälkeen on aikalailla spartalaisen karu peli :D Ajo-ominaisuudet aivan eri planeetalta, mutta talvi pitäis tällä rokkailla. Onko näissä muuten ihan vakiovaruste noi lämpeävät penkit ja rundari?

Muutamaa pikku laittoahan tuo vaatii, sytytyspuolen hilut uusiksi, sytkä kohdilleen, öljyt ja tosiaan täydellinen ehostus ulkokuoreen. Tällä hetkellä tuosta ei saa viileää ilmaa puhaltamaan itkemälläkään, joku lämpöhana mahdollisesti jumissa? Jotkin alkuperäistyyliset vanteet vaatii ja VÄHÄN matalamman profiilin renkaat.

Kuvat ei ole kovin häävejä, iPhonella ei näköjään parempia saa, laadukkaampia tulee ennen ja jälkeen ehostuksen. Mutta korjaus/ehostusvinkkejä otetaan vastaan ilomielin.

Kuva Kuva

Re: Saab 99 GL -84

Lähetetty: Ti Loka 27, 2009 15:23
Kirjoittaja SB90
Nätin värinen, hieno projekti. :wink:

Re: Saab 99 GL -84

Lähetetty: To Loka 29, 2009 16:00
Kirjoittaja mulletti
Eli alustavasti ensi viikon alulle sovittu myllytys, vahaus ja pinnoitus. Mikään ei ole tarpeeksi hyvää vanhalle autolle. Lisäksi tuo puhallushommakin ratkesi kun vähän syventyi käyttömanuskaan eli se läppä/vipu konehuoneen puolella oli "talvi"-asennossa :oops: . Vanteiksi löytyi tuommoset 14" tykkivanteet, vielä pitäis talvirenkaat niille hommailla.

Re: Saab 99 GL -84

Lähetetty: To Loka 29, 2009 19:52
Kirjoittaja nalleolut
ei taida 14" mahtua pyörimään...

Re: Saab 99 GL -84

Lähetetty: Pe Loka 30, 2009 12:06
Kirjoittaja tsaarela
nalleolut kirjoitti:ei taida 14" mahtua pyörimään...
Olen yhden OG-satkun nähnyt, jossa on ollut 14" pyörät.

Re: Saab 99 GL -84

Lähetetty: Su Marras 01, 2009 14:19
Kirjoittaja Mertmi
Etujarrujen kanssa tulee luultavimmin ongelmia 14" vanteilla. Olen kuullut huhun, että joku olisi rälläköinyt jarrusatuloita pienemmäksi 14" vanteiden sovittamiseksi. Enpä voi suositella moista tempausta kenellekään. 8O

Re: Saab 99 GL -84

Lähetetty: Su Marras 01, 2009 23:27
Kirjoittaja jt
Tuli kokeiltua 14" vanteita eteen Rata10 II:een (90 -86).
Syy: Tavoiteltiin "tiuhempia välityksiä".
(Jonkun mastan) vanne vaati pienemmän keskireikänsä takia keskimutterin ympärillä olevan ohjaavan lieriön laikkaamista n. viiteen milliin. 5 mm spacerien ansiosta jäi edes vähän tuota keskittävää rakennetta helpottamaan normivanteiden asennusta jatkossa.

Jarrusatulasta piti myös keventää sentin luokkaa sekä alhaalta että ylhäältä. Yläkevennys näkyy kuvasta. Kannattanee hitsailla varsinkin tuota päällä näkyvää saumaa isolla virralla kiinni, ettei rupea palikat jakaantumaan...
Kuva

14" vanteesta ei sitten lopulta ollutkaan juuri hyötyä, koska siihen ei tahdo löytyä (käytettyjä) leveitä ja matalia renkaita. Jouduin tyytymään 14" 195/65 rengaskokoon, jonka ulkohalkaisija on samaa luokkaa kestävämmäksi kehutun 15" 205/55 -renkaan kanssa. Parisenkymmentä ratakierrosta Botniaringilla tuli kokeiltua, mutta jarruongelmien takia ei oikein kunnolla päässyt koittamaan, taittuuko rengas alle.

Meikäläiselle ominaiseen "rauhalliseen ratacruisailuun" suljetulla alueella tuo ranetus vielä (omalla vastuulla) jotenkuten soveltuu, mutta tieliikenteeseen / katsastukseen varmaan turha yrittää...


terv. jt
(myös 99 -84, saattohoidossa med tuoreella, pitkällä leimalla)

Re: Saab 99 GL -84

Lähetetty: Ke Marras 04, 2009 20:55
Kirjoittaja Mertmi
Jos tiheitä välkkiä kaipaa, niin eikös saabin vanteelle voisi pyöräyttää 195/50R15 kumit? Niitä löytyy pilvin pimein.

Re: Saab 99 GL -84

Lähetetty: Ke Marras 04, 2009 21:02
Kirjoittaja jt
Totta.

Tavoitteena olikin 195/50 renkaat 14" vanteella. En vaan osannut ajatella ettei sellaisia renkaita ole juuri käytössä (kuulemma).

Re: Saab 99 GL -84

Lähetetty: La Marras 14, 2009 15:29
Kirjoittaja mulletti
Joo, 15" vanteet ois tuossa nyt tallilla, ajan henkeen passelit. Kesäpyörille vissiin vaihdetaan ne.

Ja nyt tosiaan viimeinkin sain fiksattua auton.http://autoehostus.com/, tuolla käytin ja vissiin Saab Klubilaiset voi vähän edukkaamin käyttää autojaan, palvelu 10+. Muutama kuva löytyy linkin takaa, ero on aika huomattava. Alla yks teaseri:

Kuva

http://mikkoharju.galleria.fi/kuvat/Aut ... 99+GL+-84/

Re: Saab 99 GL -84

Lähetetty: La Marras 14, 2009 20:41
Kirjoittaja mjs
Oli se vähän ajan haalistama :lol: . Upealta näyttää!

Re: Saab 99 GL -84

Lähetetty: Su Marras 15, 2009 11:43
Kirjoittaja saba90
Tuotahan tulet sit seuraaviin potkuihin näyttämään :wink:

Re: Saab 99 GL -84

Lähetetty: Ma Tammi 25, 2010 23:56
Kirjoittaja mulletti
Perkele vieten että on hankala löytää tiettyjä osia tähän. Nopeusmittarin vaijeria ja lämppärin puhallinta nyt ensihätään tarviis...täytynee vissiin tilata pelkkä puhaltimen moottori ja sovittaa nykyisiin kuoriin. Niin väljä rupeaa tuo vanhan moottorin akseli olemaan ettei sitä ropinaa ja rapinaa kuuntele enää erkkikään...

Siitä kova rauta kyllä että aina on päässyt liikkeelle, oli pakkasta kuinka paljon tahansa... 8)

Re: Saab 99 GL -84

Lähetetty: Ti Tammi 26, 2010 07:25
Kirjoittaja Juha K
On kyllä todella tyylikäs peli.

Re: Saab 99 GL -84

Lähetetty: Ti Tammi 26, 2010 09:39
Kirjoittaja jt
mulletti kirjoitti:Perkele vieten että on hankala löytää tiettyjä osia tähän. Nopeusmittarin vaijeria ja lämppärin puhallinta nyt ensihätään tarviis...
Luulis noita olevan purkuosina paljonkin tarjolla. Itse en ole edes viitsinyt tarjota missään/minnekään, kun tuntuu kaikilta löytyvän 99-osaa nurkista...
Täysin jurinavapaata lämppärin moottoria en tosin ole pitkään aikaan tavannut.